Teplota dostatečně zahřátého oleje
Moderátor: Colommbo
Teplota dostatečně zahřátého oleje
Vzhledem k naší velké diskuzi ohledně mých četných krátkých tras okolo 5km, kde se olej dostatečně nezahřeje, aby pořádně fungoval, mě napadl dotaz:
Při jaké teplotě se už dá olej považovat za dostatečně zahřátý?
(aby aditiva z větší části fungovala)
70°C, 80°C, 90°C, když se teplota oleje vyrovná teplotě chladící kapaliny? Bavíme se o teplotě oleje ve vaně, který je nasáván čerpadlem. Znovu připomínám , že řešíme dostatečně zahřátý olej, nikoliv plně prohřátý
Při jaké teplotě se už dá olej považovat za dostatečně zahřátý?
(aby aditiva z větší části fungovala)
70°C, 80°C, 90°C, když se teplota oleje vyrovná teplotě chladící kapaliny? Bavíme se o teplotě oleje ve vaně, který je nasáván čerpadlem. Znovu připomínám , že řešíme dostatečně zahřátý olej, nikoliv plně prohřátý
Naposledy upravil(a) NO HITS dne pát říj 04, 2019 20:36, celkem upraveno 2 x.
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Ing. Černý kdesi psal že aditiva v (běžném) oleji začínají fungovat od 60-ti stupňů....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Předpokládám že to bude asi v mazivářských mýtech.
To mě přivádí k další otázce. Ručička teploty vody dojde do středu stupnice po necelých 2 km jízdy (teplota vody v tu chvíli bude 70-75°C), U motoru s výměníkem olej-voda by mohl mít po 3 km od startu olej klidně těch 70°C (voda v tu chvíli bude mít okolo 80-84°C kdy se začíná otvírat termostat) a tím pádem by aditiva měly už slušně fungovat. Je ta úvaha správná, nebo ne ?
To mě přivádí k další otázce. Ručička teploty vody dojde do středu stupnice po necelých 2 km jízdy (teplota vody v tu chvíli bude 70-75°C), U motoru s výměníkem olej-voda by mohl mít po 3 km od startu olej klidně těch 70°C (voda v tu chvíli bude mít okolo 80-84°C kdy se začíná otvírat termostat) a tím pádem by aditiva měly už slušně fungovat. Je ta úvaha správná, nebo ne ?
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Pořiď si infrateploměr a rychle, byť jen orientačně, zjistíš, na čem jsi.
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Kdysi mi bylo řečeno, že motor (olej) se ohřeje za dvojnásobek času, než voda. Takže pokud máš vodu teplou za dvě minuty, tak za další dvě minuty můžeš považovat motor i olej za zahřáté.
Molybdenová se prý aktivují někde kolem 80 stupňů, ale jsou i aditiva, která fungují za všech teplot, dalším stačí první zahřátí a naváží se na povrch a na něm již drží, atd.
Já mám pocit, že původně drsný projev Ravenolu SSO za studena po dosažení vyšších teplot delším provozem definitivně zmizel - změnou venkovních teplot to není, auto je v garáži. Takže nějaké změny během úvodních stovek km naskákaných po městě zjevně proběhly.
Molybdenová se prý aktivují někde kolem 80 stupňů, ale jsou i aditiva, která fungují za všech teplot, dalším stačí první zahřátí a naváží se na povrch a na něm již drží, atd.
Já mám pocit, že původně drsný projev Ravenolu SSO za studena po dosažení vyšších teplot delším provozem definitivně zmizel - změnou venkovních teplot to není, auto je v garáži. Takže nějaké změny během úvodních stovek km naskákaných po městě zjevně proběhly.
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Kde, v "malém", nebo ve "velkém" okruhu chlazení? To je to totiž dost podstatné.Shi píše:Kdysi mi bylo řečeno, že motor (olej) se ohřeje za dvojnásobek času, než voda.
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
V manuálu od Civica jsem měl popsány k intervalu výměn oleje i ztížené podmínky - v létě do 8 km, v zimě do 16 km.
A PROhřátý motor je, když se stabilizuje teplota na první pístní drážce. Prý i až po 15-ti km....
