nabíječka,tady baterií

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Misojogi »

Ta nabijacka z Lidlu je kopia Bosch C3 ?
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

K tomu testu nabíječů z AutoTipu. Nečetl jsem ho, ale CTEK jsou špičkový nabíječe. Už jsem to tady psal. CTEK MXS 5.0 sojí zhruba 1600kč a nic lepšího neni třeba pro údržbu.
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Bosch C3, GysTech 3800 a nabíječ z Lidlu mají stejnou nabíjecí charakteristiku. Jestli jsou to kopie to nevim. Ale nabíjí charakteristikou multi step I. Konstatním proudem který se mění ve více krocích. Začne sa vyšším proudem než, když se nabíjí konstatním proudem celý proces. To se používá 1/10 kapacity akumulátoru. Tady se začne na vyšší hodnotě a podle napětí se postupně v krocích snižuje. Tato charakteristika zkracuje dobu nabíjení. Ale podle toho co vim tyhle nabíječe při napětí 14,4V přejdou do režimu udržovacího nabíjení a sníží proud. Kdežto charakteristika IU při 14.4V podrží napětí a nechá proud postupně klesnout na malou hodnotu a pak přejde na plovoucí napětí zhruba 13.6V. Tato metoda nabíjení by měla být lepší pro nabití.
Při 14.4V začíná akumulátor plynovat a když se hned sníží proud, tak akumulátor ještě neni plně nabit. A plovoucí napětí je lepší na udržování plně nabitého akumulátoru. Kompenzje se tím samovybíjení akumulátoru a je držen plně nabit. Kdežto nabíječe Bosch C3, GysTech 3800 a Lidl s charakteristikou I ve více krocích nepřejdou na plovoucí napětí, ale na udržovací nabíjení. Když napětí klesne lehce zvýší proud a když stoupne zase lehce proud sníží.
Ale tato charakteristika I ve více krocích se pro olověné akumulátory také hodí a používá. Je více možných charakteristik nabíjení.
Základní jsou I, U a W. A ostaní jsou jejich kombinace.
Nejvíce doporučovaná charakteristika nabíjení je IU pro VRLA akumulátory. Ale dá se použít i I ve více krocích neni v tom problém.
Pro více vybité klasické akumulátory s tekutým elektrolytem je dobré nabíjecí napětí zvýšit na větší hodnotu než 14.4V, aby se eletrolyt promíchal a vyrovnala se jeho hustota v jednotlivých článcích. Když dobíjíte často a nenecháte akumulátor zbytečně vybít stačí dobíjet na hodnotu 14.4V neni třeba elektrolyt zbytečně vařit.
Na oživování zasulfátovancýh akumulátrotů je nejvhodnější pulsní proud o určité frekvenci, tvaru a amplitudě. Klasický stejnosměrný nabíjecí proud nedokáže rozbít krystaly síranu olovnatého, který se vytvoří na elektrodách, když necháme akumulátor vybitý.
Tomas-SA

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Tomas-SA »

