Tentokrát se dostáváme k samotné primární funkci motorového oleje, k mazání... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
Tentokrát se dostáváme k samotné primární funkci motorového oleje, k mazání... Text je ke stažení také ve formátu PDF. Tento článek je uveřejněn se souhlasem časopisu AutoEXPERT.
(AutoEXPERT, červen 2005)
Citace z internetových diskusí:
... olej ztrácí mazací schopnost po
překročení 100 °C, za kritickou se považuje 150 °C ...
... plně syntetické oleje jsou obecně řidší ... olejový film vytvořený těmito
oleji je pevný, ale tenký a nestačí vymezovat provozní vůle ...
... studený olej sice nějak maže, ale vyšší viskozita způsobuje různé trhání
olejového filmu ...
... vyjetý olej přestává mazat ...
Tentokrát se dostáváme k samotné primární funkci
motorového oleje, k mazání. Vysvětlit základní principy mazání a tření by
vyžadovalo daleko větší prostor, než je k dispozici, proto se musíme spokojit
jen s několika základními poznatky.
Ideální stav je tehdy, když mezi dvěma třecími povrchy je celistvá vrstva oleje,
která oba povrchy odděluje a nedochází proto k jejich vzájemnému kontaktu.
Takový stav je v běžném motoru naprosto převažující. Pokud na oba povrchy působí
přítlačná síla, např. ozubená kola v převodovce či další případy, tloušťka
olejové vrstvy se začne tenčit, vrstva oleje se může i porušit a olej může být
vytlačen ven. V tomto případě mluvíme o tzv. mezném či dokonce suchém tření.
Právě kvůli těmto případům se přidávají do motorových olejů vysokotlaké či
protioděrové přísady. Vždy je však cílem, aby k těmto případům nedocházelo.
Pevnost mazacího filmu
Moment, kdy může dojít k porušení celistvosti filmu je dán pevností mazacího
filmu. Z běžně udávaných parametrů motorového oleje se lze nejlépe orientovat z
údajů HTHS (High Temperature High Shear) viskozity. Bohužel, tento údaj,
vyplývající i z výkonových specifikací, je často zanedbáván. Čím je HTHS
viskozita vyšší, tím je většinou vyšší i pevnost mazacího filmu.
Některé lehkoběžné oleje (většinou SAE 5W-30 a 0W-30) mají sníženou hodnotu HTHS
viskozity, která je však stále naprosto dostatečná pro kvalitní mazání většiny
moderních motorů. Na pevnost mazacího filmu působí i teplota v motoru. Zvýšení
teploty způsobí snížení viskozity oleje a tím se zmenší i tloušťka mazacího
filmu. Proto se v tepelně namáhaných soutěžních motorech používají oleje např.
SAE 10W-50 nebo 10W-60, aby se i při vyšších teplotách zabezpečila dostatečně
silná vrstvička oleje mezi třecími plochami. Pro běžné motory, pokud zrovna
nejsou upraveny na soutěžní varianty, je však použití těchto olejů úplně
zbytečné a může být pro motoristu i nevýhodné z důvodů vyšší spotřeby paliva.
Vztah mezi HTHS viskozitou a použitelností oleje je možné doložit i na příkladu
nových benzinových turbomotorů koncernu VW, které musí být mazány longlife
olejem VW 503.01. Tento olej má vyšší HTHS viskozitu (nad 3,5 mPa.s) než
obvyklejší longlife oleje VW 503.00/506.00/506.01 (2,9-3,5 mPa.s) pro ostatní
motory, i když oba dva oleje mohou být ve stejné viskozitní třídě SAE 0W-30.
V motorech musí olej dobře mazat i za mnohem vyšších teplot, než je uvedeno v
několika citacích na začátku článku. Na prvním pístním kroužku jsou teploty
vyšší než 250°C a musí být velmi dobře mazané.
Co lépe maže?
Často se lze dočíst či doslechnout, že ten a ten olej lépe maže, tamten nemaže
za studena vůbec atd. Nejprve je třeba říct, že pokud je mezi třecími plochami
neporušená vrstvička olejového filmu, mažou všechny oleje velmi dobře. Takových
případů je naprostá většina. Pokud je kvalita dvou olejů odlišná, určitě za to
nemůže kvalita mazání.
Méně kvalitní minerální základové oleje mají větší pevnost mazacího filmu než
kvalitní minerální oleje či oleje syntetické (polyalfaolefiny - PAO). Důvodem
jsou aromatické uhlovodíky a zejména sirné sloučeniny, které mají velmi dobré
protioděrové vlastnosti.
Motorové oleje mají mnohem vyšší pevnost mazacího filmu než základové oleje díky
přítomnosti mazivostních a protioděrových přísad.
Motorové oleje pro vysokootáčkové motory je nutné vyrábět ze speciálních
syntetických esterových olejů, které vytvářejí velmi pevný mazací film. Tyto
esterové oleje bývají často v menším množství (do 10 %) obsažené i v běžných
motorových olejích.
Vyjetý olej nepřestává mazat, naopak pevnost mazacího filmu může být i vyšší
díky polárním oxidačním produktům vytvořeným během provozu oleje. Vyjetý olej se
musí vyměnit z jiných důvodů než špatná mazivost. Ve vyjetých olejích je
zpravidla vysoký obsah mechanických nečistot, u dieselových motorů hlavně vysoký
obsah sazí. Oleje z benzinových motorů mohou být nadměrně oxidačně degradované a
mohou mít výrazně korozívní účinky apod.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na
téma: Kdy a proč vyměnit motorový olej
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT
Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
AutoEXPERT Mytus 8 (pdf, 189 kB)