Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, listopad 2005)
Citace z internetových diskusí:
... unikátní formule pro plně syntetické a polosyntetické oleje nejvyšší kvality
... unikátní složení zabezpečuje vysokou tepelnou a střihovou stabilitu
... unikátní syntetický olej s vynikajícími ochrannými vlastnostmi
... obsahuje unikátní syntetickou složku XHVI
... olej na bázi unikátní molekulární technologie
... díky unikátnímu syntetickému aditivu, které přilne k funkčnímu povrchu motoru jako magnet
Jak prodávat motorové oleje
Při prohlížení obalu motorového oleje jisté značky mě zaujalo slovo "unikátní" v celkové charakteristice oleje. Začal jsem přemýšlet, co je na tom oleji unikátního a proč je tak olej označen. Také na internetu jsem do vyhledavače zadal klíčová slova "unikátní syntetický" a nestačil jsem se divit. Výše uvedené citace jsou vybrané z charakteristik několika motorových olejů, avšak různých výrobců a značek. Vzpomínám na dobu před několika roky, kdy olej, aby se dobře prodával, nebo aby se vůbec prodal, musel být prezentován jako syntetický. Dnes už zřejmě ani to nestačí a olej musí být navíc unikátní. Je to opravdu paradoxní. V oblasti průmyslových maziv se vyplácí konzervativní přístup k mazivům a většina firem se tím řídí. Zjednodušeně lze říci, co vyhovovalo stroji dosud, bude vyhovovat i nadále. Každá novinka či změna maziva je zdrojem určitého rizika, které je ovšem spojeno se závažnými ekonomickými důsledky. Havárie či odstávka výrobního zařízení je velmi drahá záležitost. V automobilovém světě, speciálně u motorových olejů, je tomu přesně naopak. Motorový olej charakterizovaný např. jako "tradiční a léty prověřený" by neměl na trhu žádnou šanci. Motorista potřebuje pro svůj automobil neustále nějaké novinky, když už ne fakticky, tedy alespoň o tom chce být přesvědčován. Proč mu to tedy neposkytnout? Mistrem v takové reklamě jsou firmy nabízející různé přísady do motorových olejů. O nich byl v Mazivářských mýtech napsán celý jeden díl, jeden mýtus, proto je dnes nechejme už stranou. Seriózní olejářské firmy se zatím zdržují takového způsobu reklamy. Přesto někteří zkouší získat náskok před konkurencí "unikátní" prezentací svých výrobků.
Magnetismus
Pamatuji doby, kdy byly velmi populární magnetické náramky, údajně
dovážené z Japonska. Kdo neměl náramek, byl odepsaný. Pak se zase
určitou dobu šířila jiná fáma, že používáním zmagnetizovaného paliva v
automobilech lze dosáhnout fantastické úspory paliva. Psalo se o tom
docela vážně v tisku a také vážně se doporučovalo motoristům, aby si do
nádrže pověsili magnet. Magnetismus je zajímavý fenomén. Není vidět, ale
každý se může snadno přesvědčit, že něco takového skutečně existuje.
Stačí dva magnety k sobě přiblížit.
Estery v olejích
Fenomén magnetismu dospěl i do oblasti motorových olejů. Bývá spojován s
esterovým základovým olejem či podobnými látkami. Podívejme se na
vlastnosti esterového oleje trochu blíže. Je to syntetický olej, který
kromě obvyklých uhlíku a vodíku obsahuje také kyslík. A právě kyslík
dodává esteru určité "unikátní" vlastnosti. Ester je díky kyslíku
polární a má vyšší afinitu ke kovovému povrchu než uhlovodíky. Mazací
film vytvořený z esteru je také pevnější než uhlovodíkový film. Proto
také oleje pro velmi namáhané vysokootáčkové motory mívají vysoký obsah
esteru či jsou vyrobeny pouze z esterového základového oleje. Vysokými
otáčkami je nutné rozumět hodnoty kolem 15 000 ot/min či více, které
jsou typické např. pro motokáry, některé soutěžní motocykly, motory vozů
F1, apod.
V běžných i "unikátních" motorových olejích mají esterové oleje většinou
jiný význam. Ve většině motorových olejů, pokud jsou v nich obsaženy,
estery pomáhají rozpouštět některá aditiva, která by se v kvalitních
uhlovodíkových základových olejích jen velmi těžko rozpouštěla. Estery
mohou také přispívat k tomu, aby se motor udržoval v čistotě, protože
mají větší rozpouštěcí schopnost než uhlovodíky. V některých případech
se také pomocí esterů dolaďuje a harmonizuje účinek aditivace.
Běžný obsah esterového oleje v motorových olejích se pohybuje mezi nulou
a deseti procenty. Používání vyšší koncentrace esterů v motorovém oleji
by mohlo vést k problémům se slučitelností oleje a různých plastových a
pryžových těsnění a hadiček. Důsledkem těchto problémů by pak mohlo být
porušení těsnosti mazacího systému a únik oleje. Přítomnost esteru také
není omezena na jeden konkrétní typ "unikátního" motorového oleje, ale
může být běžnou součástí kteréhokoliv motorového oleje na trhu.
Na závěr můžeme jako obvykle zdůraznit, že žádný motor nepotřebuje žádný
unikátní olej, ale pouze motorový olej příslušné specifikace a dobré je
také dodržovat předepsané maximální výměnné intervaly.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Americké a evropské oleje
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 12 (pdf, 397 kB)