10W nebo 5W ????

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

PKod: Díky za vysvětlení. Jenomže aby došlo k vzniku kapalinneho tření, tak na daném místě musí být olej rozveden a natlakován. Není klíčový rozdíl mezi 0W a 10W právě v tom jak rychle dojde k zaolejování motoru ?
bjukemen
Příspěvky: 4918
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

Anonymous píše: Není klíčový rozdíl mezi 0W a 10W právě v tom jak rychle dojde k zaolejování motoru ?

...praveže v tom rozdiel je,aj ked PKod tvrdí že takmer zanedbatelný...
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Příspěvek od bio »

doporučuji prostudovat tento odkaz http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
případně co je to viskozita http://cs.wikipedia.org/wiki/Viskozita
dalším důležitým údajem je viskozitní index - VI - zjednodušeně řečeno čím vyšší ,tím lepší
PKod

Příspěvek od PKod »

Anonymous píše:PKod: Díky za vysvětlení. Jenomže aby došlo k vzniku kapalinneho tření, tak na daném místě musí být olej rozveden a natlakován. Není klíčový rozdíl mezi 0W a 10W právě v tom jak rychle dojde k zaolejování motoru ?
Vliv tlaku oleje v okruhu ma na kvalitu mazani kliky radove mensi vliv, nez viskozita (viz. Stribeckova krivka) . Je to tim, ze kapalinne treni neni zajistovano tlakem dodavaneho oleje, ale unasenim oleje v hydrodynamickem klinu diky vzajemnem pohybu dvou dilu. Pro spravnou funkci tak staci dodavat minimalni mnozstvi maziva o minimalnim tlaku. Proto lze take v mene narocnych aplikacich mazat kluzna loziska plastickym mazivem (vysoka viskozita). Ve vysledku to vse znamena, ze mnozstvi a tlak oleje je mene dulezity, nez vliv viskozity.

Navic konstrukteri nejsou v zasade idioti, a v mazacim sytemu motoru je tak nekolik opatreni pro zajisteni rychleho natlakovani mazaciho systemu. Hlavni opatrenim je nekolik zpetnych ventilu v ceste oleje (napr. v olejovem filtru). Okruh tak zustava po vypnuti motoru dlohou dobu vicemene zaplnen olejem a neni ho po startu nutno tolik cerpadlem dolnit.
"Kazdy" z nas jiste vi, ze kontrolka tlaku oleje zhasina v drtive vetsine pripadu bezprostrebne po startu motoru a dokazuje tak, ze tlak v systemu je jiz dostatecny. Tedy bludy o mazani az za nekolik vterin je jenom marketingovy tah, jak z "mene informovanych" uzivatelu ziskat penize.

Pro priblizeni deje: Nekde jsem cetl prirovnani kapalinneho treni k vodnimu lyzari. Me napada spise prirovnani k chodci. Ten kdyz slapne do louze (voda ma nizkou viskozitu), kapalinne treni nema temer sanci nastat (rychlost). Naproti tomu slapnuti do bahna (vysoka viskozita) znamena temer vzdy skluz. Na podobnem principu funguje aquaplaning, ktery jiste znate (srovnejte chovani vozu na vode a blate).
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27577
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Takze ted prosim hlavne uzivatele "bjukemen" a "Pitris" o argumentaci. Myslim podlozene a exaktni zduvodneni nutnosti pouzivat olej s viskozitou 0W a 5W v podnebi CR, kde je teplota pod -25 spise vyjimecna.

Dobře, to jsou silné argumenty, ale já jsem spíš praktik, jak teoretik. A proto vím, že motor nejsou pouze ložiska na klice, ale třeba taky ložiska na pístních čepech a hlavně pohyblivá místa na vačce, která čeká na olej po startu nejdéle. Je sice pravda, že -25°C je vyjímkou, ale třeba -15°C je docela dobře u nás dosažitelné. A říkej si, co chceš, ale tu časovou argumentaci si neodpustím. Právě při těch -15°C trvá oleji 15w 18vteřin, než se dostane právě až k té vačce - resp. jeho plný tlak. Při použití oleje 10w je to 10vteřin, s "pětkou" jsou to 4, a "nula" to stihne za vteřinu. A asi si umíš spočítat, kolikrát se ten motor za tu dobu otočí. Ano, nějaký olej tam zůstal, ale pokud tam není tlak, tak tam ten olej nezůstane, protože ty otáčející díly motoru ho odtam vytlačí. Nehledě na mrazem podstatně zvýšené odpory v motoru a zeslabenou startovací kapacitu baterie. Protože už při -5°C klesne její kapacita oproti teplotě +30°C o 20%, a odpor motoru je vyšší o 60%, a při -20°C je startovací schopnost baterky snížena na polovinu, kdežto odpory v motoru stoupnou na více jak dvojnásobek. Tak proč ještě tu baterku "trápit" téměř řidkou vazelínou. A věř mi, že - pokud umíš aspoň trochu naslouchat motoru - je to i docela dobře slyšet. A nemyslím si, že doporučení výrobce motoru je "plácnutí do vody", když třeba jedna z nejrozšířenějších koncernových norem - i když zrovna tyto moc nemusím - VW, tak třeba VW 504.00 nebo 507.00 jsou oleje právě 0w a 5w něco. Právě proto, aby se olej dostal do celého motoru co nejrychleji, a nemusí být ani pod nulou. Ano, jistě budeš mít nějaké další argumenty pro používání oleje třeba 15w40 i při častých startech v mrazu a jízdách po městě se studeným motorem, ale já už jsem tu napsal vše, co jsem k tomuto tématu chtěl a měl, a tak naposledy na tomto vlákně, že v takových podmínkách a při takovém jízdním zatížení motoru je pro ten motor DALEKO VHODNĚJŠÍ a výhodnější použít právě ty oleje 0w a 5w.
Uživatelský avatar
Jezevcik
Příspěvky: 3360
Registrován: sob lis 26, 2005 16:55
Bydliště: Praha 11

Příspěvek od Jezevcik »

Myslím,že se to v dnešní době ohledně používání těchto"syntetických"olejů dost přehání a jejich vlastnosti až nebetyčně vyzdvihují oproti zavrhovaným"polosyntetickým"nebo nedejbože"minerálním",které jsou snad dokonce nepřítelem motoru.
V dřívějších dobách třeba před třiceti lety zde byly na trhu úplně jiné oleje,které by dnes patrně nikdo ze strachu nedal ani do sekačky a přesto na ně lidé byli schopni najezdit statisíce kilometrů na jeden motor,a to zde nejezdily jen škodovky,kterým to dejme tomu stačilo.Byly zde i lidé kteří měli jiné značky a i tehdejší motory a jejich důležité součásti asi nebyly vyrobeny s takovou přesností jako dnes.
Na všechny ty 0W a 5W lidé rádi slyší protože jsou na to naučení od výrobců a prodejců a ti je z jasného důvodu samozřejmě rádi doporučují.
Kdo z Vás zná,ať už osobně nebo okolo sebe případ někoho,kdo musel dělat GO motoru z důvodu použití oleje 10W nebo 15W?
bjukemen
Příspěvky: 4918
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

...nechápem prečo sa tak všetci zastávate 15ky...ked mi vyrobca odporuča do golfa 4 1.9Tdi 96 Kw olej 5W-40,tak tam nebudem liať 15ku (by som bol zvedavy kolko by vydržala vačka)

...je mi jasné že papier stríme všetko a výrobcovia olejov nadhanajú peniaze hlavne sebe do vrecka no tak to už byva...

...a nebudem sa tu už z nikým hadať,niesom tribiotechnik,ale nejaké skúsenosti z olejmi už mam a každy nech si do motora naleje čo chce... :!:
Dino

Příspěvek od Dino »

Všem děkuju za reakce, i když jste to tu tedy slušně rozebrali.
A to ten parťák na začátku to chtěl smazat :roll: .
Já jsem zase o něco chytřejší a naleju tedy do motoru bez obav 5W :wink:
PKod

Příspěvek od PKod »

Snad se nehadame...
I z praxe je jasne, ze clovek slysi co prave chce. Takze motor s "tim spravnym drahym" olejem ma lepsi zvuk a chod... To je jako hifisti, co davaji mrazit CD a kupuji teflonove signalove kabely s draty o prurezu nekolika mm2. Taky slysi tu zmenu k lepsimu :).

Neobhajuji v zasade oleje viskozni tridy 15W a podobne, snazim se v tehle debate primet uzivatele k zamysleni, jestli sve penize investuji opravdu spravnym smerem a ucelne. Podle hesla "drazsi - lepsi" uzivatele v praxi sve motory spise nici (nejcasteji pouzitim oleje ACEA A1 tam, kam nepatri).

Pitris: Ono to opravdu s tim casem dodani oleje nebude tak hrozne. Netusim, jake mas moznosti dostat se k odkrytovanemu motoru (jako praktik jiste problem nemas). Pak muzes pripadne sam vyzkouset, co tvrdis. Az budes mit motor s olejem napr. 15W a za mrazu sundane viko rozvodu, muzes po odkrytovani mazaciho kanalku vyzkouset za kolik otacek kliky zacne olej vytekat. Ja to zkousel a pri 15W, stani cca 48hodin a -10°C bylo potreba otocit klikou cca 5x!, nez zacal olej vytekat na vacku z listy na ni (mazana ostrikem, Fordi DOHC). Opravdu to vyzkousej a pak nikdy nenapises casy, ktere jsi uvadel. Dosazeni spravneho tlaku je indikovano kontrolkou a tam tedy snad take neni potreba diskuze.

bjukemen: jasne, pokud vyrobce motoru predepisuje neco konkretniho, ma se predpis dodrzovat , neb vyrobce ma jiste dobry duvod pro sva tvrzeni (v tvem prikladu zrejme PD vstrikovace). To tu ale pisu od zacatku.
A jiste sam nahlednes, ze u velke casti i v soucasnosti prodavanych vozu neni predpis oleje podle manualu 15W ci dokonce 20W nicim neobvyklym. Tabulka klimatickych podminek podobna jako tato je v mnoha manualech.
Obrázek
Zacina se ale prosazovat predepisovani jednoho olej "pro vsechny podminky", byt jsou nekdy vlastnosti oleje nevyuzite. Vyrobce si tak zjednodusi manual i servisni sluzby (pri vyssim vynosu) a zakaznik nemusi vymyslet, co tam asi dat.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

PKod píše:Snad se nehadame...
To je jako hifisti, co davaji mrazit CD a kupuji teflonove signalove kabely s draty o prurezu nekolika mm2. Taky slysi tu zmenu k lepsimu :).
Asi tě překvapím, ale já jsem rozdíl v audiokabelu skutečně slyšel, pravda jednalo se o dva kabely, první měl cenu 50 kč a byly to dvě obyčejná zalisovaná lanka vedle sebe, druhý za 350 Kč vypadal, o poznání solidněji. Napřed jsem se prodejci vysmál do očí, že metrový drát za 350 Kč mi neprodá, protže v tom nemůže být rozdíl. Byl tam. A to se jednalo o asi metr dlouhý audiokabel na propojení CD přehrávače a zesilovače. Jestli byl rozdíl ve stínění nebo impedanci opravdu netuším,ale byl tam a byl slyšitelný.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Moje praktická zkušenost: při použití nízkoviskozitních olejů dochází v případě některých motorů, zejména těch už jetějších, k výraznějšímu stečení oleje do vany po déletrvajícím odstavení vozu, a o to déle pak trvá natlakování systému po startu - nejlépe je to slyšet na zvukovém projevu hydroštelů.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:
PKod píše:Snad se nehadame...
To je jako hifisti, co davaji mrazit CD a kupuji teflonove signalove kabely s draty o prurezu nekolika mm2. Taky slysi tu zmenu k lepsimu :).
Asi tě překvapím, ale já jsem rozdíl v audiokabelu skutečně slyšel, pravda jednalo se o dva kabely, první měl cenu 50 kč a byly to dvě obyčejná zalisovaná lanka vedle sebe, druhý za 350 Kč vypadal, o poznání solidněji. Napřed jsem se prodejci vysmál do očí, že metrový drát za 350 Kč mi neprodá, protže v tom nemůže být rozdíl. Byl tam. A to se jednalo o asi metr dlouhý audiokabel na propojení CD přehrávače a zesilovače. Jestli byl rozdíl ve stínění nebo impedanci opravdu netuším,ale byl tam a byl slyšitelný.
Já jsem takhle řešil křížové rušení na televizoru se čtyřmi skarty a dvojí sadou dalších přípojek, S-Video + Cinch, to vše obsazeno! Úspěšně jsem to vyřešil až poté, co jsem vyměnil všechny propojovací kabely za 5x dražší, než byly ty původní, obyčejné, resp. nejlacinější.
bjukemen
Příspěvky: 4918
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

...PKod: tak z touto tvojou odpovedov sa možem celkom ztotožniť,len poviem že mam v oblube oleje hlavne 10W a 5W a všetky z koncom 40

...0W nemusím a 30 zo zniženou vyskozitou tiež nie a nikomu ich ani nedoporučujem...už len kôli vyššej spotrebe a hlavne cene...

...preto volim značku Total ktora mi pride ako kompromis medzi cenou a vykonom......ale to je už vedlajšie...

...myslím že sme si to pekne vysvetlili...pôvodna otazka bola o niečom inom,dufam že dotičny sa aj niečo dozvedel... :wink:


...k tým manualom maš pravdu,ešte aj dnes sa tam uvadzajú take oleje aj ked mne taka 15ka pride na dnešnu dobu zastaralá...
mipesa
Příspěvky: 765
Registrován: čtv srp 28, 2008 20:39

Příspěvek od mipesa »

Jen bych chtěl připomenout u studeného motoru, že s okamžikem, kdy zhasne kontrolka mazání, ve většině případů nezačne okamžitě vytékat olej (OHC) na vačku.Motorů už mám za sebou několik a s klidným svědomím to můžu tvrdit.Ta prodleva, byť malá, tam prostě je a to opomíjím viskozitu oleje.Opět těch rozhodujících faktorů pro bezvadné mazání je několik,ale u motorů, co už něco najely, neznamená zhasnutá kontrolka okamžité mazání a kvalitní přísun oleje.
Pepík

Příspěvek od Pepík »

Dovolím si malou poznámku o rychlosti zaolejování motoru s oleji 0W až 15Wxx. Olejové čerpadlo je zubové a toto čepadlo je tzv. objemové to znamená, že by po několika otáčkách mělo dodat stejné množství (objem)oleje ať už se jedná o olej 0W nebo 15W. Opravte mne pokud se pletu. Takže argumentace o pozdějším zaolejování motoru v řádu desítek sekund mi přijde rovněž trochu zavádějící. Samozřejmě při běžných teplotách nikoli tedy v extrémních mrazech pod -30°C a oleji 15Wxx
Odpovědět