JAK SPRÁVNĚ VYBRAT MOTOROVÝ OLEJ - OPRAVNÍK OBLÍBENÝCH OMYLŮ

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Zamčeno
Uživatelský avatar
spina
Site Admin
Příspěvky: 23
Registrován: stř úno 18, 2004 12:10

JAK SPRÁVNĚ VYBRAT MOTOROVÝ OLEJ - OPRAVNÍK OBLÍBENÝCH OMYLŮ

Příspěvek od spina »

Jak správně vybrat motorový olej?

Naprosto nejdůležitější při výběru motorového oleje jsou pokyny výrobce automobilu případně motoru.Tyto informace najdete v příručce o používání a údržbě každého vozidla. Pouze výrobce automobilu (resp. motoru) totiž může odpovědně určit, jaký typ oleje lze použít. Výrobci většinou doporučí pouze výkonovou úroveň oleje, kterou by měl olej splňovat, nebo překračovat. Tato úroveň je dána tzv. výkonovou specifikací oleje, která určuje jeho kvalitativní třídu.
Více o výkonových třídách: http://www.oleje.cz/index.php?left=dvou ... =mot_vykon

První možností, jak tedy může výrobce automobilu definovat druh oleje, je prostřednictvím mezinárodní výkonnostní specifikace oleje, např. API SH/CD, SL/CF nebo ACEA A3/B3 či C3. Na evropském trhu se v posledních letech používá převážně evropská norma ACEA, dříve hojně rozšířenou americkou normu API naleznete v manuálu nového vozidla méně často. Dalším způsobem, jak definovat kvalitu oleje je použití firemních norem pro motorové oleje. Mnoho výrobců automobilů a motorů totiž požaduje od motorových olejů splnění dodatečných požadavků, které nejsou zahrnuty v metodice testů API nebo ACEA (zahrnuta je např. kompatibilita s těsnícími materiály apod.). V kategorii osobních automobilů jsou nejčastěji uváděny normy VW/AUDI, BMW, MERCEDES a OPEL, (např. VW 502.00/505.00/503.01, BMW LL-01, MB 229.3/229.5, Opel GM-LL-A-025, GM-LL-B-025), v kategorii užitkových automobilů pak normy MERCEDES BENZ, RENAULT, MAN a VOLVO (MB 228.3, MAN M3275, RENAULT TRUCKS RLD / RLD-2, VOLVO VDS-3).
Tyto výkonové specifikace, ať už mezinárodní (nebo příp. firemní), jsou nejdůležitějším měřítkem výkonových vlastností olejů a při výběru motorového oleje je nutné dbát aby byly vždy dodrženy!

Viskozitní klasifikace dle SAE, např. 10W/40, je často nepřesně považována za měřítko kvality oleje. Tato specifikace však hovoří pouze o viskozitních vlastnostech oleje, tedy tekutosti za určitých přesně stanovených teplot, nikoliv o výkonových vlastnostech oleje. Dozvíme se tedy, jak je olej tekutý při nízkých i vysokých teplotách, ale nelze z ní vyčíst nic konkrétního o výkonnostní třídě oleje. Rovněž druh základového oleje nemá přímou návaznost na viskozitní třídu. Například oleje třídy 10w40 mohou být minerální, syntetické i plně syntetické.
Více o viskozitní klasifikaci: http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko

Výrobce vozu/motoru stanoví také výměnné lhůty oleje, kterým je třeba věnovat náležitou pozornost. Ve většině případů jde o maximální povolené intervaly, které by neměly být nikdy překročeny. Pokud je navíc olej silně zatěžován, například městským provozem na krátké vzdálenosti (do 10km), je na místě tento interval adekvátně zkrátit. Motorový olej je totiž při provozu na krátké vzdálenosti namáhán v mnohem větší míře než při provozu mimo město. Maximální výměnný interval oleje určený výrobcem vozidla není možné prodlužovat ani při použití olejů vyšších výkonových tříd.

Porovnání klasifikací olejů zde: http://www.oleje.cz/index.php?left=dvou ... _porovnani

Přechod z "polo"syntetiky na "plnou" syntetiku

Zvěsti o zadření motoru při záměně polosynt.oleje za syntetický z titulu nečistot a úsad v motoru jsou holý nesmysl! Moderní minerální i polosyntetické oleje mají dostatek detergentně-disperzních přísad na to, aby spolehlivě ochránily i velmi zatížený motor od vzniku a usazování karbonu a jejich základové oleje jsou stavěny tak, aby samy vykazovaly co nejnižší tvorbu tepelně oxidačních produktů. Není důvod proč nepřejít bez obav na kvalitní plně synt. olej, pokud to dovolí technický stav motoru a doporučuje výrobce motoru. Pouze v případech dřívějšího používání nekvalitního nebo nevhodného oleje může dojít při nasazení kvalitního moderního oleje (avšak i čistě minerálního) k překotnému uvolnění karbonových úsad, které disperzanty nestačí rozmělnit a rozptýlit. V tom případě může dojít k ucpání některého mazacího kanálku a následné havárii motoru.
Syntetický olej není žádný zázrak! Jeho hlavní výhody oproti oleji minerálnímu spočívají v jeho viskozitně-teplotní stabilitě (vliv na rychlost promazání a pasivní odpory v motoru za studena,hlavně v zimě) a tepelně-oxidační stabilita (vliv na tvorbu vysokoteplotních úsad - tj. karbonu aj.). Rozhodně u něj nehledejte nějaké lepší mazací schopnosti než mají minerální oleje. Ty mají oproti jiným olejům až oleje s esterovou složkou.
Zamčeno