Problematika amerických nebo evropských motorových olejů není příliš častým tématem diskuzí o motorových olejích, ale u některých motoristů a lidí zajímajících se o oleje hraje tato volba mnohdy velkou roli při rozhodování, jaký olej si pořídit do svého automobilu... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Problematika amerických nebo evropských motorových olejů není příliš častým tématem diskuzí o motorových olejích, ale u některých motoristů a lidí zajímajících se o oleje hraje tato volba mnohdy velkou roli při rozhodování, jaký olej si pořídit do svého automobilu... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, prosinec 2005)
Citace z internetových diskusí:
... zásadně se vyhýbejte olejům vyrobeným v USA ...
... olej XYZ je vyráběn v Evropě, americká je jen značka, tak snad to bude dobré ...
Problematika amerických nebo evropských motorových olejů není příliš častým tématem diskuzí o motorových olejích, ale u některých motoristů a lidí zajímajících se o oleje hraje tato volba mnohdy velkou roli při rozhodování, jaký olej si pořídit do svého automobilu. Je třeba přiznat, že na tomto problému je zrnko pravdy, ale zřejmě z nedostatku informovanosti je diskuze často dovedena až k takovým závěrům, které jsou od pravdy již hodně vzdálené. Pro objasnění problému tedy začněme od začátku.
Péče o automobil
Nejprve je třeba shrnout vůbec základní filosofii péče o automobil a o
motor tak, jak se to praktikuje v USA a v Evropě. V USA jsou motory
většinou mazané levnými oleji, které moc nevydrží, a musejí se tedy
často vyměňovat. Výměna motorových olejů se běžně provádí po 3-5
tisících mílích, podle výzkumu společnosti ExxonMobil je v USA průměrná
výměnná lhůta motorových olejů 4300 mil, tj. necelých 7 tisíc km. Olej
lze vyměnit na každé čerpací stanici za pár dolarů a ještě k tomu
dostanete zdarma kávu a nějaký hot-dog, aby se čekání na výměnu nezdálo
dlouhé. V poslední době se i v USA začalo prosazovat prodlužování
výměnných lhůt oleje, které však pro osobní vozy většinou nepřekročí
našich standardních 15 tisíc km.
V Evropě je praktikován úplně opačný přístup k péči o vozidlo. Výměnné
lhůty motorových olejů jsou co nejdelší, aby zákazník-motorista nebyl
příliš zatěžován cestou do autoservisu. Tomu musí pochopitelně odpovídat
také kvalita motorových olejů na evropském trhu, která je vždy na
hranici současného technického pokroku. Z tohoto důvodu je také kladen
důraz na evropské výkonové specifikace olejů, specifikace API jsou
naopak určeny především pro oleje na americkém trhu a v Evropě nemají
příliš velký význam.. Další rozdíl mezi oběma typy olejů je ve
vysokoteplotní HTHS viskozitě. Na americkém trhu převažují oleje SAE
5W-30 či 10W-30 s nízkou HTHS viskozitou (pod 3,5 mPa.s), na evropském
trhu jsme zvyklí na vyšší HTHS viskozitu (nad 3,5 mPa.s).
Kdybychom převedli americkou filosofii péče o vozidlo na naše podmínky,
mohlo by to přibližně vypadat asi tak, že bychom i do nejnovějších
motorů plnili motorový olej např. Mogul Super Stabil (zde pouze jako
příklad v Česku kdysi populárního oleje) a olej bychom vyměňovali stejně
jako v USA po 5-8 tisících km. Zní to divně, ale praxe je opravdu
taková. A nejde říci, že jedna nebo druhá filosofie péče o vozidlo je
lepší. Fungují obě a dobře.
Americké firmy, americké oleje
Je také třeba říci něco i o výrobcích olejů. V podvědomí některých
motoristů je zakořeněno, že pokud je výrobce oleje americká firma, pak
jsou to oleje pro americká auta, tedy pro americký trh a u nás je třeba
se jim vyhnout. Tuto myšlenku je nutné ihned v zárodku odmítnout. To
bychom ty olejářské firmy velmi podcenili. Žádná olejářská firma by si
nedovolila nabízet motorové oleje, které by nebyly vhodné pro automobily
na tom kterém trhu. Tedy i původem americké olejářské firmy nabízejí na
evropském trhu pouze takové motorové oleje, které vyhovují evropským
automobilům a evropským motorům. A je úplně jedno, jestli jsou vyráběny v
rafinerii v USA nebo v Evropě. Stejné to je i naopak, s evropskými
firmami na americkém trhu. Každý výrobce se musí přizpůsobit trhu, kde
chce své výrobky prodávat, tomu se nejde vyhnout.
Americké automobily a motorové oleje
Na závěr ještě pár slov k otázce, která jistě mnoho čtenářů napadla. Jak
je to s automobily amerických výrobců, např. s automobily Ford, které
jsou u nás poměrně populární. Také výrobci automobilů se přizpůsobují
trhu v daném regionu. V USA jsou populární velkoobjemové a nízkootáčkové
benzinové motory (přibližně nad 3 litry) s velkým objemem olejové
náplně, v Evropě zase motory benzinové i dieselové s menším obsahem
válců, pod 2 litry a s objemem olejové náplně kolem 4 litrů. Naprostá
většina osobních automobilů Ford, které jsou na evropském trhu, tak mají
úplně jiné motory než v USA. A tomu odpovídají také předepsané olejové
náplně. Majitelé Fordů jistě vědí, že oleje pro jejich motory by měly
splňovat určité specifikace výrobce, tedy specifikace Ford. A
specifikace předepsaných olejů jsou pro automobily Ford jiné na
evropském a na americkém trhu.
Závěrem dnešního povídání lze tedy již poněkolikáté v tomto seriálu
zopakovat, že při výběru motorového oleje do automobilu není třeba nijak
zvlášť vybírat značku nebo výrobce oleje. Mnohem důležitější je podívat
se do manuálu na to, jakou specifikaci oleje předepisuje výrobce a
podle toho si pak vybrat olej. A máme-li na výběr mezi několika
srovnatelnými oleji, pak přichází již do úvahy stav naší peněženky nebo i
to, jak se nám líbí tvar a barva obalu toho kterého oleje.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 13 (pdf, 488 kB)