Oleje pro dvoudobé motory
Oleje pro dvoudobé motory
Oleje, které mícháte s palivem, aby mazaly pohyblivé součásti ve dvoudobých motorech. Jsou namíchány předem (tzv. premix), míchány v nádrži nebo přímo vstřikovány.
Technologie
olejů pro dvoudobé motory byla vyvíjena s cílem, aby
splňovala požadavky různých typů dvoudobých motorů od
nízkovýkonných, používaných ve vozících, skútrech a mopedech
po vysoce vyladěné motory pro závody Grand Prix.
Pro
menší motory je velmi důležité, aby olej čistě shořel. Tyto
motory mají malé výfukové kanály a komplikované výfukové
systémy - tlumiče, které se snadno zablokují vytvořeným
karbonem a pak dochází k výraznému poklesu použitelného
výkonu.
Mazací a těsnící vlastnosti olejů pro
dvoudobé motory se musí přizpůsobit požadavkům konkrétního
použití. Obecně platí, že čím vyšší výkon a otáčky
motoru, tím větší požadavky jsou kladeny na mazací vlastnosti
oleje. Z těchto důvodů jsou vyráběny synteticky posílené
ropné, syntetické směsné a plně syntetické oleje se
zvýšenými mazacími vlastnostmi a nízkou kouřivostí pro
takové případy, kde je to vyžadováno.
Těsnící
vlastnosti jsou důležité, ale mohou působit proti výstupnímu
výkonu. Olej musí být dostatečně viskózní a přilnavý,
aby utěsnil kroužky, písty a stěny válců a předcházel
tak "profukování", ale nesmí být tak hustý, aby
ovlivnil výstupní výkon motoru. Velmi hustý olej by způsobil
ztrátu výkonu vlivem vnitřního tření.
Mnoho
terénních závodních motorů je dnes kvůli vysokému výstupnímu
výkonu a širšímu rozsahu točivého momentu závislých na
technologii přívěry. Oleje, které vytvářejí lakovité nebo
lepivé úsady, mohou způsobit váznutí přívěry a tak
zabránit její funkci. Maziva jsou rozsáhle zkoušena, aby bylo
zajištěno, že nepříznivě neovlivňují funkci přívěry ani
při přerušovaném provozu.
U motorů chlazených
kapalinou je nutno dbát na správné zahřívání, abychom předešli
"přidírání při studeném startu"
Dvoudobé
silniční závodní motory mají jedinečnou kombinaci požadavků
na mazivo. Obvyklý provoz bez účinné filtrace vzduchu může
způsobit náchylnost k váznutí škrtící klapky karburátoru
za vlhka problém, který řeší speciální složení závodních
olejů. Výjimečně vysokým otáčkám a rázovému zatížení
obvyklému v závodních motorech mohou vyhovět jen výrobky se
zvláště dobrými mazacími vlastnostmi. Díky rozsáhlému
používání těchto olejů v závodech byla vyvinuta
technologie syntetických esterů, která tyto požadavky splňuje.
Nyní výhody této technologie využívají jezdci při terénních
závodech i při cestě do práce.
Maziva se mají míchat v poměru doporučeném výrobcem motoru a stejně tak být používána. Stroje vybavené vstřikovacím systémem by nikdy neměly být mazány olejem, který je určen výhradně pro použití jako "premix", protože ty mají obvykle vyšší viskozitu a výsledkem by mohlo být nedostatečné mazání motoru.
Mísící
poměr benzín : olej |
20:1 |
25:1 |
30:1 |
40:1 |
50:1 |
%
oleje |
5 % |
4
% |
3.3
% |
2.5
% |
2
% |
ml
oleje / galon |
227 |
182 |
152 |
114 |
91 |
ml
oleje / litr |
50 |
40 |
33 |
25 |
20 |
KDO URČUJE STANDARDY?
NMMA (National Marine Manufacturers Association) stanovila klasifikací TCW-II a TCW-III základní normy pro mazání, zapalování a tvorbu úsad jako hodnoty vztažené k referenčnímu oleji. Všechna maziva splňující tuto klasifikaci musí splnit požadavek mísitelnosti za studena, který je splnitelný pouze přidáním lihového rozpouštědla do směsi, což vylučuje použití plně syntetických a syntetických směsných olejů, které v mnoha případech nabízejí lepší mazací vlastnosti.
TISI (Thai Industry Standards Institute) specifikace s nízkou kouřivostí vytvořená Thajskými úřady pro výkonnost olejů pro dvoudobé motory.
JASO (Japanese Standards Organisation) vydala řadu klasifikací, která pokrývá mazací výkonnost a požadavky na kouřivost, a to FA, FB a FC (přičemž FC je z nich nejpřísnější). Firemní zkouška kouřivosti SUZUKI je v korelaci s oddílem zkoušek kouřivosti této klasifikace.
ISO (International Standards Organisation) vyvíjí celosvětové klasifikace maziv pro dvoudobé motory. ISO-L-EGD je vyšší klasifikace kouřivosti než JASO FC.
API (American Petroleum Institute) TC kategorie zajišťuje, že mazivo splňuje stanovené základní požadavky, které se zkoušejí na motoru Yamaha CE50S. Klasifikace TD se vztahuje na maziva pro plavidla a je v souladu s klasifikací BIA/NMMA TCW2.
BIA (Boating Institute of America) je autorem klasifikace TCW pro plavidla, která je nyní všeobecně nahrazována klasifikací NMMA.
CEC (Co-ordinating European Council) vyvinul mezinárodně uznávanou zkoušku CEC-L-33-T-82 pro biologickou odbouratelnost olejů pro dvoudobé motory.
Pro ekologicky citlivé aplikace, jako jsou vodní plavidla a některé oblasti použití v terénu, jsou doporučovány biologicky odbouratelné oleje pro dvoudobé motory. Bylo již vyvinuto i biologicky odbouratelné složení oleje s vysokou výkonností, kombinace dříve nedosažitelná. Závodní plavidla mohou nyní těžit z vynikající ochrany vysoce výkonných olejů pro dvoudobé motory, které jsou ekologicky přijatelné.