Oleje.cz

 

Motorový olej do traktoru Zetor 50

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátoři: Pitris, Demo

Příspěvekod František Smíšek » čtv čer 23, 2011 8:08

Doporučoval bych nevěřit radilům, kteří nevědí, o čem mluví. Zetor 50 Super nemá odstředivku ani papírový filtr, má plnoprůtokový štěrbinový hrubý čistič s filtrační schopností odhadem 200 um a obtokový jemný čistič s filtrační schpností možná 50 um ( spíš bych řekl 100 um). Těmito filtry projdou i poměrně slušné šutry - dnešní filtry mají filtrační schopnost 15-20 um. Mám zkušenost se Zetorem 25, kde se řešil podobný problém a kde i po GO motoru a jeho kompletním vyčištění byl z nového oleje (SAE 10W40 SL/CI-4) prakticky okamžitě totální mazut. Mazací systém se totiž nedá dokonale vyčistit ani při rozebrání motoru, v kanálech v klice i v klikové skříni vždy nějaký karbon zůstane. A karbon z oleje M6A je tvrdý a vypadá jako koks. Při použití oleje s detergentním účinkem postupně měkne, uvolňuje se a hrozí nebezpečí ucpání kanálů v klice, kde se plovoucí karbon odstředivou silou opět vyloučí, obvzvlášť při takto mizerné filtraci. Paradoxem je, že titíž radilové zde doporučují při přechodu na jinou značku oleje nedávat olej výkonnější více než o 2 třídy SAE. To je úplná pitomost, po M6AD můžete nasadit jakýkoli moderní olej bez problémů, maximálně u hodně jetých motorů zkrátit výměnnou lhůtu.
Franta
František Smíšek
 
Příspěvky: 76
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Příspěvekod skodovkar » čtv čer 23, 2011 8:20

Já dávám svůj názor jako škodovkář, který už viděl a slyšel dost. A to se ještě jednalo o motory lehkých osobních vozidel alespoň s obtokovou filtrací. Vyčistit se dá všechno. Dnešní přípravky a technologie si s tím umí poradit. Viděl jsem i motory, kde bylo víko ventilů doslova plné vazelíny! Mnohacentimetrová vrstva, s tou si neporadí ani jedna dřívější výměna oleje. Pro odhad rizika by bylo dobré alespoň sundat ventilové víko nebo vanu a podívat se jak to vypadá :?
skodovkar
 
Příspěvky: 6232
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvekod Pitris » čtv čer 23, 2011 10:07

František Smíšek píše:.....po M6AD můžete nasadit jakýkoli moderní olej bez problémů, maximálně u hodně jetých motorů zkrátit výměnnou lhůtu.

.....a smím se zeptat proč tedy zkrátit výměnnou lhůtu, když můžu po M6AD použít jakýkoli moderní olej? :idea: Kromě toho, mezi oleji API CC, a API CI-4 JE podstatný rozdíl - že?.....
Honda ACCORD 2.0 i-VTEC 114kW - zima Valvoline SynPower 5w40, po zimě Penrite Racing 10w40, převodovka Ravenol MTF-2
Honda CBR 929 Fireblade 109kW - Ravenol 4T Ester 10w50
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
 
Příspěvky: 22382
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvekod Návštěvník » čtv čer 23, 2011 11:09

Ok Matěji tady máš alternativu:Já bych se motor snažil vyčistit např tím Mogulem 10W40 ale několik prvních výměn bych hodně zkrátil.První třeba jenom 1 motohodinu další 3 motohodiny a tak pořád dál dokud se ten motot nevyčistí.Kompletně rozebrat motor to je blbost (kdo by se stím jebal)ty pravděpodobně potřebuješ aby traktor fungoval a ne dva roky o víkendech hadříkem pucovat motor.To at si dělají radilové (samozřejmě by to taky nedělali oni to jenom radí).Ten Mogul není zase tak drahý 4l za 500kč to je fér cena!A hlavně ten olej je ok!Tohle bych udělal já!Tak a do mě :lol:
Návštěvník
 

Příspěvekod Itall » čtv čer 23, 2011 11:21

Anonymous píše:Ok Matěji tady máš alternativu:Já bych se motor snažil vyčistit např tím Mogulem 10W40 ale několik prvních výměn bych hodně zkrátil.První třeba jenom 1 motohodinu další 3 motohodiny a tak pořád dál dokud se ten motot nevyčistí.Kompletně rozebrat motor to je blbost (kdo by se stím jebal)ty pravděpodobně potřebuješ aby traktor fungoval a ne dva roky o víkendech hadříkem pucovat motor.To at si dělají radilové (samozřejmě by to taky nedělali oni to jenom radí).Ten Mogul není zase tak drahý 4l za 500kč to je fér cena!A hlavně ten olej je ok!Tohle bych udělal já!Tak a do mě :lol:


Pokud jde o to vylévání po 1 MTH, radši bych použil ten SuperMogul 15W-40. Jinak - Cinol 10W-40 pořídíš za 340,- Kč/4L. Fér cena, ne? Stejně nakonec skončíš z opatrnosti u M6A. Já už bych to neřešil :lol: .
Itall
 

Příspěvekod František Smíšek » čtv čer 23, 2011 13:39

.....a smím se zeptat proč tedy zkrátit výměnnou lhůtu, když můžu po M6AD použít jakýkoli moderní olej? Kromě toho, mezi oleji API CC, a API CI-4 JE podstatný rozdíl - že?.....


Důvod je jednoduchý - olej s obsahem detergentů zanechává měkké úsady ("vazelínu"), které se při použití více aditivovaného oleje rozpouštějí, ale vzhledem ke své konzistenci neohrožují průtok oleje. Větší množství rozpoüštěných (dispergovaných) úsad ale zhoršuje oxidační stabilitu oleje - proto dřívější výměna. Úsady po olejích bez detergentů jsou tvrdé (jako písek), v aditivovaném oleji se nerozpustí, ale pouze uvolní od podložky a odstředivou silou se napěchuji v klikové hřídeli. Přestože jsem jinak zastánce využití strojů (i olejů) na technické maximum (musí si na sebe vydělat), tak v tomto případě bych přechod na jiný typ oleje neriskoval ani velkou náhodou. Problém studených startů ve velkých mrazech bych řešil naředěním oleje tech. benzínem, jak se to dříve používalo v armádě, to je ovšem na dalekosáhlé vysvětlení.
Franta
František Smíšek
 
Příspěvky: 76
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Příspěvekod skodovkar » čtv čer 23, 2011 15:12

Jak to čtu, tak nikomu naprosto nedochází co v tom motoru MŮŽE být :roll: Zkus se řídit vlastním rozumem, do GO či rozborky to jistě vydrží při současném oleji a pak tam můžeš dát něco výkonnějšího.
skodovkar
 
Příspěvky: 6232
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Motorový olej do traktoru Zetor 50

Příspěvekod Luboš T. » čtv čer 23, 2011 19:57

Matěj píše:Ahoj všichni.
Koupil jsem traktor Zetor 50 a rád bych vyměnil motorový olej.
Předchozí majitel neví přesně, co tam lil :shock: , ale tvrdí mi, že to byl olej A a v žádném případě AD...............


Pánové, většina zde prezentovaných vývodů je bohužel mylná.
Naprosto lze souhlasit pouze s příspěvkem Františka Smíška, bohužel je to hlavně na zimu ne příliš výhodná varianta.
Matěji, do motoru, kde byl dlouhodobě používán olej řady "A" nesmíte v žádném případě použít olej řady "AD" /a to ani M6AD!/ tedy olej aditivovaný detergentně disperzantní přísadou, pokud nebyl motor mechanicky dekarbonizován.
Dlouhodobé používání neaditivovaného oleje vytváří tvrdý karbon, který se při smáčení detergenty všechen nerozpouští postupně, ale jistý díl se odlupuje po velkých kusech-jakýchsi šupinách, které cestují mazacím systémem až ucpou některý mazací kanál. Disperzanty nestačí tyto nečistoty rozptýlit v oleji a dochází k jejich hromadění na kritických místech.
Stejné nebezpečí hrozí při zkrácených výměnách DD olejů nebo i použití dekarbonizačních přísad v takovém motoru!
Jediným možným a bez nebezpečí použitelným mazivem v těchto případech je opětovné použití oleje řady "A" tedy v našem případě např. M6A.
Luboš T.
 
Příspěvky: 120
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12

Příspěvekod Návštěvník » čtv čer 23, 2011 21:48

Nádhera,takže celá tato debata je na ho.no protože stejně je nejlepší dávat tam pořád tu vazelínu a čekat jak to motor dlouho vydrží :roll: Matěji držím palce :(
Návštěvník
 

Příspěvekod Itall » čtv čer 23, 2011 21:51

Snad by bylo dobré sem dát nějaké věrohodné zkušenosti se zadřením motoru (nejlépe Zetoru) tím, že se použil AD olej po A oleji.
Itall
 

Příspěvekod alfi166silver » čtv čer 23, 2011 21:59

Můj názor je ten, že pokud traktor ustál min. 43 let jezdit na M6A, tak je bez mechanické dekarbonizace "vražda" mu dát DD olej...
Co se týká filtrace, viděl jsem na stařičkém stabilu DEUTZ z roku 1958 dodělanou externí plnoprůtokovou filtraci na dva "knechty"..
Za mě doporučuju pokračovat v M6A a až přijde doba, provést mechanickou dekarbonizaci a po té nasadit nějaký STOU olej nebo třeba M7ADS III a pokud to lze, dodělat plnoprůtokovou filtraci.
alfi166silver
 
Příspěvky: 666
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvekod Itall » čtv čer 23, 2011 22:03

alfi166silver píše:Můj názor je ten, že pokud traktor ustál min. 43 let jezdit na M6A, tak je bez mechanické dekarbonizace "vražda" mu dát DD olej...
Co se týká filtrace, viděl jsem na stařičkém stabilu DEUTZ z roku 1958 dodělanou externí plnoprůtokovou filtraci na dva "knechty"..
Za mě doporučuju pokračovat v M6A a až přijde doba, provést mechanickou dekarbonizaci a po té nasadit nějaký STOU olej nebo třeba M7ADS III a pokud to lze, dodělat plnoprůtokovou filtraci.


Ano, po půlstoletí provozu na M6A udělat mechanickou dekarbonizaci (nejlépe v autorizovaném servisu) :lol: . Co takhle dát to do muzea?
Itall
 

Příspěvekod alfi166silver » čtv čer 23, 2011 22:08

Itall píše:
Ano, po půlstoletí provozu na M6A udělat mechanickou dekarbonizaci (nejlépe v autorizovaném servisu) :lol: .

Nějak jsem tě nepochopil.......
alfi166silver
 
Příspěvky: 666
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvekod Itall » čtv čer 23, 2011 22:12

alfi166silver píše:
Itall píše:
Ano, po půlstoletí provozu na M6A udělat mechanickou dekarbonizaci (nejlépe v autorizovaném servisu) :lol: .

Nějak jsem tě nepochopil.......


To nevadí. :D
Itall
 

Příspěvekod alfi166silver » čtv čer 23, 2011 22:15

Itall píše:
To nevadí. :D

To je dobře
alfi166silver
 
Příspěvky: 666
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

PředchozíDalší

Zpět na Průmyslová maziva

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron