Vzduchové filtry

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Pkod

Příspěvek od Pkod »

modelář píše: Je až s podivem, že takový "znalec" může hlásat tak zkreslenou informaci, lépe řečeno pravý opak skutečnosti! Ze zaneseného papíráku totiž po dosažení určitého stupně zanesení začne ten bordel v něm původně usazený "prolézat/vypadávat" na "čistou" stranu.
Asi neumim psat, tak jsi uz zase odpovedel na uplne neco jineho. Takze znovu a lepe: Z ceho prameni tahle informace. Kde ji dohledam, z ceho vychazi nebo alepon "kdo to rikal"?
modelář píše: Mně už to rovněž přestává bavit...
Anonymous píše:
Pkod píše: Takze podle rozboru oleje by zaneseny filtr poznal leda vestec.
Ak sa teda rozborom použitého oleja preukáže vysoký obsah kremíka ( Si), teda získaného kontaminantu oleja a zároveň vysoký obsah železa (čo dáva info o neúnavnej práci onoho kremíka v motore) je načase utekať do najbližšej veštiarne, alebo prihodiť do filtra zo dve lopatky piesku na vylepšenie filtračných vlastností použitého filtra. :?: :lol: :lol: :twisted:
Sám za sebe k tomu mohu dodat pouze to, že sledování obsahu křemíku v motorovém oleji je tím nejjednodušším a zároveň nejlacinějším způsobem hodnocení kvality filtrace nasávaného vzduchu!
Takze jses stejneho nazoru jako "Anonymous" a tvrdis, ze pri zanaseni papiroveho (pri soucasnem zachovani tesnosti) filtru se kvalita filtrace zhorsuje, dochazi ke zvysene kontaminaci oleje prachem a souvisejicim jevum? Prosim o odpoved "ano", "ne".
modelář píše: Co se týče "podkladů...Nemám čas, náladu a především jakoukoli potřebu něco někomu "dokazovat", pouze tu nabízím "hotový produkt", zkušenost z praxe, často draze zaplacenou! Domnívám se, že to zase není až tak málo.
Jiste, i kvalifikovany odhad je nazorem. Pokud ale tvrdime opak, pak se asi jeden z nas myli. Ja chci najit pravdu!
modelář píše: Pokud jde o mnou citovaný případ, šlo o malého autodopravce, který jezdí svou dodávkou min. 1x týdně do Španělska, takže najezdí moře kilometrů. Namísto obvykle používaného vzducháče od Mannu použil cosi polského, co bylo o nějaké dvě stovky lacinější, tedy určitě si to nepletu s "bavlnou". Cestou lilo, filtr se promáčel, filtrační materiál se rozpadl, ten bordel si nasálo turbo, poškodily se lopatky rotoru, rotor ztratil vyváženost a začal se přidírat, kusy papíru z filtru a kovový otěr + úlomky lopatek z turba nalétaly do mezichladiče a návazně až do motoru...
Znovu zopakuji to, ci jsem uz psal. Jen trochu jinak, abych konecne dostal relevantni odpoved. Jak souvisi zaneseni filtru a jeho mechanicka pevnost? Neni nahodou problem to promaceni? Neni destruktivni tlakova ztrata i soucasna ztrata mech. vlastnosti zpusobena prave "a jenom" vlhkosti? Dopadl by stejne tentyz filtr novy? Pokud ano, jak zapada Tva uvaha do debaty o vhodnem intervalu vymen? O typu filtru tu totiz pred tim nebyla zminka.
modelář píše:
Pkod píše:Prohlidni si prosim tenhle graf...
S grafem principiální problém nemám, tedy až na to, že v něm chybí popis popis vývoje "na limitu" (a "za limitem") jeho zanesení. Ostatně proto jsem napsal, co jsem napsal, a právě tak, jak jsem to napsal:
modelář píše:Ze zaneseného papíráku totiž po dosažení určitého stupně zanesení začne ten bordel v něm původně usazený "prolézat/vypadávat" na "čistou" stranu.
Chovani na limitu je z grafu patrne, limitujici je pripustna tlakova ztrata.
Pojem "za limitem" je z logickeho pohledu nesmysl. Pred dosazenim limitu totiz ma k vymene dojit. Resime jen, o kolik drive tu vymenu provest.
Dobra, zjednodusime to na prakticky priklad. Jde vlastne o popis chovani papiroveho filtru. Mam hrach, cednik a tekouci vodu. Predpokladejme, ze zrno hrachu okem cedniku nepropadne. Do cedniku stale tece voda. Postupne pridavam hrach. At delam co delam, zadnym okem cedniku zadne zrno neprojde, vsechen je zachycen. Ani prutok vody neni ze zacatku prilis omezovam. Vice hrachu znamena pouze horsi prutok vody. Chovani se v ani v limitnim pripadu (naplneni cedniku nebo zastaveni uplne utesneni ok pro vodu) nezmeni, hrach neprojde.
modelář píše:
modelář píše: Výraznější je to samozřejmě u přeplňovaných motorů, které si dokáží čistící vrstvu ucpaného nekvalitního papíráku (zvláště pak když je ten papírák ještě k tomu navíc i vlhký) dokonce nasát! Kdo to neviděl, možná neuvěří, ale toho, kdo chtěl v duchu zde hlásaného moudra dvou uživatelů ušetřit pár stokorun za pořízení kvalitního vzducháče a jeho včasnou výměnu, přišla následná oprava na desetitisíce Kč. A to se přece vyplatí! :wink: :twisted:
Pkod píše:... Mechanicka pevnost vlozky je preci uplne neco jineho, se zanesenim filtru primo nesouvisi. Dovoluji si tvrdit, ze je jedno, jestli je za mokra vlozka nova nebo stara. Ztrata mechanickych vlastnosti a narust tlakove ztraty muze znamenat mechanicke poskozeni v obou pripadech. A pak je jedno, jestli motor nasaje spinavy nebo cisty "papir".
To nebylo žádné "uhnutí od tématu", to bylo o "dostatečně odlišných" vlastnostech "papírového filtru" a "filtru z netkané textilie" v reakci na Tvé tvrzení, že je to vlastně úplně fuk, poněvadž
Neresil se tu nahodou interval vymeny u papiroveho filtru (nebo obdobneho)? Vzdyt reagujes na text "Dovoluji si tvrdit, ze je jedno, jestli je za mokra vlozka nova nebo stara." Proc sem porad tahas ty filtry z netkane textilie?

