Automatická nabíjačka bosch

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

Autoxxxrady píše:...Na dobíjení akumulátoru např. 60Ah když je vybita na 85% ti stačí i 3.8A :wink:
A nabíjet podchlazený akumulátor je celkem zbytečný. Teplotu při nabíjení zruba od 5°C do 25°C, když je to možný. Na skladování akumulátoru se uvádí 5°C až 15°C.
Tá nabíjačka je presne na to určená - aby si si akumulátor udržiaval vo vyššej úrovni nabitosti ako bez nej.
Práve som sa vrátil z chalupy a pred štartom som orientačne zmeral napätie jednoduchým LED-segmentovým voltmetrom, ktorý sa dáva do "zapaľovača", podľa ktorého som zistil, že aku má cca 80% stav nabitia. Po príchode na chalupu (cca 20 minút jazdy) som pripojil na svorky akumulátora automatickú nabíjačku Bosch Battmax Automatic (max. 6A) a tá akumulátor nabíjala možno 5 až 10s, dosiahla plynovacie napätie a odstavila. Potom čakala na pokles na 12,8V a takto sa to dookola opakovalo každú cca minútu až dve. Vonku bolo okolo -5°C a ten akumulátor sa krátkou jazdou dostatočne neohrial a teda ani nenabil, preto sa to občas snažím "pripumpovať" externe. V zápätí som pripojil tú "Lidlacku" nabíjačku a tá tiež po cca 5 až 10s dosiahla napätie cca 14,0V a prepla do režimu 0,8A a až v tomto režime sa do akumulátora skutočne plynule dodávala energia. Takže z toho vyplýva, že môžete mať aj 100A nabíjačku - pri podchladenom akumulátore je to na ... - iná káva by bola, keby sme mohli zvýšiť napätie, ale to v prípade napojenia na palubnú sieť nie je možné, resp. je, ale s rizikom poškodenia niektorých komponentov.

P. S.: na tú nabíjačku s vyšším prúdom (ten Bosch 6A) mám takú fintu, že počas nabíjania (resp. ešte tesne pred ním) nechám rozsvietené parkovačky - vtedy sa prúd rozdelí a do akumulátora tečie také množstvo, že sa nabíjanie len tak rýchlo neodstaví - akurát tá nabíjačka ide stále na "plné gule", pretože živí aj tie parkovačky a tak je po nabíjaní celkom teplá, ale je to ešte stará škola s trafom a elektronikou a má aj dostatočné chladiace otvory. To tá z Lidlu je presne na toto absolútne skvelá a je aj dostatočne malá, aby som pri nabíjaní mohol aj privreť haubňu (keď sneži, prší je to bez diskusie) a privretá haubňa drží teplo z motora a tak sa akumulátor drží teplejší!
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Nabíjení při -5°C tam se nepoužívá napětí 14,0V ale vyšší napětí. Proto ti to ta nabíječka nenabije a vypne se. Ty dáváš za příklad extrémní případ nabíjení.
Pak musíš použít malý proud, aby ti napětí nestouplo natolik, aby se nabíječka vypla, když ji neodpojíš od vozidla a nechceš mit vysoké napětí vzhledem k ochraně spotřebičů vozidla. Ale to neznamená, že vyšší proudy jsou k ničemu. Spojuješ dvě věci. Nabíjení v mraze akumulátoru zapojeného ve vozidle a nabíjení akumulátoru obecně.
A když si jenom dobíjíš a akumulátor neni moc vybitý, tak pak ti menší výkon nabíječky nevadí. Doba nabíjení bude delší, ale ne o tolik.
Takže z toho vyplýva, že môžete mať aj 100A nabíjačku - pri podchladenom akumulátore je to na ...
Ale, když akumulátor vyndáš z vozidla a budeš kompenzovat teplotu vyšším napětím pak ji nabiješ i vyšším proudem. A když budeš mit vybitou autobaterii 60Ah a nabíječku 3.8A a nabíječku 20A, tak s výkonnější nabíječkou budeš už z hor doma a ten druhej bude ještě nabíjet
Když spěcháš, tak do akumulátoru o kapacitě 60Ah můžeš klidně poslat 60A :wink:
Jen jsem chtěl napsat, že vyšší proudy u výkonnějších nabíječek nejsou na nic. Ale pro dobíjení akumulátoru který neni moc vybit ti poslouží i méně výkonná nabíječka. Nižším proudem při nabíjení nic nezkazíš jen ti bude trvat déle. :wink:
A extrémní nabíjení v mrazu neni nic moc. Myslim, že se akumulátor ani nedokáže nabít na 100%. Si to někdy zkus. Si ho nabi a až bude vykazovat plné nabití v mraze, tak ho vyndej a nech odstát v teplotě 15°C až 25°C a pak si změř napětí znova
Naposledy upravil(a) Autoxxxrady dne sob pro 29, 2012 22:59, celkem upraveno 2 x.
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