Autoxxxrady píše:Kdežto charakteristika IU při 14.4V podrží napětí a nechá proud postupně klesnout na malou hodnotu a pak přejde na plovoucí napětí zhruba 13.6V. Tato metoda nabíjení by měla být lepší pro nabití.
Tak presne o tomto som ja hovoril, ze toto je moj problem - pre toto mi nabijala hlupa nabijacka lepsie baterky. Akurat tu hlupu treba sledovat a nemozu sa s nou nabijat gelovky.
Mal som jednu noname nabijacku k trakcnym baterkam a ta nabijala presne tak, ako pises - teda drzala napatie, az kym do baterky isiel prud a ked prud klesol, az vtedy sa prepla do plavajuceho napatia. Kym ta Lidlacka ten posledny krok uz vynechava a vypise Full pri dosiahnuti napatia 14,4V.
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Ten Lidl nabíječ pracuje s jinou charakteristikou nabíjení. Ona neumí držet napětí. Ona umí držet konstatní proud. Je to charakteristika multi step I.
Při dosažení 14.4V přepne na malý proud a ten drží. Když napětí klesne, tak proud zvýší a když stoupne tak zas sníží takhle pořád udržuje změnou proudu napětí v nějákém intervalu a udržuje akumulátor nabitý.
Kdežto charakteristika IU napětí drží počká až proud klesne na malou hodnotu a pak drží plovoucí (udržovací) napětí na zhruba 13.6V. Toto napětí se používá pro plně nabitý akumulátor.
Proto mají nabíječe ampérmetr, aby jsi viděl kolik jde proudu a podle toho vidíš jak moc je nabitý. Pro plné nabití je potřeba držet napětí na 14.4V a nechat proud klesnout na malou hodnotu. Když vypneš hned při 14.4V nemáš plně nabito.
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Nezaléží jen na charakterisitce nabíjení, ale také na zvlnění proudu a dalších věcech. Hloupé nabíječe nejsou vhodné k častému nabíjení akumulátorů, protože nemají žánou ragulaci. Používají charakteristiku W a ta je pevně daná pro daný hloupý nabíječ. ALe každý akumulátor může vyžadovat jiný skoln této charakteristiky. Proto jsou pro časté nabíjení vhodnější jiné nabíječe.
Hloupé nabíječe se nemůžou připojovat k palubní síti vozidla. Hrozí poškození.
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Nabíječe si můžete rozdělit do několika kategorií.

Klasické nabíječe na olověné akumulátory s tekutým eletrolytem. Jednoduché s charakteristikou nabíjení W. Ty nabíjí až k napětí 16V. Nejsou vhodné pro VRLA akumulátory díky vysokému napětí by je zničily.

Pak jsou mikroprocesorem řízené nabíječe. A těch je velká spousta od levnějších až po drahé. U dražších máte víc porgramů nabíjení, možnost volby napětí, možnost volby nabíjecího proudu mají program na desulfataci akumulátoru, některé mají možnost i volby nabíjecí charakteristiky umějí jich víc atd.
Tyto nabíječe jsou vhodné i pro VRLA akumulátory, protože umí ohlídat napětí. Zároveň se můžou připojit k paluní síti vozidla.

U dražších nabíječů pro olověné akumulátory startovací se nejvíc používá charakteristika nabíjení IUoU. Konstatní proud na začátku pro rychlé dosažení zhruba 80% nabití. Při napětí 14.4V někdo má nastaveno 14.8V se přepne na konstatní napětí a nechá se proud klesnout na malou hodnotu a pak se konstatní napětí sníží na velikost 13.6V toto se nazývá plovoucí napětí neboli udržovací. A takto akumulátor může být připojen dlouhodobě a je kompenzováno jeho samovybíjení.

Nejvíc citlivé na napětí jsou GEL akumulátory. AGM by měla bez problémů zvládat 14.8V. GEL většinou 14.4V víc ne. Dneska se GEL skoro nepoužívá pro startovací akumulátory. Je to technologie AGM drtivá většina, když nemáte klasiku. I v motocyklech je to většinou AGM technologie. Mnoho lidí to nesprávně nazývá GEL, ale nejsou to Gelové akumulátory, ale AGM. Někteří výrobci nebo prodejci je nazývají špatně. Také o nich píší jako o Gelových. Při pohledu do technických údajů od výrobce pak zjistíte, že je to AGM technologie. Gel se používá pro záložní zdroje. Snáší lépe hluboké vybíjení. Dříve se používaly Gelové akumulátroy jako startovací víc. Ale v posledních letech se začala více uplatňovat technologie AGM. Její výhody oproti Gelu si můžete dohledat na internetu.
Někteří výrobci používají i různé hybridní technologie přechod mezi klasickým tekutým elektrolytem a AGM technologií. Kvůli snížení ceny samozřejmě.
Tyto AGM akumulátory se používají pro vozidla s vyššími nároky na energii a pro vozidla se systémy stop-start.
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne ned úno 10, 2013 0:10, celkem upraveno 2 x.
Tomas-SA

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Tomas-SA »

