Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice kvality motorových olejů. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Jak již titulek napovídá, pan Černý se v tomto díle podíval na kloub problematice kvality motorových olejů. Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, leden/únor 2005)
Citace z internetových diskusí:
... proti minerálu nikdo nic nemá, ale je to
nejméně výkonný olej ...
... u minerálních olejů se musí zkrátit výměnná lhůta oproti plné syntetice ...
... olej které značky a konkrétně který typ je absolutně nejlepší?
... chci jen ten nejlepší olej, momentálně A5, ale nemůžu ho nikde sehnat ...
V dnešní části si připomeneme, které údaje
uvedené na obalu motorového oleje vypovídají o jeho kvalitě. Jak je vidět z
internetových citací, opět tady vládne fenomén minerálního a syntetického oleje.
Co je syntetické je kvalitní, co je minerální, je špatné nebo alespoň méně
kvalitní. I dnes proto musím opakovat, že tento pohled na kvalitu motorových
olejů je hodně zastaralý a zjednodušený. Minerální základové oleje jsou dnes již
natolik kvalitní, že se používají pro výrobu i těch nejkvalitnějších motorových
olejů.
Ani z viskozitní charakteristiky olejů, např. SAE 10W-40, nelze vyvodit kvalitu
motorového oleje. Je ale pravda, že pro výrobu např. olejů SAE 5W-40 musí být
použity kvalitnější základové oleje (avšak ne nutně syntetické) než pro výrobu
např. olejů SAE 15W-40. Důvodem jsou požadavky oleje SAE 5W-40 na vyšší
viskozitní index.
Jediným ukazatelem kvality motorového oleje jsou výkonové specifikace API, ACEA,
příp. i firemní výkonové specifikace, např. VW, Ford či GM apod. Součástí
výkonových specifikací je i údaj o tzv. HTHS viskozitě, která určuje
použitelnost oleje v určitém motoru.
HTHS viskozita
HTHS viskozita se měří při 150 °C a dává informace v podstatě o síle (tloušťce)
mazacího filmu při této teplotě. Normální HTHS viskozita má hodnoty vyšší než
3,5 mPa.s, některé moderní oleje, zejména typu longlife, mají HTHS viskozitu
sníženou na 2,9-3,5 mPa.s. Některé oleje SAE 0W-20 mají HTHS viskozitu ještě
nižší, mezi 2,6-2,9 mPa.s. Čím je hodnota HTHS viskozity vyšší, tím silnější je
povrchový olejový film. Každý výrobce automobilu tím, že doporučí určitou
výkonovou úroveň oleje (ACEA, VW, GM, Ford a další specifikace), současně také
určuje minimální hodnotu HTHS viskozity oleje.
API specifikace
Tato specifikace je mezi motoristy poměrně známá, i když ze všech výkonových
specifikací toho říká nejméně. Nejnovější specifikaci API mohou mít i např.
oleje určené pro americký trh, které svou kvalitou výrazně zaostávají za
evropskými oleji. Také co se týká HTHS viskozity jsou API specifikace uzpůsobeny
americkému trhu a nemusí vyhovovat požadavkům evropských výrobců motorů.
ACEA specifikace
Specifikace ACEA mají tři různé stupnice: A pro benzinové motory, B pro lehké
dieselové motory a E pro velkoobjemové dieselové motory. Za těmito písmeny je
ještě číslice, např. ACEA A3/B3,B4, která udává, pro které motory je olej
vhodný.
Uvedený příklad je typický pro nejmodernější oleje s normální HTHS viskozitou,
tj nad 3,5 mPa.s. Oleje ACEA A2 či B2 jsou výkonově o stupeň níže. Neplatí ale,
že oleje ACEA A1 jsou méně výkonné či ACEA A5/B5 jsou výkonnější než ACEA A2
nebo A3 (s označením B to je podobné). Specifikace ACEA A1/B1 a A5/B5 jsou
určené pro moderní a velmi výkonné oleje se sníženou HTHS viskozitou mezi 2,9 až
3,5 mPa.s (např. longlife oleje pro koncern VW). Vzhledem ke snížené HTHS
viskozitě je nelze použít do motorů, kde jsou doporučeny oleje ACEA A2/B2 či
A3/B3,B4. ACEA A4 se nepřiděluje.
Číslice u stupnice E v podstatě odpovídá kvalitě oleje, ale odráží se zde také
některé požadavky související s emisními limity.
VW specifikace
Systém specifikací VW, stejně jako API a ACEA, byl v minulosti již v AutoEXPERTu
popsán a nelze jej zde v krátkosti opakovat. Jen je nutné zdůraznit, že tzv.
longlife oleje VW 503.00/506.00(/506.01) mají sníženou HTHS viskozitu a lze je
použít pouze do motorů, kde je tato nižší HTHS viskozita povolena.
Závěrem
Jakýkoliv text pojednávající o výkonových specifikacích motorových olejů je
nutně trochu nudný, protože specifikací je mnoho a každá je založena na jiném
rozdělení olejů. Jen jejich prostý výčet a stručná charakteristika by vyžadovaly
větší místo než je vyhrazeno tomuto článku. Avšak i bez těchto znalostí je
zřejmé, že pokud mají dva oleje stejnou specifikaci např. ACEA či VW, jedná se o
kvalitou rovnocenné motorové oleje. Nezáleží na značce oleje, na jeho viskozitní
třídě, či na tom, zda je olej minerální či syntetický, měřítkem je pouze a jen
údaj o výkonové specifikaci. Může se tedy stát, že oleje SAE 15W-40 a SAE 5W-40
mají stejnou specifikaci ACEA A3/B3. Jedná se tedy o kvalitou a životností
rovnocenné oleje, i když se někomu může zdát, že SAE 15W-40 je jen "sprostý
minerál". Oba oleje prošly stejnými motorovými testy a motor po proběhnutí testů
byl v obou případech stejně čistý, jinak by olejům nebyla přiznána stejná
výkonová specifikace.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 5 (pdf, 116 kB)