nie je lacnejsie radsej kupit starsie zimne gumy na bazosi?
kamaratovi som minuly rok zohnal UltraGripy (GoodYear), boli super ale jazdil na nich aj v lete a skusal machroval na sotoline (strk) a dodriapal ich - vyzeraju ako keby behun driapala macka ocelovymi pazurmi
ale z toho plynie poucenie ze zimne gumy sa nemaju jazdit v lete a uz vobec nie na nich v lete trenovat skolu smyku.
A ked uz lacnejsie a nove tak preco nie osvedcenu klasiku: Barum ?
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
v mých rozměrech a na mém autě vypadají gumy s poddajnými bočnicemi podhuštěně. V překladu: pokud gumy podhuštěně nevypadají, na mém autě mi nevyhovují.
z toho plynie otazka ze ako spravne hustit gumy
totizto aj ked sme sa bavili o tom ze PREhustujem, ked teraz kontrolujem starsie gumy vidim ze su zjazdene okraje, co je jasny znak PODhustenia
Hladat spravny tlak, je na to nejaky grif?
ja tiez stale mam pocit ze pneu su podhustene(rovnako ako Jerry), ale kontrolovat to zjazdenym behunom je o drzku
Ako teda spravne na vec ?
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
To, jak guma vypadá, vůbec nijak nesouvisí s tím, zda je či není správně nahuštěná. To se totiž pozná až časem, právě tím (ne)rovnoměrným sjetím. Podmínkou samozřejmě je, že guma určité šířky je obutá na disku tomu odpovídající šířky.
Zda je v gumě s přihlédnutím k zatížení vozu odpovídající tlak, to poznám citem (po jejím ohřátí jízdou). Dříve to přesně odpovídalo předpisu výrobce (tlak měřen za studena, před vyjetím), dnes mi to obvykle o dvě desetiny nesedí (výrobci dnešních aut předepisují cca o ty dvě desetiny více, než odpovídá optimu. Tlak samozřejmě upravuji podle zatížení vozu a očekávaných jízdních podmínek.
Nepleť si pojmy s dojmy: budgetová guma nerovná se čínská guma ani protektor, ale lacinější guma pro nenáročného uživatele z produkce dceřinné firmy některé z renomovaných značek. Tedy např. guma zn. Barum, dcery Continentalu.
...totizto aj ked sme sa bavili o tom ze PREhustujem, ked teraz kontrolujem starsie gumy vidim ze su zjazdene okraje, co je jasny znak PODhustenia...
Mrkni, jak vypadají nové pneu. Okrajové bloky dezénu (vnější i vnitřní) se směrem ven snižují a poslední centimetr mají jen cca poloviční výšku. Když z takové gumy odjezdíš 4 mm dezénu, tak okrajové drážky (ty skoro kolmé) začínají mizet. Je-li to spojeno s můstkem v této drážce kvůli eliminaci hluku, který znemožní odvod vody, tak máš na vodě z pneumatiky ponton. Takovým gumám se vyhýbám.
A to je i odpověď proč i přehušťované gumy vypadají, jako by se provozovaly podhuštěné.
Ano, některé gumy se už při polovičním ojetí stávají na vrstvě vody nepoužitelnými. Ale netroufl bych si to hodnotit předem, poněvadž hodně záleží na podélných drážkách.
Asi ano. "Okrajové" podélné drážky bývají snad až na vyjímky vždy uzavřené směrem do vnějších bloků a taky záleží, jak široké jsou výše popsané vnější bloky, resp. kolik % styčné plochy zaberou neboť se v této situaci chovají jako plocha bez dezénu. Čím širší, tím horší.
Dezén dobrý, vlastnosti na vodě na vyhození...
zda je či není správně nahuštěná. To se totiž pozná až časem, právě tím (ne)rovnoměrným sjetím.
nejde to zistit nejako rychlejsie?
Podmínkou samozřejmě je, že guma určité šířky je obutá na disku tomu odpovídající šířky.
co v pripade ked toto nie je presne dodrzane?
(napriklad na FAVO disky mam povolene gumy od sirky 135 do 175) tak asi to bude nejaky rozdiel a treba sirku zapocitat do celkoveho hustenia
Otazka je ze ako
ak na favo disk dam gumu 135 mam nahustit viac alebo menej?
a ta ista otazka ak pouzijem 175 siroku gumu?
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010
Existují tabulky, v nichž se dá dohledat, jak široké (od - do) mohou být pneu na disku určité šířky. Jenže je třeba to brát s rezervou, poněvadž i kostry pneu stejné šířky mohou být zcela odlišně geometricky konstruované, tj. některé jsou "v řezu" více "do hranata", jiné více "do kulata". To pak způsobí, že v přípustných extrémech povoleného tabulkového rozpětí už šířka pneu a šířka disku spolu třeba neladí.
Obecně lze však říct, že huštění, tedy pokud šířka gumy a disku vzájemně ladí, není třeba vzhledem k šířkám pneu a disku upravovat. Pokud se však budeme pohybovat v přípustných extrémech rozdílů šířky, pak je dobré užší gumu na širším disku přifouknout, širší na užším naopak upustit.
Jerry3 píše:Ale já psal o případu extrémů, ne když šířky vzájemně ladí.
chap,e to tak ze ked na diskoch mam gumu 175 tak dam tlak 2,2 a ked mam gumu 135 tak dam tlak 2,4
nechcel som ani tlaky davat do extremov, len som to chcel vyrovnat
zaroven to znamena ze sirsia guma je maksia a lepsie tlmi a pruzi, zatial co uzsia to je taka ziletka, ale zasa lepsie odolava jamam v meste alebo v terene (co je v pripade BA to iste )
Tieto auta mam na krku:
Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010