10W nebo 5W ????

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Zubove cerpadlo to vytlaci, pokud ma co tlacit, tedy ma na vstupu dost tekuteho oleje. Pokud nepritece olej na vstup, tak to ani zubove cerpadlo nezachrani.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pepík píše:Dovolím si malou poznámku o rychlosti zaolejování motoru s oleji 0W až 15Wxx. Olejové čerpadlo je zubové a toto čepadlo je tzv. objemové to znamená, že by po několika otáčkách mělo dodat stejné množství (objem)oleje ať už se jedná o olej 0W nebo 15W. Opravte mne pokud se pletu. Takže argumentace o pozdějším zaolejování motoru v řádu desítek sekund mi přijde rovněž trochu zavádějící. Samozřejmě při běžných teplotách nikoli tedy v extrémních mrazech pod -30°C a oleji 15Wxx
Ano, o tomto jsem se zminoval. Pravda, nikterak jsem to nerozvadel. Zpozdeni tam zpusobuje to nasati oleje do cerpadla, kdy je v cerpadle docasne vzduch. Po zaplneni cerpadla je jiz olej cerpadlem dodavan ve srovnatelnem objemu i u ruznych viskozit. Je vsak potreba pripustit, ze u prilis viskozniho oleje muze otevirat pretlakovy ventil v olejovem filtru a ventil regulatoru tlaku oleje. I tak ale bude ve vetsine pripadu rozdil v dodavanem mnozstvi zanedbatelny.
PKod

Příspěvek od PKod »

sem se zas nepodepsal (u predchoziho prispevku).
bio
Příspěvky: 935
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

V čerpadle N E N Í dočasně vzduch ,jelikož je ponořeno pod hladinou oleje, to zpoždění O P R A V D U způsobí viskozita oleje , tak jak bylo popsáno v předešlém příspěvku. Pokud je olej dostatečně " tuhý" do čerpadla nedoteče a čerpadlo nemá co nasát.
Např. v případě použití nevhodných / po viskozitní stránce / hydraulických olejů při nižších teplotách dochází k totální havárii hydraulického čerpadla z důvodu " nedotečení" oleje do čerpadla a je celkem jedno jakého je typu čerpadlo.
Pepík

Příspěvek od Pepík »

Souhlasím s Tebou :wink: , ale dovolím si zpochybnit tvrzení jiných, že dochází ke zpoždění zaolejování motoru v řádu desítek sekund použitím oleje 0W vs. 15W. Více než realita se na tomto tvzení projevuje marketing prodejců/výrobců. Nezkoušel jsem a ani to měřit :lol: nebudu.
bio
Příspěvky: 935
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Svého času u prodejců Castrolu byly k vidění a vyzkoušení dvě nádobky s olejem / každý o jiné viskozitě / a vevnitř s ocelovou kuličkou a při pokojové teplotě ten rozdíl v rychlosti / času / dopadu kuličky na dno je viditelný. A tedˇsi to představte v ledničce / nebo mrazničce . HOWGH!
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Příspěvek od Jezevcik »

A ty opravdu víš,co v těch zkumavkách bylo?
bio
Příspěvky: 935
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

Nevím , ale tento pokus je jednoduše proveditelný v domácích podmínkách , takže si to může každý vyzkoušet sám na vlastní kůži.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pepík píše:Souhlasím s Tebou :wink: , ale dovolím si zpochybnit tvrzení jiných, že dochází ke zpoždění zaolejování motoru v řádu desítek sekund použitím oleje 0W vs. 15W. Více než realita se na tomto tvzení projevuje marketing prodejců/výrobců. Nezkoušel jsem a ani to měřit :lol: nebudu.
Kdyby 15W všem motorům za každé teploty vyhovovala, tak by se nikdo ani nesnažil vyvíjet nějakou 5W nebo dokonce 0W. Samozřejmě že při použití oleje 0W je motor mnohem dříve za studena komplet zaolejován než s 15W, což vám potvrdí každý konstruktér motorů.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Příspěvek od Jezevcik »

Já si na to pamatuju.Ty zkumavky,jestli to tak můžu nazvat byly uchyceny tak,aby se daly otáčet a donekonečna tak demonstrovat ten pokus.Já vím,že ty oleje jsou snáze čerpatelnější,jen si ale říkám,jestli se nedělá z komára velbloud,když je motor po použití 10W-40 nadmíru spokojený a stačí mu to a po použití 5W-40 ještě o trochu spokojenější,ale v praxi to moc nepřinese.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

bio píše:V čerpadle N E N Í dočasně vzduch ,jelikož je ponořeno pod hladinou oleje, to zpoždění O P R A V D U způsobí viskozita oleje , tak jak bylo popsáno v předešlém příspěvku. Pokud je olej dostatečně " tuhý" do čerpadla nedoteče a čerpadlo nemá co nasát.
Např. v případě použití nevhodných / po viskozitní stránce / hydraulických olejů při nižších teplotách dochází k totální havárii hydraulického čerpadla z důvodu " nedotečení" oleje do čerpadla a je celkem jedno jakého je typu čerpadlo.
:roll: , u naproste vetsiny motoru, ktere znam, je olejove cerpadlo v bloku motoru a v olejove vane je pouze saci kos. Tj. cerpadlo neni ponoreno pod hladinou oleje. Po odstaveni motoru tedy oleji nic nebrani ze saciho potrubi cerpadla vytekat do olejove vany. Pri uvedeni do chodu musi cerpadlo nejdrive odsat objem vzduchu ze saciho potrubi, az pote muze nasat olej. Pokud ma olej prilis vysokou viskozitu, cerpadlo dlouhou dobu precerpava vzduch (vytvari jistou uroven podtlaku) a olej je sacim potrubim urychlovan pouze timto (pod)tlakem. Po nasati oleje je jiz vetsina vzduchu vytlacena a neni tak temer nic, co by tlumilo objemove zmeny zpusobene chodem cerpadla. Cerpadlo se tak zacne chovat jako opravdu objemove. Olej je nasledne vytlacovan do mazaciho systemu a urychlovan tlakem radu desetin MPa. V drtive vetsine pripadu je olej dodavan v konstantnim objemu na jednu otacku (zubove cerpadlo a jeho varianty). Diky tomu je olej rychle rozveden. Po nasati oleje muze byt cerpadlo maximalne mechanicky pretizeno a tim poskozeno. Valna cast z casu zpozdeni dodavky oleje jde tedy na vrub zaplneni cerpadla olejem.

PS: pokud mate domaci vodarnu (rucni pumpu a pod.), jiste obdobny problem znate. Pokud neni saci potrubi i cerpadlo zaplnene vodou, jen tezko si cerpadlo vlastnim chodem vodu "natahne". A to uz vubec nemluvim o pripadnem tlaku za cerpadlem. Po "zaliti" je naproti tomu cerpadlo schopne ihned dodavat velke mnozstvi vody o relativne vysokem tlaku.
PKod

Příspěvek od PKod »

bio píše:Svého času u prodejců Castrolu byly k vidění a vyzkoušení dvě nádobky s olejem / každý o jiné viskozitě / a vevnitř s ocelovou kuličkou a při pokojové teplotě ten rozdíl v rychlosti / času / dopadu kuličky na dno je viditelný. A tedˇsi to představte v ledničce / nebo mrazničce . HOWGH!
Jeste jeden komentar...
Vsak tuto vlastnost oleju nikdo nepopira. Otazkou je, jestli ma tato rozdilna viskozita jednoznacne negativni vliv na motor a jakou merou se podily napr. na opotrebeni dilu. Samozrejme je potreba uvazovat teplotni rozsahy, pro ktere jsou oleje urcene.
Pokus nemusite delat, pokud si prectete napr. strucny uvod o viskozite motorovych oleju na techto strankach. Dozvite se mimo jine, ze stejne se v motoru chova olej 20W pri -20°C jako olej 10W pri -30°C resp. 5W pri -35°C. Jenze ono je o tom lepsi donekonecna psat bludy, ze?
FF

Příspěvek od FF »

Zaujímavý spor.
Mám Feliciu s motorom 1.3 MPi 40kW + LPG. Dávam do neho výhradne oleje SAE 10W-40 (dajú a kúpiť v podobnej cene ako oleje SAE 15W-40), ale vždy keď natrafím na olej 5W-40 za rozumnú cenu (teraz naposledy pred dvoma týždňami: GULF FORMULA G SAE 5W-40 4l za 593,81SKK = 484,35CZK) tak ho motoru doprajem. Nemyslím si, že rozdiel medzi SAE 5W a SAE 10W je taký veľký, aby som kupoval 2 až 3 krát drahší olej, ale je 100% pravda, že olej SAE 5W je lepšie čerpateľný za studena ako olej SAE 10W a ten je lepšie čerpateľný za studena ako olej SAE 15W (preto boli tieto normy vytvorené). Pokiaľ ale nenatrafím na olej SAE 5W-40 v rozumnej cene, tak použijem olej SAE 10W-40, a nemyslím si, že by motor plakal.
Naposledy, keď som dal do motora olej SAE 5W po SAE 10W (pred asi 2 rokmi, v zime za mrazov okolo -15°C) a zároveň dožívajúcom akumulátore (znamená, že bol o dosť slabší štartovací prúd) bolo poznať pri každodennom rannom štarte (cca o 5:30) rozdiel v rýchlosti pretáčania motora štartérom pomerne dosť. Neviem si predstaviť, keď pri tom SAE 10W štartér len tak-tak pretočil motor, že by tam bol olej SAE 15W - to by musel byť akumulátor v plnej kondícii.
U mňa je teda rozhodujúcim atribútom, medzi SAE 5W a SAE 10W, cena. Samozrejme, pokiaľ by výrobca motoru požadoval 0W tak ho musím rešpektovať...
jézédák polní

Příspěvek od jézédák polní »

pro takový viskózni manijake bodó muset začnót s vérobó minus5w-80
FF

Příspěvek od FF »

jézédák polní píše:pro takový viskózni manijake bodó muset začnót s vérobó minus5w-80
...ale potom sa bude diskutovať, či je lepší mínus5W alebo mínus10W... :shock:
Odpovědět