A PROhřátý motor je, když se stabilizuje teplota na první pístní drážce. Prý i až po 15-ti km....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Dost podstatné to nepochybně je. Jenomže ukazatel teploty vody mám v kabině jen jeden a ukazatel tlaku a teploty oleje pro jistotu žádný ...Jerry3 píše:Kde, v "malém", nebo ve "velkém" okruhu chlazení? To je to totiž dost podstatné.Shi píše:Kdysi mi bylo řečeno, že motor (olej) se ohřeje za dvojnásobek času, než voda.
Myšleno to bylo tak, že když mi přestane lézt ručička indikující teplotu vody nahoru, tak mám počkat ještě jednou tak dlouho, než začnu motor honit do otáček. Tím pádem nemusím nic vědět o malém a velkém okruhu a přitom mám aspoň trochu čeho se držet. Ideální to není, faktem je, že o teplotě vody ve velkém okruhu nevím nic ...
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Osobně beru teplotu oleje (a hlavně motoru) za dostatečně zahřátý při 80°C, od kdy můžu začít využívat plný výkon motoru a celý rozsah otáček. Odvozovat rychlost ohřevu oleje od teploty vody není příliš šťastné řešení, jelikož je to různé dle dalších okolností.
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
No právě!Shi píše:...faktem je, že o teplotě vody ve velkém okruhu nevím nic ...
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Ber to tak, že jsou/byly motory, kde jsi mohl čekat, jak dlouho jsi chtěl, ale pokud jsi za to nevzal, ani při venkovních teplotách kolem 30 st. C nešla teplota oleje nad 70 st. C.nomacorc píše:Osobně beru teplotu oleje ... je to různé dle dalších okolností.
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Nevěděl jsem jestli použít termín prohřátý nebo zahřátý. Ať si rozumíme, zahřátý bude třeba na těch 70°C (ne plně prohřátý), prohřátý bude provozní teplota olejePitris píše: A PROhřátý motor je, když se stabilizuje teplota na první pístní drážce. Prý i až po 15-ti km....
Ptám se takhle specificky, protože mě mimo jiný i zajímá, jestli výměník voda-olej prospěje rychlejšímu ohřevu oleje, teoreticky by měl.
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80
Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
ako sa da toto zistit? su totiz pripady ekd niekto jazdy len kratke trasy (do 5km) a tam motor proste neprehreje na plnu teplotu (nema kedy)jsou i aditiva, která fungují za všech teplot,
a tam by sa hodil olej ktoreho additiva funguju od nuly
Vie niekto o takom oleji? domnievam sa ze by to mohlo platiti pre oleje 0W40, ale istotu nemam
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
... a keď niekto jazdí vyslovene krátke jazdy,treba vymeniť olej v 1/2 klasického intervalu a nie riešiť hlúposti typu ako zohriať skôr olej výmenníkom ,alebo ktorý olej má v sebe aditíva fungujúce od - teplôtPitris píše:Ing. Černý kdesi psal že aditiva v (běžném) oleji začínají fungovat od 60-ti stupňů....
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Re: Teplota dostatečně zahřátého oleje
Pitris píše: A PROhřátý motor je, když se stabilizuje teplota na první pístní drážce. Prý i až po 15-ti km....
Při zahřátém oleji (což by mělo být zhruba od těch 60-ti °C) se dá jezdit už normálně - tzn. i občas protáhnout. Při prohřátém oleji (ale nevím jestli od 90-ti, od 100 nebo 110-ti °C, bo olej může krátkodobě i na 130°) se dá jezdit "pila".NO HITS píše:Nevěděl jsem jestli použít termín prohřátý nebo zahřátý. Ať si rozumíme, zahřátý bude třeba na těch 70°C (ne plně prohřátý), prohřátý bude provozní teplota oleje
Já to ale nikdy až takhle "nepitval" - dávám dobrý olej se SAE přizpůsobenou mým jízdním podmínkám, včas měním, a když jedu tak po nějakých 10-ti km když je potřeba na to šlápnu a neřeším to, bo
ad1) nemám teploměr oleje,
ad2) stejně asi nevíš kde Ti ji auto měří (obrovský rozdíl jestli v hlavě nebo ve vaně),
ad3 mě to vlastně asi ani nezajímá, bo když chci jet "pilu", dám si napřed takových aspoň běžných 30 km.
Teoreticky by měl, ale když není chladič oleje, tak jestli spíš při ostřejší jízdě není přednější že by voda odebírala teplo tomu oleji....NO HITS píše:Ptám se takhle specificky, protože mě mimo jiný i zajímá, jestli výměník voda-olej prospěje rychlejšímu ohřevu oleje, teoreticky by měl.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF