aditiva do oleja

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1849
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Kdo chce kam...
Když jsi došel, říkal jsi něco o tom jak ostatní fóra jsou toxická... Nedivím se, pokud jsi tam psal stejným způsobem... Přišel ses naučit novým věcem? No, neřekl bych, protože věříš jedné značce...
Už je mi to asi jedno, tak jako většině lidem zde...

Založím ti MetabondFans fórum, tam by se tvůj kontent vyjímal...

Měj se hezky 🙂
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1778
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od kornel »

https://www.bizol.com/education/researc ... 22270f310f

kto si prelúska napr. tento štúdijny solídny odborný materiál.. myslím že mu v živote nenapadne polemizovať o dodatočnom pridávani akýchkoľvek prípravkov, aditív do oleja a akurát tak vedcom vo vývoji mazív zloží poklonu.. nakoľko je to priam až nechutná alchýmia :roll:

plus je tam množstvo ďalších fajn informácii okolo trenia, viskozity, aditívnych komponentov v olejoch, konštrukcie motorov a ich vzájomných súvislostí
doki
Příspěvky: 22
Registrován: úte srp 10, 2021 20:52

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od doki »

Pochopil som to správne, že pri nízko viskóznych olejoch a nízkych otáčkach motora je vyššie riziko nedostatočného mazania a tým pádom vyššie riziko opotrebenia motora nedostatočným mazaním?
Hyundai i30 1.5 DPI 2021
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1778
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od kornel »

to je len malá časť toho celého.. ale áno pochopil si správne. No je tam veľa toho "ALE" :!: s týmto všetkým výrobca motora a pri zadávaní požiadaviek na mazivo ráta (vzhľadom na konštrukciu motora), aj z tohto titulu sú vyvíjané a testované rozne prvky a ich variácie, kombinácie vzájomne synergie a to aj s rôznymi typmi samotných základových olejov aby takéto neduhy boli vylúčené prípadne minimalizované na akceptovateľnú úroveň.
Tiež sa tam ale môžeš dočítať aj to, že naopak nevhodne vysoká viskozita oleja (pre nejaký konkrétny motor) práve pri vysokých otáčkach v určitých častiach motora spôsobuje až kavitácie z nedostatočného tečenia v daných podmienkach, čo je samozrejme rovnako závažný stav pre opotrebenie motora - nehovoriac o tom, že to prináša naviac aj lokálne vysoké prehrievanie materiálu z nedostatočného odvodu tepla z daného miesta :!: čiže nič nie je len čierne alebo biele.

Ak je vozidlo výkonovo neupravené a jazdí sa s nim klasickým bežným spôsobom (aj kľudne, aj povyháňané pavúky pre radosť ... proste žiadne extrémy) absolútne nie je potreba spochybňovať predpis výrobcu motora pre požadované mazivo. Ten motor (myslím tým to samotné "železo"- ložiská, valce, krúžky, vačky..) pri vhodne nastavených intervaloch výmien oleja a filtra a poctivom zahrievaní motora (pred zaťažovaním) a nedupaním plynu do podlahy na 1500ot.min u benzinového motora (pri potrebe akcelerovať), ale adekvátne podradiť pre svižnú akceleráciu aj o 2 stupne nižšie (aby motor zrýchľoval zľahka a s chuťou..) , tak prežije 300tis.km s prstom v nose (ako vraví jerome) za poslednej podmienky, že daný agregát nemá nejakú vážnu konštrukčnú vadu (ktorú ale žiaden olej by tak či onak neopravil).
1.9JTD

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od 1.9JTD »

...myslím že mu v živote nenapadne polemizovať o dodatočnom pridávani akýchkoľvek prípravkov, aditív...

Teda poprední výrobci olejov, vyrábajúci zároveň aditíva do nich to robia prečo...?
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1849
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Marketing?
Vydělávat je základ...
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
1.9JTD

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od 1.9JTD »

Oleje sú dostupné (a potrebné) rôznej kvality, triedy výkonnosti aj ceny. To predsa vieš. Sú v predaji špičkové oleje aj hodne nad 20 eur za liter (aj nad 50 eur). To vieš tiež. Niekomu stačí solídny základ, iný chce (potrebuje) viac. Aditíva sú (ak robia, čo deklarujú) alternatíva pre toho, kto chce. Aj vyššie uvádzaný Bizol vrába aj sakra drahé oleje - aj aditíva do nich.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1778
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od kornel »

je to tak zložitá alchýmia, že domnievať sa , že doliatím nejakého konkrétneho dodatočného prvku (do už namiešanej vyváženej a draho otestovanej kompozície) ešte viac zlepším výkonnosť a celkové vlastnosti oleja a nič iné tým nezhorším a nenaruším je riadna odvaha, možno až naivita..

len tak pre srandu.. v oleji nebojujú o povrch a vzájomne sa neovplyvňujú (či pozitívne ale aj negatívne) len AW a AF prvky, ale aj detergentné, kecajú do toho celého naviac ešte aj dispergátory a aby toho nebolo málo aj samotné molekuly základového oleja v zmysle :arrow: ten sa bije s tým a s tamtým, ale podporuje ten a tamten prvok, no iné zas vytvárajú ine kombinácie.. a do toho celého požiadavky na EKO, popol, siru, LSPI, strihovu stabilitu atd atd.
Naposledy upravil(a) kornel dne pon led 15, 2024 16:24, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1849
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Souhlasím s Kornelem. 👍
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
1.9JTD

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od 1.9JTD »

Ani som nič iné neočakával. To je vecou názoru - alebo dlhoročného poznania a skúseností.
Čiže výrobci robia a predávajú aditíva do vlastných dokonalých olejov, aby ich pokazili alebo ošklbali zákazníka - hmmm...
Jedna vec je domnievať sa - iná vedieť.
:)
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1778
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od kornel »

a ty teda vieš ? ..ak my alebo konkrétne ja sa len domnievam?
to, čo som v predošlom napísal, nie sú domnienky ale faktické tvrdenia založené minimálne na čistých logických záveroch a súvislostiach, ktoré človeku aspoň trochu viac znalému v tejto oblasti a aj po preštudovaní takéhoto odborného článku musia vyvstať.
Tiež by bolo fajn pokial už konkrétne s niečím z toho napísaného nesúhlasíš, tak to konkrétne označ/odcituj a zareaguj na danú konkrétnu vec protiargumentom.. nie takto stroho to odmietneš ako celok jednou vetou prakticky:)
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1849
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Toto fórum je "DISKUSNÍ", takže každý může napsat vlastní názor... Respektuji tvůj názor, máš zkušenosti nějaké, někdo zase jiné, ale ty jízlivé poznámky typu "Ani som nič iné neočakával" si nechej prosím od cesty ☺️
Děkuji ✌️


Krásně to tu napsal Durex, který je za mě velice znalý... Jak to aditivum ví, co opravit, kterou "díru" ucpat a kterou ne?
🙂

Já jen vyslovil sympatie k jednomu názoru, který mě přijde logický.... Máš-li jiné zkušenosti, neberu Ti je, používej si v autech co chceš, je to tvoje volba 👍
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3948
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Durex »

Omlouvám se,že to bude dlouhé...

Aditivum je přidaná látka. Cukr a mlíko jsou taky aditiva ve vztahu ke kafi. Pro někoho kdo to potřebuje. Bukové piliny v oleji byly jeden čas taky aditiva ...

Ještě chci říct,že nejsem proti aditivum obecně a třeba do paliv je používám. A proč? Vždyť palivo splňuje normu. Ano,ale tak mizernou a dnešní palivo je takový koktejl,který to prostě potřebuje.

Aditiva do oleje je kapitola zcela jiná. V některých případech má opodstatnění aditivum do převodového oleje. Navíc vytvořit aditivum do převodového oleje je podstatně jednodušší než do oleje motorového.

Nicméně jsem přesvědčen o tom,že pokud výrobce má dobré konstrukční řešení,použije kvalitní materiál,zvolí vhodný olej a systém mazání,předepíše inteligentní servisní interval a já jako uživatel to používám tak,jak bylo zamýšleno, tak absolutně není důvod pro používání aditiv,protože mi to prostě funguje a netrpí to nízkou životností. A je jedno,jestli je to převodovka,motor,soustruh a nebo dopravnikový pás.

Někdy opravdu stačí používat něco jinak,než bylo myšleno a problém je na světě. Třeba motory 1.2 htp ve fabiích. Někdy je to právě ten důvod,proč je třeba přidávat aditiva kupříkladu do koncového převodu kardanu a stěžovat si,že to s předepsaným olejem nefunguje.

Motorový olej je docela komplexní věc,která maže součásti, které pracují v různých teplotách,za různých tlaků a rychlosti,mění se mi tolerance,něco se odvaluje, něco koná přímočarý pohyb,něco se točí a občas to dostane pořádnou tlakovou petelici. Proto aditivovat motorový olej není sranda. Navíc oleje i ty nejlevnější plní dost přísné normy a rozhodně není třeba je něčím dal aditivovat. A myslet si,že si koupím olej za 70kc litr,šlehnu tam aditivum a rázem mám lepší olej než motul 300V je docela úsměvné.

Pokud mám normální motor, používám normální olej a normálně ho provozuju, tak s tím normálně najedu dost kilometrů. A pokud si koupím jetý auto,který má 300 000 km,další můžou být stočené,auto mi bere olej a nebo se vyskytne jiný problém,tak mi nepomůže aditivum nebo dekarbonizace. Prostě sem se dostal na hranici životnosti nějaké části a holt se to musí vyměnit. Myšlenka,že 60 let huntuju tělo a klouby a pak si koupím kamzika a zase budu skákat jako za mlada je sice hezká,ale bohužel nefunguje.
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1778
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od kornel »

:wink: a mimochodom, ja osobne by som uvítal keby si prispieval častejšie, vždy tvoje príspevky majú logiku a zmysel, tak nebuď lenivý :lol:
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3948
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: aditiva do oleja

Příspěvek od Durex »

A ještě malý postřeh. A netýká se to jen tohoto fóra,ale i běžné praxe z dílny. Nevím,co žene lidi k laborování s olejema a kladení důrazu na olej. Prémiové pneu se už tolik neřeší. Nebo chladící kapaliny. Nebo třeba kované písty. Nebo proč se neřeší třeba jaký mlíko je lepší...

Já taky rád studuju oleje,ale k motoru je potřeba přistupovat víc komplexněji,než jen spoléhat se na nejlepší olej nebo aditivum.

Celý svůj motoživot používám obyčejný oleje a nikdy sem kvůli oleji neměl problém.
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Odpovědět