Vzduchové filtry
Moderátor: Colommbo
Když je řeč o filtrech,tak bych rád prozkoumal,jaký filtry používají na speciálech na aktuálním Dakaru. Myslím si že bych tam moc bavlněných filtrů napuštěných olejem nenašel.V takových podmínkách určitě používají vícestupňovou soustavu filtrů i za cenu ztráty odporem sání u nepřeplńovaných motorů navíc ve 4000metrech nad mořem..
http://www.tuningweb.sk/sindex.php?akc=texty&id=5Anonymous píše:Když je řeč o filtrech,tak bych rád prozkoumal,jaký filtry používají na speciálech na aktuálním Dakaru. Myslím si že bych tam moc bavlněných filtrů napuštěných olejem nenašel.V takových podmínkách určitě používají vícestupňovou soustavu filtrů i za cenu ztráty odporem sání u nepřeplńovaných motorů navíc ve 4000metrech nad mořem..
Hneď v druhom odstavci sa píše:
"V závode Rallye Paríž Dakar sú filtre K & N číslom jedna medzi pretekárskymi jazdci od veľkého závodného nákladného automobilu cez rallye automobil až po motocykel. "
Kdyz uz se tu resi, ktery olej je pro motor nejlepsi z pohledu opotrebeni, bylo by vhodne podobne hodnotit i filtry. Vzdyt nema cenu znehodnotit prinosy oleje nekvalitni filtraci
Uz to tu urcite bylo, mam vsak pocit, ze to bude dobre zopakovat.
Nejsem proti zadne technologii a zkusim to z te technicke stranky.
Takze proc filtr vubec pred motorem je? Ma zachytit necistoty, ktere mohou motor poskodit. Spravne, nemusi to byt vsechny, jen ty "nebezpecne". Ve specialnich pripadech se nefiltruje vubec. V zacatcich automobilismu se fitrovaly necistoty, ktere mohly zpusobit prime poskozeni, casem i ty zpusobujici zvysene opotrebeni. Ktere to jsou? Jsou to obecne ty, ktere maji vetsi rozmer nez tloustka olejoveho filmu mezi dily v pohybu. U motoru osobaku je snaha do motoru "nepoustet" castice nad zhruba 10um. Podle toho jsou take delane vzduchove i olejove filtry. Castice nad tech zhruba 10um se uz "neschova" v oleji a prijde do kontaktu primo s dily v pohybu. Tento pripad zpusobuje vyznamne opotrebeni dilu i oleje.
Mensi castice se na opotrebeni podili minimalne. Az pri velkem objemu zpusobi zvyseni vizkozity oleje a mirne zvyseni mechanickeho opotebeni.
Ted k tem materialum filtru. Olejem napustena "bavlnena" i ruzne peny s otevrenymi pory funguji tak, ze se na olejem napusteny material s velkymi "pory" prilepuji prachove castice. To ale pouze pri splneni nekolika podminek. Prvni je predevsim kontakt castice s materialem filtru. Dostatecny kontakt je pravdepodobny, vzhledem k clenitosti struktury. Rozhodne to ale neni 100% jistota. Druhou podminkou je "lepivost" povrchu napusteneho olejem. Aby se castice necistoty "prilepila", musi byt vrstva oleje dost silna, aby castici zachytila a udrzela. Olejova vrstva se musi vytvorit i na kazde zachycene castici, aby byla funkce nadale zachovana. Tady jsou ale protichudne pozadavky. Vysoka viskozita vytvori pozadovanou silnejsi vrstvu, zase ale pomalu vzlina a pokryva nove castice. Jak se postupne filtr zanasi (a olej nepokryva ty nove prichazejici), necistoty se dostavaji stale hloubeji do struktury nez jsou zachyceny. V presycenych vrstvach se uvolnuji shluky castic a ty diky sve velikosti strukturou prochazi rychleji. Nakonec filtem muze projit castice velikosti srovantelne s rozmery poru filtru. Ze zacatku je to ciste statisticka zalezitost, jestli castice projde bez kontaktu nebo s dost velkou energii branici zachyceni. S pribyvajici znecistenim ale pocet prochazejicich castic stoupa, vcetne tech "velkych". Na zanaseni filtru se podili i ty male necistoty, ktere by nebylo nutne filtroval.
U "papiroveho" je to jinak, ten se chova jako sito. Vetsi castice nez je velikost poru neprojde, mensi projde. S pribyvajicim mnozstvim necistot se pory castecne zaplnuji, tim zmensuji a zachyceny jsou i mensi castice nez na pocatku.Filtrem tak i v tom nejnepriznivejsim pripade prochazi jen castice "male", z pohledu opotrebeni bezpecne. Filtrovat i ty mensi by nemelo smysl, jen by rostl prutocny odpor, snizovala se zivotnost vlozky.
Ja volim s ohledem na nizke opotrebeni "papirovy". Zvysene tlakove ztraty lze pri nejhorsim dohnat vetsi plochou filtru. Filtr neni problem pravidelne vymenit a i kdyby, snizeny vykon docasne preziju.
Problem s vodou ve filtru jsem zatim nemel, ale jiste je na tom z tohoto pohledu"bavlneny" filtr lepe. Na druhou stranu jim za vhlka projde prakticky cokoliv. "bavlna" totiz vlhke necistoty (samotnou vodu) vaze podstatne hur.
Dale ktomu "spineni" v sani u "papirove" vlozky. Podle toho, dle meho nazoru, nelze hodnotit "kvalitu" filtrace. "spina" jsou totiz v naproste vetsine ty male, pro motor "neskodne" necistoty.
Uz to tu urcite bylo, mam vsak pocit, ze to bude dobre zopakovat.
Nejsem proti zadne technologii a zkusim to z te technicke stranky.
Takze proc filtr vubec pred motorem je? Ma zachytit necistoty, ktere mohou motor poskodit. Spravne, nemusi to byt vsechny, jen ty "nebezpecne". Ve specialnich pripadech se nefiltruje vubec. V zacatcich automobilismu se fitrovaly necistoty, ktere mohly zpusobit prime poskozeni, casem i ty zpusobujici zvysene opotrebeni. Ktere to jsou? Jsou to obecne ty, ktere maji vetsi rozmer nez tloustka olejoveho filmu mezi dily v pohybu. U motoru osobaku je snaha do motoru "nepoustet" castice nad zhruba 10um. Podle toho jsou take delane vzduchove i olejove filtry. Castice nad tech zhruba 10um se uz "neschova" v oleji a prijde do kontaktu primo s dily v pohybu. Tento pripad zpusobuje vyznamne opotrebeni dilu i oleje.
Mensi castice se na opotrebeni podili minimalne. Az pri velkem objemu zpusobi zvyseni vizkozity oleje a mirne zvyseni mechanickeho opotebeni.
Ted k tem materialum filtru. Olejem napustena "bavlnena" i ruzne peny s otevrenymi pory funguji tak, ze se na olejem napusteny material s velkymi "pory" prilepuji prachove castice. To ale pouze pri splneni nekolika podminek. Prvni je predevsim kontakt castice s materialem filtru. Dostatecny kontakt je pravdepodobny, vzhledem k clenitosti struktury. Rozhodne to ale neni 100% jistota. Druhou podminkou je "lepivost" povrchu napusteneho olejem. Aby se castice necistoty "prilepila", musi byt vrstva oleje dost silna, aby castici zachytila a udrzela. Olejova vrstva se musi vytvorit i na kazde zachycene castici, aby byla funkce nadale zachovana. Tady jsou ale protichudne pozadavky. Vysoka viskozita vytvori pozadovanou silnejsi vrstvu, zase ale pomalu vzlina a pokryva nove castice. Jak se postupne filtr zanasi (a olej nepokryva ty nove prichazejici), necistoty se dostavaji stale hloubeji do struktury nez jsou zachyceny. V presycenych vrstvach se uvolnuji shluky castic a ty diky sve velikosti strukturou prochazi rychleji. Nakonec filtem muze projit castice velikosti srovantelne s rozmery poru filtru. Ze zacatku je to ciste statisticka zalezitost, jestli castice projde bez kontaktu nebo s dost velkou energii branici zachyceni. S pribyvajici znecistenim ale pocet prochazejicich castic stoupa, vcetne tech "velkych". Na zanaseni filtru se podili i ty male necistoty, ktere by nebylo nutne filtroval.
