Dodatečné přísady do motorových olejů jsou velmi oblíbené produkty a myslím, že se i dobře prodávají... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Dodatečné přísady do motorových olejů jsou velmi oblíbené produkty a myslím, že se i dobře prodávají... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, červenec, září 2005)
Výběr z popisů výrobků:
... je to aditivum pro kov a ne pro motorový
olej ...
... molekulárně se váže na kov a prolíná do mezikrystalických prostor povrchové
vrstvy ...
... nová generace aditiv pracujících na principu penetrantní chemisorpce ...
... chrání kovy stálou syntetickou molekulární vazbou ...
... obsahuje chlor, ale ve vázané formě ...
... pod tlakem se spojí s kovovým povrchem a vytvářejí novou metalo-organickou
látku ...
... díky elektromagnetické polarizaci se molekuly uhlíkového řetězce spojí s
povrchem ...
... metoda permanentí difúze do povrchu kovů ...
... hloubková mikrodifúze maziva ...
Dodatečné přísady do motorových olejů jsou velmi
oblíbené produkty a myslím, že se i dobře prodávají. Vždyť kdo by odolal velmi
učenému vysvětlení jejich působení a údajným vynikajícím účinkům. Ukázky z
takových textů, kterými jsou dodatečná olejová aditiva propagována, jsou uvedeny
výše. Všechny znějí moc hezky. Zásadní potíž je ale v tom, že to jsou naprosté
chemické a fyzikální nesmysly, které mají za úkol zmást zákazníka a nalákat jej
ke koupi.
Přečtěte si ještě jednou nahoře uvedený výběr z popisu působení aditiv a
přiznejte si, pokud nejste zrovna chemik, že takové učené formulace dokáží
člověka zlomit a přesvědčit jej ke koupi. A právě na tom je založen prodej
těchto aditiv - na malé informovanosti zákazníka a na jeho neznalosti chemických
zákonitostí. Bohužel, podobné praktiky se začínají dostávat i do marketingové
podpory prodeje některých motorových olejů.
Mechanismus působení
Dodatečných aditiv do motorových olejů je několik. Většina motoristů už odmítá
aditiva s obsahem pevných částeček teflonu z důvodů možného ucpávání olejového
filtru po vyčerpání dispersantních přísad v oleji. Podívejme se spíše na další
aditiva, rozpustná, která mají údajně snížit tření v motoru až o 80 %.
Již samotný motorový olej obsahuje mazivostní a protizáděrové přísady, které
vytvářejí mazivostní film na povrchu kovů a chrání tak jednu třecí plochu proti
přímému kontaktu s protilehlou plochou. A na úplně stejném principu působí
všechna dodatečná mazivostní aditiva, která se honosí různými molekulárními
mechanismy a permanentními difúzemi. Pokud do motorového oleje přilijeme
dodatečnou mazivostní přísadu, dodáme oleji vlastnost, kterou už olej má.
Životnost motoru
Je třeba říci, že dodatečná aditiva obsahují většinou jiné mazivostní látky, než
jsou v motorovém oleji. Mazivostní přísady v dodatečných aditivech jsou opravdu
většinou účinnější než ty, které jsou v motorovém oleji a opravdu při jejich
použití dochází k mírnému snížení tření a motorista je přesvědčen, že udělal pro
motor to nejlepší. Je samozřejmé, že tyto "zázračné" látky všechny olejářské
firmy znají, ale přesto je nepoužívají. Kvalitní motorový olej má totiž motor
také chránit proti korozi. A právě tady nastává problém. Motorový olej je
vyroben tak, aby dobře mazal i při mezném či suchém tření a současně
nezpůsoboval korozi motoru. To u těch zázračných mazivostních přísad neplatí.
Každé zlepšení mazivosti je doprovázeno velkým nebezpečím korozivního působení,
nebezpečné jsou zejména produkty rozkladu těchto přísad. A k jejich rozkladu při
provozu nutně dochází.
Vezměme si například typické přísady s obsahem chloru. Těch je na trhu nejvíce,
i když s "chlorem ve vázané formě" (jiný chlor ve sloučeninách ani neexistuje).
Určitě se bude zdát, že motor běží lehčeji, je tišší. Není divu, vždyť
chlorované parafíny mají jedny z nejlepších mazivostních vlastností a používají
se třeba při obrábění. Motor ale začíná pomalu ale jistě korodovat. Rok není nic
poznat, všechno je v pořádku. Po dvou letech také. Jakmile ale bude mít motor
najeto s dodatečnými aditivy dostatečný počet kilometrů, začnou se pomalu
projevovat příznaky koroze, se všemi důsledky na vlastnosti motoru a jeho
životnost. Podobný průběh má i používání jiných, nechlorovaných, ale stejně
agresivních aditiv.
Zážehové motory
U benzinových motorů je životnost motorového oleje více závislá na samotné
kvalitě oleje. V benzinových motorech je díky spalování benzinu a díky jeho
vyšší spotřebě oproti naftě vyšší teplota, což má vliv na rychlejší chemickou
degradaci oleje. Také se setkáváme se stálým zvyšováním objemového výkonu motorů
osobních automobilů, mění se charakter provozu, zejména ve velkých městských
aglomeracích, protože provoz je hustější, častěji se rozjíždíme a akcelerujeme.
Stejně jako u dieselových motorů se i zde začaly používat EGR ventily
recirkulující výfukové plyny zpět do válců, mění se systémy vstřikování. To vše
má velký vliv na rychlejší degradaci oleje a často se setkávám s oleji z nových
motorů, které po doporučeném intervalu výměny vypadají velmi špatně, což snižuje
životnost motoru.
Vždy bez dodatečných přísad
Žádná z těch zázračných látek v dodatečných aditivech není nic nového. Jejich
mazivostní účinnost je známá, známé jsou však také jejich korozívní účinky. A
kdyby někdo někdy vynalezl zázračnou látku, pak ji jistě bude ve velkém prodávat
velkým olejářským společnostem a nebude se vnucovat po malých lahvičkách
motoristům v maloobchodě. Proto je jediná spolehlivá rada pro všechny motoristy:
nedávejte do motoru nic kromě motorového oleje. Jen tak svému autu prospějete.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Srovnávací testy olejů
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 10 (pdf, 482 kB)