10W nebo 5W ????

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Keldon
Příspěvky: 63
Registrován: pon kvě 01, 2006 13:25

Příspěvek od Keldon »

Obecně se tady tvrdí, že oleje s nižším číslem před W jsou vhodnější pro zimní období a také např. pro krátké studené couračky po městě. Tak se zde například upřednostňuje 5W před 10W s ohledem na lepší čerpatelnost za studena. Budiž. Před nedávnem se mi však dostal do ruky manuál na Opel Vectru B, kde se však píše pravý opak. Cituji ze str. 164: ".....Sezónní olej HD viskozity SAE 30 je nutno pro zimní provoz zaměnit olejem SAE 20W-20". 20W!! na zimu?? Tak nevím, buď se zde píšou bludy, nebo vím co? Trošku mně toto zmátlo. Olej s touto viskozitou se snad ani nevyrábí.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

ale to není opak. Sezónní olej SAE 30 je LETNÍ, a v zimě by byl velký problém s mazáním po startu - pokud by to vůbec chytlo. Proto to doporučení oleje 20w20, protože s tímto olejem jsou ještě možné starty při -15°C (i když otázkou zůstává, jak to maže krátce po startu). A ta druhá dvacítka je v zimě proto, že je při provozní teplotě řidší, než třicítka, která by mohla být při zimních teplotách hustá.
Ale ten manuál je už hodně starý, že.....
FF

Příspěvek od FF »

Keldon píše:...manuál na Opel Vectru B, kde se však píše pravý opak. Cituji ze str. 164: ".....Sezónní olej HD viskozity SAE 30 je nutno pro zimní provoz zaměnit olejem SAE 20W-20". 20W!! na zimu?? Tak nevím, buď se zde píšou bludy, nebo vím co? Trošku mně toto zmátlo. Olej s touto viskozitou se snad ani nevyrábí.
Jedná sa o sezónny olej SAE 30, dnes sa už nepoužíva, ktorý bolo treba na zimu nahradiť akýmkoľvek olejom so zimnou viskozitou (preto to W). Vtedajšia zimná viskozita bola v dobe písania toho manuálu pravdepodobne asi 20W-XX.
Keldon
Příspěvky: 63
Registrován: pon kvě 01, 2006 13:25

Příspěvek od Keldon »

Ad Pitris:
Díky za vysvětlení. Mně jen trošku šokovala ta 20W na zimu. Ten manuál není až zas tak starý. Platí na Opel Vectru B pro roky výroby 95 - 99. Čili s ohledem na u nás v Česku stáří provozovaných aut stále ještě standart.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

no to je fakt, to zase tak starý není
bjukemen
Příspěvky: 4933
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

...v manualoch vždy píšu blbosti,podla nich by som sa nikdy neriadil...

...to radšej treba prísť sem na toto forum a tu Ti už skúsený (trebars JA :twisted: ) alebo Pitris poradia... :wink:
PKod

Příspěvek od PKod »

Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
bjukemen
Příspěvky: 4933
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.

...neviem či odpoved smerovala priamo na mna alebo všeobecne...ale celkom som ju nepochopil...
...nikdy sme tu nikomu nič nevnucovali (aspon ja nie) tak neviem o čom hovoríš...
...a predchadzajúci prispevok som myslel z nadychom ironie...
ka-spel
Příspěvky: 1092
Registrován: úte lis 07, 2006 22:51
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ka-spel »

Anonymous píše:Nejsem žádný odborník, jen obyčejný uživatel auta. Vyměnil jsem právě 10W za 5W a po prvních 1000 km je můj subjektivní pocit, že chod motoru za studena je u mého dieslu o hodně tiší a chod kultivovanější.
Nejen u dieslu, prostě rozdíl 10W a menší je znát, i když tady není polární kruh, jak někteří tvrdí. Rychleji ztichnou hydroštely a motor tolik netrpí studenými starty. Pokud někdo jezdí denně stylem nastartuji a jedu 100 a více km, tak je to pro motor i s 10w pohoda.
byloObrázek
je Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
:wink: jasně - samé blbosti a žvásty. Všichni jsou hlupáci, a jen Ty jsi potkal všechnu moudrost světa. Pokud jezdíš s kočárkem, tak si ho klidně namaž třeba "patnáctkou", ale moderní motory jsou trošku o něčem jiném. Absolutně nevím, proč bych měl za mrazu "trápit" motor po startu na olej 15w/xx několik vteřin téměř nasucho, když mě ho "pětka" nebo "nula" promaže během okamžiku.
A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje. Já pokud vím, tak jsou tu odkazy právě na ty levnější - třeba Total 9000 5w40 5litrů za 870,- nebo Mobil1 5w50 5litrů za 1480,-. Ale to je pro Tebe zřejmě zbytečné, Tobě stačí 15w40 za 50,- litr. :arrow: příjemné brzké zadření motoru................ Ti nepřeji, ale pokud uvažuješ tak, jak uvažuješ, asi to tak dopadne
bjukemen
Příspěvky: 4933
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

