Vzájemná náhrada, mísitelnost a zaměnitelnost motorových olejů je velmi často diskutované téma. V obecném povědomí jsou však, bohužel, některé přežitky, které jsou již dávno překonané... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Vzájemná náhrada, mísitelnost a zaměnitelnost motorových olejů je velmi často diskutované téma. V obecném povědomí jsou však, bohužel, některé přežitky, které jsou již dávno překonané... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, květen 2005)
Citace z internetových diskusí:
... jestli motor jezdil jen na minerál a dáš
tam pak syntetiku, uvolní usazeniny a karbony ...
... jako první náplně se dávají oleje minerální, protože dříve vytvoří kladné
úsady na zatěsnění motoru ...
... jak jednou použiji plnou syntetiku, tak už ji musím používat stále ...
Vzájemná mísitelnost olejů
Vzájemná náhrada, mísitelnost a zaměnitelnost motorových olejů je velmi často
diskutované téma. V obecném povědomí jsou však, bohužel, některé přežitky, které
jsou již dávno překonané.
Všechny motorové oleje jsou navzájem mísitelné. Pokud smísíte jakékoliv dva nebo
více motorových olejů, nikdy se nic nesrazí, nescukne apod. Problémy byly někdy
v druhé polovině 70. let minulého století, v době, kdy se začínalo se
syntetickými oleji. Tehdy ne každý syntetický olej byl mísitelný s klasickým
minerálním olejem. Dnes již tento problém v žádném případě nehrozí, nikdo si
dnes nedovolí vyrobit motorový olej, který by s ostatními nebyl mísitelný.
Problém pří mísení různých olejů může být ale jiný. Může se změnit viskozitní
charakteristika oleje. Smísení dvou různých motorových olejů např. SAE 5W-40
může za určitých okolností vést i k vytvoření oleje např. SAE 10W-40. Obdobně,
smísením olejů SAE 5W-40 a SAE 15W-40 nemusí vzniknout "polosyntetika" SAE
10W-40, ale něco úplně jiného. Příčinou je interakce různých modifikátorů
viskozity se základovými oleji. Samozřejmě, nouzově je možné všechno a motoru to
příliš neuškodí. Pokud ale je možnost výběru, vždy je lepší doplňovat stejný
olej který je v motoru, příp. olej stejné viskozitní charakteristiky. Mísit dva
oleje již při výměně motorového oleje určitě není častý případ a nelze tento
způsob výměny oleje ani doporučit, ale principiálně to možné je.
Vždy je však nutné dodržovat požadavek motoru na minimální HTHS viskozitu. Při
mísení olejů může dojít k záměně zejména ve viskozitních třídách SAE 0W-30 a
5W-30, které se vyrábí s normální HTHS viskozitou, tj. větší než 3,5 mPa.s, a se
sníženou HTHS viskozitou, tj. v rozmezí 2,9-3,5 mPa.s. Tento problém se týká
např. longlife olejů pro motory VW. Většina těchto longlife olejů má sníženou
HTHS viskozitu, ale pro benzinové motory s turbodmychadlem je nutné používat
oleje s normální HTHS viskozitou, tj. se specifikací VW 503.01. Důvodem je vyšší
teplota některých mazaných míst benzinového turbomotoru a nutnost udržení pevné
olejové vrstvy mezi třecími povrchy.
Karbonové úsady
Často diskutovaným problémem je vzájemná náhrada "minerálního" oleje a "plné
syntetiky". V povědomí motoristů přežívají stále problémy starých škodovek,
které v době jejich výroby byly plněny motorovými oleji s malým množstvím
detergentů. Při provozování těchto olejů se v motoru vytvářely nánosy
karbonových usazenin, které se po použití kvalitnějších olejů, ty se již tehdy
objevovaly na trhu, začínaly uvolňovat, ucpávaly olejové filtry a způsobovaly
problémy při čerpání a dopravě oleje na mazaná místa v motoru.
U dnešních moderních olejů se s takovým problémem již nesetkáme. I ty
opovrhované "minerální" oleje SAE 15W-40 mají dostatek detergentních a
dispersantních aditiv a motory jsou po jejich používání stejně čisté, jako při
používání "plné syntetiky", tedy pokud oleje mají stejnou nebo podobnou
výkonovou specifikaci. Určitě už neplatí strašák, který je v internetových
diskusích velmi frekventovaný, totiž že vyjetý "minerální" olej není možné
nahradit "polosyntetikou" a už vůbec ne "plnou syntetikou", protože se rozpustí
karbon a zadře se motor. Znovu je třeba zopakovat, všechny dnešní moderní oleje
jsou natolik kvalitní, že je možná náhrada čehokoliv čímkoliv a kdykoliv. Tedy
krátce, možné je všechno. Samozřejmě, že i zde platí některé výjimky, i dnes
ještě potkáme na silnicích a v autoservisech dvacet i více let staré škodovky a
žigulíky. Tam je potom na místě určitá opatrnost.
První náplň a záběh motoru
Problematika prvních náplní byla předmětem samostatného dílu Mazivářských mýtů.
V souvislosti s tvorbou karbonu jsem však v internetových diskusích narazil i na
velmi podporovaný názor uvedený na začátku článku týkající se "kladných úsad".
Nevím, jak se liší kladné a záporné úsady, vím ale, že motor má být čistý a
jakákoliv nečistota je na závadu. Příčina používání "minerálních" olejů SAE
15W-40 jako prvních náplní do některých automobilů je v ceně olejů, tyto oleje
jsou levné. Určitě není cílem tvorba jakýchkoliv "kladných úsad". Moderní oleje
ani nedávají šanci, aby se jakékoliv úsady při správném používání oleje
vytvořily.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Mazací schopnosti motorového oleje
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 7 (pdf, 62 kB)