Rozjezd
Moderátor: Colommbo
- Colommbo
- Příspěvky: 9993
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Rozjezd
Fungují...PePe píše: ...co klima,servo,světla ?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Rozjezd
Jak pozná auto, vyjma posledních šlágrů, jaká rychlost je zařazena? A co staré holé rotačky bez ŘJ? Vše podléhá volnoběžným otáčkám. U dízlů je to krásně viditelné. Je to podobné, jako s tempomatem, jen se nehlídá rychlost, ale otáčky motoru. Dříve, a to hodně dříve se o to staral odstředivý regulátor na vstřikovacím čerpadle, dnes povětšinou elektronika.jerome píše:v.vilik neviem ci nezalezi aj na zaradenom prevodovom stupni resp. rychlosti. Na 1-ke pojdes s 800 ot. na 3-ke uz cez 1000 ot. Na 1-ke sa rozbehnes bez plynu na 4-ke uz nie preto vyssia rychlost potrebuje k zivotu trochu vyssie otacky
Re: Rozjezd
Vilíku,co ti namíchala Mája do medu ?
Re: Rozjezd
Jenom pár střípků (pro neinformované) k nucenému volnoběhu a jeho řízení:
- Opětovné zapnutí vstřiků při nuceném volnoběhu se obvykle programuje nad úroveň běžného volnoběhu, a to proto, aby se předešlo event. chcípnutí motoru, kdyby otáčky poklesly z nějakých důvodů ještě níže. Z hlediska spotřeby a tím pádem i exhalací by samozřejmě bylo ideální, aby si úroveň běžného volnoběhu a znovuzapnutí vstřiků při nuceném volnoběhu byly rovny, jenže jde o to, zda je ten či onen výrobce ochoten kvůli úspoře pár kapek paliva riskovat chcípnutí motoru.
- Do hry vstupuje při řízení hranice znovuzapnutí vstřiků rovněž aktuální zátěž příslušenství motoru (teď zcela pomíjím zahřívací fázi motoru a beru v úvahu pouze stav, když už je zahřátý na provozní teplotu), tj. především zátěž od alternátoru a kompresoru klimatizace. I ta totiž znamená dodatečné riziko chcípnutí motoru. Dříve se to řešilo zvýšenými otáčkami znovuzapnutí vstřiků, dnes se to dá ošetřit odpojením obou zmíněných zátěží blízko (těsně nad) hranice volnoběhu.
- Jsou tu však výrobci (opět výhradně japonští ), kteří upřednostňují hlediska bezpečnosti (jízdy i potřeb motoru z hlediska mazání, posilování a dodávky el. energie do palubní sítě) a uživatelské příjemnosti (nic zbytečně neodstavuje kompresor klimy, parkovací manévry lze obstarat bez manipulace s plynovým pedálem) před pofidérní úsporou paliva. Např. můj vůz zná několik režimů volnoběhu (opět záměrně pomíjím "studený"): klidový/spodní stechiometrický a klidový/spodní "chudý" (když běží na chudou směs), zvýšený stechiometrický a chudý (kdykoli je vůz v pohybu), zvýšený stechiometrický a chudý při zapnutých velkých elektrospotřebičích, zvýšený stechiometrický a chudý při zapnuté klimě v době, kdy zrovna běží kompresor, a zvýšený "manévrovací" (ten není nikdy "chudý"), když člověk při parkování hodně točí volantem. Speciální poznámka pro neznalé MMC techniky: nejedná se klasické dorovnávání volnoběhu po jeho poklesu vlivem dodatečné zátěže motoru, ale o přesně opačný projev - "předzvýšení" volnoběhu v očekávání zátěže: např. každé otočení volantem při stání znamená okamžité vyskočení otáček motoru o cca 200 ještě předtím, než je motor zatížen zvýšeným odběrem čerpadla posilovače řízení.
- Opětovné zapnutí vstřiků při nuceném volnoběhu se obvykle programuje nad úroveň běžného volnoběhu, a to proto, aby se předešlo event. chcípnutí motoru, kdyby otáčky poklesly z nějakých důvodů ještě níže. Z hlediska spotřeby a tím pádem i exhalací by samozřejmě bylo ideální, aby si úroveň běžného volnoběhu a znovuzapnutí vstřiků při nuceném volnoběhu byly rovny, jenže jde o to, zda je ten či onen výrobce ochoten kvůli úspoře pár kapek paliva riskovat chcípnutí motoru.
- Do hry vstupuje při řízení hranice znovuzapnutí vstřiků rovněž aktuální zátěž příslušenství motoru (teď zcela pomíjím zahřívací fázi motoru a beru v úvahu pouze stav, když už je zahřátý na provozní teplotu), tj. především zátěž od alternátoru a kompresoru klimatizace. I ta totiž znamená dodatečné riziko chcípnutí motoru. Dříve se to řešilo zvýšenými otáčkami znovuzapnutí vstřiků, dnes se to dá ošetřit odpojením obou zmíněných zátěží blízko (těsně nad) hranice volnoběhu.
