Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích.
Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích.
Pro
každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej
používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho
chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv)
a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o
motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a
dalších olejích. Kromě toho, že se olej řadí do jedné (nebo i
více) výše zmíněných skupin, může mu být přidělena tzv.
výkonnostní třída. Výkonností třída určuje, jaké zatížení
je olej schopen snášet, aniž by výrazným způsobem došlo ke
zhoršení jeho funkce.
Motorové
a převodové oleje do motorových vozidel jsou rozděleny do
výkonnostních tříd dle evropské normy ACEA (Association des
Constructeurs Européens d Automobiles) nebo americké normy API
(American Petroleum Institut).Výrobci automobilů požadují, aby
olej použitý pro mazání motoru nebo převodů vyhovoval určité
výkonností třídě definované v mezinárodních normě ACEA / API
nebo výkonností třídě, kterou si výrobce sám definuje
(podnikové normě výroce, např. podniková norma VW 502 00
odpovídá přibližně mezinárodní normě ACEA A3). Výrobci olejů
proto své produkty nechávají testovat dle mezinárodních norem a
norem výrobců. Výsledkem je, že u svých výrobků uvádějí,
jaké normy olej splňuje.
Označení tříd
A
- Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů,
dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory
těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové
motory osazené částicovými filtry
Oleje s vysokým obsahem sulfátového popela, (% m/m ≤ 1,6) fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech, které jsou navrženy tak, aby byly schopny používat olej s nízkou viskozitou. Tyto oleje mohou být nevhodné pro použití v některých motorech. Oleje ACEA A7/B7 mají typicky nízké HTHS (≥ 2,9 a ≤ 3,5) založené na základových olejích API skupiny III.
Výkonnostní
třída ACEA |
Použití
oleje |
HTHS [mPa.s] |
A1,
B1 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny |
2,9
- 3,5 |
A2,
B2 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny (Již neplatné) |
>
3,5 |
A3,
B3 |
Olej
pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>
3,5 |
B4 |
Jako
B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým
vstřikováním |
>
3,5 |
A4 |
Rezervováno
pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním |
>
3,5 |
A5,
B5 |
Jako
A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS |
2,9
- 3,5 |
A7/B7-23 | Oleje s vysokým obsahem sulfátového popela, (% m/m ≤ 1,6) fosforu a síry (SAPS). Jsou určeny pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech, které jsou navrženy tak, aby byli schopny používat olej s nízkou viskozitou | ≥ 2.6 a ≤ 3,5 |
Dieselové motory těžkých užitkových vozidel | ||
E1 |
Již
neplatné od 3/2000 |
>=
3,5 |
E2 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny |
>=
3,5 |
E3 |
Olej
pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
(Již neplatná) |
>=
3,5 |
E4 |
Olej
pro extrémně vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu
výměny |
>=
3,5 |
E5 |
Olej
pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>=
3,5 |
E6 |
Vysoce
stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující
opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé
mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované
vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje
prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je
vhodný pro motory se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation),
DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NOx (Selective
Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště doporučována pro
motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem
síry (50 ppm). |
>=
3,5 |
E7 |
Stabilní
oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku
zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení
(včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej
je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové
motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje
prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je
vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas
Recirculation) a SCR NOx (Selective
Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel
Particulate Filter). |
>=
3,5 |
E9 |
je
nový LOW -SAPS olej (zaveden v r. 2008) splňující
požadavek na vysoce kvalitní olej Super Diesel (SHPD) pro
použití v polovině dostupných aplikací. ACEA E9
obsahuje mnoho prvků v Severní Americe uznávané
specifikace API CJ-4 . ACEA doporučila normu ACEA E9 do
vozidel vybavených moderními systémy následného zpracování
výfukových plynů na snížení množství znečišťujících
částic (FAP) a oxidy dusíku (EGR a / nebo SCR) v kombinaci s
nízkým obsahem síry v naftě. E9 předpokládá
základní využití pro Euro VI legislativy emisí, která
bude pravděpodobně požadovat povinné DPF filtry u všech
vozidel v Evropě (sulfátový popel max 1,0 % hm.) |
>=
3,5 |
Výkonnostní
třída ACEA |
Použití
oleje |
HTHS [mPa.s] |
C1 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové
i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů
se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC
(Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se
sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur –
sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s.
Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují
spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C2 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové
i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů
se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC
(Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje s
HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost
systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C3 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF
(Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto
oleje prodlužují životnost těchto systémů. |
>
3,5 |
C4 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF
(Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto
oleje prodlužují životnost těchto systémů. (platná od roku
2006) |
> 3,5 |
C5 | Stabilní
motorový olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné
zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních
automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC
(Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se
středním obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur –
sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS ≥ 2.6 mPa.s. a ≤ 2,9
mPa.s. | ≥ 2.6
a ≤ 2,9 |
C6 |
ACEA C6 je nová kategorie pro ACEA 2021 a zaměřuje se na prémiová maziva se středním
sulfátovým popelem, fosforem a sírou (SAPS). Jsou navrženy pro použití ve vysoce výkonných
benzinových a lehkých vznětových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se
používají pokročilé systémy následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné
katalyzátory (TWC).
Oleje ACEA C6 se vyznačují nízkou minimální viskozitou HTHS 2,6 cP a soustřeďují se na ochranu před předzápalem při nízkých otáčkách (LSPI), opotřebení turbodmychadla a kompresního nánosu turbodmychadla (TCCD). ACEA C6 staví na výkonnostních úrovních stanovených ACEA C5 a přináší specifické testy zaměřené na ochranu LSPI a turbodmychadla a zároveň zavádí nové testování spotřeby paliva. |
≥ 2.6
a ≤ 2,9 |
C7 | Nová kategorie olejů s extrémně nízkou viskozitou HTHS (≥2,3 a ≤2,6 mPa.s). Zaměřená na zlepšení spotřeby paliva u vozidel se všemi typy moderních systémů následné úpravy. Oleje kategorie ACEA C7 spadají do viskozitní třídy SAE 0W-16. ACEA C7 je založena na ACEA C6 a zachovává všechny výkonnostní parametry kromě spotřeby paliva, která má přísnější požadavky (≥0,3 % oproti referenčnímu). ACEA C7 se zaměřuje se na prémiová maziva se středním sulfátovým popelem, fosforem a sírou (SAPS) která jsou určena pro použití ve vysoce výkonných benzinových a lehkých vznětových motorech s prodlouženými servisními intervaly, kde se používají pokročilé systémy následné úpravy, jako jsou filtry pevných částic (DPF) a třícestné katalyzátory (TWC). Soustředí se rovněž na ochranu motoru před předzápalem při nízkých otáčkách (LSPI), opotřebení turbodmychadla a kompresního nánosu turbodmychadla (TCCD). | ≥ 2.3 a ≤ 2,6 |
Ttřídy a kategorie ACEA |
Sulfátový popel % hm. |
Fosfor % hm. |
Síra % hm. |
Vyskozita při 150 °C HTHS [mPa.s] |
ACEA A1/B1 |
max. 1,3 |
2,9 - 3,5 |
||
ACEA A3/B3 |
max. 1,5 |
min. 3,5 |
||
ACEA A3/B4 |
max. 1,6 |
min. 3,5 |
||
ACEA A5/B5 |
max. 1,6 |
2,9 - 3,5 |
||
ACEA A7/B7 |
max. 1,6 | 2,9 - 3,5 | ||
ACEA C1 |
max. 0,5 |
max. 0,05 |
max. 0,2 |
min. 2,9 |
ACEA C2 |
max. 0,8 |
0,07 - 0,09 |
max. 0,3 |
min. 2,9 |
ACEA C3 |
max. 0,8 |
0,07 - 0,09 |
max. 0,3 |
min. 3,5 |
ACEA C4 |
max. 0,5 |
max. 0,09 |
max. 0,2 |
min. 3,5 |
ACEA C5 | max. 0,8 | ≥ 0.07 a ≤ 0.09 | max. 0,3 | ≥ 2.6 a 2.9 |
ACEA C6 |
max. 0,8 |
≥ 0,07 a ≤ 0,09 |
max. 0,3 |
≥ 2.6 a 2.9 |
ACEA C7 | max. 0,8 | ≥ 0,07 a ≤ 0,09 | max. 0,3 | ≥ 2.3 a ≤ 2.6 |
Tato norma dělí motorové oleje podle typu motoru na zážehové (benzínové), označené písmenem "S" (= Service) a vznětové (naftové), označené písmenem "C" (= Commercial). Výkonnostní stupeň je vyjádřen pro daný typ motoru dalším písmenem (od "A" výše). V zásadě platí, že čím je toto písmeno dále v abecedě, tím kvalitnější je olej. Je-li jako první uvedena specifikace "S", je olej určen prioritně pro benzínové motory, pokud "C", pak je určen pro naftové motory.
Např.
SJ/CF - olej prioritně pro benzínové motory, použitelný i pro naftové motory
CE/SG - olej prioritně pro
naftové motory, použitelný i pro benzínové motory
Klasifikace API odráží vývoj automobilových olejů na americkém kontinentu, proto u vyšších tříd plně nevyhovuje podmínkám pro evropské motory (americké a evropské motory jsou konstrukčně, objemově a výkonově odlišné, což se projevuje - mimo jiné - v odlišných nárocích na obsah přísad tvořících při spalování popel).
SE (od r. 1972) |
oleje pro velmi vysoké namáhání, splňující požadavky výrobců motorů vyrobených od roku 1971 do roku 1979 |
SF (od r. 1980) |
oleje pro velmi vysoké zatížení motorů vyrobených v letech 1980 až
1989, oproti SE vylepšené protioděrové vlastnosti, oxidační stabilita a
ochrana proti tvorbě úsad |
SG (od r. 1989) |
oleje pro motory vyrobené po roce 1989, splňující nejpřísnější požadavky na minimalizaci opotřebení a sníženou
tvorbu kalů |
SH (od r. 1993) |
vlastnosti jako SG, testováno podle náročnějšího zkušebního protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers
Association) |
SJ (od r. 1997) |
specifikace olejů pro zážehové motory, která zohledňuje nejpřísnější emisní limity a nároky na úsporu paliva |
SL (od r. 2001) |
pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001. |
SM (od r. 2004) |
pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004.
Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení
oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje
za nízkých teplot. |
SN |
Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva. |
SN+ | Zavedená v květnu 2018 jako doplněk k API SN a ILSAC GF-5 s cílem zajistit, aby motorové oleje řádně chránily před nízkorychlostním předzápalem (LSPI), což je závažný problém poškození u maloobjemových výkonných motorů, s přímým vstřikováním benzínu (GDI) a u benzínových přeplňovaných motorů GDI (T-GDI). |
SP | Představená v květnu 2020, navržená tak, aby poskytovala ochranu před tzv. nízkorychlostním předzápalem (LSPI), ale i ochranu proti opotřebení rozvodového řetězu, vylepšenou ochranu proti usazování na pístech a turbodmychadlech při vysokých teplotách a přísnější kontrolu kalů, laků a koroze. API SP s ochranou zdrojů odpovídá ILSAC GF-6A v kombinaci výkonu se zlepšenou úsporou paliva, ochranou systémů regulace emisí a ochranou motorů provozovaných na paliva obsahující ethanol až do E85. |
CC (od r. 1961) |
oleje pro mírně přeplňované vznětové motory pracující ve středně
náročných a náročných podmínkách, obsahující protikorozní přísady a
přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad (pro modely 1964 - 1970) |
CD (od r. 1955) |
oleje pro vysoce zatěžované, přeplňované vznětové motory s
kompresorem pracující při vysokých otáčkách a s různě kvalitním palivem,
obsahují přísady bránící tvorbě vysokoteplotních úsad a korozi ložisek
(pro modely 1970 - 1979) |
CE (od r. 1984) |
oleje pro vysoce namáhané přeplňované rychloběžné motory s přímým vstřikováním (pro modely od
r. 1983) |
CF (od r. 1994) |
oleje pro motory s nepřímým vstřikováním bez kontroly emisí, oproti CD vyšší odolnost proti
tvorbě úsad na pístu a korozi ložisek |
CF-2 (od r. 1994) |
oleje pro dvoudobé motory vyžadující účinnou kontrolu otěru a tvorby úsad |
CF-4 (od r. 1990) |
oleje pro čtyřdobé motory těžkých nákladních vozů pracujících s
nejvyšším stupněm přeplňování v nejnáročnějších podmínkách, zejména pro
těžké tahače v dálničním provozu (pro modely od r. 1990) |
CG-4 (od r. 1994) |
oleje pro čtyřdobé vysokootáčkové motory vozů pracujících v
nejnáročnějších silničních i terénních podmínkách. V současné době
nejvyšší specifikace olejů pro vznětové motory |
CH-4 (od r. 1998) |
Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů. |
CI-4 (od r. 2002) |
Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u
kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004
zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost
pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny
pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem
síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů. |
CJ-4 |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro vznětové motory
vyráběné po roce 2006. API CJ-4 oleje překračují výkonnostní kritéria
API CI-4, CH-4, CG-4 a CF-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující
tyto kategorie API. |
CK-4 |
motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 pro
motorové nafty se standardním obsahem síry od 15 do 500 ppm. Oleje API
CK-4 překračují výkonnostní kritéria API CJ-4, CI-4 a CH-4 a mohou
efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API. |
FA-4 |
speciální motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku
2017 s viskozitními třídami SAE xW-30 a pro používání motorové nafty s
velmi nízkým obsahem síry pod 15 ppm. HTHSV 3,5 cP! Oleje API FA-4
nejsou vzájemně zaměnitelné ani zpětně kompatibilní s API CK-4, CJ-4,
CI-4 a CH-4. Informace o tom, zda jsou oleje API FA-4 vhodné pro
použití, naleznete v doporučení výrobce motoru. |
ISO-VG průmyslové oleje | Viskozita při 40°C [mm2/s] | SAE motorové oleje | SAE převodové oleje | |
minimální | maximální | |||
2 | 1,98 | 2,42 | - | - |
3 | 2,88 | 3,52 | ||
5 | 4,14 | 5,06 | 0W | |
7 | 6,12 | 7,48 | ||
10 | 9,0 | 11,0 | ||
15 | 13,5 | 16,5 | 5W | 70W 75W |
22 | 19,8 | 24,2 | 10W | |
32 | 28,8 | 35,2 | ||
46 | 41,4 | 50,6 | 15W 20W 25W 20 | 80W |
68 | 61,2 | 74,8 | ||
100 | 90 | 110 | 30 | 85W |
150 | 135 | 165 | 40 | 90W |
220 | 198 | 242 | 50 | |
320 | 288 | 352 | - | 140W |
460 | 414 | 506 | ||
680 | 612 | 748 | 250 | |
1000 | 900 | 1100 | ||
1500 | 1350 | 1650 |