Powered by Smartsupp
Domů Informace ze světa maziv Výkonnostní třídy automobilových motorových olejů
Domů Informace ze světa maziv Výkonnostní třídy automobilových motorových olejů
Výkonnostní třídy automobilových motorových olejů

Výkonnostní třídy automobilových motorových olejů

Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích.

Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích.

Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích. Kromě toho, že se olej řadí do jedné (nebo i více) výše zmíněných skupin, může mu být přidělena tzv. výkonnostní třída. Výkonností třída určuje, jaké zatížení je olej schopen snášet, aniž by výrazným způsobem došlo ke zhoršení jeho funkce.

a) Automobilové oleje

Motorové a převodové oleje do motorových vozidel jsou rozděleny do výkonnostních tříd dle evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobiles) nebo americké normy API (American Petroleum Institut).Výrobci automobilů požadují, aby olej použitý pro mazání motoru nebo převodů vyhovoval určité výkonností třídě definované v mezinárodních normě ACEA / API nebo výkonností třídě, kterou si výrobce sám definuje (podnikové normě výroce, např. podniková norma VW 502 00 odpovídá přibližně mezinárodní normě ACEA A3). Výrobci olejů proto své produkty nechávají testovat dle mezinárodních norem a norem výrobců. Výsledkem je, že u svých výrobků uvádějí, jaké normy olej splňuje.

Výkonnostní třídy olejů dle ACEA

Označení tříd

A - Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry

 Oleje s vysokým obsahem sulfátového popela, (% m/m ≤ 1,6)     fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použití ve vysoce   výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech, které   jsou navrženy tak, aby byly schopny používat olej s nízkou   viskozitou. Tyto oleje mohou být nevhodné pro použití v   některých motorech. Oleje ACEA A7/B7 mají typicky nízké   HTHS  (≥ 2,9 a ≤ 3,5) založené na základových olejích API   skupiny III.

Výkonnostní třída ACEA
Použití oleje
HTHS
[mPa.s]

A1, B1
Standardní olej, normální intervaly výměny
2,9 - 3,5
A2, B2
Standardní olej, normální intervaly výměny (Již neplatné)
> 3,5
A3, B3
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
> 3,5
B4
Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním
> 3,5
A4
Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním
> 3,5
A5, B5
Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS
2,9 - 3,5
A7/B7-23Oleje s vysokým obsahem sulfátového popela, (% m/m ≤ 1,6) fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech, které jsou navrženy tak, aby byli schopny používat olej s nízkou viskozitou             
            ≥ 2.6 a ≤ 3,5
Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
E1
Již neplatné od 3/2000
>= 3,5
E2
Standardní olej, normální intervaly výměny
>= 3,5
E3
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny (Již neplatná)
>= 3,5
E4
Olej pro extrémně vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
>= 3,5
E5
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
>= 3,5
E6
Vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).
>= 3,5
E7
Stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter).
>= 3,5
E9
je nový LOW -SAPS olej (zaveden v r. 2008) splňující požadavek na vysoce kvalitní olej Super Diesel (SHPD) pro použití v polovině dostupných aplikací. ACEA E9 obsahuje mnoho prvků v Severní Americe uznávané specifikace API CJ-4 . ACEA doporučila normu ACEA E9 do vozidel vybavených moderními systémy následného zpracování výfukových plynů na snížení množství znečišťujících částic (FAP) a oxidy dusíku (EGR a / nebo SCR) v kombinaci s nízkým obsahem síry v naftě. E9 předpokládá základní využití pro Euro VI legislativy emisí, která bude pravděpodobně požadovat povinné DPF filtry u všech vozidel v Evropě (sulfátový popel max 1,0 % hm.)
>= 3,5

Výkonnostní třída ACEA
Použití oleje
HTHS
[mPa.s]

C1
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur – sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.
2,9
C2
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje s HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.
2,9
C3
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.
> 3,5
C4
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. (platná od roku 2006)
3,5
C5
Stabilní motorový olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se středním obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur – sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS ≥ 2.6 mPa.s. a ≤ 2,9 mPa.s.
 ≥ 2.6 a ≤ 2,9
C6
ACEA C6 je nová kategorie pro ACEA 2021 a zaměřuje se na prémiová maziva se středním sulfátovým popelem, fosforem a sírou (SAPS). Jsou navrženy pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se používají pokročilé systémy následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC).
Oleje ACEA C6 se vyznačují nízkou minimální viskozitou HTHS 2,6 cP a soustřeďují se na ochranu před předzápalem při nízkých otáčkách (LSPI), opotřebení turbodmychadla a kompresního nánosu turbodmychadla (TCCD). ACEA C6 staví na výkonnostních úrovních stanovených ACEA C5 a přináší specifické testy zaměřené na ochranu LSPI a turbodmychadla a zároveň zavádí nové testování spotřeby paliva.
 ≥ 2.6 a ≤ 2,9

C7Nová kategorie olejů s extrémně nízkou viskozitou HTHS (≥2,3 a ≤2,6 mPa.s). Zaměřená na zlepšení spotřeby paliva u vozidel se všemi typy moderních systémů následné úpravy. Oleje kategorie ACEA C7 spadají do viskozitní třídy SAE 0W-16. ACEA C7 je založena na ACEA C6 a zachovává všechny výkonnostní parametry kromě spotřeby paliva, která má přísnější požadavky (≥0,3 % oproti referenčnímu). ACEA C7 se zaměřuje se na prémiová maziva se středním sulfátovým popelem, fosforem a sírou (SAPS) která jsou určena pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se používají pokročilé systémy následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Soustředí se rovněž na ochranu motoru před předzápalem při nízkých otáčkách (LSPI), opotřebení turbodmychadla a kompresního nánosu turbodmychadla (TCCD).            ≥ 2.3 a ≤ 2,6

Výkonnostní specifikace ACEA a jejich požadavky na chemické složení oleje a viskozitu HTHS

Ttřídy a kategorie ACEA Sulfátový popel
% hm.

Fosfor
% hm.
Síra
% hm.
Vyskozita při 150 °C
HTHS [mPa.s]

ACEA A1/B1
max. 1,3
    2,9 - 3,5
ACEA A3/B3
max. 1,5
    min. 3,5
ACEA A3/B4
max. 1,6
    min. 3,5
ACEA A5/B5
max. 1,6
    2,9 - 3,5
ACEA A7/B7 max. 1,6
2,9 - 3,5
ACEA C1
max. 0,5
max. 0,05
max. 0,2
min. 2,9
ACEA C2
max. 0,8
0,07 - 0,09
max. 0,3
min. 2,9
ACEA C3
max. 0,8
0,07 - 0,09
max. 0,3
min. 3,5
ACEA C4
max. 0,5
max. 0,09
max. 0,2
min. 3,5
ACEA C5max. 0,8
≥ 0.07 a ≤ 0.09
max. 0,3≥ 2.6 a 2.9
ACEA C6
max. 0,8
≥ 0,07 a ≤ 0,09
max. 0,3
≥ 2.6 a 2.9
ACEA C7max. 0,8≥ 0,07 a ≤ 0,09
max. 0,3
≥ 2.3 a ≤ 2.6

Klasifikace API

Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzínové), označené písmenem "S" (= Service) a vznětové (naftové), označené písmenem "C" (= Commercial). Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem (od "A" výše). V zásadě platí, že čím je toto písmeno dále v abecedě, tím kvalitnější je olej. Je-li jako první uvedena specifikace "S", je olej určen prioritně pro benzínové motory, pokud "C", pak je určen pro naftové motory.

Např.
SJ/CF - olej prioritně pro benzínové motory, použitelný i pro naftové motory
CE/SG - olej prioritně pro naftové motory, použitelný i pro benzínové motory

Klasifikace API odráží vývoj automobilových olejů na americkém kontinentu, proto u vyšších tříd plně nevyhovuje podmínkám pro evropské motory (americké a evropské motory jsou konstrukčně, objemově a výkonově odlišné, což se projevuje - mimo jiné - v odlišných nárocích na obsah přísad tvořících při spalování popel).

