Jaké pneu?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Misojogi píše:mylim sa v niecom?
Třeba hned v tomhle:
Misojogi píše:by aspon priblizne mala sediet celkova sirka behuna v ramci doporuceni vyrobcu
Šířka běhounu totiž není nikde technicky definovaná. Atd. Atd.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

Poloměr rejdu

Všechna přední, řízená kola jsou upevněna na otočných čepech. Vzdálenost od průsečíku jejich osy se zemí a svislice ze středu kola se nazývá poloměr rejdu. Je-li průsečík osy rejdu před rovinou středu kola, je kladný, opačně záporný. Uvažujeme-li kladný poloměr rejdu a vozidlo pojede rovně, hnací síly budou působit přes čepy kola, kdežto valivé odpory v opačném směru. Výsledné síly působící kolem rejdové osy se budou snažit vytáčet kola ven, tedy do rozbíhavosti. Pokud pojedeme po hladké vozovce, síly na obou stranách se přes řízení vykrátí a pojedeme rovně. Při přejezdu nerovností se však rovnováha poruší a k udržení rovného směru bude muset zasahovat řidič. Proto se nastavuje záporný poloměr rejdu, který stabilizuje řízení.
pozweram ze v minulosti sme uz o tom na fore debatovali (rok 2013)
jake-pneu-t3005-1455.html
Když se nezmění ET, tak se nezmění poloměr rejdu.

ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků).
Naposledy upravil(a) Misojogi dne čtv lis 22, 2018 16:22, celkem upraveno 1 x.
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Takhle jednoduché to rozhodně není, dokonce bych řekl, že to zaměňuje příčiny a následky.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

este som doplnil link na debatu z minulosti
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od pepoh »

Jerry3 píše:Samozřejmě. Jenže kdyby měla správně obuto, nejspíše by dobrzdila. Stačilo totiž několik málo metrů. :idea:
keby som to vyhnal do extremu :arrow: havaria so zimakmi na ledu - mali si obut hroty 8)
nie, srandujem.

je fakt ze celorocky maju dlhsiu drahu, ale je to povinnost sofera prisposobit jazdu. takze ho to neospravedlnuje.
maju 3pmsf symbol cize su homologovane na zimnu prevadzku, to znamena museli prejst testami.
za druhe, ludia prasia furt; a v zime jazdia agresivne jak v lete - zas neprisposobil jazdu.
za tretie, dneska normalka mobil v ruke- sms -fejsbuky, a na soferovanie uz neostali volne koncatiny. reakcna doba o hovne- ak mu decko skoci cez cestu, nestihne zareagovat..

tym som chcel povedat, ze blazna za volantom nezachrani ani pasy z tanku.. :wink:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Proč bych to tedy měl psát znovu, když se mohu jednoduše odcitovat: :)

"To, co zmiňuješ, jsou "maximálně přípustné" šířky disků vůči šířce pneu (a naopak). Je na to technický předpis, jehož účelem je zajistit, aby pneumatika i při normálním huštění s rezervou mírného podhuštění "nepustila v zatáčce vzduch" v oblasti patky či dokonce "nevypadla" z rantlu disku. Druhým účelem je zajistit ochranu límce disku před nadměrným namáháním - příliš širokou a přehuštěnou pneumatikou.

Na co naopak žádný předpis není, to je šířka běhounu: např. v rozměru 195mm jsou rozdíly v šířce běhounu mezi různými typy pneumatik různých výrobců až 30mm! To zároveň napovídá, jakou geometrii kostry pneu výrobce zvolil: při širokém běhounu jde o gumu "hranatou", při úzkém běhounu "kulatou". Každé z těchto provedení se pak hodí na jiný typ podvozku, zejména co konstrukce přední nápravy: "kulatá" guma si rozumí s pozitivním poloměrem rejdu, hranatá s negativním. A s přihlédnutím k tomu, jaké provedení má vůz podvozek, by se měly volit pneu. Jenže tohle neví skoro nikdo! To je ostatně také důvodem, proč si některé gumy s podvozky některých vozů rozumí a jiných ne. A odtud také rozčarování těch, kdož vybírají podle výsledků testů, a pak jsou schopni hlásat, že ty testy musejí být zfalšované...

Zpět k tomu, co Tě zajímá. Nevím, odkud se vzalo jakési obecné přesvědčení, že z hlediska jízdních vlastností je nejlepší, když jsou bočnice pneu tuhé, nepoddajné, "našponované". Jenže to je omyl! Bočnice je tam proto, aby pracovala, a smyslem té práce je zajistit, aby běhoun pokud možno ideálně kopíroval nerovnosti vozovky, a přitom aby se síly od vozovky nepřenášely na podvozek více, než je nutné. Když zvolíš širší disk (byť stále ještě v rámci předpisu), než odpovídá potřebám geometrie kostry pneu, a tím "našponuješ" její bočnice, výrazně omezíš jejich schopnost plnit to, co plnit mají! Jakýmsi vodítkem správné volby (samozřejmě v rámci rozsahu předpisu!) pak je právě šířka běhounu, nikoli šířka pneu, která se měří v rameni. Tedy u "hranatější" kostry můžeš zvolit širší disk, naopak u "kulatější" by měl být užší.

Další problémem je, že volba širšího disku téměř vždy znamená změnu poloměru rejdu, jako jednoho z hlavních parametrů předurčujících charakter řízení, resp. ovládání vozu přes volant. Tedy když dáš na auto s výrazně pozitivním poloměrem rejdu i na discích z prvomontáže širší disk, byť v rámci homologovaného rozměru, učiníš ten poloměr rejdu ještě pozitivnějším, čímž sice můžeš zajistit poněkud vyšší stabilitu v přímém směru jízdy, ale také výrazně vyšší ovládací síly na volantu a hlavně neochotu vozu zatáčet."
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

pepoh píše:za tretie, dneska normalka mobil v ruke- sms -fejsbuky, a na soferovanie uz neostali volne koncatiny. reakcna doba o hovne- ak mu decko skoci cez cestu, nestihne zareagovat..
Uplynulo více jak 15 let. Navíc jí na tom tehdy novém autě dost záleželo. A pokud si vzpomínám, tak rovněž mlela něco o M+S, tj. splnění legálního požadavku... :mrgreen:

Jinak víš, co je na tom "nebezpečného"? Že ostatní jedou, zrychlují i brzdí vcelku v pohodě, zatímco ten "špatně obutý" může jet sebeopatrněji a stejně bude ve výrazné nevýhodě, resp. nepohodě. Tedy ten nepoměr mezi tím, jak bys jet mohl a jak by bylo z pohledu těch kolem žádoucí, abys jel, a tím, jak si můžeš dovolit jet s přihlédnutím k předmětnému omezení. :idea:
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

Jerry, prave toto tvrdenie ti v diskusii v minulosti oponuju
volba širšího disku téměř vždy znamená změnu poloměru rejdu
naopak v diskusii tvrdia ze stred (rovina prechadzajuca stredom pneumatiky) je bez ohladu na sirku pneumatiky stale ta ista, pretoze nezmenilo sa ET a teda sa nemeni ani polomer rejdu
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

"kulatá" guma si rozumí s pozitivním poloměrem rejdu, hranatá s negativním. A s přihlédnutím k tomu, jaké provedení má vůz podvozek, by se měly volit pneu. Jenže tohle neví skoro nikdo! To je ostatně také důvodem, proč si některé gumy s podvozky některých vozů rozumí a jiných ne
toto je dobry postreh, ale vznika otazka ako zistit ze ake su konkretne gumy a zaroven ze aky mam podvozok
aby som to vedel zladit
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Misojogi píše:...naopak v diskusii tvrdia ze stred (rovina prechadzajuca stredom pneumatiky) je bez ohladu na sirku pneumatiky stale ta ista, pretoze nezmenilo sa ET a teda sa nemeni ani polomer rejdu
To je přímo geniální myšlenka! :twisted: Problém spočívá "pouze" v tom, že většina aut má zavěšení řešené pomocí vzpěr McPherson, které jaksi "překážejí". :mrgreen: Jinak řečeno, širší disk se stejným ET tam prostě nenarveš. :idea:
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

Třeba hned v tomhle:
Misojogi píše:
by aspon priblizne mala sediet celkova sirka behuna v ramci doporuceni vyrobcu
Šířka běhounu totiž není nikde technicky definovaná. Atd. Atd.
mal som na mysli sirku ako ju definuje vyrobca pneumatiky, cize napriklad 175 155 145 135 atd atd atd
Ano beriem co som pochopil z diskusie, ze pre vyrobcom udavanu sirku napriklad 155 moze byt realna sirka behuna v kontakte s asfaltom odlisna podla konstrukcie pneumatiky, jej nahustenia, sirky disku a dalsich parametrov
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Misojogi píše:...vznika otazka ako zistit ze ake su konkretne gumy a zaroven ze aky mam podvozok
aby som to vedel zladit
Taková docela jednoduchá pomůcka:
- Musíš auto do zatáček rvát a stejně se ti furt volant rovná do přímého směru? = Musíš používat "kulaté" gumy.
- Auto jde do zatáček s chutí, ale musíš ho z nich vždy "vyndavat", poněvadž jinak by se volant sám nesrovnal (teď to dovádím ad absurdum)? = Pro tvé auto budou vhodnější "hranaté" gumy.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

širší disk se stejným ET tam prostě nenarveš. :idea:
ale uzsi ano :idea: :wink:
cize ak je naprava navrhnuta na disk pre sirku 175 a len menim gumy roznej sirky tak rovina stredu pneumatiky(a teda aj polomer rejdu) ostava zachovana
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Jerry3 »

Misojogi píše:mal som na mysli sirku ako ju definuje vyrobca pneumatiky, cize napriklad 175 155 145 135 atd atd atd
Ano beriem co som pochopil z diskusie, ze pre vyrobcom udavanu sirku napriklad 155 moze byt realna sirka behuna v kontakte s asfaltom odlisna podla konstrukcie pneumatiky, jej nahustenia, sirky disku a dalsich parametrov
Ta čísla udávají šířku pneumatiky tzv. V RAMENI, obuté na ráfku odpovídajících parametrů a nahuštěné na obvyklý tlak. Šírka běhounu s tím samozřejmě souvisí, nicméně není normovaná a je plně ponechána na libovůli výrobce pneu.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Jaké pneu?

Příspěvek od Misojogi »

Taková docela jednoduchá pomůcka:
- Musíš auto do zatáček rvát a stejně se ti furt volant rovná do přímého směru? = Musíš používat "kulaté" gumy.
- Auto jde do zatáček s chutí, ale musíš ho z nich vždy "vyndavat",
skor to poviem opacne
ked mam gumy 135/80 (Barum brilantis) tak auto je az nestabilne lahko sa toci do zakruty hlavne pri vyssich rychlostiach(nad 100km/h) si musim davat pozor na stabilitu
Zasa naopak 155/65 auto je stabilne aj pri vyssich rychlostiach, ale horsie zataca hlavne pri parkovani

Gumy 175/60 som este nevyskusal, ale mali by byt super stabilne v zakrutach

zial neviem ako posudit gulatost gumy podla katalogu na webe a dokonca ani nie podla pohladu na konkretnu nenafukanu gumu v sklade :cry:
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Odpovědět