10W nebo 5W ????
Moderátor: Colommbo
Obecně se tady tvrdí, že oleje s nižším číslem před W jsou vhodnější pro zimní období a také např. pro krátké studené couračky po městě. Tak se zde například upřednostňuje 5W před 10W s ohledem na lepší čerpatelnost za studena. Budiž. Před nedávnem se mi však dostal do ruky manuál na Opel Vectru B, kde se však píše pravý opak. Cituji ze str. 164: ".....Sezónní olej HD viskozity SAE 30 je nutno pro zimní provoz zaměnit olejem SAE 20W-20". 20W!! na zimu?? Tak nevím, buď se zde píšou bludy, nebo vím co? Trošku mně toto zmátlo. Olej s touto viskozitou se snad ani nevyrábí.
ale to není opak. Sezónní olej SAE 30 je LETNÍ, a v zimě by byl velký problém s mazáním po startu - pokud by to vůbec chytlo. Proto to doporučení oleje 20w20, protože s tímto olejem jsou ještě možné starty při -15°C (i když otázkou zůstává, jak to maže krátce po startu). A ta druhá dvacítka je v zimě proto, že je při provozní teplotě řidší, než třicítka, která by mohla být při zimních teplotách hustá.
Ale ten manuál je už hodně starý, že.....
Ale ten manuál je už hodně starý, že.....
Jedná sa o sezónny olej SAE 30, dnes sa už nepoužíva, ktorý bolo treba na zimu nahradiť akýmkoľvek olejom so zimnou viskozitou (preto to W). Vtedajšia zimná viskozita bola v dobe písania toho manuálu pravdepodobne asi 20W-XX.Keldon píše:...manuál na Opel Vectru B, kde se však píše pravý opak. Cituji ze str. 164: ".....Sezónní olej HD viskozity SAE 30 je nutno pro zimní provoz zaměnit olejem SAE 20W-20". 20W!! na zimu?? Tak nevím, buď se zde píšou bludy, nebo vím co? Trošku mně toto zmátlo. Olej s touto viskozitou se snad ani nevyrábí.
Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
...neviem či odpoved smerovala priamo na mna alebo všeobecne...ale celkom som ju nepochopil...
...nikdy sme tu nikomu nič nevnucovali (aspon ja nie) tak neviem o čom hovoríš...
...a predchadzajúci prispevok som myslel z nadychom ironie...
Nejen u dieslu, prostě rozdíl 10W a menší je znát, i když tady není polární kruh, jak někteří tvrdí. Rychleji ztichnou hydroštely a motor tolik netrpí studenými starty. Pokud někdo jezdí denně stylem nastartuji a jedu 100 a více km, tak je to pro motor i s 10w pohoda.Anonymous píše:Nejsem žádný odborník, jen obyčejný uživatel auta. Vyměnil jsem právě 10W za 5W a po prvních 1000 km je můj subjektivní pocit, že chod motoru za studena je u mého dieslu o hodně tiší a chod kultivovanější.
bylo
je![Obrázek](http://images.spritmonitor.de/523208.png)
![Obrázek](http://images.spritmonitor.de/144532.png)
je
![Obrázek](http://images.spritmonitor.de/523208.png)
PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
![Wink :wink:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_wink.gif)
A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje. Já pokud vím, tak jsou tu odkazy právě na ty levnější - třeba Total 9000 5w40 5litrů za 870,- nebo Mobil1 5w50 5litrů za 1480,-. Ale to je pro Tebe zřejmě zbytečné, Tobě stačí 15w40 za 50,- litr.
![Arrow :arrow:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_arrow.gif)
Pitris píše:PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.jasně - samé blbosti a žvásty. Všichni jsou hlupáci, a jen Ty jsi potkal všechnu moudrost světa. Pokud jezdíš s kočárkem, tak si ho klidně namaž třeba "patnáctkou", ale moderní motory jsou trošku o něčem jiném. Absolutně nevím, proč bych měl za mrazu "trápit" motor po startu na olej 15w/xx několik vteřin téměř nasucho, když mě ho "pětka" nebo "nula" promaže během okamžiku.
A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje. Já pokud vím, tak jsou tu odkazy právě na ty levnější - třeba Total 9000 5w40 5litrů za 870,- nebo Mobil1 5w50 5litrů za 1480,-. Ale to je pro Tebe zřejmě zbytečné, Tobě stačí 15w40 za 50,- litr.příjemné brzké zadření motoru................ Ti nepřeji, ale pokud uvažujěš tak, jak uvažuješ, asi to tak dopadne
![Wink :wink:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_wink.gif)
![Exclamation :!:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_exclaim.gif)
Zdvořile si dovolím si protestovat. Jak se v zimě cítí motor, to nevím, ale když mi vyměnili olej v převodovce a zřejmě původní 75W-XX nahradili olejem 80W-XX, tak za studena byl problém řadit. Prvních pár kilometrů to v zimě vždycky bylo hrozné. A citelné to bylo hned jak začalo trochu víc mrznout, tedy jakmile teploty klesly k cca -10 stupňům. takže věřím, že i u motorových olejů je to (minimálně prvních pár desítek sekund až minut) po nastartování podstatný rozdíl.mipesa píše:V běžném Našem zimním klimatu prakticky nepoznáte rozdíl mezi 5W a 10W(VW 505.00),
To Pitris:"A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje"
tím jsi myslel mě?
,zas tak drahý oleje snad nepropaguju..
Jinak debaty zde už jsem téměř vzdal,snažíš se tady některým lidem říct,že jejich auto zadarmo nebylo a že na oleji zrovna úspora 500,-Kč není to pravé a dozvíš se že jsi blbec a ničemu nerozumíš....ať si tam lijou,co chtějí,fakt to asi nemá smysl......
tím jsi myslel mě?
