Motorový olej je jeden z konstrukčních prvků motoru. Vývoj nových motorů vy-žaduje současně změny složení a vlastnosti motorových olejů. Tato změna je nutná nejen z důvodů zvyšování výkonů motorů, ale souvisí také se snahou o prodloužení intervalů výměny oleje při servisních prohlídkách. Zdroj: Vladislav MAREK, TRIFOSERVIS Vladislav Marek, Čelákovice Ladislav HRABEC, VŠB-TU Ostrava
Motorový olej je jeden z konstrukčních prvků motoru. Vývoj nových motorů vy-žaduje současně změny složení a vlastnosti motorových olejů. Tato změna je nutná nejen z důvodů zvyšování výkonů motorů, ale souvisí také se snahou o prodloužení intervalů výměny oleje při servisních prohlídkách. Zdroj: Vladislav MAREK, TRIFOSERVIS Vladislav Marek, Čelákovice Ladislav HRABEC, VŠB-TU Ostrava
Vladislav MAREK, TRIFOSERVIS Vladislav Marek, Čelákovice
Ladislav HRABEC, VŠB-TU Ostrava
Anotace
Motorový olej je jeden z konstrukčních prvků motoru. Vývoj nových
motorů vyžaduje současně změny složení a vlastnosti motorových olejů.
Tato změna je nutná nejen z důvodů zvyšování výkonů motorů, ale souvisí
také se snahou o prodloužení intervalů výměny oleje při servisních
prohlídkách.
Úvod
V třicátých letech minulého století se používaly vysoce viskosní
oleje, do kterých se přidával řepkový nebo ricinový olej pro větší
přilnavost. Problém často nastal v zimních měsících při startování, kdy
se musel motor často předehřívat.
Vývoj olejů i motorů přináší období druhé světové války. Připravují
se přesné specifikace pro oleje, a to v USA pro viskozitu třídy SAE a
pro výkonové hodnocení API. Jedná se převážně o čisté ropné výrobky,
které se postupně vylepšují jak technologií výroby, tak zaváděním
různých přísad. Postupně se přechází od sezónních olejů (letní a zimní)
na celoroční. Se stoupajícími nároky na motory vznikají oleje
polosyntetické a v neposlední řadě syntetické oleje.
Evropská klasifikace vzniká v devadesátých letech a oleje jsou dnes
hodnoceny podle ACEA. Kromě výše uvedených klasifikací mají jednotliví
výrobci automobilů své samostatné klasifikace, které v jednotlivých
motorech musíme dodržovat. V České republice se dnes u osobních
automobilů, hlavně díky složení vozového parku, kde jsou bohatě
zastoupeny značky Škoda a Volkswagen (obr.1), setkáváme nejčastěji s
klasifikací (normami) VW.
V současné době je snaha udržet motory co nejdéle v provozu. Proto se
prodlužují servisní intervaly, u osobních automobilů dosahují 30.000,
resp. 50.000 km nebo dva roky provozu. Viskozita z hlediska ekonomie
provozu se snižuje na SAE 0W - 30 nebo SAE 0W - 20, 0W - 30, 0W - 40.
V případě již zmíněné specifikace VW jsou používány pro prodloužené výměnné intervaly oleje označované jako:
Nově se setkáváme pro potřeby vozidel koncernu VW s normami:
Dnes, v době značné konkurence, si prakticky nikdo z výrobců nemůže dovolit nemít ve svém portfoliu oleje splňující normy významného výrobce automobilu. Možnost výběru potvrzuje v případě Longlife olejů také nabídka dle normy VW (obr.2).
Vývoj motorů jde stále dopředu a kromě zvyšování výkonu jsou kladeny stále větší požadavky na ekonomiku (snížení spotřeby paliv) a předně na ekologii provozu, což stanovují nové EURO předpisy.
Prodloužené výměny
Cílem výrobců automobilů je systematicky prodlužovat servisní služby u
všech typů automobilů. To klade nové požadavky na celý komplex
opatření, které je nutné zajistit. Prodloužená servisní činnost je
komplexní činnost a vyžaduje řadu nových prvků. Jedná se předně o nové
koncepce motoru, kde je vyžadována přesnost ve výrobě, zajištění
dokonalé čistoty celého motoru, nové typy filtrů oleje i vzduchu. Je
zde požadovaná i nová koncepce motorových a převodových olejů.
Převodové automobilové oleje jsou v současné době doporučeny jako
celoživotní náplně a je jim v průběhu provozu věnována minimální
pozornost. Proti tomu se však stavějí výrobci převodovek a doporučují
naopak věnovat této oblasti zvýšenou pozornost. Převážně se používají
převodové oleje SAE 75W API GL 4. Zde se vyžaduje vyšší aditivace,
větší oxidační stabilita, lepší mazací schopnost, minimální pěnivost a
prakticky zachování všech potřebných vlastností po celou dobu provozu.
Proto vznikají u jednotlivých výrobců stále nové požadavky, které
olejářské firmy musí splňovat.
U motorových olejů je vývoj nových typů a nových specifikací stále
rychlejší. Nové motorové oleje vznikají v úzké spolupráci s výrobci
automobilů, výrobci olejů a firem vyrábějících aditiva. Nový olej musí
splňovat základní jakostní parametry základních specifikací, ale předně
musí splnit podmínky výrobce automobilů, na jehož motorech se olej v
konečné fázi prověří. Celý vývoj není vůbec levná záležitost a všichni
zainteresovaní mají jistě zájem o vrácení „olejových peněz“ do vývoje a
výroby.
V současné době je snaha používat oleje nízké viskozity, a to předně
pro snížení spotřeby paliva, ekologického provozu za předpokladu
zajištění dobrého mazání všech součástí motoru, a tím zajištění vysoké
životnosti motoru.
Tomuto postupu odpovídá doba promazání motorů při použití různých
olejů. Je prokázáno, že doprava oleje do všech částí motoru je závislá
na viskozitě jednotlivých olejů (viz. tab.1). Tyto hodnoty jednoznačně
stanovují cestu, jak zajistit dlouhodobou životnost motorů, a to předně
při častém startování a krátkých cestách, kdy dojde k celkovému
prohřátí motoru na optimální provozní teplotu. Chladicí kapalina se
ohřeje po ujetí cca 4 km. Ke komplexnímu prohřátí motoru doje až po
ujetí cca 18 km. Tato doba je jednoznačně ovlivněna vnější teplotou,
způsobem jízdy, typem oleje, včetně technického stavu vozidla.
Tab.1 Doba promazání motorů při použití různého oleje
specifikace oleje |
doba promazání celého motoru [s] |
SAE 15W - 40 |
18 |
SAE 10W - 40 |
10 |
SAE 5W - 40 |
4 |
SAE 0W - 40 |
1 |
Jednotliví výrobci automobilů při vysokých nárocích na jakost motorových olejů určili také servisní intervaly až na samou hranici únosnosti. Převážně stanovených 30.000 km a dva roky lze bezpečně dosáhnout za předpokladu dodržení všech podmínek provozu.
Vliv způsobu jízdy na délku servisního intervalu
Systém prodloužených servisních intervalů umožňuje výrazně zvětšit
délku těchto intervalů. Nejdelšího servisního intervalu lze dosáhnout
ekonomickým způsobem jízdy a provozem na převážně dlouhých trasách.
Naopak nejkratší servisní intervaly budou mít vozidla provozovaná v
extrémních podmínkách, používaná k jízdám převážně na krátké
vzdálenosti v městském provozu a vozidla, jejichž řidiči jezdí
nehospodárným způsobem.
Prodloužení servisních intervalů je pro uživatele vozů velmi
atraktivní zákaznickou výhodou, která přispívá ke snížení provozních
nákladů Jen při výměně motorového oleje a vložky čističe oleje mohou
být výlohy v porovnání s dosavadní lhůtou bezmála poloviční.
Nezanedbatelná je také úspora času, neboť s vozem se nemusí zajíždět do
servisu tak často než dosud a současně se tak omezí doba jeho
odstavení kvůli servisním pracím. V neposlední řadě přispívá také k
větší hospodárnosti, prodloužení životnosti vozidla a celkové mobilitě
uživatele.
Provozní zkušenosti je možno hodnotit na základě sledování provozu
těchto vozidel servisy Škoda a Volkswagen, jejichž zastoupení je u nás
velice časté. Jednoznačně lze konstatovat, že pro systém prodloužených
servisních služeb je rozhodující současná kvalita oleje. Zjištění
kvality oleje je v provozu záležitostí matematických operací řídicí
jednotky motoru. Výsledné hodnocení je podloženo řadou provozních
a laboratorních experimentů, které dávají dostatečnou záruku jakosti
oleje v provozu různě namáhaného motoru.
