Powered by Smartsupp
Domů Informace ze světa maziv Kapaliny pro tlumiče motocyklů
Domů Informace ze světa maziv Kapaliny pro tlumiče motocyklů
Kapaliny pro tlumiče motocyklů

Kapaliny pro tlumiče motocyklů

Kapaliny pro tlumiče motocyklů

Kapaliny pro tlumiče motocyklů

JAKOU MUSÍ ZAJIŠŤOVAT FUNKCI?

  • Poskytovat hladké, předvídatelné a opakovatelné tlumení… při stlačování i roztahování
  • Předcházet korozi
  • Minimalizovat opotřebení pohyblivých částí
  • Udržovat dobrý stav těsnění
  • Vyloučit "lepení" nebo trhavý pohyb

Tlumičové kapaliny mají osobní vztah k jezdci. Změnou viskozity (mícháním jednotlivých stupňů) použité tlumičové kapaliny může jezdec jemně doladit podvozek, aby dal stroji určité vlastnosti ovládání, které vyhovují jeho fyzickým vlastnostem, rychlosti a stylu jízdy. Takové faktory, jako okolní teploty, tvrdá nebo měkká dráha, a dokonce i geometrie jeho nerovností berou v úvahu nejlepší závodní týmy při výběru vhodného stupně tlumičové kapaliny.

Čím je kapalina viskóznější, tím tužší je podvozek, tím větší je tlumení a pomalejší rozpínání. Čím je kapalina méně viskózní… tím měkčí je podvozek, tím rychlejší je rozpínání.

Kapaliny jsou tedy stejně důležitou součástí nastavení podvozku, jako tuhost pružiny a předpětí. Znalost toho, jaká směs kapalin bude vyhovovat vašim určitým požadavkům, je umění, ne věda a může vyžadovat několik pokusů a omylů, než dosáhnete výsledku!

VISKOZITA

Hustota (správně viskozita) oleje se přesně měří v jednotkách zvaných "centistoky" (cSt). Označení stupni viskozity SAE W je jen velmi hrubé vodítko, protože ty mají velmi široká toleranční pásma a mají smysl jen za nízkých teplot.

VISKOZITNÍ INDEX (VI)

Jestliže je hodnota VI vysoká, je olej odolnější řídnutí (ztrátě viskozity) při vzrůstu teploty, a proto kapalina s vysokým VI dává stejnoměrnější tlumící vlastnosti. Obyčejný tlumičový olej bude mít VI mezi 95 a 100, širokorozsahový motorový olej SAE 10W-40 bude mít VI kolem 140 a kapalina typu Dexron® až 173.

MÍCHÁNÍ

Je možné míchat tlumičové kapaliny stejného typu, ale různých viskozit, aby se "naladily" charakteristiky podvozku. Abyste získali "poloviční" viskozitu mezi dvěma stupni, smíchejte 2 díly hustější (viskóznější) kapaliny s jedním dílem řidší kapaliny.

VHODNOST

Terénní závody umožňují tvrdé zkoušky tlumičových kapalin a vytvářejí v systému podvozku množství tepla. Vždy, když vznikají vysoké teploty, jsou důležité pro řízené, předvídatelné charakteristiky a zamezení "slábnutí tlumičů" kapaliny s vysokým VI (Pro-RSF). Silniční závody také vyžadují přesné tlumení za použití syntetických kapalin s vysokým VI, jako je Pro-RSF. Většina silničních motocyklů však vyžaduje vysoce kvalitní tlumičové oleje, které splňují doporučení výrobců, schopnost odolávat opotřebení pohyblivých dílů a udržovat dobrý stav těsnění, určenou servisními intervaly.

SLÁBNUTÍ TLUMIČŮ

Nejobvyklejší problémy s tlumičovými kapalinami je nadměrné řídnutí s růstem teploty a pěnění, když je tlumičová kapalina promíchána, nestačí dosti rychle uvolňovat zachycený vzduch. Oba problémy se projevují jako "slábnutí tlumičů".