...nuž zdá sa , že nase zažité ( a inak pravdivé) tvrdenie a to že japonský benzín umaže takmer akýkolvek olej , tu žial neplatí.
Tento motor je tak trochu "chorlavý a chulostivý" na rozdiel od svojich ostatných benzínových kolegov a nie iba na olej. A na vine je priamy vstrek. Teda myslím, ze sa bavíme práve o tomto motore 1AZ FSE
Len krátky výcuc:
Pozor na přímý vstřik
Větší dvoulitr a také vzácný motor 2,4 l jsou řady AZ. Motor 2,0 l má označení 1AZ-FSE, větší pak 2AZ-FSE. Jejich asi největší zvláštností a svým způsobem i hrozbou je přímé vstřikování paliva. To klade na uživatele"P a servis mnohem vyšší nároky.
Benzinový motor 2.0 D-4 VVTi má přímé vstřikování paliva, které klade vysoké nároky na kvalitu benzinu a také styl jízdy. Samotný systém vstřikování je ale vcelku spolehlivý
Motory jsou citlivější na kvalitu benzinu a potřebují čisticí aditiva. Otázkou je, jak moc už jsou zakarbonované. A protože si o přístupu většiny majitelů neděláme iluze, připravte se na nejhorší. Občas pomůže udělat proplach motoru s výměnou oleje, do nádrže nalít stooktan s dodatečnými aditivy a jet auto projet na dálnici do Německa. Karbon se pak z pístů a ventilů spálí. Bohužel tohle už zanesené sací kanály a ventily v nich nevyčistí.
Motory řady AZ už běžně na vysokou spotřebu oleje netrpí, ale opět prověřujte (vyndejte svíčky, které pak klidně rovnou vyměňte, pokud auto koupíte. Do dvoulitru patří jen Denso SK20BGR11, do 2,4 l jen Denso SK20R11 nebo NGK IFR6A11). Když už budou svíčky venku, změřte kompresní tlaky. Standardem je hodnota 12,7 baru, minimum pak 10 barů. Rozptyl by neměl překročit 1 bar.
Právě unavené svíčky a zapalovací cívky bývají původcem častých potíží s nestartujícím autem či kolísáním výkonu. Běžně bývá zanesený či nefunkční senzor množství nasávaného vzduchu, případně už špatně fungují sondy lambda. Motor pak často pocitově ztrácí výkon a má vyšší spotřebu. Někteří majitelé si stěžují také na kolísající či příliš vysoký volnoběh i u zahřátého motoru. Správně by se měl držet u 675 otáček (s tolerancí 50 otáček za minutu).
Avensis nám nejprve bral skoro 9 l/100 km a byl pocitově velmi líný, ale stačilo dotankovat Vervu 100 a protáhnout ho po dálnici. Auto se rozjezdilo, dynamika se zlepšila a spotřeba klesla k akceptovatelným osmi litrům
U těchto motorů byly také vyhlášeny dvě servisní akce. Jedna se týkala vysokotlakého palivového vedení, druhá řídicí jednoty a jejího přehrání pro úpravu časů vstřikování a funkci senzoru klepání. To způsobovalo běh na příliš bohatou směs (motor si myslel, že dochází ke klepání, takže upravil předstih a obohatil směs), což může při dlouhodobém provozu zničit katalyzátor."
...ale späť k oleju. Uvedené problemy su tak trochu vseobecné a zdanlivo nijak nesuvisiace s olejom. Ale
suvisia a aj spravnym olejom by sa mnohemu z tohoto dalo pomoct - potrebujeme cistiace schopnosti kvoli karbonovaniu, vysoku tepenu odolnost a primerane skrátený interval výmeny kvoli riedeniu palivom.
Výrobca a jeho predpis je strohý ako keby islo o "bežný" japonský motor. Je to trochu nefér, lebo o probléme s nachylnostou na karbonovanie sa samozrejme vie , ale ako sa zdá je im uplne jedno ako sa s tým majitel popasuje , navyše v dobrej viere, že robí pre motor to najlepšie.
Teda za mna by som volil do tohoto motora sice najriedši použitelný - to je tu 5W30 - a idealne s co najlepšími čistiacimi vlastnostami. Z mna 5W30 shell helix ultra. Ma sice ACEA A3, ale to urcite aj dalšie z povolených ( alebo niekto videl napriklad 20W50 so zniženou HTHS?) , takže to vobec nie je relevantné. Navyše výrobca udaj ACEA vobec nerieši. Da sa teda predpokladat , že je použitelná každá, teda aj A1, resp.A5 ( ktorá ju nahradila).Naopak, sa da za urcitých okolností A3 považovat za plus. Totiž spomínal sa tu divný zápach oleja . Predpokladam riedenie oleja palivom. Okrem toho zakladový olej je GTL, čo je sam o sebe velmi čistý základ , vlastne v hierarchii zakladov hned pod PAO. Proste ja by som použil toto a menil max do 10tkm. Bonusom je priazniva cena a dostupnost.
A to palivo - ako bolo spomenuté - tiež . Ked nie 100 oktan , tak aspon aditivovat.
Konkretny olej Toyota fuel economy nie je sice enormne drahý a použiť ho pravdaže možno, každopadne co sa týka ochrany proti opotrebeniu je skor priemerný. Teda v pomere ceny a kvality nič extra. Ako som povedal, v tomto duely by u mna vyhral Shell.
Sumár za mna - shell 5W30 HU A3, aditivované alebo premiové palivo a používat auto na co je urcené. Teda "parník" na dlhšie cesty a nie skákadlo po meste.