Oleje.cz

 

Topení

Další nezařaditelná témata

Moderátoři: Pitris, Demo

Re: Topení

Příspěvekod Misojogi » pon říj 07, 2019 7:50

jerome píše:Keby len Favorit :lol:

Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
Misojogi
 
Příspěvky: 2308
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » pon říj 07, 2019 9:39

NO HITS píše:Zkus to logicky odvodit, k čemu by sloužil obtokový, když hlavní (malý) je pořád průchozí - musí, jinak by se motor přehřál. Jestli tím obtokovým mysleli okruh topení, tak je to přinejmenším pojmenováno matoucím názvem. :?

Právě že ne. Z mobilu se mi nechce složitě řešit citaci vlastních slov, proto to napíšu znovu: aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh.
Např. chlazení motoru Mitsubishi 2,4 GDI si v zimním období, pokud se jezdí na pohodu, úplně vystačí s malým chlad. okruhem, tj. hadice k chladiči zůstávají studené.
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » pon říj 07, 2019 9:47

Misojogi píše:Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia

Kdyby jenom Favorit! :twisted: Dokonce si dovolím napsat, že neznám žádné moderní auto (přesněji motor), které by v případě, že nemá sání na stejné straně hlavy motoru jako výfuk, nemělo nějak řešeno (třeba i elektricky) vyhřívání "kostky" škrt. klapky.
A proč? Ten, kdo někdy jezdil s F125P za tužších mrazů, už ví... :lol:
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod NO HITS » stř říj 09, 2019 22:20

Jerry3 píše:...aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh...

Já už asi vím proč si nerozumíme.
To co chápeš jako obtok, je právě ten malej okruh (HLAVNÍ) schovanej z velké části v motoru většinou s jednou vnější propojovací hadicí. V malým okruhu nejsou (ani nesmí!) být ventily, termostat nebo uzávěry.
To co chápeš jako malej okruh, je ve skutečnosti vedlejší/paralelní okruh topení, na kterým chlazení motoru NENÍ závislé (slouží pro využití tepla z vody - topení, výhřev klapky atd...)

Dnes u většiny aut tento okruh nemá ventil u topení zřejmě kvůli jednoduchosti automatiky a pro případ selhání termostatu (neotevře se), aby se motor mohl trochu nouzově ochladit (předpokládám proceduru provádí už sama automatika), ale znovu připomínám, není to primární funkce tohoto okruhu ;-)

(barvy viz moje schéma na předchozí stránce)
Mazda 6 GH 2.5 125kW GTA liftback: OMV MaxxMotion 100plus Obrázek
Obrázek VST 5W-40, Obrázek MTF-2 75W-80

Nissan Almera 1.4 64kW GX 3-dveř: Gulf Formula G 5W-40,Tutela Car Technyx
Uživatelský avatar
NO HITS
 
Příspěvky: 394
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » čtv říj 10, 2019 2:45

Řekl bych, že si stále nerozumíme, a to ani terminologicky, ani substantivně. Tak např. tepelná bilance toho "mého obtokového" okruhu se do celkové tepelné kapacity chlad. soustavy nezapočítává, zatímco tepelná bilance "mého malého" okruhu určitě ano. A proč? Inu proto, že kromě velkého chladiče je ten malý, radiátorek topení, zapojený do systému chlazení permanentně a ničím neomezovaný co do průtoku chlad. kapaliny (samozřejmě pokud na něm není ventil topení) druhým největším "spotřebičem" tepla, dokonce i když zrovna netopí do interiéru vozu.
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod NO HITS » čtv říj 10, 2019 5:18

Ach jo, s Tebou to není lehký :D
Mazda 6 GH 2.5 125kW GTA liftback: OMV MaxxMotion 100plus Obrázek
Obrázek VST 5W-40, Obrázek MTF-2 75W-80

Nissan Almera 1.4 64kW GX 3-dveř: Gulf Formula G 5W-40,Tutela Car Technyx
Uživatelský avatar
NO HITS
 
Příspěvky: 394
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » čtv říj 10, 2019 6:32

A jak by sis to přál? 8)
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » čtv říj 17, 2019 2:19

Třeba takhle? :lol:

https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/1461

"je-li termostat uzavřen, vrací se kapalina zpět k čerpadlu a cirkuluje v tzv. malém okruhu, jehož součástí je i radiátor topení vozidla"

Akorát jim tam chybí bližší vysvětlení k "přítomnosti/nepřítomnosti" ventilu topení.
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod Hombre » pát říj 18, 2019 0:00

A proto v počátcích v autech byla 3mm díra v těle termostatu. Topení bylo napojeno na přímo, bez termostatu, kdo měl zapnuto topení cestou do práce, ručička teploty se ani nepohla. Velel jsem směně, kde se vyráběly " termostaty" do všemožných značek. Nejsložitější byl pro Renault, vypadal jak chobotnice s třema teplotníma čidlama a ventilama, a v motoru se na něj připojovalo šest hadic.
BMW R 1100 RT - Brumla, Valvoline All-Climate 20W-50
Hombre
 
Příspěvky: 1727
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » pát říj 18, 2019 1:23

Systém "pavouk". Renault si na to v určitých modelech potrpěl.
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod jarson1 » pát říj 18, 2019 18:20

ktoré počiatky myslíš?
ja mám dirku v termostate aj na novej Honde.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB ( v kóme )
Obrázek
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
jarson1
 
Příspěvky: 772
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvekod jarson1 » pát říj 18, 2019 18:21

Vlastne som termostat bez nej ani nevidel ( ale zase je pravda, že som videl dokopy v živote asi 5 termostatov :D )
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB ( v kóme )
Obrázek
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
jarson1
 
Příspěvky: 772
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » pát říj 18, 2019 20:43

Ta dírka je tam ale jenom kvůli snadnějšímu odvzdušnění. Může tam být, ale také nemusí.
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvekod Pedro » pát říj 18, 2019 20:53

Dirky jsou na odvzusneni, ano... :D
SHáčko Penr. 10w50. Citygrip
Yiaruša 3dv MO CFS NT 5w40. Quartaris
Sediš 4x4 Val. Ac. C3 5w40. Riken
SůVa 650 Val. Drb. 10w40. Angel GT
Alma 3dv, hračka, Penr. 10w50. Klb. HP3

IVECO EC 80e180 Rubia 10w40
MAN TGS 26.360 Aral 10w40
Uživatelský avatar
Pedro
 
Příspěvky: 7469
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Topení

Příspěvekod Jerry3 » pát říj 18, 2019 20:55

Mám rád, když tam jsou. Samozřejmě že právě kvůli tomu odvzdušnění... :mrgreen:
Jerry3
 
Příspěvky: 10745
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník