Tento článek navazuje na předchozí článek o výrobě a vlastnostech základových olejů. Stejně jako výroba základových a motorových či převodových olejů může být na sobě zcela nezávislá, tak i tyto dvě problematiky bude lépe zpracovat ve dvou oddělených článcích. Zdroj: Časopis AutoExpert, Ing. Jaroslav Černý, CSc. (Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha)
Tento článek navazuje na předchozí článek o výrobě a vlastnostech základových olejů. Stejně jako výroba základových a motorových či převodových olejů může být na sobě zcela nezávislá, tak i tyto dvě problematiky bude lépe zpracovat ve dvou oddělených článcích. Zdroj: Časopis AutoExpert, Ing. Jaroslav Černý, CSc. (Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha)
Tento článek navazuje na předchozí článek o výrobě a vlastnostech základových olejů. Stejně jako výroba základových a motorových či převodových olejů může být na sobě zcela nezávislá, tak i tyto dvě problematiky bude lépe zpracovat ve dvou oddělených článcích.
Nejprve něco málo základního o výrobě motorových olejích. Výrobců
motorových olejů je velmi mnoho, určitě více než je vlastníků a
provozovatelů rafinerií. Pro výrobu motorových olejů je důležitá pouze
mísírna, všechno ostatní lze nakoupit. I v Česku máme pouze jednoho
výrobce základových olejů, ale výrobců motorových olejů je více, nejméně
tři. A obchodních značek motorových olejů, které patří českým firmám,
je ještě více. To naznačuje, že pokud chce někdo prodávat motorové či
jiné mazací oleje pod svou vlastní obchodní značkou, nemusí nutně ty
oleje vyrábět.
Ale začněme od začátku. Představte si firmu, která chce distribuovat a
prodávat motorové oleje pod vlastní značkou. Zdá se to nemožné? Vůbec
ne. Takových firem je i u nás několik. Je několik možností, jak toho
dosáhnout.
První možností je dohodnout se s některých výrobcem motorových olejů a
nechat si naplnit obaly s vlastními etiketami zvoleným motorovým olejem a
ten potom prodávat jako svůj produkt.
Další možností je nakoupit motorové oleje v cisternách od výrobce a
zajistit si plnění do malých či větších obalů vlastními silami.
Solidnost v podnikání však říká, že výrobce oleje by o takovém úmyslu
měl vědět.
Třetí možností je nakoupit základové oleje, aditivaci olejů, zajistit si
dostatečnou kapacitu v pronajaté mísírně a vyrábět tak vlastní oleje.
Čtvrtou možností je vyrábět vlastní základové oleje, nakoupit aditivaci olejů a míchat vlastní motorové oleje.
První dva způsoby využívají především distributoři motorových olejů.
Jedná se o třeba o firmy, které dodávají např. náhradní díly do sítě
autoservisů nebo zajišťují autoservisům či spedičním firmám jiné služby.
Mají svůj okruh zákazníků, mohou tedy využít možnosti a rozšířit svůj
nabízený sortiment. Druhou, třetí a čtvrtou možnost využívají výrobci
motorových olejů. Kterou možnost zvolí, o tom rozhoduje celková
ekonomika výroby, nákupu a prodeje konkrétního oleje. Pro širokou paletu
nabízených motorových olejů tak výrobci většinou využívají všechny tři
způsoby současně. Důvodem pro takové řešení je velmi nákladný proces
certifikace motorových olejů a zařazování do systémů klasifikace.
Jak je vidět, vyrábět nebo alespoň distribuovat své vlastní motorové
oleje není nic nemožného. Všechno jde zařídit, nakoupit či vyrobit.
Většina výrobců motorových a dalších mazacích olejů se ale neubírá jen
jedním směrem, tj. nespoléhá jen na jeden z výše uvedených způsobů
výroby. V mnoha případech se využívá kombinace více možností. Problémem,
zejména v evropském regionu, jsou certifikace a zařazení do systému
klasifikace motorových olejů. Proces schvalování motorových olejů v
rámci klasifikačních systémů (ACEA, VW, MB, Opel, Ford a další) je
doprovázen velmi nákladnými motorovými testy. Jen velmi zjednodušeně lze
uvést: provedení všech potřebných motorových testů pro přidělení
některé ze specifikací ACEA stojí 3-5 milionů korun, a to za
předpokladu, že olej vyhoví napoprvé ve všech testech. Běžně se pro
testovaný olej provádějí zkoušky průměrně třikrát a to už jsme na 10-15
milionech za jeden olej. A uvažujme dále. Testy olejů pro velké motory
moderních nákladních automobilů jsou 3-4 krát dražší než testy pro oleje
do motorů osobních automobilů. Tady už jsme na částce 30-50 milionů
korun za schválení jednoho typu oleje. Distributor či výrobce motorových
olejů musí nabízet ne jeden nebo dva typy olejů, ale třeba 10 až 20
různých motorových olejů a cena za olejové atesty se potom také může
násobit deseti až dvaceti. V konečném efektu by se mohlo jednat až o
stamiliony korun. Takové finanční prostředky si pochopitelně nemůže
dovolit vynaložit ani velmi silná olejářská společnost. Zvláště za
situace, kdy přibližně každé čtyři roky se mění požadavky na motorové
oleje a objevují se nové klasifikační třídy.
