životnost oleje při provozu na LPG
Moderátor: Colommbo
Používám svíčky,které předepisuje výrobce motoru a bez problémů.Zkoušel jsem i BRISK SILVER,ale nepoznal jsem žádný rozdíl oproti 3-elektrodovým NGK...FF píše:...a okrem toho zmes LPG so vzduchom sa oproti benzínu so vzduchom zapaľuje o niečo málo ťažšie, preto sa aj na LPG používajú zapaľovacie sviečky s užšími elektródami, aby bola rovnaká "sila" na menšej ploche a teda, aby sa zmazal rozdiel v horšej zapáliteľnosti.
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Tohle platí zcela obecně, neboť to vychází z prosté fyzikální poučky, že "největší elektrický náboj je vždy na špici/na hraně"! Jinými slovy: použít "lepší" zapalovací svíčku je výhodné vždy a za všech okolností bez ohledu na druh paliva, jelikož tím lze jen pozitivně ovlivnit zdroj energie v motoru s vnitřním spalováním, totiž vlastní spalovací proces, jeho průběh a tudíž i efektivitu.FF píše:...a okrem toho zmes LPG so vzduchom sa oproti benzínu so vzduchom zapaľuje o niečo málo ťažšie, preto sa aj na LPG používajú zapaľovacie sviečky s užšími elektródami, aby bola rovnaká "sila" na menšej ploche a teda, aby sa zmazal rozdiel v horšej zapáliteľnosti.
A důvodem, proč se u motorů přestavěných na LPG obvykle přechází na "lepší" svíčky, není ani tak "horší zapálitelnost" směsi LPG se vzduchem, jako spíše to, že:
- původní svíčky pro benzín nemají tepelnou hodnotu odpovídající potřebám práce v motoru provozovaném na LPG;
- motor nemá takový kompresní poměr, jaký by pro práci s LPG mít měl, resp. mohl;
- přechodové stavy při přepínání chodu motoru z jednoho paliva na druhé jsou z hlediska hladkosti tohoto "přechodu" náročné právě na zapalování směsi v momentech, kdy má nepříznivého složení;
- příprava směsi s LPG u "doroubovávaných systémů" stále ještě není ve srovnání s dnešní úrovní přípravy směsi s benzínem na srovnatelně vysoké úrovni, přečemž největší problémy představují přechodové režimy, zejména prudká akcelerace/decelerace - odtud opět zvýšené nároky na zapalování;
- původní rozsah regulace předstihu zážehu nemusí při provozu na LPG stačit, což představuje dodatečnou zátěž mj. právě pro zapalovací svíčky, a současně je důvodem, proč se LPG nejlépe daří v přeplňovaných motorech, disponujících nejen širším rozsahem regulace předstihu, ale i regulací plnicího tlaku, což je vlastně totéž, jako změna stupně komprese (viz též druhá odrážka shora).
Práve (aj) preto je treba používať zapaľovacie sviečky určené na LPG. Keď to zhrniem sú to tieto tri dôvody:modelář píše:...- původní svíčky pro benzín nemají tepelnou hodnotu odpovídající potřebám práce v motoru provozovaném na LPG;
...
-horšie prostredie pre preskok iskry, kompenzuje sa zúženými elektródami
-potrebná zvýšená chemická odolnosť voči špecifickým látkam, kompenzuje sa legovaním elektródy
-potrebná iná tepelná hodnota zapaľovacej sviečky, kompenzuje sa už priamo v "označení" zapaľovacej sviečky
Není potřeba nic kompenzovat, úplně postačí, když použiješ špičkové zapalovací svíčky, např. z řady Denso Iridium. Speciální svíčky pro LPG totiž není nic jiného, než marketingový mýtus! A když už, tak jde pouze o "lepší" svíčky, jejichž použití by přineslo užitek i v normálním motoru jezdícím výhradně na benzín (samozřejmě v případě volby odpovídající tepelné hodnoty).
Jak jsem ostatně už napsal: "Použít "lepší" zapalovací svíčku je výhodné vždy a za všech okolností, a to bez ohledu na druh paliva".
Jak jsem ostatně už napsal: "Použít "lepší" zapalovací svíčku je výhodné vždy a za všech okolností, a to bez ohledu na druh paliva".
Pitrisi máš pravdu tak nějak jsem to myslel i já benzín hoří celkem dobře i jeho páry ale na plyn jsou kladeny daleko větší bezpečnostní nároky ,např každoroční revize nebo po 10000 km ,to u benzínu nehrozí tam kolikrát lidi jezdí dokud to jede a pak se diví nad netěsnými nádržemi karburátory či díravými palivovými hadičkami až do té doby než auto nechce jet z důvodu nenasátí benzínu atd.Pitris píše:No, on ani tak není hořlavý benzin, ale jeho páry.....Anonymous píše:Někdy může být motor celý potečený od benzínu a nechytne ,prostě štěstí ale kámoš si umýval motor benzínem a to nebyl nastartovaný a asi přeskočila jiskřička buď od ventilátoru nebo buhví čeho a měl co dělat aby uskočil a uhasil to.
a na plynový systém jsou kladeny vyšší bezpečnostní nároky, jak na benzinový.
Jenže doba výrazně pokročila, a benzín už dávno není nasáván (AC pumpou), ale naopak tlačen (elektrickým čerpadlem u nádrže či ještě lépe přímo v nádrži), vícebodová elektronická vstřikování doznala značného rozšíření již před 20 lety, ale objevila se ještě mnohem dříve (že někteří výrobci zaspali min. 10 let, za to já nemohu ), a systémy dodávky paliva, resp. benzínu, jsou dnes několikanásobně jištěny zejména před jeho únikem v případě havárie vozu, ale i při vzniku nějaké netěsnosti. Takže když už srovnávat, pak alespoň srovnávat srovnatelné, prosím!
Sice to nevylučuje vznik netěsnosti či úniku, ale prakticky to vylučuje provozování auta s takovou netěsností či únikem, a to právě z důvodu zajištění především jeho bezpečnosti, ale také ochrany ovzduší před emisemi těkavých uhlovodíků. V daném případě tak "péče o ŽP" napomáhá posilovat mnohem důležitějši hledisko požární bezpečnosti, byť zcela souhlasím s Pkodem, že hlavní příčinou požárů aut tradičně byla, je a zůstává elektroinstalace.
Opět jsi to nepochopil! U moderního auta může unikat benzín prakticky pouze v případě, že běží elektrické benzínové čerpadlo, jenže jeho běhu dnes účinně zabrání elektronické ochranné systémy, jakmile zjistí nesrovnalosti v tlacích kvůli event. netěsnosti, takže se vlastně nic nestane. Naopak u auta na plyn dochází v případě jeho úniku k vytváření výbušné směsi bez ohledu na jeho provozuschopnost, revize nerevize! To je ostatně také hlavní důvod, proč se řada zemí z důvodu obecné ochrany před výbuchem raději úplně zřekla aut na plyn.