V dnešním dílu se budeme zabývat detergenty a disperzanty Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
V dnešním dílu se budeme zabývat detergenty a disperzanty Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Od motorového oleje očekáváme především kvalitní mazání. To však není jediná požadovaná vlastnost. Velmi důležitou vlastností olejů je také to, aby udržely motory v dokonalé čistotě po celou dobu jejich životnosti. A to je úkol pro skupiny přísad, které se nazývají detergenty a disperzanty. Oba typy se navzájem doplňují a často se proto hovoří o DD přísadách.
Vývoj kvality motorových olejů
První motorové oleje neobsahovaly žádné přísady a šlo pouze o velmi málo
rafinované základové oleje. Kvalita olejů se postupně zlepšovala jen
účinnější rafinací. Dnes už ani nežijí pamětníci, kteří by pamatovali
"brabancový olej", ve své době velmi populární a zmiňovaný dokonce i v hymně tribologů. To byl mazací olej, který pocházel z Brabantska, kde byla postavena jedna z prvních olejových rafinerií.
Výměnné lhůty prvních motorových olejů se pohybovaly v řádu stovek
kilometrů, později i jeden až dva tisíce kilometrů. První průlom v
kvalitě znamenal přídavek antioxidantů, které chránily olej před
nadměrnou oxidací a znamenaly i citelné prodloužení výměnných lhůt
motorových a dalších olejů. Delší výměnné lhůty ale přinesly jiné
potíže. Musel se vyřešit problém nečistot, které se při delším provozu
začínaly v oleji hromadit. A to byla doba nástupu detergentních přísad.
Dnes jsou motorové i další druhy mazacích olejů již bez detergentů a
disperzantů naprosto nemyslitelné. Udržování čistoty motorů nebo jiných
mazaných strojních zařízení je prioritní vlastnost, kterou dnes musí
každý mazací olej splňovat.
Funkce detergentů a disperzantů
Funkce detergentů je známá nám všem, kteří používáme mýdlo, saponát na
nádobí a další čisticí prostředky. Detergenty v motorovém oleji mají
úplně stejnou funkci - neustále čistí kovové povrchy motoru a uvolňují
zárodky různých usazenin, kalů nebo karbonových povlaků z povrchu
mazaných dílů. Uvolněné nečistoty však není dobré ponechat v oleji bez
dozoru a bez kontroly. Důsledkem by bylo jejich shlukování, zvětšování
rozměrů jednotlivých částic (shluků) nečistot a jejich opětovné
usazování v olejovém systému. Proto všechny uvolněné nečistoty od
detergentů přebírají disperzanty, které každou částici nečistoty obalí a
nepřipustí vzájemné spojování či shlukování částic a jejich následné
usazování. Názorný příklad působení disperzantů je uveden na obrázku 1.
Každá molekula disperzantů má jeden konec polární, a ten se přichytí na
nečistotě, druhý konec molekuly je nepolární a dokonale rozpustný v
oleji. Díky tomuto mechanismu jsou všechny malé částečky nečistot v
oleji dobře dispergovány a nemohou se usadit. Rozměr většiny
dispergovaných částeček nečistot je dostatečně malý, několik setin až
maximálně desetin mikrometru. Je mnohem menší, než je tloušťka mazacího
filmu a bez problému také prochází všemi filtry. Takto zajištěné
nečistoty proto v oleji nepůsobí žádné podstatné problémy. Při nadměrné
koncentraci nečistot, např. sazí v olejích vznětových motorů, však již
mohou nastat problémy se zvýšeným opotřebením některých částí motoru.
Díky velmi účinným disperzantům se proto dnes můžeme spolehnout na to,
že náš motor bude vždy čistý. Samozřejmě že detergentní a disperzní
schopnosti motorového oleje nejsou nekonečné a i z tohoto důvodu je
proto nutné dodržovat výměnné lhůty a včas motorový olej vyměnit. V
oleji se také časem hromadí i větší částice různých nečistot, např.
prachu či otěru, zejména při nižší účinnosti vzduchových, palivových a
olejových filtrů, se kterými si disperzantní přísady již nejsou schopny
poradit.
Aditivace olejů
Detergenty a disperzanty se do motorového oleje nepřidávají samostatně,
ale jejich kvalita a množství musejí být funkčně sladěny s dalšími
přísadami, které v oleji musí být. Proto jsou součástí tzv. aditivačního
balíku, kterým se dodávají motorovému oleji jeho výkonové vlastnosti.
Na obrázku 2 je schematicky uvedeno složení motorových olejů a složení
aditivačního balíku. Při míchání motorového oleje se v základovém oleji
(či směsi základových olejů) rozpustí polymerní a pevný modifikátor
viskozity v množství kolem 1 % hm., příp. 5 - 7 % hm. modifikátoru
viskozity, který je dodáváný již rozpuštěný v nosném oleji. Na dalších
až 20 hmotnostních procentech motorového oleje se podílí výkonový
aditivační balík. Přibližně polovinu tohoto množství tvoří opět nosný
olej, druhou polovinu pak vlastní aditiva. Z obr. 2 je velmi dobře
vidět, že více než polovinu celkového množství aditiv "mají na svědomí"
disperzanty, čtvrtinu detergenty a zbytek aditivace představují další
druhy přísad. Z této bilance je velmi dobře vidět, jakou důležitost dnes
mají detergentní a disperzantní přísady v motorovém oleji a jaká
důležitost se proto přikládá čistotě motoru. Význam disperzantů je
mimořádně důležitý v případě olejů pro vznětové motory, zejména pak pro
velkoobjemové. Tyto motory mají dnes výměnný interval až 100 - 150 tis.
km a po celou tuto dobu musí disperzanty udržet saze ve vznosu a
nedovolit jejich usazování. Problematice sazí věnujeme více prostoru v
příštím vydání.
Alkalická rezerva olejů
Kyselosti a alkalitě motorových olejů byl věnován celý minulý díl, kde
jsme si vysvětlili, že detergenty jsou nositeli tzv. alkalické rezervy.
Ta má pak za úkol neutralizovat kyselé zplodiny spalování paliva, které
se dostanou do oleje, nebo kyselé produkty oxidační degradace oleje.
Podívejme se nyní blíže na tuto alkalickou rezervu oleje - čím je
tvořena, jaké zásadité sloučeniny se používají a jak jsou vázány na
samotný detergent. Hned úvodem je však třeba říci, že to není jednoduchá
záležitost. Detergenty motorových olejů jsou mnohem složitější než
mýdlo nebo saponát na nádobí. Schematická ukázka struktury detergentu je
uvedena na obrázku 3. Jsou to tzv. micely, jejichž jádro je tvořeno
většinou vápencem (uhličitan vápenatý CaCO3). Tento vápenec
je schopen reakce s kyselými látkami, které neutralizuje, ale sám se
přitom spotřebovává. Vápenec v jádře micely je tak onou důležitou
alkalickou rezervou motorového oleje. Jádro micely je obaleno molekulami
vlastního detergentu, který tak udržuje minerální vápenec rozpuštěný v
oleji, stejně jako disperzanty udržují nečistoty v oleji ve vznosu.
Moderní typ detergentu s alkalickou rezervou je na obrázku 4. Je zřejmé,
že struktura tohoto detergentu je ještě složitější. Jádro micely je
opět tvořeno vápencem. Alkalický charakter detergentu je zesílen
vrstvičkou vápna (hydroxid vápenatý, Ca(OH)2), která obaluje jádro micely. Tento celek je pak opět obklopen molekulami detergentu, aby celá micela byla rozpuštěná v oleji.
Rozměr a složení detergentů a disperzantů
Jak je vidět z obr. 4, celá micela detergentu má průměr kolem jedné
setiny mikrometru. Rozměrově je micela detergentu tedy dostatečně malá,
aby nenarušovala mazací film mezi dvěma třecími povrchy a nebránila tak
kvalitnímu mazání. Jako vlastní detergenty, které obalují celou micelu
(obr. 3 a 4), jsou do motorových olejů používány nejčastěji sulfonáty,
které obsahují síru. V motorových olejích nové generace s nízkým obsahem
síry a fosforu (low SAPS) se používají bezsirné salicyláty. V molekule
detergentů je vždy obsažen kov, většinou vápník (Ca) nebo hořčík (Mg).
Jako disperzanty se používají polymerní sloučeniny, jejichž velké
molekuly napomáhají disperzním vlastnostem. Rozměr polymerních molekul
disperzantů se pohybuje řádově v setinách mikrometrů, tedy přibližně ve
stejném rozmezí jako molekuly detergentů. Disperzanty jsou bezpopelné,
protože ve své molekule neobsahují kov. Z chemického hlediska jde ve
většině případů o succinimidy.
Vývoj v oblasti detergentů a disperzantů samozřejmě pokračuje. Potřebné
to bude zejména pro novou generaci motorových olejů, tzv. low SAPS,
které se v roce 2005 objevily na trhu. O nich již byla na stránkách
AutoEXPERTU několikrát zmínka, proto si jen připomeňme, že jde o
motorové oleje se sníženým obsahem popelovin, fosforu a síry pro
generaci motorů splňující emisní limity Euro 4. Tyto oleje musí mít
snížen obsah všech aditiv, které tvoří popel, tedy i detergentů, protože
obsahují kov. To může mít důsledky ve zhoršených detergentních účincích
a nutnosti zkrácení výměnných intervalů low SAPS olejů. U těchto olejů
je třeba dodržovat výměnné intervaly předepsané výrobcem motoru a dané
hodnoty považovat opravdu za maximální.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz