životnost oleje při provozu na LPG

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
FF

Příspěvek od FF »

...a okrem toho zmes LPG so vzduchom sa oproti benzínu so vzduchom zapaľuje o niečo málo ťažšie, preto sa aj na LPG používajú zapaľovacie sviečky s užšími elektródami, aby bola rovnaká "sila" na menšej ploche a teda, aby sa zmazal rozdiel v horšej zapáliteľnosti.
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Příspěvek od NOVON »

FF píše:...a okrem toho zmes LPG so vzduchom sa oproti benzínu so vzduchom zapaľuje o niečo málo ťažšie, preto sa aj na LPG používajú zapaľovacie sviečky s užšími elektródami, aby bola rovnaká "sila" na menšej ploche a teda, aby sa zmazal rozdiel v horšej zapáliteľnosti.
Používám svíčky,které předepisuje výrobce motoru a bez problémů.Zkoušel jsem i BRISK SILVER,ale nepoznal jsem žádný rozdíl oproti 3-elektrodovým NGK...
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
FF

Příspěvek od FF »

...áno, ale to všetko záleží od konštrukcie (a aj od stavu) zapaľovania v tom ktorom aute.
modelář

Příspěvek od modelář »

FF píše:...a okrem toho zmes LPG so vzduchom sa oproti benzínu so vzduchom zapaľuje o niečo málo ťažšie, preto sa aj na LPG používajú zapaľovacie sviečky s užšími elektródami, aby bola rovnaká "sila" na menšej ploche a teda, aby sa zmazal rozdiel v horšej zapáliteľnosti.
Tohle platí zcela obecně, neboť to vychází z prosté fyzikální poučky, že "největší elektrický náboj je vždy na špici/na hraně"! Jinými slovy: použít "lepší" zapalovací svíčku je výhodné vždy a za všech okolností bez ohledu na druh paliva, jelikož tím lze jen pozitivně ovlivnit zdroj energie v motoru s vnitřním spalováním, totiž vlastní spalovací proces, jeho průběh a tudíž i efektivitu.

A důvodem, proč se u motorů přestavěných na LPG obvykle přechází na "lepší" svíčky, není ani tak "horší zapálitelnost" směsi LPG se vzduchem, jako spíše to, že:
- původní svíčky pro benzín nemají tepelnou hodnotu odpovídající potřebám práce v motoru provozovaném na LPG;
- motor nemá takový kompresní poměr, jaký by pro práci s LPG mít měl, resp. mohl;
- přechodové stavy při přepínání chodu motoru z jednoho paliva na druhé jsou z hlediska hladkosti tohoto "přechodu" náročné právě na zapalování směsi v momentech, kdy má nepříznivého složení;
- příprava směsi s LPG u "doroubovávaných systémů" stále ještě není ve srovnání s dnešní úrovní přípravy směsi s benzínem na srovnatelně vysoké úrovni, přečemž největší problémy představují přechodové režimy, zejména prudká akcelerace/decelerace - odtud opět zvýšené nároky na zapalování;
- původní rozsah regulace předstihu zážehu nemusí při provozu na LPG stačit, což představuje dodatečnou zátěž mj. právě pro zapalovací svíčky, a současně je důvodem, proč se LPG nejlépe daří v přeplňovaných motorech, disponujících nejen širším rozsahem regulace předstihu, ale i regulací plnicího tlaku, což je vlastně totéž, jako změna stupně komprese (viz též druhá odrážka shora).
modelář

Příspěvek od modelář »

FF píše:...áno, ale to všetko záleží od konštrukcie (a aj od stavu) zapaľovania v tom ktorom aute.
Když ono je třeba - pokud už něčeho chci dosáhnout - použít něco, co vůbec vykazuje potenciál nějakého přínosu. A to není ani jedno z toho, co uvedl NOVON...
FF

Příspěvek od FF »

modelář píše:...- původní svíčky pro benzín nemají tepelnou hodnotu odpovídající potřebám práce v motoru provozovaném na LPG;
...
Práve (aj) preto je treba používať zapaľovacie sviečky určené na LPG. Keď to zhrniem sú to tieto tri dôvody:
-horšie prostredie pre preskok iskry, kompenzuje sa zúženými elektródami
-potrebná zvýšená chemická odolnosť voči špecifickým látkam, kompenzuje sa legovaním elektródy
-potrebná iná tepelná hodnota zapaľovacej sviečky, kompenzuje sa už priamo v "označení" zapaľovacej sviečky
modelář

Příspěvek od modelář »

Není potřeba nic kompenzovat, úplně postačí, když použiješ špičkové zapalovací svíčky, např. z řady Denso Iridium. :wink: Speciální svíčky pro LPG totiž není nic jiného, než marketingový mýtus! A když už, tak jde pouze o "lepší" svíčky, jejichž použití by přineslo užitek i v normálním motoru jezdícím výhradně na benzín (samozřejmě v případě volby odpovídající tepelné hodnoty).

Jak jsem ostatně už napsal: "Použít "lepší" zapalovací svíčku je výhodné vždy a za všech okolností, a to bez ohledu na druh paliva".
FF

Příspěvek od FF »

...áááá modelář sa tento krát mýli!!!!
modelář

Příspěvek od modelář »

V čem že to?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pitris píše:
Anonymous píše:Někdy může být motor celý potečený od benzínu a nechytne ,prostě štěstí ale kámoš si umýval motor benzínem a to nebyl nastartovaný a asi přeskočila jiskřička buď od ventilátoru nebo buhví čeho a měl co dělat aby uskočil a uhasil to.
No, on ani tak není hořlavý benzin, ale jeho páry.....
a na plynový systém jsou kladeny vyšší bezpečnostní nároky, jak na benzinový.
Pitrisi máš pravdu tak nějak jsem to myslel i já benzín hoří celkem dobře i jeho páry ale na plyn jsou kladeny daleko větší bezpečnostní nároky ,např každoroční revize nebo po 10000 km ,to u benzínu nehrozí tam kolikrát lidi jezdí dokud to jede a pak se diví nad netěsnými nádržemi karburátory či díravými palivovými hadičkami až do té doby než auto nechce jet z důvodu nenasátí benzínu atd.
modelář

Příspěvek od modelář »

Jenže doba výrazně pokročila, a benzín už dávno není nasáván (AC pumpou), ale naopak tlačen (elektrickým čerpadlem u nádrže či ještě lépe přímo v nádrži), vícebodová elektronická vstřikování doznala značného rozšíření již před 20 lety, ale objevila se ještě mnohem dříve (že někteří výrobci zaspali min. 10 let, za to já nemohu :P ), a systémy dodávky paliva, resp. benzínu, jsou dnes několikanásobně jištěny zejména před jeho únikem v případě havárie vozu, ale i při vzniku nějaké netěsnosti. Takže když už srovnávat, pak alespoň srovnávat srovnatelné, prosím!
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Je jasné že dnes je palivo dodáváno i elektrickým čerpadlem to ale nevylučuje možnost netěsnosti nebo úniku.
modelář

Příspěvek od modelář »

Sice to nevylučuje vznik netěsnosti či úniku, ale prakticky to vylučuje provozování auta s takovou netěsností či únikem, a to právě z důvodu zajištění především jeho bezpečnosti, ale také ochrany ovzduší před emisemi těkavých uhlovodíků. V daném případě tak "péče o ŽP" napomáhá posilovat mnohem důležitějši hledisko požární bezpečnosti, byť zcela souhlasím s Pkodem, že hlavní příčinou požárů aut tradičně byla, je a zůstává elektroinstalace.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

No a ty pravidelné zkoušky a revize plynu také prakticky vylučují provozování plynového auta z netěsnostmi a úniky a také souhlasím s P Kodem že elektroinstalace je většinou hlavním důvodem požáru kromě havárie nebo právě nedodržování těchto revizí a zkoušek či výměny nádrží. :wink:
modelář

Příspěvek od modelář »

Opět jsi to nepochopil! U moderního auta může unikat benzín prakticky pouze v případě, že běží elektrické benzínové čerpadlo, jenže jeho běhu dnes účinně zabrání elektronické ochranné systémy, jakmile zjistí nesrovnalosti v tlacích kvůli event. netěsnosti, takže se vlastně nic nestane. Naopak u auta na plyn dochází v případě jeho úniku k vytváření výbušné směsi bez ohledu na jeho provozuschopnost, revize nerevize! To je ostatně také hlavní důvod, proč se řada zemí z důvodu obecné ochrany před výbuchem raději úplně zřekla aut na plyn.
Odpovědět