modelář píše:
Pkod píše:... Nejsme na piskovisti a tve "japonske babovicky" me pri komplexnim hodnoceni vyvoje nezajimaji...
pak musím napsat, že na pískovišti sice nejsme, ale zcela ignorovat to, co umí špičková konkurence, je přinejmenším znakem ignorantství v tom nejhrubším slova smyslu. Ovšem vykládat tohle někomu, kdo s pravděpodobností hraničící s jistotou v životě nedržel v ruce např. originální vzducháč z netkané textilie od Mitsubishi, nejspíše nemá žádný smysl...
A zase... Pokud vim, byl tu pretrasan hlavne fitr Skodovkare a Italla. O Mitsubischi pises jen ty a jeste v reakci na uplne jine souvislosti.
PS: ano, tento konkretni nedrzel. Prisel jsem o neco zasadniho?
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Pkod :
Otázka "pod pás" : koľko analýz vyjazdeného oleja si už mal k dispozícii?
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

Pkod píše: Dobra, zjednodusime to na prakticky priklad. Jde vlastne o popis chovani papiroveho filtru. Mam hrach, cednik a tekouci vodu. Predpokladejme, ze zrno hrachu okem cedniku nepropadne. Do cedniku stale tece voda. Postupne pridavam hrach. At delam co delam, zadnym okem cedniku zadne zrno neprojde, vsechen je zachycen. Ani prutok vody neni ze zacatku prilis omezovam. Vice hrachu znamena pouze horsi prutok vody. Chovani se v ani v limitnim pripadu (naplneni cedniku nebo zastaveni uplne utesneni ok pro vodu) nezmeni, hrach neprojde.
To je jice pravda, ale nesmí dojít k destrukci cedníku(filtru). U atmosférického motoru předpokládám že destrukce nemusí nastat, ale u turba mám osobní zkušenost, že po ucpání klasického válcového filtru dojde k destrukci na tvar hrušky a nějaká ta díra se tam najde....
modelář

Příspěvek od modelář »

