Vzduchové filtry

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
bjukemen
Příspěvky: 4925
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od bjukemen »

Jarda nevies ci purflux pouziva cik cak metodu iba pri oil filtroch alebo aj pri palivovych atd.?
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw

Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Jerry3 »

Nemám nejmenší tušení.
Brembo
Příspěvky: 2309
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Brembo »

Pitris píše:Dám to i sem protože ne každý hledá jenom sportovní airfiltr: dne 17.12.2016 na TV Prima v Autosalónu test vzduchových filtrů http://autosalon.iprima.cz/videa/autosalon-2016-50 asi od 22-té minuty.... jenom je tam reklam jak nasr*no....:(
Mne na tom odkaze idu donekonečna len reklamy. Po 20 reklame už možem spustit,ale ked chcem pretočit video,začínam odznova. Niekde som zase čítal test KN,kde na tom bol velmi dobre,ale to bol niekolko rokov starý test a je viac než možné,že išli kvalitou dole. u tej bavlny beztak filtruje jedine olej,takže ked je ho tam málo,filtruje málo,ked je ho vela-može zaniest váhu vzduchu. Kvalitu MAN a Mahle ale spochybnovat nechcem. Starline pravdepodobne vyrába niektorý poliak-tých značiek na filtre už maju pomali viac,než je značiek aut-takže kvalita bude závislá kus od kusu.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2521
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od lefort »

Ve videu je M.Vaculíkem zmíněno, že se doporučuje měnit papírový filtr po cca 30 tkm, protože jeho mírné zanesení způsobuje lepší filtraci, než u filtru zbrusu nového. Není to trochu popletené s bavlněnými filtry? Plánoval jsem měnit po cca 10-15 tkm, tak teď nevím :roll:
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Jerry3 »

Video jsem sice neviděl, ale i podle mne je to popletené, poněvadž u "normálních" filtrů platí, že jejich vlastnosti se s najetými kilometry už pouze zhoršují. Výjimku snad mohou tvořit filtry z netkané textilie.
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od František Smíšek »

Popletené to není. Jak vyplývá z fyzikálního principu filtrace porézní hmotou, účinnost filtru stoupá s množstvím zachycených nečistot (protože póry ve hmotě se postupně zmenšují zachycenými nečistotami) a současně stoupá tlaková ztráta na filtru. Někdy koncem 70-tých let byl na toto téma uveřejněn poměrně obsáhlý článek v tehdejším východoněmeckém časopise Kraftfahrzeugtechnik. Byly v něm výsledky vývoje papírových filtračních vložek pro vyvíjené vozy IFA L60. Nejpozoruhodnější byla křivka účinnosti filtru, která začínala někde kolem asi 80% (přesně si to už nepamatuji), a končila asi v 99,9% destrukcí filtračního papíru. Rozumné účinnosti kolem 95% dosáhnul filtr až po ujetí cca 1000 km. Co z toho vyplývá je evidentní a shoduje se se závěry p. Vaculíka - příliš častá výměna filtru škodí - motoru i peněžence. Škodlivý je pochopitelně i opačný extrém, kdy znečištěný filtr ohrožuje objemovou účinnost motoru, hrozí jeho protržení, atd. Tato teorie platí obecně pro všechny filtry pracující na stejném principu, t.j. i olejové a palivové.
Franta
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2521
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od lefort »

Zajímavé, díky za objasnění. Takže optimum bude cca 15-20 tkm?
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od František Smíšek »

lefort píše:Takže optimum bude cca 15-20 tkm?
A je to tady - optimalizace péče o stroje - marně jsem se to kdysi ve svých příspěvcích snažil vysvětlit. Co je pro tebe optimalizační kriterium? Minimální náklad na ujetý kilometr nebo maximální životnost motoru? Doporučený výměnný interval od výrobce by měl být zhruba optimální z hlediska minimalizace nákladů na ujetý kilometr, nikoli z hlediska maximalizace životnosti motoru. Pro maximální životnost motoru bych výměnnou lhůtu zkrátil např. o 30 až 50%.V případě vzduchového filtru má ještě značný vliv lokalita ve které je vozidlo provozováno - Ostrava nebo Šumava?.Vyvstává tady ale neodbytná otázka - je možné tuto zvýšenou životnost motoru racionálně využít? Co zbytek vozidla? V českých zemích také zatím majitelé v osobních aut zcela pomíjejí otázku morální životnosti, která již dávno plně zasáhla provozovatele kamionů - stačí se podívat na ceník mýtného a závislost cen mýta na emisní kategorii - tahač s EURO1, byť zcela zachovalý, je dnes prakticky neprodejný. Bohužel (nebo bohudík - záleží na úhlu pohledu) to asi v dohledné době zasáhne i další řidiče - zákazem vjezdu starých aut do center měst.
Franta
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Jerry3 »

František Smíšek píše:...Nejpozoruhodnější byla křivka účinnosti filtru, která začínala někde kolem asi 80% (přesně si to už nepamatuji), a končila asi v 99,9% destrukcí filtračního papíru. Rozumné účinnosti kolem 95% dosáhnul filtr až po ujetí cca 1000 km. Co z toho vyplývá je evidentní a shoduje se se závěry p. Vaculíka - příliš častá výměna filtru škodí - motoru i peněžence. Škodlivý je pochopitelně i opačný extrém, kdy znečištěný filtr ohrožuje objemovou účinnost motoru, hrozí jeho protržení, atd. Tato teorie platí obecně pro všechny filtry pracující na stejném principu, t.j. i olejové a palivové.
Jestliže účinnost filtrace poskočí z 80% na 95% po ujetí pouhých 1000 km, pak se zřejmě rovněž skokově mění i propustnost, a to negativním směrem. A tak jestliže někoho zajímá spíše účinnost filtrace, jiný může upřednostňovat propustnost. To ovšem jen potvrzuje moje slova z předchozího příspěvku. Pro pořádek podotýkám, že jsem v něm dal stranou filtry z netkané textilie, poněvadž se domnívám, že právě pro ně onen rychlý pokles propustnosti neplatí, což je nejspíše také důvodem, proč je některé automobilky upřednostňují před výrobně lacinějšími papíráky, a to při +- stejných výměnných lhůtách.
Uživatelský avatar
VAG
Příspěvky: 76
Registrován: pát pro 23, 2016 11:46

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od VAG »

Já objednávám originál VAG filtry, jsou kvalitativně nejlepší :wink:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Jerry3 »

Jasně, jako všechno od VAGu! :twisted:
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27618
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od Pitris »

VAG píše:VAG filtry, jsou kvalitativně nejlepší....
Možná by příteli bylo lepší, kdyby si se odebral tyto pohádky psát třeba na VWfórum. Tady Ti to stejně moc lidí nevěří a nikoho tím neohromíš....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2521
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od lefort »

A od vagu ani ten filtr :twisted:
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od František Smíšek »

Jerry3 píše: Jestliže účinnost filtrace poskočí z 80% na 95% po ujetí pouhých 1000 km, pak se zřejmě rovněž skokově mění i propustnost, a to negativním směrem.
Charakter křivek účinnosti filtru a jeho tlakové ztráty byl stejný - klasická exponenciála se strmým nárůstem na počátku a konvergencí ke konečné hodnotě - 100% účinnosti nebo poruchovému diferenčnímu tlaku. Filtr z netkaného textilu musí mít zákonitě křivku obdobnou, otázkou je jen strmost křivky v počátku souřadnic, v každém případě bude mít vzhledem k pevnosti materiálu dovolenou větší maximální tlakovou ztrátu a tím i bezpečnost proti protržení. Pro ilustraci uvádím hodnoty pro papírový vzduchový filtr ze Š120 (dle katalogu JIPAP Přibyslavice z r. 1985):
- tlaková ztráta při průtoku 150m3/hod - max. 345 Pa
- jmenovitá účinnost min. 99,9%
- jímatelnost při průtoku 100m3/hod a tlakové ztrátě 2500 Pa - min. 140g
Jak je vidět, mezi tlakovou ztrátou čistého filtru a filtru maximálně znečištěného je téměř řádový rozdíl. V dnešní době jsou tyto údaje bohužel přísně střeženy jako know-how a nedají se získat ani z firemní literatury a tím méně na internetu.
Franta
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Vzduchové filtry

Příspěvek od NOVON »

Pro VAG dela luft filtry MANN,palivaky a olejaky UFI..Aspon co jsem kdy delal dotazenku ze zahranici,servisovanou v autorizaku.
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Odpovědět