Pro každý olej stanoví výrobce oblast, ve které je vhodné olej používat. Oblast použití oleje je závislá především na jeho chemickém složení (složení základových olejů, obsahu aditiv) a z něj plynoucích fyzikálních vlastnostech. Proto hovoříme o motorových, převodových, hydraulických, potravinářských a dalších olejích. Kromě toho, že se olej řadí do jedné (nebo i více) výše zmíněných skupin, může mu být přidělena tzv. výkonnostní třída. Výkonností třída určuje, jaké zatížení je olej schopen snášet, aniž by výrazným způsobem došlo ke zhoršení jeho funkce.
Motorové a převodové oleje do motorových vozidel jsou rozděleny do výkonnostních tříd dle evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobiles) nebo americké normy API (American Petroleum Institut).Výrobci automobilů požadují, aby olej použitý pro mazání motoru nebo převodů vyhovoval určité výkonností třídě definované v mezinárodních normě ACEA / API nebo výkonností třídě, kterou si výrobce sám definuje (podnikové normě výroce, např. podniková norma VW 502 00 odpovídá přibližně mezinárodní normě ACEA A3). Výrobci olejů proto své produkty nechávají testovat dle mezinárodních norem a norem výrobců. Výsledkem je, že u svých výrobků uvádějí, jaké normy olej splňuje.
Označení tříd
A - Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry
Výkonnostní třída ACEA |
Použití oleje |
HTHS |
A1, B1 |
Standardní olej, normální intervaly výměny |
2,9 - 3,5 |
A2, B2 |
Standardní olej, normální intervaly výměny (Již neplatné) |
> 3,5 |
A3, B3 |
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
> 3,5 |
B4 |
Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním |
> 3,5 |
A4 |
Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním |
- |
A5, B5 |
Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS |
2,9 - 3,5 |
E1 |
Již neplatné od 3/2000 |
>= 3,5 |
E2 |
Standardní olej, normální intervaly výměny |
>= 3,5 |
E3 |
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny (Již neplatná) |
>= 3,5 |
E4 |
Olej pro extrémě vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>= 3,5 |
E5 |
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>= 3,5 |
E6 |
Vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm). |
>= 3,5 |
E7 |
Stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter). |
>= 3,5 |
E9 |
je nový LOW -SAPS olej (zaveden v r. 2008) splňující požadavek na vysoce kvalitní olej Super Diesel (SHPD) pro použití v polovině dostupných aplikací. ACEA E9 obsahuje mnoho prvků v Severní Americe uznávané specifikace API CJ-4 . ACEA doporučila normu ACEA E9 do vozidel vybavených moderními systémy následného zpracování výfukových plynů na snížení množství znečišťujících částic (FAP) a oxidy dusíku (EGR a / nebo SCR) v kombinaci s nízkým obsahem síry v naftě. E9 předpokládá základní využití pro Euro VI legislativy emisí, která bude pravděpodobně požadovat povinné DPF filtry u všech vozidel v Evropě (sulfátový popel max 1,0 % hm.) |
>= 3,5 |
Výkonnostní třída ACEA |
Použití oleje |
HTHS |
C1 |
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C2 |
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje s HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C3 |
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. |
> 3,5 |
C4 |
Stabilní olej kompatibilní s katalyzátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů. (platná od roku 2006) |
> 3,5 |
C5 |
Stabilní motorový olej kompatibilní s katalyzátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se středním obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS ≥ 2.6 mPa.s. a ≤ 2,9 mPa.s. |
≥ 2.6 a ≤ 2,9 |
Ttřídy a kategorie ACEA |
Sulfátový popel |
Fosfor % hm. |
Síra % hm. |
Vyskozita při 150 °C |
ACEA A1/B1 |
max. 1,3 |
2,9 - 3,5 |
||
ACEA A3/B3 |
max. 1,5 |
min. 3,5 |
||
ACEA A3/B4 |
max. 1,6 |
min. 3,5 |
||
ACEA A5/B5 |
max. 1,6 |
2,9 - 3,5 |
||
ACEA C1 |
max. 0,5 |
max. 0,05 |
max. 0,2 |
min. 2,9 |
ACEA C2 |
max. 0,8 |
0,07 - 0,09 |
max. 0,3 |
min. 2,9 |
ACEA C3 |
max. 0,8 |
0,07 - 0,09 |
max. 0,3 |
min. 3,5 |
ACEA C4 |
max. 0,5 |
max. 0,09 |
max. 0,2 |
min. 3,5 |
ACEA C5 |
max. 0,8 |
≥ 0.07 a ≤ 0.09 |
max. 0,3 |
≥ 2.6 a < 2.9 |
ACEA E2 |
max. 2,0 |
min. 3,5 |
||
ACEA E4 |
max. 2,0 |
min. 3,5 |
||
ACEA E6 |
max. 1,0 |
max. 0,08 |
max. 0,3 |
min. 3,5 |
ACEA E7 |
max. 2,0 |
|
min. 3,5 |
|
ACEA E9 |
max. 1,0 |
max. 0,12 |
max. 0,4 |
min. 3,5 |
Výkonnostní |
Status |
Použití oleje |
SP | Současná | Představená v květnu 2020, navržená tak, aby poskytovala ochranu před tzv. nízkorychlostním předzápalem (LSPI), ale i ochranu proti opotřebení rozvodového řetězu, vylepšenou ochranu proti usazování na pístech a turbodmychadlech při vysokých teplotách a přísnější kontrolu kalů, laků a koroze. API SP s ochranou zdrojů odpovídá ILSAC GF-6A v kombinaci výkonu se zlepšenou úsporou paliva, ochranou systémů regulace emisí a ochranou motorů provozovaných na paliva obsahující ethanol až do E85. |
SN+ | Současná | Zavedená v květnu 2018 jako doplněk k API SN a ILSAC GF-5 s cílem zajistit, aby motorové oleje řádně chránily před nízkorychlostním předzápalem (LSPI), což je závažný problém poškození u maloobjemových výkonných motorů, s přímým vstřikováním benzínu (GDI) a u benzínových přeplňovaných motorů GDI (T-GDI). |
SN | Současná | Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva. |
SM |
Současná |
Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot. |
SL |
Současná |
Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001. |
SJ |
Současná |
Pro motory z roku 1996 a mladší. |
SH |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi. |
SG |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1989 - 1993. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi. |
SF |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. |
SE |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. |
SD |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1968 - 1970. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. |
SC |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1964 - 1967. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. |
SB |
Zastaralá |
Pro starší motory vyžadující minimální ochranu aditivy. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem. |
SA |
Zastaralá |
Pro starší motory, bez nároku na výkon a ochranu. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem. |
Výkonnostní |
Status |
Použití oleje |
FA-4 |
Současná |
speciální motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 s viskozitními třídami SAE xW-30 a pro používání motorové nafty s velmi nízkým obsahem síry pod 15 ppm. HTHSV 3,5 cP! Oleje API FA-4 nejsou vzájemně zaměnitelné ani zpětně kompatibilní s API CK-4, CJ-4, CI-4 a CH-4. Informace o tom, zda jsou oleje API FA-4 vhodné pro použití, naleznete v doporučení výrobce motoru. |
CK-4 |
Současná |
motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 pro motorové nafty se standardním obsahem síry od 15 do 500 ppm. Oleje API CK-4 překračují výkonnostní kritéria API CJ-4, CI-4 a CH-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API |
CJ-4 |
Současná |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro vznětové motory vyráběné po roce 2006. API CJ-4 oleje překračují výkonnostní kritéria API CI-4, CH-4, CG-4 a CF-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API. |
CI-4 |
Současná |
Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů. |
CH-4 |
Současná |
Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů. |
CG-4 |
Současná |
Zavedena v roce 1995. Pro vysoce zatížené, vysoko rychlostní, čtyřdobé motory uživající palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. CG-4 oleje jsou požadovány pro motory splňující emisní normy z roku 1994. Může být použit místo CD, CE a CF-4 olejů. |
CF-4 |
Současná |
Zavedena v roce 1990. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CE olejů. |
CF-2 |
Současná |
Zavedena v roce 1994. Pro vysoce zatížené, dvoudobé motory. Může být použit místo CD-II olejů. |
CF |
Současná |
Zavedena v roce 1994. Pro off-road motory s nepřímým vstřikováním a motory používající palivo s hmotnostním objemem síry nad 0.5%. Může být použit místo CD olejů. |
CE |
Zastaralá |
Zavedeno v roce 1987. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CC a CD olejů. |
CD-II |
Zastaralá |
Zavedeno v roce 1987. Pro dvoudobé motory. |
CD |
Zastaralá |
Zavedeno v roce 1955. Pro určité atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. |
CC |
Zastaralá |
Pro motory z roku 1961. |
CB |
Zastaralá |
Pro středně zatížené motory z roku 1949 až 1960. |
CA |
Zastaralá |
Pro lehce zatížené motory z roku 1940 - 1950. |
Dříve byly v některých případech ještě používány specifikace motorových olejů pro použití v armádě USA protože také podchycovaly i oleje splňující požadavky evropských motorů. S ohledem na specifické požadavky motorů vyráběných v Evropě to již neplatí, ze
jména proto, že vojenské specifikace zahrnují jen americké zkušební motory. Zásadně můžeme vycházet z toho, že motorové oleje, označené pouze těmito vojenskými specifikacemi USA, by neměly být používány v moderních evropských motorech. V opačném případě je to zpravidla možné.
Specifikace MIL |
Odpovídající klasifikace API |
MIL-L-46 152 B |
API-CC/SF |
MIL-L-2104 C |
API-CD/SC |
MIL-L-46 152 D | SAE 10W, SAE 30, SAE 5W-30, SAE 10W-30, SAE 15W-40 |
MIL-L-2104 D | SAE 10W, SAE 30, SAE 40, SAE 15W-40 |
MIL-L-46 167 B | Třída SAE není uvedena. Odpovídající olej musí při 100 °C vykazovat viskozitu minimálně 5,6 mm2/s a může vykazovat při - 55 °C maximálně 7500 mPas, příp. při - 40 °C max. 8000 mPas. (speciální olej pro arktické oblasti) |