Roztahování auta
Moderátor: Colommbo
Jaká konkrétní auta není možné vzhledem k jejich řídící elektronice roztlačit? Myslim, že jemné drbnutí má své opodstatnění při nechtěném vycucání akumulátoru, kdy už to neotočí startérem, ale palubní síť ještě žije. Myslim, že je to jednodušší a rychlejší než tahat a schánět kabely. Auto. které je jinak v pořádku stačí ke startu pár převalení na cca 5m a né vláčení okolo sídliště.
Nevím nic o tom, že by právě škodovky trpěly nějakým pro ně specifickým problémem, který by způsoboval vybíjení baterie. Dokonce ani nemám k dispozici žádnou statistiku, která by prokazovala, že by mezi majiteli škodovek bylo více lemplů, kteří by věčně zapomínali něco rozsvícené či puštěné. Ledaže by příčinou byla nižší kapacita používaných akumulátorů, které se samozřejmě vybily (v případě něčeho ponechaného zapnutého - často špatně zapojeného autorádia) o to dříve.skodovkar píše:U škodovek byl častý problém s vybitou baterií.
Jo, ale to můžeš bez nebezpečí pro motor udělat fakt jen u pohonu rozvodu řetězem BEZ NAPÍNÁKU / BEZ VYMEZOVÁNÍ JEHO VŮLE a BEZ dnešních ELEKTRONICKÝCH BAZMEKŮ, jejichž účelem je právě ochránit motor a katalyzátor před nekompetentními uživateli, kteří ustrnuli ve vývoji někdy před 30 lety a o něco takového se vůbec pokoušejí!skodovkar píše:Pokud uvedeš motor do chodu, tak i z vybité baterie se stačí naindukovat jiskra a začně to pokašlávat až to naskočí. Protože potom odjedeš, tak to smysl má
Ptáš se skutečně na "nemožnost" roztlačení bez ohledu na drahá rizika s tím spojená? Pokud ano, tak třeba většina vozů Mitsubishi: ŘJ motoru aktivuje napájení benzínového čerpadla v nádrži až při použítí startéru, přesněji jako "spouštěč" onoho napájecího obvodu slouží uzavření obvodu zasouvací cívky pastorku startéru. Samozřejmě to lze obejít, ale laik na to hned nepřijde ...Alois píše:Jaká konkrétní auta není možné vzhledem k jejich řídící elektronice roztlačit?
Jediným platným doporučením zde je pootočení motorem přes kola (POZOR - VE SMĚRU JEHO OTÁČENÍ!!!) PŘI VYPNUTÉM ZAPALOVÁNÍ, aby se "utrhly" pístní kroužky od stěn válců, čepy v šálách atd., což sníží prvopočáteční točivý moment nutný k tomu, aby startér napájený slabou baterkou motorem vůbec pohnul. Ale i tak hrozí nebezpečí, že se vlivem vzniklého podpětí v síti při záběru startéru něco v řídící elektronice "sekne". Asistoval jsem bývalému kolegovi, který si právě tímhle způsobem zablokoval imobilizér, a nezbylo než auto odtáhnout do značkového servisu. Odtah a odblokování imobilizéru vyšly na citelně více, než pořízení nového akumulátoru: A to se vyplatí!Alois píše:Myslim, že jemné drbnutí má své opodstatnění při nechtěném vycucání akumulátoru, kdy už to neotočí startérem, ale palubní síť ještě žije.
Až se ocitneš v mnou právě popsané situaci, rychle svůj způsob myšlení propříště přehodnotíš.Alois píše:Myslim, že je to jednodušší a rychlejší než tahat a schánět kabely. Auto. které je jinak v pořádku stačí ke startu pár převalení na cca 5m a né vláčení okolo sídliště.
podla mna bol slaby alternatorU škodovek byl častý problém s vybitou baterií.
ked si v zime svietil mal zapnute stierace a spusteny ventilator kurenia naplno a jazdil na dlhe trate
tak akumulator mal velke vydaje a slaby prijem
vysledok jasny nie ?
ale v lete nebol problem ak si mal dobru bateriu ...
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Vím, že alespoň u stovek se mohlo při vystupování stát, že řidič zavadil o páčku u volantu, čímž zapnul parkovací světla na polovině auta. A u 120 jsem slyšel třeba o tom, že ventilátor byl po zastavení schopný běžet tak dlouho, že vysál baterku. A v zimě jak napsal Misojogi, ale s příchodem alternátorů se to zlepšilo.
Tím, co jsi napsal, jen znovu prokazuješ, jak moc jsi technicky mimo mísu, resp. že vůbec netušíš, o čem se tu právě vede řeč! Startoval jsi vůbec někdy nějaký pístový spalovací motor třeba pákou (motocykly) či šňůrou (různá mechanizace)? Určitě ne, protože jinak bys měl alespoň mlhavou povědomost o tom, co je zpětný ráz, kdy k němu dochází a proč je prakticky vyloučen při použití startéru, zvláště pak toho, který je osazen planetovou převodovkou! A abys dokonale nevycházel z údivu, rovnou dodám, že dvoutakt může při zpětném rázu chytnout a běžet i v opačném smyslu otáčení.McMatej píše:Při brždění motorem vůle v převodovém ústrojí nevadí?
Tvůj nepochybně ryze teoretický předpoklad je dostatečně mylný, poněvadž řídící elektronika moderních vozů je stavěná na nějaké minimální provozní napětí, pod kterým už nefunguje, přičemž aktivace obvodu napájení palivového čerpadla, zapalovací a vstřikovací soustavy (nemluvě o tom, že dnes má řada vozů automatickou aktivaci denního svícení, která nejde ani odstavit) obvykle představuje dostatečně velkou proudovou zátěž na to, aby napětí v palubní síti kleslo pod onu kritickou hranici. Divné, že?McMatej píše:Baterie, která je tak vybitá, že neotočí stratérem je dostatečna nabitá na to, aby pokryla spotřebu palivového čerpadla, zapalování atd.
Ventilátor na chladiči - tam byl spíše opačný problém: nespínal, když měl! Ano, jeho napájení bylo aktivní i po vytažení klíče ze zapalování. A ty francouzské spínače v chladiči nebyly nejspolehlivější.skodovkar píše:... A u 120 jsem slyšel třeba o tom, že ventilátor byl po zastavení schopný běžet tak dlouho, že vysál baterku. ...
No dobrá, vozy Mitsubishi tedy rozstrkávat nebudu, bo jak tvrdíš, nemá to ani cenu, jelikož řídící jednotka nedostane siglál od snímače vysunutí pastorku starteru
Dolbnout elektroniku se podaří i startovacíma kabelama, loni se mi to podařimo u jumpera, ten je těžký na strkání....., i když je pravda, že servisní kontrolka po cca 100 km zhasla sama....
Pokud teda uvedu strkáním auto do pohybu o rychlosti cca 5 km/h a zařadim za tři, co se teda s nejmenší pravděpodobností stane? Po 10 m katalizátor nezničim. Na poruchu rozvodů v tomto režimu taky nevěřim....
Dolbnout elektroniku se podaří i startovacíma kabelama, loni se mi to podařimo u jumpera, ten je těžký na strkání....., i když je pravda, že servisní kontrolka po cca 100 km zhasla sama....
Pokud teda uvedu strkáním auto do pohybu o rychlosti cca 5 km/h a zařadim za tři, co se teda s nejmenší pravděpodobností stane? Po 10 m katalizátor nezničim. Na poruchu rozvodů v tomto režimu taky nevěřim....
Věř a víra tvá tě uzdraví!Alois píše:... Pokud teda uvedu strkáním auto do pohybu o rychlosti cca 5 km/h a zařadim za tři, co se teda s nejmenší pravděpodobností stane? Po 10 m katalizátor nezničim. Na poruchu rozvodů v tomto režimu taky nevěřim....
Ponechám-li stranou katalyzátor, pak pšouknutí zápalu v jednom z válců může způsobit, že sebou klikovka za daných podmínek díky vůli v převodech a malé rychlosti otáčení cukne opačným směrem, čímž na ten mžik "zruší" funkci napínáku rozvodového řemene/řetězu a ten přeskočí. A to neuvažuji o napínáku "krmeném" tlakem oleje z mazací soustavy motoru.
modelář píše:Věř a víra tvá tě uzdraví!Alois píše:... Pokud teda uvedu strkáním auto do pohybu o rychlosti cca 5 km/h a zařadim za tři, co se teda s nejmenší pravděpodobností stane? Po 10 m katalizátor nezničim. Na poruchu rozvodů v tomto režimu taky nevěřim....
Ponechám-li stranou katalyzátor, pak pšouknutí zápalu v jednom z válců může způsobit, že sebou klikovka za daných podmínek díky vůli v převodech a malé rychlosti otáčení cukne opačným směrem, čímž na ten mžik "zruší" funkci napínáku rozvodového řemene/řetězu a ten přeskočí. A to neuvažuji o napínáku "krmeném" tlakem oleje z mazací soustavy motoru.
Připouštím, že nejsem tak technicky zdatný jako místní vševědové, ale nevymezí se náhodou všechny vůle už během kompresního zdvihu?
modelář píše:Věř a víra tvá tě uzdraví!Alois píše:... Pokud teda uvedu strkáním auto do pohybu o rychlosti cca 5 km/h a zařadim za tři, co se teda s nejmenší pravděpodobností stane? Po 10 m katalizátor nezničim. Na poruchu rozvodů v tomto režimu taky nevěřim....
Ponechám-li stranou katalyzátor, pak pšouknutí zápalu v jednom z válců může způsobit, že sebou klikovka za daných podmínek díky vůli v převodech a malé rychlosti otáčení cukne opačným směrem, čímž na ten mžik "zruší" funkci napínáku rozvodového řemene/řetězu a ten přeskočí. A to neuvažuji o napínáku "krmeném" tlakem oleje z mazací soustavy motoru.
No když tak uvažuju, tak díky vůlím v převodovce může motor cuknout dopředu, nikoliv však zpět. Vzhledem k tomu, že je motor tlačen, zpětné vůle v převodovce jsou vymezeny. Při prvním naskočení motoru dojde k vymezení vůlí na druhou stranu.
Jaké vůle máš na mysli? S jakou střední pístovou rychlostí během kompresního zdvihu uvažuješ?McMatěj píše:... nevymezí se náhodou všechny vůle už během kompresního zdvihu?
Z hlediska tématu je totiž důležité pouze to, zda v případě chaotického zážehu před HÚ dokáže píst tu HÚ vzhledem k nízké rychlosti otáčení klikovky a jejímu momentu setrvačnosti překonat, nebo to nedokáže. Bohužel, někdy to nedokáže, což je právě onen zpětný ráz - cuknutí klikovky zpět, proti smyslu otáčení, s již popsanými následky pro rozvod!