filip.díky píše:Ahoj po delší době! Jak se máte mastnáci?
Na "autě" mám najeto cca 93 tis km, opět se chystám měnit oil a po tom co jsem vyzkoušel všechny doporučované 5w-50 jsem se rozhodl to držet při zemi a podle normy jsem vybral tenhle Q8 Formula Excel 5W-40,
https://www.oleje.cz/p/q8-formula-excel ... any--18795. Přijde mi, že je lepší vyměnit častěji, než to najíždět s dražším. Ale to už tu bylo řečeno...
Je tenhle stáčený olej dobrý typ? Vzal bych ho 20l sud, tak ať neobjednávám blbost.
No jinak ekonomika auta je úžasná. Jezdím dlouhodobě za 3,3 kg plynu a to auto nešetřím. Dálnice, kdy se jede pomalu jdou jet za 2,8 kg plynu na sto kilometrů. Takže je to při ceně 25 kaček za kilo plynu cca 0,82-0.7 kč/km. Oproti benzínáku je auto aktuálně v podstatě zaplacené na rozdílu najetých km...
S pozdravem,
Filip
Pokud platí ten převážně dálniční provoz popisovaný dříve, tak je potřeba brát v úvahu že u těchto autíček výrobce počítá s poskakováním po městě a krátkými trasami, takže často se v konstrukci auta dělají triky pro rychlejší prohřátí motoru, které ale znamenají, že se olej při dlouhodobé zátěži přehřívá. U kterési Fábie to kdysi nezvládli, katalyzátor byl moc blízko motoru, a olej byl už po 4000 km na odpis z důvodu tepelného namáhání.
Druhý zdroj zvýšeného teplotního namáhání je to, že motor na plyn není chlazen palivem tak jako při provozu na benzín. Použít 5w-50 je samozřejmě jedna možnost, druhá možnost je hledat oleje s běžnou viskozitou, které:
- jsou teplotně odolnější (napovědět může odparnost dle Noacka, ideálně pod 8% - např RAVENOL VST SAE 5W-40)
- jsou navrhované na CNG nebo LPG provoz (např RAVENOL VEG SAE 5W-40), nebo je provoz na plyn aspoň explicitně zmíněn v katalogovém listu (z levných a běžných např např. Shell Helix Ultra 5w-40)
- jsou určeny pro "spirited driving" a současně vhodné pro běžné použití.
Těch 15 000 km bude stejné šílenství jako 30 000 km u "velkého" motoru, kde bývá 4 až 6 litrová náplň.
Že ze nemýlím naznačuje i to, že v návodu k Citigio je několik možná variant nastavení intervalů pro výmenu oleje a nejkratší je 5000 km a nejdelší je 15 000 km. Nedivil bych se, kdyby vašemu dálničnímu používání odpovídal spíš ten interval 5000 km ...
Q8 má odparnost dle Noacka 8,4%, to není špatné
http://www.sint-oil.hu/PDF/formula_e.pdf