Dnes se podíváme blíže na oxidaci olejů. Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky ... Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Dnes se podíváme blíže na oxidaci olejů. Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky ... Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
V minulých částech seriálu byly popsány některé vlastnosti motorových olejů. Změna či vyčerpání příslušných aditiv vede ke zhoršení jejich užitných vlastností, což znamená nutnost výměny olejové náplně. Vzpomeňme jen na kyselost motorových olejů a vyčerpanou alkalickou rezervu a na množství sazí, nečistot a karbonizujících látek v oleji. Dnes se podíváme blíže na oxidaci olejů.
Oxidační a termické stárnutí
Oxidace je reakce mezi kyslíkem ze vzduchu a molekulami motorového
oleje, většinou mezi kyslíkem a uhlovodíky (ne uhlovodany, tak jsou
zastarale nazývány cukry). Kyslík je při oxidaci zabudován do molekul
oleje a mění tím jeho vlastnosti. Oxidace oleje je podporována teplotou.
Čím je teplota oleje větší, tím rychleji se olej oxiduje. Zvýšení
teploty o 10° C přináší přibližně zdvojnásobení rychlosti oxidace.
Protože oxidace je podporována zvýšenou teplotou, mluví se často o
termooxidačním stárnutí oleje, při němž olej kromě oxidace podléhá
současně i určitým termickým změnám.
Aby situace nebyla příliš jednoduchá, přichází olej do styku také se
spalinami, které celý proces oxidace ovlivňují. Nejznámější je nitrace
oleje, která většinou oxidaci doprovází. Při spalování paliva se část
vzdušného dusíku přemění na oxidy dusíku (NOx), a ty potom
přicházejí ve spalinách do styku s motorovým olejem. Nitrace je následně
důsledkem působení oxidů dusíku na olej, produktem jsou organické
nitráty.
U vznětových motorů byly donedávna velkým problémem oxidy síry, které
vznikaly při spalování sirné nafty. Tyto oxidy síry také reagovaly s
motorovým olejem a v oleji vznikaly organické sulfáty a další
sloučeniny. Dnešní nafta je však natolik kvalitní a téměř bezsirná, že
oxidy síry ve spalinách nepředstavují pro motorové oleje žádný problém.
Opak je ale pravda např. u lodních a dalších motorů, které spalují topné
oleje s často vysokým obsahem síry. Ty musí používat speciální motorové
oleje s vysokou alkalickou rezervou.
Antioxidanty
Pro zpomalení oxidačních a nitračních reakcí se do motorových olejů
přidávají aditiva, tzv. antioxidanty. Při teplotách do přibližně 120 až
150 °C jsou účinné např. některé fenoly či aminy, při vysokých teplotách
fungují spolehlivě např. dialkyldithiofosfáty zinku. Fenolů a aminů je v
olejích několik málo desetin procenta, dialkyldithiofosfátů zinku bývá
kolem jednoho hmotnostního procenta. Obsah dithiofosfátů je limitován
maximální povolenou koncentrací fosforu v oleji, která je součástí
některých specifikací motorových olejů a v poslední době se tento limit
soustavně snižuje.
Antioxidanty nemohou úplně zamezit oxidaci oleje, ale významně ji
zpomalí. Samozřejmě že se přitom spotřebovávají, a pokud jejich množství
v oleji klesne pod určitou hranici, dochází pak ke znatelnému urychlení
oxidace oleje.
Jak a kde se olej oxiduje
Po trochu složitém úvodu (procesy oxidace olejů se ve světě studují už
více než 60 let) se nyní podívejme na to, jak, kde a kdy olej v motoru
oxiduje či podléhá dalším změnám. Jak už bylo řečeno, k velkým oxidačním
změnám v oleji dochází tam, kde je velmi vysoká teplota, tedy v oblasti
pístu a ventilů, vysoká teplota je také na turbodmychadle. K oxidaci
ale dochází i v klikové skříni díky přítomností horkých spalin, které
sem pronikají z válců motoru. Ty přinášejí do klikové skříně vysokou
teplotu a výfukové plyny (a s nimi i NOx). Vzduch a kyslík
jsou v klikové skříni vždy přítomny, někdy i díky odvětrávání klikové
skříně. Olej je v klikové skříni dobře promícháván, jsou jím pokryty
stěny skříně, kliková hřídel atd. a olej má proto velký povrch ve styku s
horkými spalinami a se vzduchem. Jsou zde tedy k oxidaci a také k
nitraci oleje ideální podmínky.
Vliv oxidace na vlastnosti oleje
Při oxidaci oleje (uhlovodíků) vzniká celá řada oxidačních produktů,
např. aldehydy, ketony, kyseliny, estery a další. Díky nitraci se v
oleji tvoří i organické nitráty. Všechny tyto látky mají polární
charakter (oproti nepolárnímu charakteru oleje) a jako takové ovlivňují i
vlastnosti motorového oleje.
Příznivě působí polární oxidační produkty na pevnost mazacího filmu a
mazivost oleje. Na druhé straně ale při provozu oleje dochází k úbytku
syntetických mazivostních a protioděrových přísad. V konečném efektu se
proto mazivost oleje po vyčerpání mazivostních a protioděrových přísad
zhoršuje. Při této příležitosti je potřeba zdůraznit, že
dialkyldithiofosfáty zinku se používají současně jako antioxidant i jako
protioděrová a mazivostní přísada. Z toho vyplývá, že jestliže je olej
oxidací vyčerpán, tak se jeho mazivostní vlastnosti zhoršují.
Negativních vlivů oxidace motorových olejů je však více:
Oxidace v zážehových a vznětových motorech
Už zde bylo uvedeno, že oxidace oleje je tím rychlejší a rozsáhlejší,
čím vyšší je teplota. Teplo vzniká při spalování paliva. Čím větší je
spotřeba paliva na jednotkový objem válců, tím je více uvolněného tepla a
tím vyšší teplota v motoru. To jsou základní myšlenky, kterými je třeba
se zabývat, jestliže chceme říci, v kterém typu motoru je oxidace oleje
závažnějším faktorm. Ke spotřebě paliva je navíc nutné připočítat nižší
účinnost zážehového motoru oproti vznětovému motoru při převádění tepla
na mechanickou energii.
Kombinací všech těchto vlivů lze dojít k závěru, že v zážehových
motorech zůstává více zbytkového (odpadního) tepla, motory jsou tepelně
více zatíženy, a proto také motorové oleje bývají oxidačně mnohem více
namáhány než v motorech vznětových. To bylo také potvrzeno analýzou
mnoha vzorků motorových olejů ze zážehových a vznětových motorů osobních
automobilů i olejů z velkoobjemových vznětových motorů. Tento fakt však
platí pro průměrné zážehové a vznětové motory, ale jako ve všem i tady
lze nalézt výjimky. Mezi mnoha analyzovanými vzorky upotřebených olejů z
moderních vznětových motorů osobních automobilů byly nalezeny i takové,
které byly oxidačně silně degradované a stupeň jejich oxidace se velmi
přibližoval olejům ze zážehových motorů. Konstrukce motoru a systém jeho
chlazení tedy ovlivňuje také rozsah oxidačního stárnutí motorových
olejů.
Vyhodnocení oxidační stability motorových olejů
Měření infračervených spekter
Nejlepší způsob vyhodnocování oxidačního napadení olejů je měření
infračervených spekter. Vhodnými spektrometry je dnes vybavena každá
dobrá tribologická laboratoř a samotné měření nepředstavuje žádný větší
problém. Problémy však mohou nastat při vyhodnocování spekter a měření
stupně oxidačního napadení oleje.
Příklady části infračerveného spektra motorového oleje jsou uvedeny na
obrázku 1. Během provozu oleje dochází k nárůstu množství oxidačních
produktů, které se v infračerveném spektru projeví nárůstem signálu
kolem 1710 cm-1 (oxidační produkty) a 1630 cm-1
(produkty nitrace). Tyto signály je možné kvantitativně vyhodnotit a
zjistit rozsah oxidačního či nitračního napadení oleje. S vyhodnocením
nitračního signálu nejsou žádné problémy a vyhodnocení se běžně provádí.
Problematičtější je vyhodnocení samotné oxidace, a to ze dvou důvodů.
Jednak dnes mnoho motorových olejů obsahuje esterový základový olej,
který má velmi intenzivní signál ve stejné oblasti jako oxidační
produkty. Signál oxidačních produktů potom ve spektru zaniká vedle
signálu esterů. Druhý důvod je ten, že se u spekter zvedá úroveň
základní linie (obr. 1) a často bývají potíže se správným určením
základny pro vyhodnocení signálu oxidačních produktů. Špatné vyhodnocení
tohoto signálu může mít potom za následek chybné vyhodnocení oxidačního
napadení oleje.
Skenovací kalorimetrie
Další metodou je diferenciální skenovací kalorimetrie (DSC), která dává
informaci o množství spotřebovaných či ještě aktivních antioxidantů
(antioxidační kapacita oleje). Na obrázku 2 je uveden příklad takových
výsledků. Jedna křivka ukazuje na účinnost zbývajících antioxidantů
(oproti účinnosti čerstvého oleje), druhá křivka znázorňuje množství
nitrátů v oleji získaných vyhodnocením infračervených spekter oleje.
Olej pracoval v motoru vozu Fabia 1.4 16V, který jezdil převážně v
náročném městském provozu. Z průběhů křivek na obrázku 2 je vidět, že
antioxidanty byly vyčerpány již někde kolem 8 tis. km. Důvodem pro tak
brzké vyčerpání antioxidantů je i prudký počáteční pokles antioxidační
kapacity oleje, který byl způsoben stykem nového oleje se zbytky staré
olejové náplně. Od osmi či deseti tisíc kilometrů již olej nebyl
dostatečně chráněn antioxidanty. Proto také rozsah nitrace oleje rostl
rovnoměrně přibližně do 10 tis. km a poté se rychlost nitrace začínala
zvyšovat, křivka na obrázku 2 se začala ohýbat strměji směrem nahoru.
Tato změna trendu je vždy známkou toho, že olej je již vyčerpán a
potřebuje nutně vyměnit.
Oxidační stabilita je jistě velmi důležitou vlastností každého oleje a
snad jen málokdo o tom pochybuje. Pokud ale mluvíme o degradaci
motorového oleje, nelze dávat rovnítko mezi oxidační stabilitu a
degradaci. Celková degradace oleje je souhrn všech vlivů, které
způsobují zhoršení užitných vlastností oleje, nelze hodnotit pouze
stupeň oxidační degradace oleje. Také změny dalších vlastností, které
již byly popsány v minulých částech, jsou neméně důležité a často
dokonce rozhodující pro další provoz motorového oleje.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz