V dnešní první části si připomeneme, jaké obecné vlastnosti musí motorový olej mít, aby mohl zabezpečovat všechny funkce, které jsou od něj vyžadovány... Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
V dnešní první části si připomeneme, jaké obecné vlastnosti musí motorový olej mít, aby mohl zabezpečovat všechny funkce, které jsou od něj vyžadovány... Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Vážení čtenáři, když jsem před rokem a
půl pro vás začínal psát Mazivářské mýty, ani zdaleka jsem netušil, jaký
ohlas bude tento seriál mít. Velmi kladné ohlasy jsem slyšel od redakce
AutoEXPERTU a velmi mnoho vašich reakcí jsem obdržel také na svůj
e-mail. Původním záměrem mazivářských mýtů bylo pouze přispět k
odstranění některých velmi zakořeněných a zastaralých představ o
motorových olejích mezi laickou a někdy i odbornou veřejností. Jsem rád,
že za dobu, po kterou v AutoEXPERTU vycházely Mazivářské mýty, se
situace velmi zlepšila, a záměr redakce i můj tak byl více než naplněn.
Podle některých známek však celý seriál měl daleko větší dosah, než jsem
vůbec zamýšlel a doufal.
Jednotlivé díly seriálu začaly sloužit jako učební materiál v některých
učilištích a jako zdroj inspirace pro některá odborná školení. Uvědomil
jsem si tím také, že u nás je velká nouze o česky psaný učební či jiný
informační materiál o problematice motorových a dalších mazacích olejů, o
mazání, o tribodiagnostice a o tribologii vůbec.
Všem těmto
požadavkům jsem se snažil vyjít vstříc a v letošním roce se budete
setkávat s dalším mazivářským seriálem. Seriál se bude systematicky
věnovat jednotlivým vlastnostem motorových olejů. Řekneme si vždy něco o
významu a důležitosti každé vlastnosti, způsobu měření a o změnách,
kterými daná vlastnost oleje prochází při provozu. Významnou součástí
článků budou i informace o tom, co všechno ovlivňuje vlastností olejů
při provozu a co lze z naměřených hodnot vyčíst. Jak už se stalo snad
dobrým zvykem, vše bude napsáno srozumitelným stylem bez přílišných
podrobností. Jednoduše řečeno, cílem je, aby článkům rozuměl každý, kdo
rozumět chce a kdo má zájem o nové informace. Věřím, že i tento seriál
si najde své čtenáře.
Mazivost a koroze
V dnešní první části si připomeneme, jaké obecné vlastnosti musí
motorový olej mít, aby mohl zabezpečovat všechny funkce, které jsou od
něj vyžadovány. Začít můžeme hned tou základní vlastností a funkcí
motorového oleje. Správný olej musí co nejlépe mazat a musí mít dobré
mazací schopnosti. Je nutné říci, že mazivost je snad nejméně
problematická vlastnost. Uhlovodíkové základové oleje, ropné či
syntetické, zaručují velmi dobrou mazivost při normálních podmínkách v
naprosté většině motorů. Mazání za ztížených podmínek, např. mazání
ventilové oblasti, je pak podpořeno protioděrovými přísadami, u
převodových olejů pak vysokotlakými mazivostními přísadami. Mohlo by se
zdát, že čím je v oleji více mazivostních přísad, tím je lépe
zabezpečena ochrana motoru. To nemusí být pravdivé, protože mazivostní
přísady působí tak, že určitým způsobem reagují s povrchem mazaného
kovu. Při nadbytku běžné přísady či při silném působení extrémně účinné
mazivostní přísady pak může být povrch kovu napaden do té míry, že hrozí
nebezpečí vzniku koroze. A tím se dostáváme k další vlastnosti oleje,
která musí chránit motor proti korozi. Kromě již zmíněného účinku
nadbytku či nevhodného složení mazivostních přísad (např. různé
dodatečné přísady do olejů) jsou hlavní příčinou koroze kyselé produkty
ze spalování paliva, které se vždy částečně kumulují v oleji. Olej tak
při svém provozu zvyšuje svoji kyselost, která je v motoru nebezpečným
zdrojem koroze, takže musí být proti účinku kyselých látek chráněn tzv.
alkalickou rezervou. Ta je součástí všech detergentních přísad do olejů.
Detergentní a disperzní vlastnosti
Detergentní a disperzní vlastnosti motorových olejů jsou dnes velmi
sledované. Každý moderní motorový olej musí udržet motor v čistotě. Olej
nesmí připustit usazování jakýchkoliv úsad nebo karbonových nánosů
kdekoliv v motoru. K tomu slouží detergentní přísady, které neustále
čistí povrch mazaného povrchu a uvolňují na povrchu zachycené částečky
nečistot. Disperzantní přísady udržují potom tyto uvolněné částečky
nečistot neustále ve vznosu a nedovolí jejich usazení kdekoliv v motoru.
Typickými nečistotami v oleji jsou hlavně saze ve vznětových motorech,
prachové částice z nasávaného vzduchu, produkty tepelné a oxidační
degradace oleje a další.
Oxidace oleje
Další důležitou vlastnosti motorového oleje je jeho oxidační stabilita.
Olej je při svém provozu oxidačně namáhán, v některých motorech více,
jinde méně, ale vždy k oxidaci oleje dochází. A oxidačně degradovaný
olej ztrácí některé své důležité vlastnosti, např. nechrání motor proti
korozi, zhoršují se viskozitní vlastnosti apod.Všechny motorové i jiné
mazací oleje jsou chráněny proti oxidaci přísadami, tzv. antioxidanty.
Po vyčerpání antioxidačních přísad pak dochází k oxidačnímu napadení
základového oleje a jeho rychlé degradaci a k rychlému zhoršování téměř
všech vlastností motorového oleje.
Slučitelnost s plasty
Často opomíjenou vlastností olejů je bezproblémová slučitelnost s
plasty. Olej v žádném případě nesmí způsobovat bobtnání plastů a nesmí
měnit jejich vlastnosti. V opačném případě by docházelo k porušení či
destrukci různých těsnění, hadiček a dalších plastových dílů v olejovém
systému. Za tyto vlastnosti zodpovídají především základové oleje. V
případě uhlovodíkových základových olejů nejsou žádné problémy. Ty mohou
nastat až při použití většího množství některých syntetických olejů,
např. esterových, polyesterových a dalších, které se v mnoha případech v
motorových olejích používají, avšak v omezeném množství. Důležitou
součástí jsou zde také výrobci motorů, kteří v motorech musí používat
pouze takové plastové materiály, které vydrží působení všech dnešních
motorových olejů.
Další vlastností, kterou olej musí splňovat, je dobré vedení tepla,
protože olejová náplň slouží také k chlazení motoru a odvodu tepla.
Životnost motoru na prvním místě
Vidíte, že motorový olej musí v motoru splňovat mnoho funkcí. Žádná vlastnost oleje nesmí být preferována nebo zvýrazněna na úkor jiné vlastnosti. Do toho všeho nyní navíc zasahují požadavky na splnění emisních limitů, které v současné době velmi ovlivňují i samotné složení motorových olejů a jejich aditivaci. Zabezpečení požadovaných vlastností motorového oleje je vždy výsledkem kompromisu, který musí brát ohled na všechny požadavky kladené na olej. Cílem při výrobě každého motorového oleje je proto především snaha, aby olej zaručil co nejdelší životnost a zachoval všechny vlastnosti motoru co nejdéle. Všechny použité komponenty motorového oleje, tedy základový olej a přísady, jejich množství a vzájemné poměry, musí být zvoleny tak, aby vlastnosti motorového oleje byly ve vzájemné rovnováze a aby žádná vlastnost oleje nebyla zvýrazněna na úkor jiné vlastnosti.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz