Lambda sonda
Moderátor: Colommbo
Lambda sonda
Tak se zdá, že to čištění škrtící klapky na Felicii 1.3 MPi LPG nakonec asi odnesla i Lambda sonda.
Musím někde na diagnostiku, nebo zná někdo jak to lze naměřit a kde např. multimetrem?
Musím někde na diagnostiku, nebo zná někdo jak to lze naměřit a kde např. multimetrem?
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Auto má najeto cca 250t km, takže lambda by už měla nárok odejít, ale je možné, že se jen nějak (při tom čištění klapky) zanesla a že se to po nějakém čase "samo vypálí"?
Má někdo takovou zkušenost?
Ještě na závěr malou radu - kdyby jsem ji kupoval, stačí "čína"?
Má někdo takovou zkušenost?
Ještě na závěr malou radu - kdyby jsem ji kupoval, stačí "čína"?
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Čína "stačí" aby to chvíli jelo - pokud možno do bazaru.. Lepší je koupit něco lepšího - vím a chápu - je to investice do feldy rádoby vysoká -ale je to "měřidlo" a vyžaduje se od něj přesnost..
Jinak k tomu čištění: Byl motor ve vysokých otáčkách a prohřátý (nejlíp jízdou) při čištění? Klapku je nejlepší demontovat a čistit na ponku a pořádně - pokud tomu nebrání mimořádný situace. Čistím silichromem a oplachuju čistíčem klapek.. Za chodu se může podařit otrávit lambdu.
Jinak k tomu čištění: Byl motor ve vysokých otáčkách a prohřátý (nejlíp jízdou) při čištění? Klapku je nejlepší demontovat a čistit na ponku a pořádně - pokud tomu nebrání mimořádný situace. Čistím silichromem a oplachuju čistíčem klapek.. Za chodu se může podařit otrávit lambdu.
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Nikdy jsem neslyšel o tom, že by se lambda časem znovu rozchodila.
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Byl jsem dnes na "napíchnutí" na počítač BOSCH (stálo mně to 275,-Kč do kapsy) a lambda sonda ukazovala mezi 0 a 1 (nejčastěji od cca 0,3 do cca 0,6) a křivka vypadala jako silueta Beskyd (takové zvlněné kopečky a mezi nimi i jenom pahorky), ale na Internetu jsem se dočet, že by to mělo vypadat spíš jako hřeben - umí se k tomu někdo vyjádřit?
P. S.: po přepnutí na LPG lambda ukazovala nehybně pouze jednu hodnotu a to 1,50 (možná 1,52) - přesně už nevím, ale vím, že se to absolutně nehlo ani o stotinu a po přepnutí na benzín to znova ukazovalo jak píši výše.
P. S.: po přepnutí na LPG lambda ukazovala nehybně pouze jednu hodnotu a to 1,50 (možná 1,52) - přesně už nevím, ale vím, že se to absolutně nehlo ani o stotinu a po přepnutí na benzín to znova ukazovalo jak píši výše.
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Technik to nepoznal?
http://jedla.4fan.cz/auto/Lambda/Lambda.php
http://jedla.4fan.cz/auto/Lambda/Lambda.php
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
Většina klasických (napěťových lambda sond) produkuje napětí v rozmezí 0-1V. Pokud lambda stárne, posouvá se schopnost vytváření tohoto napětí směrem dolů k nule. Jako ideální směs se dá považovat "vyrobené napětí" 0,5V, od 0,5V dolů se jedná o chudou směs, nad 0,5V o bohatou. Princip regulace je zjednodušeně ten, že sonda nehlásí nikdy ideální stav, ale buď chudou nebo bohatou směs a ř.j. motoru na to odpovídá mícháním chudé či bohaté směsi přesně tak, jak sonda vyžaduje. To jsou ty Beskydy . Důležité je v tom případě rychlost přepínání, tedy rychlost hlášení chudé či bohaté směsi. Ideálně 1x za 100ms. Vliv na to má momentální zatížení motoru, otáčky a stav lambdasondy. Pokud je na tom špatně, vypadá křivka jako Beskydy, pokud dobře, jde o husté hranaté pulzy jako ve škodovkářově odkazu.
Jak to celé popisuješ, tak mi to připadá následovně - sonda už nedokáže vytvořit správné napětí, její spektrum se posouvá do rozsahu 0-0,6V, tudíž i když by chtěla vyrobit napětí pro indikaci, tak to nedokáže. Ř.j. motoru to bohužel vyhodnotí jako chudou směs a přidává více na palivu. Výsledkem je dlouhodobě bohatá směs, možná i zvýšená spotřeba. Druhá věc co popisuješ - krom odporových lambda sond nevím o sondě, která by dokázala vytvořit větší napětí, než 1V, (Odporové sondy tedy žádné nevytváří, ale pracují s vyšším) nebyla náhodou ta druhá hodnota spíš "dlouhodobá korekce paliva"? To je další údaj, který poskytuje ř.j. motoru. Pokud by totiž LPG nebylo dobře seřízené, může se po přepnutí na alternativní palivo objevit chybné nastavení LPG adaptací, u Tebe třeba do bohata, což v kombinaci se stárnoucí lambda sondou může vyvolat dlouhodobě extrémně bohatou směs.
Pokud se Ti tedy lambda mrská i ve zvýšených otáčkách dost líně, třeba jednou za vteřinu a pokud má i jen občas tendenci ukazovat směrem do záporna (pod 0V), doporučil bych Ti její výměnu. Následně najet na benzín pár desítek km v různých režimech, poté nechat na diagnostice vyjet z ř. j. motoru adaptační hodnoty a ty předat plynařům, ať Ti to dokorigují v ř.j. plynu
Jak to celé popisuješ, tak mi to připadá následovně - sonda už nedokáže vytvořit správné napětí, její spektrum se posouvá do rozsahu 0-0,6V, tudíž i když by chtěla vyrobit napětí pro indikaci, tak to nedokáže. Ř.j. motoru to bohužel vyhodnotí jako chudou směs a přidává více na palivu. Výsledkem je dlouhodobě bohatá směs, možná i zvýšená spotřeba. Druhá věc co popisuješ - krom odporových lambda sond nevím o sondě, která by dokázala vytvořit větší napětí, než 1V, (Odporové sondy tedy žádné nevytváří, ale pracují s vyšším) nebyla náhodou ta druhá hodnota spíš "dlouhodobá korekce paliva"? To je další údaj, který poskytuje ř.j. motoru. Pokud by totiž LPG nebylo dobře seřízené, může se po přepnutí na alternativní palivo objevit chybné nastavení LPG adaptací, u Tebe třeba do bohata, což v kombinaci se stárnoucí lambda sondou může vyvolat dlouhodobě extrémně bohatou směs.
Pokud se Ti tedy lambda mrská i ve zvýšených otáčkách dost líně, třeba jednou za vteřinu a pokud má i jen občas tendenci ukazovat směrem do záporna (pod 0V), doporučil bych Ti její výměnu. Následně najet na benzín pár desítek km v různých režimech, poté nechat na diagnostice vyjet z ř. j. motoru adaptační hodnoty a ty předat plynařům, ať Ti to dokorigují v ř.j. plynu
Re: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
nejake grafy dobrej a zlej lambda sondy najdes tu:
http://www.igniter.estranky.cz/clanky/d ... ambda.html
http://www.igniter.estranky.cz/clanky/d ... ambda.html
Re: Lambda sonda
Musím někde na diagnostiku, nebo zná někdo jak to lze naměřit a kde např. multimetrem?
Re: Lambda sonda
Multimetrem se celkem dá změřit rozsah napětí, které lambda vyrábí. Pokud beru běžnou vyhřívanou čtyřvodičovou lambdu, tak 2 vodiče (většinou černé barvy) jsou určené pro vyhřívání - na nich musíš naměřit napětí palubní sítě. Na dalších dvou (většinou šedý a černý) naměříš požadované napětí, které sonda vyrábí. Pro zjištění, jak na tom lambda je co se týče rychlosti překlápění je ale vhodnější osciloskop, neboť běžný multimetr nestíhá zobrazovat změny, které probíhají třeba 5 a vícekrát za vteřinu.
Barvy vodičů ale bývají u různých výrobců různé, na netu se dají najít i převodní tabulky barev sond. Ale nejjistější je (pokud tam máš origo) si to najít ve schématech k danému autu.
Pokud je lambda třívodičová, tak dva vodiče jsou signálové a třetí je vyhřívání, které se kostří přes výfuk.
pokud je dvouvodičová, jedná se o sondu bez výhřevu.
Barvy vodičů ale bývají u různých výrobců různé, na netu se dají najít i převodní tabulky barev sond. Ale nejjistější je (pokud tam máš origo) si to najít ve schématech k danému autu.
Pokud je lambda třívodičová, tak dva vodiče jsou signálové a třetí je vyhřívání, které se kostří přes výfuk.
pokud je dvouvodičová, jedná se o sondu bez výhřevu.
Re: Lambda sonda
Tak to nakonec klapka, lambda a ani svíce nebyli - a ty poslední dvě věci jsem vyměnil skoro zbytečne, i když ta lambda byla již tzv. "lenivá". Problém byl ve zplynovači (protlačené kovové jádro membrány) a nečistota na dně krokového solenoidu, která nedovolila úplně dovírat (možno právě to se tam uvolnilo po vstříknutí přes mixer nad ŠK, protože to tam mohlo natéct). Když se to projevilo ihned po čištění klapky - tak se to "skvěle" diagnostikovalo!
P. S.: alespoň jsem se, při pátrání, něco dozvědel o lambdách a zjistil jsem, že možno i 50% lambd v jezdících autech je již poměrne lenivých a zralých na výměnu. Výrobci běžně předepisují výměnu kolem 60 000km a max. po ujetí 160 000km, ale kto to dělá - ani já jsem to neudělal, až teď (po 220 000km).
P. S.: alespoň jsem se, při pátrání, něco dozvědel o lambdách a zjistil jsem, že možno i 50% lambd v jezdících autech je již poměrne lenivých a zralých na výměnu. Výrobci běžně předepisují výměnu kolem 60 000km a max. po ujetí 160 000km, ale kto to dělá - ani já jsem to neudělal, až teď (po 220 000km).
Re: Lambda sonda
zaujimalo by ma ci sa da vymenou lambda sondy (za novsi typ s vyssim napatim) dosiahnut znizena spotreba paliva pretoze bude davat vyssie napatie a RJ bude mat dojem ze zmes je prilis bohata a bud sa spalovat chudobnejsia zmes a cidlo klepania zabezpeci ze to bude este v norme
vysledok? lepsia spotreba
vysledok? lepsia spotreba
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
uzitocne info: post27317.html#p27317
Re: Lambda sonda
Kam na ty koko.iny chodíš? Výsledek? Možná by bylo nejlepší, kdyby i ten současný problém motor nerozchodil a byl by konečně klid od úvah zcela mimo mísu.Misojogi píše:zaujimalo by ma ci sa da vymenou lambda sondy... vysledok? lepsia spotreba
Re: Lambda sonda
1. RJ je nastavena pre konkretny typ lambda sondy, starsie auta zvycajne mavaju napatovu lambda sondou, ktora generuje napatie od 0,2 do 0,8 Voltov, vyssie napatie RJ vyhodnoti ako chybnu lambda sondu. Motor sa moze dostat do nudzoveho rezimu (v lepsom pripade) alebo vobec nemusi fungovat (v horsom pripade)Misojogi píše:zaujimalo by ma ci sa da vymenou lambda sondy (za novsi typ s vyssim napatim) dosiahnut znizena spotreba paliva pretoze bude davat vyssie napatie a RJ bude mat dojem ze zmes je prilis bohata a bud sa spalovat chudobnejsia zmes a cidlo klepania zabezpeci ze to bude este v norme
vysledok? lepsia spotreba
Inak, niesom sice odbornik na lambda sondy, ale nepocul som o l. sonde, ktora standartne generuje vyssie napatie ako je 0,8 volt. Aj keby, tak zase plati bod 1.
Viem ze existuju este lambdy odporove, tie menia odpor, negeneruju ziadne napatie.
2. spalovanie chudobnej zmesy ma za nasledok vyssie teploty v spalovacom priestore a tym moze dojst az k roznym poskodeniam motora.
3. pre spravnu cinnost katalizatora, je nutna podmienka, aby lambda = 1
4. nerozumiem co stym ma cidlo klepania (=nic)
5. na vykon si nemyslel? Keby si stale spaloval chudobnu zmes, tak by ti zase chybal vykon motora.