Na tuto zdánlivě bezvýchodnou situaci se našel účinný lék, který je
přístupný i menším výrobcům motorových olejů. Tento lék lze získat u
výrobců aditiv do motorových olejů. Na obrázcích 1 a 2 jsou uvedeny
nabídky společnosti Infineum na aditivaci motorových olejů jak pro
osobní automobily, tak i pro velké motory nákladních automobilů. Např.
nabídka na obr. 1 na aditivaci P6608 znamená: kupte si od nás tento
aditivační balík (tj. všechny potřebné přísady smíchané už dohromady),
zajistěte si základový olej Yubase skupiny III (olej vyráběný
jihokorejskou společností SK Corp.) s vhodnou viskozitou a smíchejte
tyto dvě suroviny v udaném poměru. Viskozitu oleje upravte modifikátorem
viskozity SV261 a získáte motorový olej SAE 5W-40, na který vám
poskytneme atest, že olej byl schválen a splňuje všechny podmínky
specifikací, které jsou uvedeny dole v nabídce. Další výrobci aditiv
(Lubrizol, Oronite, Afton) postupují úplně stejně, jen zvolený
standardní základový olej může být jiný, ale vždy takový, který se
vyrábí ve velkém množství. Často se jako standardní základový olej
používá také produkt s obchodním označením Nexbase firmy Fortum nebo i
jiné kvalitní oleje.
Pokud výrobce oleje dodrží všechny podmínky nabídky, nemusí provádět
žádné motorové zkoušky a nemusí nic platit, kromě poplatků za
zaregistrování oleje. Jedinou podmínkou je, aby výrobce dodržoval udanou
kvalitu základových olejů a množství předepsaného balíku přísad v
motorovém oleji.
Kdyby chtěl výrobce motorového oleje ušetřit a pro míchání olejů použil
své vlastní základové oleje namísto olejů schválených, vyrobený olej
okamžitě ztrácí všechny atesty (problematikou povolených záměn malého
množství základových olejů se tady nebudeme zabývat, zájemce odkazuji na
Code of Practice organizace ATIEL). To ovšem nemusí znamenat, že takto
vyrobený motorový olej je nekvalitní. K míchání oleje mohlo být použito
stejné aditivum a ve stejném množství a vlastní základový olej mohl být
také ve srovnatelné kvalitě s olejem předepsaným. Hotový motorový olej
také může vyhovovat všem požadavkům specifikací, jen těmi potřebnými a
drahými testy neprošel.
Pokud výrobce oleje chce v určitém motorovém oleji uplatnit své vlastní
základové oleje a současně mít na tento olej atest, pak mu nezbývá nic
jiného než projít všemi potřebnými motorovými testy a za testy také
zaplatit. Samozřejmě, že takové oleje také existují. Takovou proceduru
si ale může dovolit jen opravdu velká výrobní společnost a to zejména u
olejů, které prodává ve velkém množství. Finanční prostředky vynaložené
na certifikační testy se v takových případech v dohledné době vrátí
zpět. Při menším odbytu se celý proces certifikace daného typu
motorového oleje nemůže finančně vyplatit. U některých typů motorových
olejů mohou proto malé i velké výrobní společnosti využít nabídky
aditivářských firem a vyrábět podle jejich doporučení z nakupovaných
základových olejů. Další možností je využití možnosti nákupu již
hotových motorových olejů a distribuce pod vlastní obchodní značkou.
Tzv. překupování se často využívá v případě motorových olejů
předepsaných pouze pro určité motory automobilů určitého výrobce.
Takových olejů se většinou neprodá velké množství a nikomu by se
nevyplatilo z hlediska schvalovacích a testovacích poplatků, aby
existovalo více výrobců.
Pokud plníme motorový olej do motoru automobilu, určitě máme zájem na
tom, aby motorový olej byl kvalitní a po celou dobu své životnosti
pracoval spolehlivě. Tedy jednoduše řečeno, aby splňoval všechno, co
většinou slibuje na své etiketě či v technickém listu. Myslím, že s
kvalitou motorových olejů dnes není žádný problém. Konkurence mezi
výrobci maziv je až extrémně velká a žádný z výrobců či velkých
distributorů si nedovolí produkovat nekvalitní oleje. Zvláště za
situace, kdy pořízení kvalitního motorového oleje od spolehlivého
výrobce a jeho distribuce pod vlastní obchodní značkou není příliš
obtížné.
Pochopitelně nikdo nemůže zaručit, že se na trhu nemohou objevit
motorové oleje, na nichž chce některý výrobce či distributor ušetřit.
Naštěstí takových případů je zanedbatelné množství, pokud se vůbec
vyskytnou. Nicméně, opatrnost je matka moudrosti a nákupem motorového
oleje se značkou, která se drží na trhu již dlouhou dobu, nemůžeme nikdy
nic zkazit. A netýká se to jen velkých výrobců či distributorů. I malé
firmy mohou být spolehlivé a vyrábět či distribuovat motorové oleje
standardní kvality, tj. kvalitní oleje se současnou výkonovou úrovní.
Možná, že článek vyznívá tak, že výroba motorových olejů je až příliš jednoduchá. Složitá určitě není, avšak velké nároky jsou kladeny na proces mísení olejů. Při mísení olejů musí být zabezpečeno, že nedojde ke znečištění jednoho oleje jiným olejem, že olej odejde z mísírny a z balicí linky naprosto čistý, bez technologického znečištění. To znamená, že hotový motorový olej musí být před opuštěním mísící linky zfiltrován a olej by měl být naprosto čirý. Mísírna je vizitkou každého výrobce olejů a dodržování technologické kázně je základní podmínkou výroby kvalitních motorových olejů. A je samozřejmé, že všechny tyto podmínky lze splnit jen v dobře vybavených mísírnách, s kvalitní a zodpovědnou obsluhou a s dobře zavedenou výstupní kontrolou kvality motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz