záměna oleje

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
strejdak

záměna oleje

Příspěvek od strejdak »

Dobrý den,žádám o seriozní radu..
Mám olej ESSO VW 50501 a rád bych ho použil do auta Peugeot 106 XRD,obsah 1,4 diesel,r.v.1993,najeto téměř 200000km,doposud jsem používal olej ESSO Uniflo 10W-40.Jen nerad bych udělal nějakou hloupost.Děkuji za radu.
strejdak
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Nevidím v tom problém. Pro "klid duše" je možné první interval výměny o něco zkrátit.
Honzik

Seš magor

Příspěvek od Honzik »

Chceš aby ten motor vylágroval? Ty si dam klidně nalej M6-AD, ale neraď takovýdle hovadiny..
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Seš magor

Příspěvek od bjukemen »

Honzik píše:Chceš aby ten motor vylágroval? Ty si dam klidně nalej M6-AD, ale neraď takovýdle hovadiny..
...o čo Ti teraz akože išlo...???...ESSO je super a bude mu dobre v Pežotíku...
Návštěvník

Re: Seš magor

Příspěvek od Návštěvník »

Honzik píše:Chceš aby ten motor vylágroval? Ty si dam klidně nalej M6-AD, ale neraď takovýdle hovadiny..
A víš vůbec co je norma 501 01?
Návštěvník

Re: Seš magor

Příspěvek od Návštěvník »

Anonymous píše:
Honzik píše:Chceš aby ten motor vylágroval? Ty si dam klidně nalej M6-AD, ale neraď takovýdle hovadiny..
A víš vůbec co je norma 501 01?
Udělal jsem tam překlep, mělo to být 505 01.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Honzík si to asi popletl také :lol: opravdu nevidím důvod, proč nepoužít olej normy VW505.01 do dieselu od Peugeota. Ta VWnorma plní vyšší požadavky na kvalitu oleje jako evropská B3, kterou plní ten olej Esso Uniflo. A nevím, jestli tomu "Pežotíku" nestačí i B2. A i to Uniflo plní API CF, takže tam nehrozí ani žádné rozpouštění karbonu.
Ovšem vycházím z předpokladu, že to Esso 505.01 je SAE 5w40
1616

Příspěvek od 1616 »

O motorových olejích se toho nadiskutovalo velmi mnoho, ale pořád se v diskuzích opakuje řešení stejných problémů :

..syntetika, polosyntetika, minerál...

..15W40,10W40 nebo 5W30...

..který olej je nejlepší...

..přidávat do olejů dodatečně aditiva...

..slyšel jsem že olej značky xy nestojí za nic...

..z ruské ropy nelze vyrobit kvalitní oleje...


Syntetika proti všem

Na rozdělení olejů (syntetika,polosyntetika,minerál) se už nehraje. Toto už poněkud zprofanované označení, pouze vypovídá jakým postupem byl vyroben základový olej. A podle rozhodnutí zodpovědných orgánů může být toto označení použito i pro oleje vyrobené jinak než čistě syntetickou cestou .

Toto označení nevypovídá o kvalitě olejů a jejich výkonu. Prostě a jednoduše minerální olej dané klasifikce je stejně kvalitní jako olej stejné klasifikace vyrobený syntetickou cestou.

Další podrobnosti nejsou pro obyčejné spotřebitele rozhodující a v případě zájmu lze tyto informace nalézt na internetu (např. www.oleje.cz nebo jiných).


Viskozita olejů dle SAE

Na každém oleji nalezneme v první řadě označení viskozity v tomto formátu 10W40 toto označení je důležité a vypovídá o viskozitních vlastnostech oleje v závislosti na teplotních podmínkách.

Viskozita není hustota oleje, tato veličina vyjadřuje velikost vnitřního tření.

Pokud použijeme olej s nízkou viskozitou nevytvoří se dostatečný mazací film a motor můžeme zadřít. Pokud použijeme olej s vysokou viskozitou olej se těžko dostává k mazaným místům a následky jsou stejné, navíc se zvýší pasivní odpor motoru a zvýší se ztráty.

Se stoupající teplotou viskozita klesá.

Jednoduché vyložení této šifry 10W 10 je stupeň W je winter ( zima) označení vlastností oleje pro provoz v zimních měsících.

40 je označení vlastností oleje pro provoz v létě.

Když je použita pouze část označení (např. zimní index 5W,10W nebo pouze letní index 30,40) znamená to že olej není vícerozsahový (multigradový) a je určen pouze pro použití za určitých podmínek (10W pouze v zimě, 30,40 pouze v létě).

Lidsky a srozumitelně -zimní index informuje o vlastnostech oleje za studena ( rozhodující je čerpatelnost při mezních zimních teplotách) letní index naopak informuje o schopnostech zachovat mazací schopnost oleje při vysokých letních teplotách při provozní teplotě oleje. Viskozita je olejů se stejným letním indexem je při provozní teplotě stejná nebo je v ní minimální rozdíl to znamená že olej 0W40 a 15W40 se budou při provozní teplotě chovat stejně. Rozdíl je pouze v čerpatelnosti při nízkých zimních teplotách.

Z toho plyne, že pokud budu vozidlo provozovat po celý rok a na krátké tratě koupím olej 0W40 . Pokud pouze v létě na dlouhé trati (jízdy na dovolenou) použiju v klidu olej 15W40 (pozor další parametry stanovené výrobcem musí plnit a pokud výrobce tuto viskozitní třídu pro daný motor povoluje).

Orientace na oleje z co nejvyšším rozsahem vikozity není také to správné ořechové, pro docílení tohoto rozsahu je nutné přidat do oleje modifikátory viskozity. Tyto se mohou stát příčinou problémů s olejem. Během provozu vozidla dochází k postupné degradaci oleje (těchto přísad) a vlastnosti oleje se postupně mění.

Pro lepší srozumitelnost přikládám tabulku podle které je možno se řídit při výběru oleje.



Doporučené viskozitní třídy SAE dle vnějších teplot








Výkonová klasifikace dle ACEA a API


Mnohem důležitější pro výběr oleje je výkonová klasifikace oleje. Používá se výkonová klasifikace dle dvou norem ACEA je norma evropská a API je norma Americká. Tyto normy se dělí na normy pro benzínové motory, naftové motory a motory těžkých nákladních vozidel.

Norma ACEA platí od roku 1995, proto u starších vozidel (vyrobených před začátkem platnosti této normy) nebudou stanoveny výrobcem požadavky na olej dle této normy. Někteří výrobci tyto požadavky stanovili dodatečně a většinou je na dotaz majitelů těchto vozidel sdělí.


Zde bude nejsrozumitelnější použití přímo výtahu z těchto norem.



A - Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel

Výkonnostní třída ACEA
Použití oleje
HTHS
[mPa.s]

A1, B1
Standardní olej, normální intervaly výměny
2,9 - 3,5

A2, B2
Standardní olej, normální intervaly výměny
> 3,5

A3, B3
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
> 3,5

B4
Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním
> 3,5

A4
Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním
-

A5, B5
Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS
2,9 - 3,5





E1
Již neplatné od 3/2000
>= 3,5

E2
Standardní olej, normální intervaly výměny
>= 3,5

E3
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
>= 3,5

E4
Olej pro extrémě vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
>= 3,5

E5
Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny
>= 3,5



Oleje pro benzínové motory

Výkonnostní
třída API
Status
Použití oleje

SM
Současná
Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot.

SL
Současná
Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001.

SJ
Současná
Pro motory z roku 1996 a mladší.

SH
Zastaralá
Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SG
Zastaralá
Pro motory z roku 1989 - 1993. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi.

SF
Zastaralá
Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SE
Zastaralá
Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SD
Zastaralá
Pro motory z roku 1968 - 1970. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SC
Zastaralá
Pro motory z roku 1964 - 1967. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi.

SB
Zastaralá
Pro starší motory vyžadující minimální ochranu aditivy. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.

SA
Zastaralá
Pro starší motory, bez nároku na výkon a ochranu. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem.





Oleje pro dieselové motory

Výkonnostní
třída API
Status
Použití oleje

CI-4
Současná
Zavedena v září 2002. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů.

CH-4
Současná
Zavedena v roce 1998. Pro vysoko-rychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití s palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů.

CG-4
Současná
Zavedena v roce 1995. Pro vysoce zatížené, vysoko rychlostní, čtyřdobé motory uživající palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. CG-4 oleje jsou požadovány pro motory splňující emisní normy z roku 1994. Může být použit místo CD, CE a CF-4 olejů.

CF-4
Současná
Zavedena v roce 1990. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CE olejů.

CF-2
Současná
Zavedena v roce 1994. Pro vysoce zatížené, dvoudobé motory. Může být použit místo CD-II olejů.

CF
Současná
Zavedena v roce 1994. Pro off-road motory s nepřímým vstřikováním a motory používající palivo s hmotnostním objemem síry nad 0.5%. Může být použit místo CD olejů.

CE
Zastaralá
Zavedeno v roce 1987. Pro vysoko-rychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CC a CD olejů.

CD-II
Zastaralá
Zavedeno v roce 1987. Pro dvoudobé motory.

CD
Zastaralá
Zavedeno v roce 1955. Pro určité atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem.

CC
Zastaralá
Pro motory z roku 1961.

CB
Zastaralá
Pro středně zatížené motory z roku 1949 až 1960.

CA
Zastaralá
Pro lehce zatížené motory z roku 1940 - 1950.




Kromě těchto norem existují ještě normy výrobců popř. provozovatelů vozidel.

Mezi normy výrobců vozidel patří normy fy,VW, Ford, MAN, MB, Volvo,BMW a pod. ve kterých výrobci motorů stanovují požadavky na olej a podle těchto požadavků oleje testují.

Z norem provozovatelů je nejznámější norma MIL-L americké armády.

Obecně lze říci že čím více klasifikací olej splňuje, tím více platíme za to že ho výrobce nechal testovat (akreditované laboratoře které tyto testy dělají si je nechají velmi dobře zaplatit).

Zde neexperimentovat, olej vybírat dle doporučení výrobce. Olej nemusí mít atest výrobce (např VW 502.00) ale musí splňovat požadavky výrobce dle ACEA a API, každý výrobce tyto normy uvádí mezi požadavky na náplně v návodu k vozidlu.

Trochu problematické je použití lehkoběžných olejů (třídy A1/B1, A5/B5 dle ACEA), pokud je použijeme v motorech které pro tyto oleje nejsou konstruovány hrozí poškození motorů!!

Některé oleje nemají uvedenu normu dle ACEA a API ale toto jsou oleje používané pouze v servisní síti daného výrobce a mimo ní se prakticky nedostanou. Akreditace dle těchto norem si výrobci olejů nechávají dělat proto aby mohli oleje dodávat výrobci pro prvonáplně nebo jako olej pro servisní síť.






Který olej je nejlepší


Tato otázka je celkem zbytečná. Když si objedná srovnávací test Výrobce XY je nejlepší olej XY, když YX vítězí YX a podobně.

Oleje musí splňovat podmínky výše zmiňovaných norem. Pokud olej splňuje požadavky norem akreditovaná zkušebna udělí oleji osvědčení a výrobce toto uvede v technické dokumentaci k oleji. S jakou rezervou olej zkouškou prošel se nikde neuvádí.

Pověra že musíme používat stejný olej od jednoho výrobce po celou životnost motoru je pouze pověra.

Já bych se vyhnul neznámým značkám olejů prodávaných v supermarketech za nízké ceny. Někdy se jedná o oleje známých výrobců v přebalu za podezdřele nízké ceny. Zde platí, že výrobce musel někde ušetřit. Vyhnul bych se také rozlévaným olejům z nejistého zdroje.

To že některý olej nesplňuje požadované parametry jsou zprávy z agentury JPP ( jedna paní povídala). Tyto zaručené zprávy bývají někdy šířeny v internetových diskuzích. Pokud by si toto nějaký výrobce dovolil, byl by to při dnešní konkurenci jeho brzký konec.



Přidávání dodatečných aditiv


Zde opatrně oleje jsou míchány dle ověřené receptury a musí splňovat dané požadavky, přidáním dalších aditiv vylepšíme některé jejich vlastnosti, ale můžeme některé potlačit.

Zde bych se nebál přidat dodatečná aditiva která vyrábí daný výrobce oleje.

Ve vlastní zájmu nepřidávejte aditiva do nových motorů v záruce, v případě poruch by mohlo být přidáni aditiva důvodem k zamítnutí záruční opravy.

Výrobce přidává aditiva při výrobě oleje dle požadavku na vlastnosti oleje a jeho cenu. Pokud chcete mít dobrý pocit z toho, že jste motoru dopřáli kupte radši dražší olej od renomovaného výrobce.



Ruská Ropa oblíbený strašák


Z ruské ropy se vyrábějí oleje po celém světě (snad kromě světa arabského). Souvisí to z globalizací trhu, všichni dodávají všem.

V dnešní době lze vyrobit kvalitní motorový olej i z ,,fritovacího oleje", záleží pouze na výrobních nákladech. A odstranění síry, kterou ruská ropa obsahuje ve větší míře než ropy jiné, není žádný problém. Síru je nutno odstranit z každých olejů a záleží pouze na to kolik a schopnostech toho daného výrobce.

Základové oleje nakupují výrobci olejů po celém světě záleží na kvalitě ceně, (samozřejmě si je také vyrábějí).


Shrnutí


Nakupujte oleje dle požadavků výrobce motorů.

Značku olejů si vyberte podle zkušenosti nebo odporučení (pokud měníte olej v servisu toto za vás obstará servis a zároveň zodpovídá za volbu správného oleje).

Je nutno si uvědomit že mohu koupit olej obdobných parametrů za 150 Kč ale také za 500 a více Kč.

Vyhněte se olejům neznámého původu a nápadně laciným olejům.

Při malém ročním km nájezdu, nebo výrobcem pevně stanovené výměnné lhůtě nepoužívejte oleje s prodlouženou životností (tzv. Long Life oleje) jsou to zbytečné investice.


Závěrem


Je víc než jisté že se najde spousta ,,odborníků", kteří nebudou s tím co jsem napsal souhlasit. Je nutné si uvědomit, že jsem nepsal odborný článek, ale návod pro obyčejné spotřebitele jak se orientovat při nákupu oleje. Pokud se chce někdo věnovat problematice mazání více najde dost odborné literatury nebo specializovaných internetových stránek.Převzato z internetu :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

když nato muže jezdit šrot vw tak pežot s přehledem
Odpovědět