Pkod píše:
modelář píše: Je až s podivem, že takový "znalec" může hlásat tak zkreslenou informaci, lépe řečeno pravý opak skutečnosti! Ze zaneseného papíráku totiž po dosažení určitého stupně zanesení začne ten bordel v něm původně usazený "prolézat/vypadávat" na "čistou" stranu.
Asi neumim psat, tak jsi uz zase odpovedel na uplne neco jineho. Takze znovu a lepe: Z ceho prameni tahle informace. Kde ji dohledam, z ceho vychazi nebo alepon "kdo to rikal"?
Z praktické zkušenosti, tj. z toho, co jsem viděl na vlastní oči v motorech, v nichž jsem se zcela dobrovolně a pro vlastní potěšení hrabal. I když demontovat všechny částí traktu sání, abych je mohl vyčistit mimo motorový prostor, není vždy až tak příjemná práce.

Zároveň se jedná o klíč k řešení otázky, proč po dosažení určité míry ucpanosti filtru už nedochází ke zlepšování jeho filtrační schopnosti, ale naopak ke skokovému shoršení, a to ZEJMÉNA V PŘÍPADĚ, kdy JE SACÍ TRAKT DOKONALE TĚSNÝ. Jinak si totiž vzduch "najde cestičku jinudy", takže sice jde do motoru nečištěný, ale v daném případě to tomu motoru škodí méně, než "provalení filtru". Souvisí to tématem? Souvisí!
Pkod píše:
modelář píše: Mně už to rovněž přestává bavit...
Anonymous píše: Ak sa teda rozborom použitého oleja preukáže vysoký obsah kremíka ( Si), teda získaného kontaminantu oleja a zároveň vysoký obsah železa (čo dáva info o neúnavnej práci onoho kremíka v motore) je načase utekať do najbližšej veštiarne, alebo prihodiť do filtra zo dve lopatky piesku na vylepšenie filtračných vlastností použitého filtra. :?: :lol: :lol: :twisted:
Sám za sebe k tomu mohu dodat pouze to, že sledování obsahu křemíku v motorovém oleji je tím nejjednodušším a zároveň nejlacinějším způsobem hodnocení kvality filtrace nasávaného vzduchu!
Takze jses stejneho nazoru jako "Anonymous" a tvrdis, ze pri zanaseni papiroveho (pri soucasnem zachovani tesnosti) filtru se kvalita filtrace zhorsuje, dochazi ke zvysene kontaminaci oleje prachem a souvisejicim jevum? Prosim o odpoved "ano", "ne".
Moje odpověď je obsažena výše. A aby to bylo úplně přesné: se zanášením filtru postupně roste jeho filtrační schopnost, a to až do určité limitní meze, kdy se najednou začne skokově zhoršovat.
Pkod píše:
modelář píše: Co se týče "podkladů...Nemám čas, náladu a především jakoukoli potřebu něco někomu "dokazovat", pouze tu nabízím "hotový produkt", zkušenost z praxe, často draze zaplacenou! Domnívám se, že to zase není až tak málo.
Jiste, i kvalifikovany odhad je nazorem. Pokud ale tvrdime opak, pak se asi jeden z nas myli. Ja chci najit pravdu!
Pravda je vskutku filosofický pojem a já na ni nemám patent. Považuji se však za empirika, který se chybami učí a z chyb jiných rád poučí. Také proto sem přispívám. Nevím, zda je teoreticky možné to či ono, ale poněvadž jsem byl osobně svědkem řady událostí, které jsou teotericky téměř vyloučeny, nemám je sám důvod z čistě teoretických pohnutek a priori vylučovat.
Pkod píše:
modelář píše: Pokud jde o mnou citovaný případ, šlo o malého autodopravce, který jezdí svou dodávkou min. 1x týdně do Španělska, takže najezdí moře kilometrů. Namísto obvykle používaného vzducháče od Mannu použil cosi polského, co bylo o nějaké dvě stovky lacinější, tedy určitě si to nepletu s "bavlnou". Cestou lilo, filtr se promáčel, filtrační materiál se rozpadl, ten bordel si nasálo turbo, poškodily se lopatky rotoru, rotor ztratil vyváženost a začal se přidírat, kusy papíru z filtru a kovový otěr + úlomky lopatek z turba nalétaly do mezichladiče a návazně až do motoru...
Znovu zopakuji to, ci jsem uz psal. Jen trochu jinak, abych konecne dostal relevantni odpoved. Jak souvisi zaneseni filtru a jeho mechanicka pevnost? Neni nahodou problem to promaceni? Neni destruktivni tlakova ztrata i soucasna ztrata mech. vlastnosti zpusobena prave "a jenom" vlhkosti? Dopadl by stejne tentyz filtr novy? Pokud ano, jak zapada Tva uvaha do debaty o vhodnem intervalu vymen? O typu filtru tu totiz pred tim nebyla zminka.
Ona destrukce v daném případě nejspíše (samozřejmě to není na 100% jisté) souvisela se zanešeností onoho filtru (dodávka měla krátce před pravidelným servisem), zvýšeným odporem v důsledku zanešení, menší odolností vůči zanesení (třeba tam těch skladů papíru bylo méně - odtud i menší filtrační plocha, rychlejší nárůst průtočného odporu atd.) a rovněž s vlhkostí. Je pravděpodobné, že kdyby tam byl až do té doby používaný filtr od Mann-a, nedošlo by k tomu. A jak to zapadá do debaty o intervalu výměny? Jednoduše: jestliže výrobce předepíše nějakou lhůtu a přitom netrvá (jako že dost dobře ani nemůže trvat) na tom, že uvedená lhůta platí výhradně pro "originální" filtr a ještě jen za ideálních podmínek (tedy např. za vyloučení vlivu vlhkosti či přímo promáčení), pak je někde něco špatně - viz též můj poslední praktický příklad níže.
Pkod píše:
modelář píše:
Pkod píše:Prohlidni si prosim tenhle graf...
S grafem principiální problém nemám, tedy až na to, že v něm chybí popis popis vývoje "na limitu" (a "za limitem") jeho zanesení. Ostatně proto jsem napsal, co jsem napsal, a právě tak, jak jsem to napsal:
modelář píše:Ze zaneseného papíráku totiž po dosažení určitého stupně zanesení začne ten bordel v něm původně usazený "prolézat/vypadávat" na "čistou" stranu.
Chovani na limitu je z grafu patrne, limitujici je pripustna tlakova ztrata.
Pojem "za limitem" je z logickeho pohledu nesmysl. Pred dosazenim limitu totiz ma k vymene dojit. Resime jen, o kolik drive tu vymenu provest. ...
No a právě o to mi tu celou dobu jde! Vždyť "přípustnou tlakovou ztrátu" si doma nejspíše odměří málokdo a limit většina uživatelů, zejména pak moderních vozů, nepozná. Prostě se řídí maximální délkou intervalu dle předpisu výrobce, aniž by měli ponětí o tom, zda vzhledem ke svým provozním podmínkám už třeba nejsou dávno za limitem. Výrobce je samozřejmě dostatečně krytý svým prohlášením o potřebě interval zkrátit, pokud jsou provozní podmínky náročnější (aniž by definoval, jak si to konkrétně vykládat).
Pkod píše:
modelář píše:
modelář píše: Výraznější je to samozřejmě u přeplňovaných motorů, které si dokáží čistící vrstvu ucpaného nekvalitního papíráku (zvláště pak když je ten papírák ještě k tomu navíc i vlhký) dokonce nasát! Kdo to neviděl, možná neuvěří, ale toho, kdo chtěl v duchu zde hlásaného moudra dvou uživatelů ušetřit pár stokorun za pořízení kvalitního vzducháče a jeho včasnou výměnu, přišla následná oprava na desetitisíce Kč. A to se přece vyplatí! :wink: :twisted:
Pkod píše:... Mechanicka pevnost vlozky je preci uplne neco jineho, se zanesenim filtru primo nesouvisi. Dovoluji si tvrdit, ze je jedno, jestli je za mokra vlozka nova nebo stara. Ztrata mechanickych vlastnosti a narust tlakove ztraty muze znamenat mechanicke poskozeni v obou pripadech. A pak je jedno, jestli motor nasaje spinavy nebo cisty "papir".
To nebylo žádné "uhnutí od tématu", to bylo o "dostatečně odlišných" vlastnostech "papírového filtru" a "filtru z netkané textilie" v reakci na Tvé tvrzení, že je to vlastně úplně fuk, poněvadž
Neresil se tu nahodou interval vymeny u papiroveho filtru (nebo obdobneho)? Vzdyt reagujes na text "Dovoluji si tvrdit, ze je jedno, jestli je za mokra vlozka nova nebo stara." Proc sem porad tahas ty filtry z netkane textilie?
Pokud si vzpomínám, tak se tu řešily obecně lhůty výměny vzduchového filtru bez bližší specifikace použitého typu. Jestliže výrobce používá pro prvomontáž nějaký super fajnový filtr a uživatel vozu tam hned při první výměně nacpe shit, bude platit stejná lhůta i pro něj nebo ne?
Pkod píše:
modelář píše:
Pkod píše:... Nejsme na piskovisti a tve "japonske babovicky" me pri komplexnim hodnoceni vyvoje nezajimaji...
pak musím napsat, že na pískovišti sice nejsme, ale zcela ignorovat to, co umí špičková konkurence, je přinejmenším znakem ignorantství v tom nejhrubším slova smyslu. Ovšem vykládat tohle někomu, kdo s pravděpodobností hraničící s jistotou v životě nedržel v ruce např. originální vzducháč z netkané textilie od Mitsubishi, nejspíše nemá žádný smysl...
A zase... Pokud vim, byl tu pretrasan hlavne fitr Skodovkare a Italla. O Mitsubischi pises jen ty a jeste v reakci na uplne jine souvislosti.
PS: ano, tento konkretni nedrzel. Prisel jsem o neco zasadniho?
To rozhodně přišel, poněvadž kdo neviděl a neosahal si, neuvěří! Zájemcům doporučuji k bližšímu prozkoumání zejména systém "kýbl" používaný u starších typů Mitsubishi s váhou vzduchu umístěnou ve středu toho "kýblu". Marně jsem se pokoušel nahradit originál "údajně" adekvátními ekvivalenty od Championu a Purolatoru: na tyhle filtry to prostě zdaleka nejezdilo tak, jako na originál.