Pitris píše:
PKod píše:Jasne, v manualech pisou blbosti... A tady uvadene zvasty o nutnosti 0W a 5W jsou jako pravda? V nasem podnebi plne vyhovuje i 15W snad krome hor. Tam pak staci 10W, vsude jinde take a jeste s velkou rezervou.
Tak se prosim proberte a prestante hlasat tyhle bludy. A synteticke oleje take nechte spat.
Vy snad mate z prodeju predrazenych oleju provize ci co.
:wink: jasně - samé blbosti a žvásty. Všichni jsou hlupáci, a jen Ty jsi potkal všechnu moudrost světa. Pokud jezdíš s kočárkem, tak si ho klidně namaž třeba "patnáctkou", ale moderní motory jsou trošku o něčem jiném. Absolutně nevím, proč bych měl za mrazu "trápit" motor po startu na olej 15w/xx několik vteřin téměř nasucho, když mě ho "pětka" nebo "nula" promaže během okamžiku.
A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje. Já pokud vím, tak jsou tu odkazy právě na ty levnější - třeba Total 9000 5w40 5litrů za 870,- nebo Mobil1 5w50 5litrů za 1480,-. Ale to je pro Tebe zřejmě zbytečné, Tobě stačí 15w40 za 50,- litr. :arrow: příjemné brzké zadření motoru................ Ti nepřeji, ale pokud uvažujěš tak, jak uvažuješ, asi to tak dopadne

:wink: vystižna odpoved... :!:
Shi
Příspěvky: 1351
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Příspěvek od Shi »

mipesa píše:V běžném Našem zimním klimatu prakticky nepoznáte rozdíl mezi 5W a 10W(VW 505.00),
Zdvořile si dovolím si protestovat. Jak se v zimě cítí motor, to nevím, ale když mi vyměnili olej v převodovce a zřejmě původní 75W-XX nahradili olejem 80W-XX, tak za studena byl problém řadit. Prvních pár kilometrů to v zimě vždycky bylo hrozné. A citelné to bylo hned jak začalo trochu víc mrznout, tedy jakmile teploty klesly k cca -10 stupňům. takže věřím, že i u motorových olejů je to (minimálně prvních pár desítek sekund až minut) po nastartování podstatný rozdíl.
alfi166silver

Příspěvek od alfi166silver »

To Pitris:"A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje"
tím jsi myslel mě? :oops: :oops: ,zas tak drahý oleje snad nepropaguju.. :oops:

Jinak debaty zde už jsem téměř vzdal,snažíš se tady některým lidem říct,že jejich auto zadarmo nebylo a že na oleji zrovna úspora 500,-Kč není to pravé a dozvíš se že jsi blbec a ničemu nerozumíš....ať si tam lijou,co chtějí,fakt to asi nemá smysl......
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27656
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

alfi166silver píše:To Pitris:"A ještě jeden dotaz - máš pocit, že tady někdo (kromě jednoho) propaguje předražené oleje"
tím jsi myslel mě? :oops: :oops: ,zas tak drahý oleje snad nepropaguju.. :oops:

Jinak debaty zde už jsem téměř vzdal,snažíš se tady některým lidem říct,že jejich auto zadarmo nebylo a že na oleji zrovna úspora 500,-Kč není to pravé a dozvíš se že jsi blbec a ničemu nerozumíš....ať si tam lijou,co chtějí,fakt to asi nemá smysl......
alfi: to nebylo na Tebe, já myslel toho s tím Castrolem :lol:
jinak máš pravdu v tom, že někteří jsou neponaučitelní, ale myslím si, že kdyby dobře míněná rada pomohla byť jen jednomu, tak to naše snažení má smysl
PKod

Příspěvek od PKod »

Shi píše: Zdvořile si dovolím protestovat. Jak se v zimě cítí motor, to nevím, ale když mi vyměnili olej v převodovce...
Ano, u prevodovky mate naprostou pravdu. Jenze v prevodovce plni olej jine ulohy nez v motoru. Mazat ma v pripadech obou. Jenze synchronizaci musi pomahat jenom v razene synchronizovane prevodovce specifickeho konstrukcniho usporadani (bezne u OA). Tam tedy na vhodne viskozite a jejim teplotnim prubehu velice zalezi.

Naproti tomu u "beznych" spalovacich motoru OA ma olej vedle mazani zajistovat hlavne chlazeni resp. odvod tepla. Pri spousteni a v prubehu ohrivani motoru nejsou naroky na mazaci oleje z pohledu tepelneho zatizeni nikterak vysoke.
Mazani vsak musi plnit svou funkci temer okamzite.
Mazani u motoru je behem spousteni nejproblematictejsi na kluznem ulozeni klikove hridele a ojnic. Cilem konstruktera je zajistit co nejrychlejsi prechod z "mezniho resp. smiseneho treni" na "treni kapalinne" prave v techto mistech. Zpozdeni nastupu mazani zpusobuje hlavne nutnost nasat olej z olejove vany do olejoveho cerpadla. Dale za cerpadlem je olejovy okruh jiz velice rychle doplnen a olej je tlacen do mazacich mist.
Tyto pozadavky na mazani se nikterak vyrazne nemeni ani s vyvojem "beznych" spal. motoru v prubehu poslednich cca 50 roku. Argument "moderniho" motoru je tedy z pohledu oleje platny spise pro provozni teplotu.


Ted k vlivu viskozity oleje.
Viskozita je velice dulezita pro zajisteni kapalinneho treni. Vyssi viskozita znamena vcasnejsi nastup kapalinneho treni (tedy nizsi otacky hridele, mensi potrebny objem oleje) a navic s rostouci viskozitou roste take pevnost mazaciho filmu. Vyssi viskozita je vyhodna take s ohledem na zmeny vuli v loziscich (teplota). S opotrebenim soucasti je pozadavek na vyssi viskozitu jeste vyraznejsi. Pokud temto tvrzenim neverite, proctete si alespon problematiku kolem Stribeckovy krivky a hydrodynamickeho klinu.

Proti temto pozadavkum je postavena hlavne podminka cerpatelonosti oleje. Tedy pozadavek, aby olej mohl byt nasavan cerpadlem. Protoze neni hranice cerpatelnosti z pohledu konkretniho motoru nikterak "jednoznacne" dana, je potreba volit viskozitu oleje s jistou rezervou. Casto jsou doporucovany tyto hranice (vcetne rezervy):
0W -40°C
5W -30°C
10W -25°C
15W -15°C
20W -5°C
Samozrejme i pri nizsich teplotach bude mazani zajisteno, jen s vetsi prodlevou a s vetsim zatizenim olejoveho cerpadla (pro 15W je hranice pouzitelnosti nekde kolem -30°C). Samozrejme je mozne, ze bude mit nektery z motoru pozadavek na viskozitu jinou, nez je bezne (konstrukcni specifikum), to ovsem neni az tak caste. Proto jsou take v manualech k vozidlum uvadeny jiz radu let stale obdobne pozadavky na viskozitu pri nizkych teplotach.
Dalsim argumentem pro snizovani viskozity jsou ztraty trenim v motoru a tim energericke ztraty. Tento pozadavek je ale resen viskozitou oleje za provozni teploty a ukolem konstruktera je zajistit co nejrychlejsi dosazeni provozni teploty motoru vcetne olejove naplne.

Hydraulicka zdvihatka maji vymezovat ventilove vule a pri startu motoru rozhodne neni jejich funkce prioritou, protoze i s vetsi ventilovou vuli plni rozvod svou funkci. Takze bych je v argumentaci ani nezminoval.

Zajiste jsem zde neuvedl spoustu mene vyznamnych vlivu, uvazovanych pri volbe vhodneho viskozniho rozsahu motoroveho oleje. Hlavni vlivy souvisejici s tematem jsem vsak snad uvedl.

Takze ted prosim hlavne uzivatele "bjukemen" a "Pitris" o argumentaci. Myslim podlozene a exaktni zduvodneni nutnosti pouzivat olej s viskozitou 0W a 5W v podnebi CR, kde je teplota pod -25 spise vyjimecna.
Odpovědět