![Embarassed :oops:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_redface.gif)
Jinak debaty zde už jsem téměř vzdal,snažíš se tady některým lidem říct,že jejich auto zadarmo nebylo a že na oleji zrovna úspora 500,-Kč není to pravé a dozvíš se že jsi blbec a ničemu nerozumíš....ať si tam lijou,co chtějí,fakt to asi nemá smysl......
alfi: to nebylo na Tebe, já myslel toho s tím Castrolemalfi166silver píše:To Pitris:"A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje"
tím jsi myslel mě?![]()
,zas tak drahý oleje snad nepropaguju..
![]()
Jinak debaty zde už jsem téměř vzdal,snažíš se tady některým lidem říct,že jejich auto zadarmo nebylo a že na oleji zrovna úspora 500,-Kč není to pravé a dozvíš se že jsi blbec a ničemu nerozumíš....ať si tam lijou,co chtějí,fakt to asi nemá smysl......
![Laughing :lol:](https://www.oleje.cz/forum/images/smilies/icon_lol.gif)
jinak máš pravdu v tom, že někteří jsou neponaučitelní, ale myslím si, že kdyby dobře míněná rada pomohla byť jen jednomu, tak to naše snažení má smysl
Ano, u prevodovky mate naprostou pravdu. Jenze v prevodovce plni olej jine ulohy nez v motoru. Mazat ma v pripadech obou. Jenze synchronizaci musi pomahat jenom v razene synchronizovane prevodovce specifickeho konstrukcniho usporadani (bezne u OA). Tam tedy na vhodne viskozite a jejim teplotnim prubehu velice zalezi.Shi píše: Zdvořile si dovolím protestovat. Jak se v zimě cítí motor, to nevím, ale když mi vyměnili olej v převodovce...
Naproti tomu u "beznych" spalovacich motoru OA ma olej vedle mazani zajistovat hlavne chlazeni resp. odvod tepla. Pri spousteni a v prubehu ohrivani motoru nejsou naroky na mazaci oleje z pohledu tepelneho zatizeni nikterak vysoke.
Mazani vsak musi plnit svou funkci temer okamzite.
Mazani u motoru je behem spousteni nejproblematictejsi na kluznem ulozeni klikove hridele a ojnic. Cilem konstruktera je zajistit co nejrychlejsi prechod z "mezniho resp. smiseneho treni" na "treni kapalinne" prave v techto mistech. Zpozdeni nastupu mazani zpusobuje hlavne nutnost nasat olej z olejove vany do olejoveho cerpadla. Dale za cerpadlem je olejovy okruh jiz velice rychle doplnen a olej je tlacen do mazacich mist.
Tyto pozadavky na mazani se nikterak vyrazne nemeni ani s vyvojem "beznych" spal. motoru v prubehu poslednich cca 50 roku. Argument "moderniho" motoru je tedy z pohledu oleje platny spise pro provozni teplotu.
Ted k vlivu viskozity oleje.
Viskozita je velice dulezita pro zajisteni kapalinneho treni. Vyssi viskozita znamena vcasnejsi nastup kapalinneho treni (tedy nizsi otacky hridele, mensi potrebny objem oleje) a navic s rostouci viskozitou roste take pevnost mazaciho filmu. Vyssi viskozita je vyhodna take s ohledem na zmeny vuli v loziscich (teplota). S opotrebenim soucasti je pozadavek na vyssi viskozitu jeste vyraznejsi. Pokud temto tvrzenim neverite, proctete si alespon problematiku kolem Stribeckovy krivky a hydrodynamickeho klinu.
Proti temto pozadavkum je postavena hlavne podminka cerpatelonosti oleje. Tedy pozadavek, aby olej mohl byt nasavan cerpadlem. Protoze neni hranice cerpatelnosti z pohledu konkretniho motoru nikterak "jednoznacne" dana, je potreba volit viskozitu oleje s jistou rezervou. Casto jsou doporucovany tyto hranice (vcetne rezervy):
0W -40°C
5W -30°C
10W -25°C
15W -15°C
20W -5°C
Samozrejme i pri nizsich teplotach bude mazani zajisteno, jen s vetsi prodlevou a s vetsim zatizenim olejoveho cerpadla (pro 15W je hranice pouzitelnosti nekde kolem -30°C). Samozrejme je mozne, ze bude mit nektery z motoru pozadavek na viskozitu jinou, nez je bezne (konstrukcni specifikum), to ovsem neni az tak caste. Proto jsou take v manualech k vozidlum uvadeny jiz radu let stale obdobne pozadavky na viskozitu pri nizkych teplotach.
Dalsim argumentem pro snizovani viskozity jsou ztraty trenim v motoru a tim energericke ztraty. Tento pozadavek je ale resen viskozitou oleje za provozni teploty a ukolem konstruktera je zajistit co nejrychlejsi dosazeni provozni teploty motoru vcetne olejove naplne.
Hydraulicka zdvihatka maji vymezovat ventilove vule a pri startu motoru rozhodne neni jejich funkce prioritou, protoze i s vetsi ventilovou vuli plni rozvod svou funkci. Takze bych je v argumentaci ani nezminoval.
Zajiste jsem zde neuvedl spoustu mene vyznamnych vlivu, uvazovanych pri volbe vhodneho viskozniho rozsahu motoroveho oleje. Hlavni vlivy souvisejici s tematem jsem vsak snad uvedl.
Takze ted prosim hlavne uzivatele "bjukemen" a "Pitris" o argumentaci. Myslim podlozene a exaktni zduvodneni nutnosti pouzivat olej s viskozitou 0W a 5W v podnebi CR, kde je teplota pod -25 spise vyjimecna.