O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, březen 2005)
Citace z internetových diskusí:
... kamarád mi doporučil 0W-30 nebo 0W-40, že
to bude za studena líp mazat ...
... u prodejce mi řekli, že 0W-40 při zahřátém motoru nemaže ...
... 0W-30 je zimní olej, kde 30 v létě nemaže, 0W-50 jsem nikde nenašel...
... 5W-50 je dostatečně řídký a má vyšší mazací číslo pro vyšší tepelné namáhání
...
... všeobecně platí, že čím nižší číslo před W a čím vyšší číslo za pomlčku, tím
lepší ...
Opakování - matka moudrosti
O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již
napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co
znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné a jsou z nich vyvozovány
nesprávné závěry. Proto snad nebude na závadu, když si všechno v krátkosti
připomeneme.
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou
či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický,
minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce
či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký
či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost
oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C,
tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30
apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost
oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v
zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také
olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u
oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných
podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co
možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených
startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství
oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho
životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje.
Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší
klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů
se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a
5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a
nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a
čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej
vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší
rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude
menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl
větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje
znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity,
které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se
viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro
motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým
otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně
zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se
součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní
viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo
pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit
používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s
doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou
třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou
lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby
oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující
mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE
10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby
motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke
snížení spotřeby oleje.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Náhrady motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 6 (pdf, 698 kB)