...ale vyššie prúdy sa používajú napr. u trakčných akumulátorov - aby, napr. vysokozdvižný vozík bol po 6 až 8 hodinách na 100% nabitý, ale u štarovacích nabíjaš od "nuly" akurát keď necháš svietiť cez noc svetlá, a to je "nanejvýš jednou za deset let". Vysoké nabíjacie prúdy štartovaciemu akumulátoru taktiež neprospievajú.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Misojogi »

mám takú fintu, že počas nabíjania (resp. ešte tesne pred ním) nechám rozsvietené parkovačky - vtedy sa prúd rozdelí a do akumulátora tečie také množstvo, že sa nabíjanie len tak rýchlo neodstaví
unika mi zmysel tejto finty
napatie pri ktorom vypne je totiz stale to iste
jedine ze nabijas mensim prudom (to je ciel ?)

podla mna je lepsie nechat akumulator v aute ale len odpojit kontakty cize elektricka sustava auta bude mimo hry a tak nabijat trebars aj vyssim napatim
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Moc vysoké proudy neprospívají to je pravda. Ani velké vybíjení neprospívá. Čím nižší vybíjení tím lépe a udržovat akumulátor plně nabitý.
Nabíjení nižšími proudy nic nezkazíš je to šetrné a když jen dobíjíš a nepotřebuješ nabíjet vybité akumulátory, tak ti nevadí méně výkonná nabíječka.

A k nabíjení v mrazech
Při vyšší tepotě se zvyšuje samovybíjení a při nižší teplotě se samovybíjení snižuje. Při nižší teplotě se procesy v akumulátoru zpomalují proto neni samovybíjení, tak velké. Proto ani nabíjení nemůže být podle mě kvalitní, když procesy v akumulátoru jsou zpomalené. Udělej si test. Nabij akumulátor v mrazu na znaky plného nabití a pak ho dej do teploty 15°C až 25°C a nech odstát. A potom změř napětí znova a mělo by klesnout, protože akumulátor by se v mrazu neměl plně nabít.
A když měříš klidové napětí akumulátoru, tak zhruba 12,6V až 12,8V záleží na stáří pro plně nabitý akumulátor platí při 20°C při měŕení ve výrazně jiné teplotě jak vyšší tak nižší se musí napětí upravit.
sp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A - vypočítaj si aké by muselo byť v tomto prípade napätie, možno aj niekde nad 50V!
Nebude tam žádných 50V u akumulátoru se ti zvýší odpor, když tam pustíš větší proud.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Pitris »

Cituji z http://www.battex.info/ - nejsou to přímo autobaterie, ale řekl bych, že v tomto je to totéž.
:arrow: Při nabíjení akumulátorů při teplotách pod bodem mrazu je snížena rychlost rekombinace kyslíku, rovněž je sníženo tzv. vodíkové přepětí na záporném elektrodě, na které se začne uvolňovat plynný vodík místo toho, aby se tato elektroda nabíjela. Pak dochází k nárůstu vnitřního tlaku v akumulátoru a k uvolňování plynů přes bezpečnostní ventil, což způsobuje nevratný pokles kapacity a zvýšení samovybíjení :arrow:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Quido

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Quido »

Autoxxxrady píše:
Quido píše:...


Já když připojím k baterii kondiční nabiječku, která dává max. 0,2 A a 14,4 V, tak mi baterku nabije z 12,5 V na těch 14,4 V i ve vymrzlé garáži. Trvá to třeba dva dny, ale jde to.
Autoxxxrady píše:12,5V to myslíš klidový napětí akumulátoru? To je akumlátor vybit málo. A trvá ti to dva dny. Při nabíjení akumulátorů, které nejsou příliš vybity ti menší dobíjecí proud nabíječky tolik nevadí. Jen musíš počítat se delší dobou nabíjení. A když je akumulátor vybit, tak pak se s méně výkonnou nabíječkou doba nabíjení naúměrně protahuje. Jsem jen reagoval na to, že s velkými proudy si nepomůžeš. Pomůžeš si s něma. Můžeš pak využívat i rychlonabíjení, když je potřeba. Myslim to tak, že 3,8A neni žádný zázrak na autobaterie, které mají kapacitu od nějákých 40Ah až přes 100Ah. Na autobaterie to chce výkon alespoň 5A spíš 10A. Ale s 3,8A to taky nabiješ a bez problémů. Jen za delší dobu.


Nejde mi o proud a dobu nabíjení, ale o to, že ve vymrzlé garáži (teplota pod bodem mrazu) se baterie nabije. A předpokládat, že se proudem 0,2 A ohřeje je úsměvné.

Chování baterie po připojení na nabiječku, které tady popisuje "FF" je typické pro částečně zasulfatovaný akumulátor.
Koliesko

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Koliesko »

Autoxxxrady píše: Když nabíjíš za extrémních teplot jako je podchlazený akumulátor atd. tak bys měl napětí kompenzovat v závislosti na teplotě a to ta nabíječka z Lidlu neumí.
Neviem ako to myslis ze neumi, ale ta z Lidlu ma zimny rezim kedy nabija (myslim ze) s vyssim napatim.
Návštěvník

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Návštěvník »

Misojogi píše:podla mna je lepsie nechat akumulator v aute ale len odpojit kontakty cize elektricka sustava auta bude mimo hry a tak nabijat trebars aj vyssim napatim
Řídit se touto radou u moderního auta nabitého elektronikou je cestou do pekel! :twisted:
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Má zimní režim, ale to je něco jiného. Zimí režim jenom zvýší napětí. Má se použít, když je tepota např. nižší než 5°C. Ale opravdová kompenazce přesně podle teploty na to musí být nabíječka vybavena teplotním čidlem. Pak se napětí kompenzuje přesně podle teploty. Při vyšších teplotách se napětí sníží při nižších zvýšší. Ten zimní program je jen pomůcka. :wink: Standardní nabjení při tepotě 15°C plus mínus dejme tomu 5°C pak kompenzaci teploty nepotřebuješ.
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

Autoxxxrady píše:
sp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A - vypočítaj si aké by muselo byť v tomto prípade napätie, možno aj niekde nad 50V!
Nebude tam žádných 50V u akumulátoru se ti zvýší odpor, když tam pustíš větší proud.
...no - veď si protirečíš - ak chceš dobíjať podchladený akumulátor vyšším prúdom musíš doň pustiť vyššie napätie a ak stúpne vnútorný odpor a teda poklesne prúd, preto ak chceš dosiahnúť pri akumulátore, ktorý má štartovací prúd okolo 400A EN nabíjací prúd povedzme 6A, alebo 9A (ako tu niektorí tvrdia, že ak je to menej, tak je slabá nabíjačka), tak musíš napätie ďalej zvyšovať a nakoniec sa dostaneš do "závratných" výšok čo sa napätia týka...

P. S.: Znovu zdôrazňujem, že podchladený akumulátor pripojený k palubnej sieti sa reálne "dobiť" veľkým prúdom nedá - mám to odskúšané a ak sa pripojí silná nabíjačka, ktorá "nevie" sama znížiť prúd, tak je v takomto prípade na ...!!!
Naposledy upravil(a) FF dne ned pro 30, 2012 12:36, celkem upraveno 1 x.
FF

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od FF »

Misojogi píše:
mám takú fintu, že počas nabíjania (resp. ešte tesne pred ním) nechám rozsvietené parkovačky - vtedy sa prúd rozdelí a do akumulátora tečie také množstvo, že sa nabíjanie len tak rýchlo neodstaví
unika mi zmysel tejto finty
napatie pri ktorom vypne je totiz stale to iste
jedine ze nabijas mensim prudom (to je ciel ?)
...áno - to je cieľ, pretože pri nejakých 4A až 6A ten akumulátor natoľko zvýši svoj odpor, že 14,4V je dosiahnutých po pár sekundách a keďže táto nabíjačka "nevie" znížiť prúd (síce má charakteristiku Wae), ale na podchladený akumulátor asi ešte príliš strmú, tak tie parkovačky si zoberú (nechce sa mi to počítať, ale je to: 2x5W + 2x5W + 4x1,2W + 2x1,2W) väčšiu časť prúdu a do akumulátora tečie menší a napätie stúpa pomaly - približne presne tak, ako po pripojení nabíjačky s obmedzením prúdu na 0,8A.
Quido

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Quido »

FF píše:
Autoxxxrady píše:
sp. dobiješ do plna ako víno, ale s veľkými prúdmi si skrátka nepomôžeš - teda ani 9A ani 20A - vypočítaj si aké by muselo byť v tomto prípade napätie, možno aj niekde nad 50V!
Nebude tam žádných 50V u akumulátoru se ti zvýší odpor, když tam pustíš větší proud.
...no - veď si protirečíš - ak chceš dobíjať podchladený akumulátor vyšším prúdom musíš doň pustiť vyššie napätie a ak stúpne vnútorný odpor a teda poklesne prúd, preto ak chceš dosiahnúť pri akumulátore, ktorý má štartovací prúd okolo 400A EN nabíjací prúd povedzme 6A, alebo 9A (ako tu niektorí tvrdia, že ak je to menej, tak je slabá nabíjačka), tak musíš napätie ďalej zvyšovať a nakoniec sa dostaneš do "závratných" výšok čo sa napätia týka...
Dobíjet proudem 20 A zvládne každý alternátor při napětí 14,4 V. Ono jde taky i o vnitřní odpor zdroje.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od skodovkar »

Asi by bylo dobré uvést, že s danou Lidl a Tesco nabíječkou nabíjím malé akumulátory (do cca 45Ah), takže nabíjecí proud pro běžné dobití běžně jetého/stojícího aku naprosto dostačuje.
Ale zajímalo by mě, když mám aku doma, tak jestli to můžu nechat v tom udržovacím režimu celou zimu nebo jestli bude prospěšnější dobíjet třeba co týden a mezitím vysvicovat přes žárovku :idea:
Autoxxxrady

Re: Automatická nabíjačka bosch

Příspěvek od Autoxxxrady »

Jasně, že na běžný dobíjení to bohatě stačí.
Odpovědět