- Jsou tu však výrobci (opět výhradně japonští ), kteří upřednostňují hlediska bezpečnosti (jízdy i potřeb motoru z hlediska mazání, posilování a dodávky el. energie do palubní sítě) a uživatelské příjemnosti (nic zbytečně neodstavuje kompresor klimy, parkovací manévry lze obstarat bez manipulace s plynovým pedálem) před pofidérní úsporou paliva. Např. můj vůz zná několik režimů volnoběhu (opět záměrně pomíjím "studený"): klidový/spodní stechiometrický a klidový/spodní "chudý" (když běží na chudou směs), zvýšený stechiometrický a chudý (kdykoli je vůz v pohybu), zvýšený stechiometrický a chudý při zapnutých velkých elektrospotřebičích, zvýšený stechiometrický a chudý při zapnuté klimě v době, kdy zrovna běží kompresor, a zvýšený "manévrovací" (ten není nikdy "chudý"), když člověk při parkování hodně točí volantem. Speciální poznámka pro neznalé MMC techniky: nejedná se klasické dorovnávání volnoběhu po jeho poklesu vlivem dodatečné zátěže motoru, ale o přesně opačný projev - "předzvýšení" volnoběhu v očekávání zátěže: např. každé otočení volantem při stání znamená okamžité vyskočení otáček motoru o cca 200 ještě předtím, než je motor zatížen zvýšeným odběrem čerpadla posilovače řízení.
Re: Rozjezd
Ta naše E 11 má při zahřátém motoru volnoběžné otáčky asi 750 a třeba v koloně z kopce je krásně vidět, že se děje něco, co se asi dít má. Nemusím ani sáhnout na volant, či pustit jakýkoliv jiný spotřebič a v pár okamžicích poté, co se auto pohne, tak otáčky automaticky stoupnou asi na 900.
Toyota Verso 1.8 Valvematic, r. v. 2011
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Léto: Shell Helix HX6 10W-40
Zima: Shell Helix Ultra 5W-40
Toyota Corolla Liftback E 11, 1.4 16 V, r. v. 97
Shell Helix HX6 10W-40
Re: Rozjezd
Máš pravdu, to už by všechny 2T motocykly bez odděleného mazání musely být zadřené...Colommbo píše:Neser, Návštěvníku... Německá Omega A přišla na trh v září 1986 (evropský Vůz roku 1987 ) a všechny její motory od základní "nejsilnější" 1.8 výše už měly vícebodové vstřikování (Jetronic, Motronic)... A taky pamatuju, že na prostředním Warťasu (měli jsme tři) se tatovi volnoběžka pohnojila a než jsme doma na zahradě namontovali jinou převodovku (vidím to jak dneska, jak jsem ležel pod autem drže převodovku na prsou... , jezdil tata asi tři měsíce s volnoběžkou vypnutou - motor sice bral asi o tři litry víc, ale nic se nezadřelo...
Pokud jde o německé vozy, VW používá vstřikování od r. 1969, pokud vím. A o tom se jiným opravdu ještě ani nezdálo...
Re: Rozjezd
Asi proto měl např. Golf 1,8 (III ) v 1. pol. 90. let karburátor, byť elektronicky řízený (kvůli katu)!Itall píše:Pokud jde o německé vozy, VW používá vstřikování od r. 1969, pokud vím. A o tom se jiným opravdu ještě ani nezdálo...
Re: Rozjezd
Itall píše: VW používá vstřikování od r. 1969, pokud vím. A o tom se jiným opravdu ještě ani nezdálo...
Re: Rozjezd
http://veteran.auto.cz/auta/volkswagen- ... i-mohykan/skodovkar píše:Itall píše: VW používá vstřikování od r. 1969, pokud vím. A o tom se jiným opravdu ještě ani nezdálo...
Re: Rozjezd
Řadový šestiválcový motor byl spolu s dalšími konstrukčními prvky převzat z reprezentační limuzíny Mercedes-Benz 300 (používal se i v kabrioletu a kupé Mercedes-Benz 300S). Pro model 300 SL však byl výrazně upraven a jako první sériový automobil na světě opatřen vstřikováním paliva Bosch. Tato vstřikovací soustava byla již předtím ověřena v závodních vozech.Itall píše:
http://veteran.auto.cz/army/mercedes-be ... a-legenda/
A dokonce přímé vstřikování
Re: Rozjezd
Tuším, že přímé vstřikování se poprvé objevilo u leteckých hvězdicových motorů někdy během 2. sv. války.
Re: Rozjezd
...a fascinuje mě u nich klikový mechanismus.Návštěvník píše:Tuším, že přímé vstřikování se poprvé objevilo u leteckých hvězdicových motorů někdy během 2. sv. války.
Re: Rozjezd
Návštěvník píše:Já mám nejradši vstřikování do živého
Detto
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw