Prosím o radu, čím nahradit olej v převodovkách Tatry 111.
V dílenské příručce je automobilový olej C
viskozita E/50•C max. 60,0 ČSN 65 6640.
V té jsem dohledal olej P19.
Náhrada za převodový olej P 19
Moderátor: Colommbo
Re: Náhrada za převodový olej P 19
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Náhrada za převodový olej P 19
Ano to jsem četl.
Jen si nejsem jist zda je stejný olej P 13 a P 19.Zda se nepoužívají v odlišných podmínkách (zimní,letní).
O P 13 v té ČSN nic nebylo.
Jen si nejsem jist zda je stejný olej P 13 a P 19.Zda se nepoužívají v odlišných podmínkách (zimní,letní).
O P 13 v té ČSN nic nebylo.
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Náhrada za převodový olej P 19
Nejsnáze dostupná a nejkvalitnější náhrada je MOGUL Trans 90 (PP90) - má viskozitu 15,3 mm2/s při 100°C, P19 měl 11,8 - 18,5 mm2/s, PP13 má 14,3 - 21 mm2/s. Mogul má z těchto olejů nejvyšší viskozitní index,tzn. zajistí nejsnažší řazení při nízkých teplotách.
Franta
Re: Náhrada za převodový olej P 19
OK.Děkuji za informaci.
Staří mechanici mně také ujišťovali ať použiji PP90 ale neměli pro to žádné vysvětlení kromě toho,že ho dávají do všech starších Tater 138,148.
Staří mechanici mně také ujišťovali ať použiji PP90 ale neměli pro to žádné vysvětlení kromě toho,že ho dávají do všech starších Tater 138,148.
Re: Náhrada za převodový olej P 19
Převodový olej P-19 měl viskozitu v úrovni oleje PP-13, byl bez přísad ale měl vysokou přirozenou přilnavost. Olejem PP-13 by mohl být nahrazen.
Trochu jiné je to s historickým převodovým olejem "C" . Ten měl při 100°C viskozitu cca 30 mm2/s čili asi o 10mm2/s více než P-19 nebo PP-13. Olej měl rovněž vysokou přirozenou přilnavost.
V této kategorii není za tento olej úplně adekvátní náhrada, dal by se však použít např. průmyslový převodový olej CLP 680, tedy např. https://www.oleje.cz/p/mol-ultrans-ep-6 ... any--17485
Trochu jiné je to s historickým převodovým olejem "C" . Ten měl při 100°C viskozitu cca 30 mm2/s čili asi o 10mm2/s více než P-19 nebo PP-13. Olej měl rovněž vysokou přirozenou přilnavost.
V této kategorii není za tento olej úplně adekvátní náhrada, dal by se však použít např. průmyslový převodový olej CLP 680, tedy např. https://www.oleje.cz/p/mol-ultrans-ep-6 ... any--17485
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Náhrada za převodový olej P 19
Rovnocenná (nebo lepší) náhrada za olej "C" je PARAMO PP44. Má ale nevýhodu v horší dostupnosti a hlavně ve zhoršeném řazení při nízkých teplotách. Co se týče rozvodovek, tak u typů T111, T138 a T148 jsou konstrukčně téměř shodné a na kvalitu oleje nenáročné, krouticí moment totiž přenášejí na poloosy dva páry kuželových kol, takže tlaky v ozubení jsou nízké. Jen pro zajímavost - lahůdka pro skalní tribotechniky - zažil jsem kdysi, jak se z rozvodovky T148 S3 po demontáži vypouštěcího šroubu vysypala hromádka jen lehce mastného písku, přičemž ten vůz dojel do dílny po vlastní ose, "jen se slabým skřípěním v zadku" - podle vyjádření řidiče. Po výměně ložisek, simeringů a manžet opět bez problémů odjel a byl provozován ještě několik let.
Franta