U "papiroveho" je to jinak, ten se chova jako sito. Vetsi castice nez je velikost poru neprojde, mensi projde. S pribyvajicim mnozstvim necistot se pory castecne zaplnuji, tim zmensuji a zachyceny jsou i mensi castice nez na pocatku.Filtrem tak i v tom nejnepriznivejsim pripade prochazi jen castice "male", z pohledu opotrebeni bezpecne. Filtrovat i ty mensi by nemelo smysl, jen by rostl prutocny odpor, snizovala se zivotnost vlozky.
Ja volim s ohledem na nizke opotrebeni "papirovy". Zvysene tlakove ztraty lze pri nejhorsim dohnat vetsi plochou filtru. Filtr neni problem pravidelne vymenit a i kdyby, snizeny vykon docasne preziju.
Problem s vodou ve filtru jsem zatim nemel, ale jiste je na tom z tohoto pohledu"bavlneny" filtr lepe. Na druhou stranu jim za vhlka projde prakticky cokoliv. "bavlna" totiz vlhke necistoty (samotnou vodu) vaze podstatne hur.
Dale ktomu "spineni" v sani u "papirove" vlozky. Podle toho, dle meho nazoru, nelze hodnotit "kvalitu" filtrace. "spina" jsou totiz v naproste vetsine ty male, pro motor "neskodne" necistoty.
Amatérský závodník, který do loňského ročníku pravidelně jezdíval Dakar, ovšem ne ten dnešní latinskoamerický, nýbrž ten původní, africký (ano, stále žije, jen bez pozornosti médií, což jsem se dozvěděl právě od dotyčného závodníka) používá klasický filtr z netkané textilie v boxu, přičemž dodatečný box před tím s vložkou, přes který jde nasávaný vzduch v prvé řadě, má nacpaný kuchyňskými drátěnkami. Ty po každém závodním dni vyklepe, a jede se dál! Motor atmosférický benziňák V8.Anonymous píše:Když je řeč o filtrech,tak bych rád prozkoumal,jaký filtry používají na speciálech na aktuálním Dakaru. Myslím si že bych tam moc bavlněných filtrů napuštěných olejem nenašel.V takových podmínkách určitě používají vícestupňovou soustavu filtrů i za cenu ztráty odporem sání u nepřeplńovaných motorů navíc ve 4000metrech nad mořem..
Našiel som zaujímavé úpravy nasávania vzduchu u Fabie HTP. Investícia to nie je veľká a mohlo by to byť vhodné riešenie aj pre Tvoje auto:skodovkar píše:U běžného, inteligentního motoru, kde je vzduchový filtr rozumně vzdálený od motoru bych souhlasil. Už tak ale nesouhasím v mém případě, kdy je u fabie (starších HTP) filtr součástí plastového deklu motoru. Sice se tam nedostane voda (a systém nasávání teplého vzduchu z vrchu motoru je řešen klapkou na "bimetalu") ale podle mě tam je pekelné horko a to by mohlo ten olej buď vysoušet a nebo roztápět a mohl by se strhávat přímo na mechanizmus klapky.
http://forum.skodahome.cz/topic/72854-z ... -htp-47kw/
http://forum.skodahome.cz/topic/12734-filter-na-12htp/
Odvetranie kľukovej hriadele (hadička od veka ventilov) je vyvedené tiež pred snímačom vzduchu. Odtiaľ sa dostáva k snímaču tlaku vzduchu toľko olejových výparov, že je úplne zbytočné obávať sa nejakého impregnačného oleja:
http://forum.skodahome.cz/topic/95135-s ... ho-vzduch/
Je to štandardný box z 1.4 a predpokladám, že bude mať zabudovanú klapku s termostatom. Prípadne by sa tam ešte mohla pridať hadica na usmernenie teplého vzduchu.
Ale mám dojem, že novšie Fabie HTP mali podobné riešenie už v sérii, takže možno by mohli byť dostupné diely aj originálne pre HTP.
To pôvodné riešenie mi pripadá veľmi nešťastné, motor predsa potrebuje nasávať studený vzduch.
Ale mám dojem, že novšie Fabie HTP mali podobné riešenie už v sérii, takže možno by mohli byť dostupné diely aj originálne pre HTP.
To pôvodné riešenie mi pripadá veľmi nešťastné, motor predsa potrebuje nasávať studený vzduch.