A jak je to tedy s okamžikem, kdy jsme hlášením na přístrojovém panelu
vyzváni k návštěvě servisu? Je to velice individuální, neboť této výzvě
v případě nastavení prodloužených servisních intervalů předchází
splnění jednoho z následujících bodů:
V prvních dvou případech je sledování hodnot velice jednoduché a při dodržování doporučených provozních podmínek vozidla je pouze otázkou, zda bude uživatelem dříve dosaženo kilometrového průběhu nebo časového horizontu. S dosažením mezního stavu motoru je to složitější a jeho vyhodnocování je opět na řídící jednotce, která například v případě vozu se vznětovým motorem shromažďuje a vyhodnocuje následující informace:
V servisech se tedy běžně setkáváme s případy, kdy je vozidlo k servisní prohlídce přistaveno při ujetí 30.000 km (nedoporučuje se tuto hodnotu překročit minimálně z důvodu ztráty záruky, případně ztráty záruky mobility), stejně jako s vozidly, se kterými musel majitel přijet již třeba při ujetí 25.000 km.
Vyhodnocení současného stavu prodloužených výměn
Celkově je možno konstatovat, že převážná část prodloužených výměn a
konečná analýza oleje v laboratoři dokazují správnost tohoto
prodlouženého systému s potřebnou rezervou. Případy, kdy bylo nutné
provést dříve výměnu, byly vždy u vozidel, které provozovaly za velmi
nepříznivých podmínek tj. krátké vzdálenosti, městský provoz,
přetěžování studeného motoru, používání nevhodného paliva, provoz
v zimních měsících. V těchto případech bylo vždy nutné provést více
provozních oprav. Toto byly však jen výjimečné případy.
Z provozních zkušeností se však u řady vozidel s prodlouženým
intervalem výměny prokázala větší spotřeba oleje. Zde je nutné při
signálu „nedostatek oleje“ provést doplnění, a to předepsaným olejem. V
případě, že tento olej není k dispozici, je možno použít olej
viskozitní třídy SAE 5W - 40.
Významný je také příspěvek k ochraně životního prostředí. Motorový olej
se vyměňuje v delších intervalech, takže jeho celková spotřeba za dobu
životnosti vozidla je znatelně nižší a zmenšuje se také množství
použitelného oleje. Tím se snižuje objem olejů určených k likvidaci jako
nebezpečného odpadů.
Rizika a doporučení
V předcházející části bylo provedeno hodnocení výhod prodloužených
servisních služeb a předně výměny olejů. Je možno konstatovat, že
přináší řadu výhod a úspor. Toto vše dosud uvedené platí samozřejmé
pouze za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky, jak v provozu
vozidla, tak v servisu.
Mezi základní podmínky při výměně oleje patří maximální odstranění
použitého oleje, neboť již ponecháním 10% starého oleje se podstatně
snižuje životnost oleje nového. Současně je nutné používat jen kvalitní
olejové a vzduchové filtry.
Pozornost je nutné věnovat také jakosti paliva. Při zvyšování
biosložky v palivu může nastat řada problémů. Při zvýšení metylesteru na
6% a biolíhu na 4,1% bude nutné zvýšit sledovanost provozu s tímto
palivem.
Při krátkodobém studeném provozu hrozí nebezpečí pronikání paliva do
oleje. Může zde nastat problém rychlejší degradace oleje. To si zcela
jistě vyžádá podrobnější sledování jakosti oleje. Při pravidelném
sledování řady vozidel bude po zimním provozu vhodné provést
vyhodnocení celkové situace.
V souvislosti s dosavadním vývojem (konstrukce a provozní
charakteristiky motorů, složení paliv a maziv a pod.) bude do budoucna
patrně pro zajištění dlouhodobého bezporuchového provozu vhodné
uvažovat o zkrácení doby servisních služeb. Na tuto problematiku již
ostatně upozornila řada olejářských firem a podle jejich názoru by bylo
vhodné současně zkrátit provozní doby výměny olejů. Podobný názor mají
již také někteří výrobci automobilů.