Suma sumarum:
S Lidlackou nabijackou nieje mozne na 100% nabit baterku. Co som vlastne napisal uz nizsie ;)
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Podle mně je to možné. Ale musíš ji nechat zaplou déle a neodpojit ji hned jak ukáže nabito. Ona se nevypne, ale přepne na malý proud, takže stále nabíjí.
FF

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od FF »

...nie - ona iba sleduje napätie a pokiaľ toto klesne pod/na cca 12,8V (čo je napätie plne nabitého akumulátora), tak zasa nabíja prúdom 0,8A až do napätia 14,4V resp. 14,7V a takto stále dookola, takže ten akumulátor môže byť pripojený na ňu trvale.
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Já myslim, že když dosáhne 14.4V tak přepne na malý proud nevypne uplně. Trvale připojena být může. A při poklesu napětí proud zvýší.
Vim, že zvýší na 0,8 A při poklesu napětí pod 12.8V. Ale nevim kolik dává při udržovacim proudu. Myslim zhruba 50mA ale nemám to ověřený. Ale něco dává nevypne uplně.
Když koukám na grafy uvedený u Bosch C3 a GysTech 3800 tak proud nepadne na nulu. Ale nemůžu přečíst hodnotu u Bosche na tý křivce. Je to rozmazaný.
Autoxxxrady

Re:

Příspěvek od Autoxxxrady »

modelář píše:Horní mez nabíjecího napětí činí pro šestičlánkovou gelovku 13,8 V. V případě jiného počtu článků stačí přepočítat.
Napětí 13.8V je dost málo. Co vim, tak Gelové akumulátoy snáší 14,4V některé 14.2V. Hodnota 13.8V je už hodnota která se používá pro plně nabitý akumulátor k udržovacímu napětí, ale ne k nabíjení akumulátoru.
Tomas-SA

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Tomas-SA »

Uplne nevypne, nejake minimum dava. Mne ked vypisala Full, tak nevypla. Napatie neklesalo. Ale strasne pomalicky stupalo. Po vypnuti som meral 13.20 a asi za tyzden to vystupalo na 13.50 cca.
Takze ani netusim, ako by mohla baterka klesnut na 12.8V, aby znovu nabijalo s 0.8A. :)
- - -
Horna hranica pre gelovky 13,8V je hranica trvaleho udrziavania, nie nabijania vybitej baterky, to je rozdiel. Rozsah udrziavacieho napatia na gelovke je 13.5-13.8V - cize ako pises 13.8 je max. ale to nieje nabijacie napatie...
Tomas-SA

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Tomas-SA »

nedal by sa ten nadpis topicu premenovat na nieco rozumnejsie ? vazne ma to irituje :D hahaha...
Autoxxxrady

Re: nabíječka,tady baterií

Příspěvek od Autoxxxrady »

Jinak ten nabíječ z Lidlu by měl být v pohodě podle charakteristiky nabíjení vyhovuje olověným akumulátorům jak klasickým tak i VRLA. Jak je na tom s kvalitou to nevim.

Jinak výrobce nabíječů:

TecMate
CTEK
Deca
Gys France

U těch si vyberete od hobby až po profi nabíječ.

Tady jsou tři dobrý nabíječe na běžný používání vhodný pro všechny druhy olověných akumulátorů. Všechny stojí zhruba 1600kč. Jsou to všechny malé kompaktní nabíječe. Pro běžné používání jsou dobré kvůli jejich nízké hmotnosti a přenositelnosti. Modely Optimate 6 a CTEK MXS 5.0 umí oživovat i hluboce vybité akumulátory.

http://www.optimate.cz/nabijecky/optimate_6.htm
http://www.ctek.cz/product.php?id_product=39
http://eshop.micronix.cz/akumulatory-a- ... -1236.html

Jestli je 1600kč moc nebo ne je na zvážení. Pak si můžete koupit něco levnějšího např. Lidl a nebo pak dražší, ale ty jsou pro běžné nabíjení zbytečné, když nabíjíte jenom startovací akumulátory do osobních vozidel.
Odpovědět