V současné době jsou používány následující výkonnostní třídy API:
SE
(od r. 1972)
oleje pro velmi vysoké namáhání, splňující požadavky výrobců motorů vyrobených od roku 1971 do roku 1979
SF
(od r. 1980)
oleje pro velmi vysoké zatížení motorů vyrobených v letech 1980 až 1989, oproti SE vylepšené protioděrové vlastnosti, oxidační stabilita a ochrana proti tvorbě úsad
SG
(od r. 1989)
oleje pro motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou tvorbu kalů
SH
(od r. 1993)
vlastnosti jako SG, testováno podle náročnějšího zkušebního protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers Association)
SJ
(od r. 1997)
specifikace olejů pro zážehové motory, která zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva
SL
(od r. 2001)
pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.
 SM
(od r. 2004)
pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.
 SN

 Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva.
 SN+  Zavedená v květnu 2018 jako doplněk k API SN a ILSAC GF-5 s cílem zajistit, aby motorové oleje řádně chránily před nízkorychlostním předzápalem (LSPI), což je závažný problém poškození u maloobjemových výkonných motorů, s přímým vstřikováním benzínu (GDI) a u benzínových přeplňovaných motorů GDI (T-GDI).
SP  Představená v květnu 2020, navržená tak, aby poskytovala ochranu před tzv. nízkorychlostním předzápalem (LSPI), ale i ochranu proti opotřebení rozvodového řetězu, vylepšenou ochranu proti usazování na pístech a turbodmychadlech při vysokých teplotách a přísnější kontrolu kalů, laků a koroze. API SP s ochranou zdrojů odpovídá ILSAC GF-6A v kombinaci výkonu se zlepšenou úsporou paliva, ochranou systémů regulace emisí a ochranou motorů provozovaných na paliva obsahující ethanol až do E85.
CC
(od r. 1961)
oleje pro mírně přeplňované vznětové motory pracující ve středně náročných a náročných podmínkách, obsahující protikorozní přísady a přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad (pro modely 1964 - 1970)
CD
(od r. 1955)
oleje pro vysoce zatěžované, přeplňované vznětové motory s kompresorem pracující při vysokých otáčkách a s různě kvalitním palivem, obsahují přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad a korozi ložisek (pro modely 1970 - 1979)
CE
(od r. 1984)
oleje pro vysoce namáhané přeplňované rychloběžné motory s přímým vstřikováním (pro modely od r. 1983)
CF
(od r. 1994)
oleje pro motory s nepřímým vstřikováním bez kontroly emisí, oproti CD vyšší odolnost proti tvorbě úsad na pístu a korozi ložisek
CF-2
(od r. 1994)
oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby úsad
CF-4
(od r. 1990)
oleje pro čtyřdobé motory těžkých nákladních vozů pracujících s nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách, zejména pro těžké tahače v dálničním provozu (pro modely od r. 1990)
CG-4
(od r. 1994)
oleje pro čtyřdobé vysokootáčkové motory vozů pracujících v nejnáročnějších silničních i terénních podmínkách. V současné době nejvyšší specifikace olejů pro vznětové motory
CH-4
(od r. 1998)
Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů.
CI-4
(od r. 2002)
Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů.
CJ-4
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro vznětové motory vyráběné po roce 2006. API CJ-4 oleje překračují výkonnostní kritéria API CI-4, CH-4, CG-4 a CF-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API.
CK-4
motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 pro motorové nafty se standardním obsahem síry od 15 do 500 ppm. Oleje API CK-4 překračují výkonnostní kritéria API CJ-4, CI-4  a CH-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API.
FA-4
speciální motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 s viskozitními třídami SAE xW-30 a pro používání motorové nafty s velmi nízkým obsahem síry pod 15 ppm. HTHSV  3,5 cP! Oleje API FA-4 nejsou vzájemně zaměnitelné ani zpětně kompatibilní s API CK-4, CJ-4, CI-4 a CH-4. Informace o tom, zda jsou oleje API FA-4 vhodné pro použití, naleznete v doporučení výrobce motoru.

VISKOZITNÍ TŘÍDY OLEJŮ PODLE ČSN 65 6601 (POROVNÁNÍ VISKOZIT PRŮMYSLOVÝCH, MOTOROVÝCH A PŘEVODOVÝCH OLEJU, ISO - SAE)

ISO-VG
průmyslové oleje

Viskozita při 40°C
[mm2/s]

SAE
motorové oleje

SAE
převodové oleje

minimální
maximální
2
1,98
2,42
-
-
3
2,88
3,52
5
4,14
5,06
0W
7
6,12
7,48
10
9,0
11,0
15
13,5
16,5
5W
70W
75W
22
19,8
24,2
10W
32
28,8
35,2
46
41,4
50,6
15W
20W
25W
20
80W
68
61,2
74,8
100
90
110
30
85W
150
135
165
40
90W
220
198
242
50
320
288
352
-
140W
460
414
506
680
612
748
250
1000
900
1100
1500
1350
1650

SROVNÁNÍ VISKOZITNÍCH TŘÍD SAE A ISO VG

Ostatní známé VÝKONNOSTNÍ KLASIFIKACE

Všechny výkonnostní klasifikace charakterizují okamžité i dlouhodobé vlastnosti motorového oleje při různých formách provozního zatížení. Hodnoceny jsou vlastnosti jako např. ochrana proti otěru, oxidaci a korozi stěn válců a ložisek, ochrana proti tvorbě úsad za vysokých teplot, oxidační stabilita, pěnění oleje, úspora paliva atd. Kromě v Evropě nejčastěji používané výkonnostní klasifikace motorových olejů ACEA a API se ve světě používají následující normy:

a) MIL-L (Military  Lubricant) normy americké armády zejména pro užitková vozidla.

b) CCMC (Comité des Constructeurs dAutomobile du Marché Commun, EU) zastaralá evropská norma, již téměř nepoužívaná.

c) JASO "Japanese Automotive Standards Organization" Japonská specifikace pro 2-dobé a 4-dobé motory motocyklů. Viz. https://www.oleje.cz/poradna/motocyklova-maziva

d) firemní normy výrobců motorů a vozidel (VW, MB, MAN atd.)

e) ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)

V současné době však mají pro určení výkonnosti oleje dominantní význam klasifikace API, ACEA a firemní normy předních výrobců automobilů. Klasifikace CCMC je zastaralá a její uvádění je pouze dočasné. Klasifikace MIL-L se uplatňují v kategorii užitkových vozidel.

Firemní specifikace

Velcí výrobci automobilů často zpracovávají pro svá vozidla (motory, převodovky aj.) firemní předpisy, jejichž splnění je podmínkou aprobace automobilových olejů jednotlivých výrobců. V Evropě se vyskytují nejčastěji předpisy VW a MB (viz tabulky). Kromě nich své firemní předpisy zpracovaly i mnohé další automobilky (BMW, CATERPILLAR, CUMINNS, FORD, MAN, SCANIA, VOLVO).

Nejznámější používané firemní specifikace výrobců motorů:

               Volkswagen:

  • VW 500.00 - odpovídá ACEA A3-96, oleje pro benzínové a nepřeplňované, palivo šetřící naftové motory
  • VW 501.00 - lehkoběžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
  • VW 501.01 - běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory vyrobené před modelovým rokem 2000.
  • VW 502.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory
  • VW 503.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro benzinové motory s prodlouženou dobou výměny
  • VW 503.01 - benzínové motory Audi S3 a TT výměna 30.000 km
  • VW 505.00 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory
  • VW 505.01 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory včetně motorů čerpadlo – tryska
  • VW 506.00 - lehkoběžné i běžné oleje pro naftové motory s velmi dlouhou dobou výměny
  • VW 506.01 - lehkoběžné oleje pro naftové motory TDi (čerpadlo – tryska) prodloužené výměnné intervaly
  • VW 504.00 - lehkoběžné oleje pro benzinové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly
  • VW 507.00 - lehkoběžné oleje pro naftové motory, omezení sulfátového popelu, prodloužené výměnné intervaly
  • VW 508.00/509.00 - tato dvojice specifikací (508.00 pro benzín, 509.00 pro naftu) předepisuje olej s viskozitou 0W20, s úsporou paliva - "fuel economy" a prodloužený interval výměny. Tyto specifikace nejsou zpětně kompatibilní a není tedy možné použít tyto oleje v jiných motorech VW. Tyto oleje jsou vhodné pro nové 2.0 TFSI 140 kW a 3.0 TDI CR 160 kW VW/Audi motory (Kodiaq, Audi A4 2016, Superb, atd.)¨

               Mercedes-Benz:

