Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice doporučení od výrobce. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice doporučení od výrobce. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, prosinec 2004, číslo 12)
Citace z internetových diskusí:
... důležité dodržet specifikace, které
doporučuje výrobce. Jestliže se dodrží i značka a typ oleje ...
... píšou tam jen nějakou VW normu, ale jakou viskozitu a jakou značku?
... do auta předepíšou 5W-40, ale jako první náplň tam dají 15W-40 a vůbec jim
to nevadí ...
... do Felicie 1.3i je doporučen polosyntetický olej ...
Každý výrobce motoru či automobilu doporučuje
určitý typ motorového oleje pro periodické výměny. Je třeba znovu zdůraznit, že
typ motorového oleje a interval výměny doporučuje výrobce motoru a ne výrobce
oleje.
Interval výměny
Doporučený interval výměny motorového oleje udává výrobce motoru jako maximální.
U dnešního vozového parku převažuje interval 15 tis. km, u nových automobilů je
vidět snaha o prodloužení výměnného intervalu na 20 tis. km až 50 tis. km.
Tradiční 15ti tis. km interval je třeba ovšem také považovat opravdu za
maximální. U automobilů provozovaných v městském provozu či na krátké trati s
častým studeným startem je nutnost snížit výměnný interval na přibližně 10-12
tis. km a nepovažovat 15ti tis. interval za nějaké dogma. "Kvalitnější" olej
nevydrží déle než "méně kvalitní", protože výměnný interval je dán kromě jiného
i konstrukcí motoru, typem spalováním paliva, konstrukcí palivového a
vzduchového filtru atd. Nečistoty v motorovém oleji (saze, prach) jsou mnohdy
hlavním důvodem výměny oleje, ne chemická degradace samotného oleje. Proto
zejména u starších motorů není vůbec efektivní používat kvalitnější oleje než
před lety předepsal výrobce a už vůbec se nevyplatí prodlužovat výměnný interval
oproti doporučenému, protože "... dnes máme přece lepší oleje".
Doporučený motorový olej
Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu
oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro
jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po
dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou
má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či
minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce
oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají
smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace.
Součástí každé výkonové specifikace je i požadavek na minimální vysokoteplotní
viskozitu (HTHS - High Temperature High Shear). To je jediný viskozitní
parametr, který výrobce motoru doporučuje a který by vždy měl být dodržen.
U většiny značek automobilů je výkonnost oleje doporučována podle klasifikace
ACEA, většinou A2/B2 a A3/B3, příp. i B4. Tyto specifikace splňují dnes téměř
všechny běžné motorové oleje, pokud vyloučíme oleje pro starší motory (známý
Mogul Super či M6 a další). Někteří výrobci spoléhají na vlastní klasifikaci
motorových olejů, nejznámější případ je koncern VW. Oleje na našem trhu jsou
však uzpůsobeny i těmto specifikacím a je opravdu z čeho vybírat. Otázka je ale,
jestli je nutné vybírat. Rozumím třeba tomu, že každý má svou oblíbenou značku
oleje, ale nelze tvrdit že ten a ten olej je kvalitnější nebo dokonce nejlepší.
Vždyť všechny oleje se stejnou specifikací splnily úspěšně stejné motorové
testy. Jak ty testy splnily, s jakou rezervou, to ví pouze výrobce oleje,
nikoliv už konkurenční firma a už vůbec ne běžný spotřebitel.
První olejová náplň
Výrobce automobilu volí motorový olej pro první náplň nového vozu na základě
výběrového řízení. Rozhodující je výkonová úroveň oleje (ACEA či např. VW
specifikace) a cena oleje. V žádném případě nelze říci, že značka a typ oleje
první náplně je ten nejvhodnější olej pro daný automobil. Většinou je z
předložených nabídek vybrána ta nejlevnější nabídka. Nízká cena nabízených olejů
ovšem nesouvisí s kvalitou oleje, ale s obchodní strategií olejářské distribuční
firmy. Výběrová řízení se konají periodicky, určitá značka a typ oleje nejsou
nutně svázány s určitým typem automobilu. Uživatel automobilu si pak zvolí svoji
značku a typ oleje sám nebo tento výběr přenechá autoservisu. Pro první výměnu
lze pak použít jakýkoliv motorový olej s doporučenou výkonovou specifikací.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie,VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 4 (pdf, 81 kB)