Dnes se podíváme na problematiku výměn olejů v motorech automobilů. Zaměříme se hlavně na to, kdy olej vyměnit... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Dnes se podíváme na problematiku výměn olejů v motorech automobilů. Zaměříme se hlavně na to, kdy olej vyměnit... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, červenec, srpen 2005)
Citace z internetových diskusí:
... u minerálních olejů se musí zkrátit
výměnná lhůta oproti plné syntetice ...
... v městském provozu se zkracuje výměnná lhůta o 1/3, pokud nepoužíváte plnou
syntetiku ...
... při kvalitě dnešních olejů může být interval 15 tis. km vysloveně plýtváním ...
... české oleje mají výměnný interval jeden rok, zahraniční oleje pak dva roky a
nové typy olejů i čtyři roky ...
Dnes se podíváme na problematiku výměn olejů v motorech automobilů. Zaměříme se hlavně na to, kdy olej vyměnit - jestli dříve, než máme na tachometru předepsanou vzdálenost od poslední výměny oleje, nebo jestli můžeme jet až na doraz.
Vliv kvality oleje
V obecném povědomí automobilistů je délka výměnného intervalu oleje většinou 15
tis. km. Mnozí také ví, že při převažujícím provozu v městské aglomeraci je
dobré výměnný interval zkrátit. Až sem je všechno v pořádku. Další úvahy
motoristů a i některých pracovníků autoservisů však jdou podivnými cestami a do
hry se dostává viskozitní třída oleje, syntetická či minerální povaha oleje, a
další aspekty. V názorech mnohých lidí je také zajímavý aspekt týkající se
výrobce oleje - český olej je většinou podřadný a málo kvalitní, musí se
vyměňovat dříve a jakýkoliv zahraniční je lepší. Nevidíte v tom také trochu té
naší české malosti?
O kvalitě motorových olejů již byla v tomto seriálu zmínka a tak si jen
připomeneme, že o kvalitě motorového oleje rozhoduje pouze výkonová specifikace
a nic jiného. Ani země výrobce, ani viskozita oleje, ani syntetický či minerální
základový olej. A navíc - kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval. Ten
určuje výrobce motoru a současně určí minimální přípustnou kvalitu motorového
oleje. Vyšší výkonová specifikace neprodlouží výměnný interval oleje. Výměnný
interval je dán konstrukcí motoru, např. kvalitou spalování paliva, a ne
kvalitou oleje.
Vznětové motory
Mnohdy se mi stává, že analyzuji vyjetý olej z dieselového motoru a ten je ještě
naprosto v pořádku, je velmi málo chemicky degradovaný a mohl by být ještě dále
provozován. Jediné, co tomu brání, je velké množství sazí v oleji. Saze vznikají
spalováním nafty, rozměr jejich částeček je velmi malý, přibližně desetina
mikrometru, a na olejovém filtru se nezachytí. Z toho plyne ponaučení, které
může např. spediční firmě provozující velkoobjemové dieselové motory v kamionech
uspořit nemalé finance. Nepoužívejte zbytečně kvalitnější (a také dražší) oleje,
než předepisuje výrobce motoru. Faktory, které u dieselových motorů omezují
životnost oleje jsou většinou jinde než v kvalitě oleje. V minulosti omezovala
životnost olejů v dieselových motorech, také kvalita nafty, tj. obsah síry v
naftě. Tento faktor je však již delší dobu odbouráván stále se zvyšující
kvalitou nafty.
Zážehové motory
U benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na samotné
kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky jeho
vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší chemickou
degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového výkonu motorů
osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých městských
aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a akcelerujeme.
Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily
recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování. To vše
má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z nových
motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což snižuje
životnost motoru.
Kdy měnit motorový olej
Na životnost oleje v benzinovém či dieselovém motoru a tedy na výměnný interval
má vliv opravdu velmi mnoho faktorů a není jednoduché stanovit optimální
kilometrový proběh pro určitý automobil. Limit, který doporučuje každá
automobilka, je vždy maximální a nemusí vyhovovat zrovna provozu vašeho
automobilu. Obecně lze říci to, co už jednou řečeno bylo: dodržujte maximální
výměnné intervaly motorového oleje a při častějších jízdách v městském provozu
nebo se studeným motorem tyto limity zkraťte přibližně o 20-30 %. Opravdu se to
vyplatí. Analyzoval jsem olej z nového moderního motoru po 15 tis. km a myslím,
že takových výměn by ten motor nevydržel mnoho. Podobný problém s olejem se
pochopitelně neprojeví hned, ale určitě se podepíše na životnosti motoru.
Pro určení optimálního výměnného intervalu oleje lze jen doporučit, abyste si
nechali zanalyzovat váš vyjetý motorový olej ve zkušební laboratoři. Na základě
naměřených výsledků vám každý zkušený pracovník takové laboratoře může
doporučit, zda by jste měl příště výměnný interval zkrátit či zda máte rezervu a
můžete využít maximální doporučený interval výměny oleje.
Nakonec ještě dvě věty o době použitelnosti motorového oleje. Vždy a u všech
olejů se donedávna udávala doba použitelnosti v motoru jeden rok, nyní některé
automobilky pro některé nové motory připouští i dva roky. Někteří motoristé si
pletou tuto dobu použitelnosti oleje v motoru s dobou skladovatelnosti oleje v
originálních a uzavřených obalech, která se u dnešních motorových olejů udává 4
až 5 roků.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Dodatečné přísady do motorových olejů
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 9 (pdf, 482 kB)