  • MB 228.1 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory
  • MB 228.3 - oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory osobních i nákladních automobilů, vhodné pro dálkovou přepravu a prodloužené výměnné lhůty
  • MB 228.5 - pro obdobnou oblast použití jako MB 228.3, ale s vyššími užitnými vlastnostmi – další možné prodloužení výměnných lhůt v lehkých třídách až do 45.000 km, v těžkých třídách až do 160.000 km (servisní ukazatel)
  • MB 228.51 - oleje pro nákladní automobily, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu, přibližně odpovídá ACEA E6
  • MB 229.1 - oleje pro benzinové a naftové motory osobních vozidel (vyšší požadavky oproti ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96)
  • MB 229.3 – oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny (30 000 km)
  • MB 229.51 - - pro osobní automobily s naftovými motory, vybavenými filtrem pevných částic, a pro benzínové motory s prodlouženými servisními intervaly. Vychází z požadavku ACEA A3/B4 a C3: oleje odpovídající této specifikaci jsou nízkopopelné a long life.

MAN:

  • MAN 271 - přibližně odpovídá ACEA E2
  • MAN M3275 - přibližně odpovídá ACEA E3
  • MAN M3277 - přibližně odpovídá ACEA E4, srovnatelné s MB 228.5
  • MAN M3477 - přibližně odpovídá ACEA E6, srovnatelné s MB 228.51

ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee). Organizace byla založena v roce 1922 zásupci asociací amerických výrobců (Daimler Chrysler Corporation, Ford Motor Company a General Motors Corporation) a japonských výrobců vozidel. Vydává specifikace olejů především pro asijské a americké automobily. Normy jsou založeny na API specifikaci se zaměřením na benzínové motory.

ILSAC GF-1   byla vytvořena v roce 1990 a aktualizována v roce 1992. Je srovnatelná s API SH s požadavkem na 2,7% úspory paliva.

ILSAC GF-2   nahradila GF-1 v roce 1996. Jako GF-1 a navíc musí odpovídat nárokům na zvýšenou úsporu paliva (VI-A), nižší obsah fosforu v oleji (max. 0,1%), nižší odparnost (u OW a 5W). Dodatečně se testuje pěnivost, tvorba úsad a čerpatelnost. Standardy GF-2 vyžadují tyto skupiny olejů: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 a 10W-50.

ILSAC GF-3   olej musí splňovat i API SL a ES-II. GF-3 standard má přísnější parametry týkající se dlouhodobých účinků oleje na systémy emisí motorových vozidel, zlepšení spotřeby paliva a snížení odparnosti, viskozitní stabilitu a kontrolu depozit. Norma také vyžaduje menší degradaci aditiv a snížení spotřeby oleje za dobu jeho životnosti.

ILSAC GF-4   je podobná API SM kategorii, ale vyžaduje další sekvence VIB (test spotřeby paliva) podle (ASTM D6837).

ILSAC GF-5   zavedena v říjnu 2010 pro rok 2011 a starších vozidel, jejím cílem je zajistit lepší ochranu proti vysokoteplotním úsadám na pístech a v turbodmychadlech, přísnější kontrolu kalů, zlepšenou ekonomii spotřeby paliva, vylepšený systém regulace emisí kompatibilitu těsnění, kompatibilitu a ochranu motorů na etanol s obsahem paliva do E85.

ILSAC GF-6A   zavedena od roku 2020, přibližně odpovídá spec. API SP, zahrnuje ochranu proti LSPI (Low-Speed Pre-Ignition), což je problém, který se vyskytuje zejména u moderních motorů s přímým vstřikováním a turbodmychadlem (GDI - Gasoline Direct Injection a TGDI - Turbocharged Gasoline Direct Injection. Pro moderní motory, kde je kladen důraz na snížení spotřeby paliva a emisí, tyto oleje jsou zpětně kompatibilní se staršími specifikacemi, viskozita 0W-20 a vyšší. Nahrazuje starší výkonostní specifikace ILSAC GF-1, 2, 3, 4, 5.

ILSAC GF-6B   zavedena od roku 2020, přibližně odpovídá spec. API SP, zahrnuje ochranu proti LSPI (Low-Speed Pre-Ignition), což je problém, který se vyskytuje zejména u moderních motorů s přímým vstřikováním a turbodmychadlem (GDI - Gasoline Direct Injection a TGDI - Turbocharged Gasoline Direct Injection. Pro moderní motory, kde je kladen důraz na snížení spotřeby paliva a emisí. Viskozita menší než 0W-20, např. 0W-16. Tyto oleje nejsou zpětně kompatibilní se staršími specifikacemi ILSAC.