Ale abych se vrátil ke klasičtějšímu typu filtru, který se, tuším, nazývá "panel". Kolega si nechal ve značkovém servisu Mitsubishi udělat rozvody a při té příležitosti i pravidelný servis, vzhledem ke stáří auta však chtěl ušetřit, tak netrval na použití originálních ND. Bohužel auto po servisním zásahu auto ztratilo schopnost (za jízdy) "kick-down-u" (šlo o automat), ale při akceleraci z místa "s pevným startem" vše fungovalo normálně. Marně reklamoval, marně v servisu hledali "závadu". No a jako obvykle, když je nějaký problém, s nímž si neví rady ani značkový servis, skončil u mně. Logicky - do toho servisu jsem ho totiž poslal já... No a po neskutečných peripetiích, kdy jsem prošel kde co, včetně nastavení těch rozvodů (jimi jsem začal, já blbec!), jsem přišel na to, že problém způsobuje neoriginální vzducháč (od firmy Dayco?), sice rovněž z netkané textilie, nicméně asi zcela jiných průtočných parametrů. Tak jsem mu tam šoupl už značně jetý originál původem z mého auta: jezdím na bavlnu od K/N, která v jeho autě také byla OK - prohozením těch vzducháčů mezi našimi vozy jsem vlastně náhodou přišel na to, v čem byl problém.
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Anonymous píše:Pkod :
Otázka "pod pás" : koľko analýz vyjazdeného oleja si už mal k dispozícii?
Par jsem jich pred par lety na skole udelal... Vysledky nekolika desitek testu jsem pomerne detailne prochazel.
Ale moc to asi nesouvisi s pochopenim mechanismu kontaminace oleje prachem. Na to preci nemusi mit clovek zadnou praxi, natoz spojenou s an. oleju. Staci log. uvaha, kudy se tam ten prach muze dostat a proc.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pkod píše:Zanaseni filtru (rozsouci mnozstvi prachu) znamena jednoznacne zvyseni ucinnosti filtrace! Dokonce kdyz udelas rozbor castic, tak zjistis, ze se zvysujicim se zanesenim dokonce filtruje lepe jemnejsi castice.
I kdyby to byla pravda, co je mě při znečištěném vzduchovém filtru platné, že filtruje lépe než nový, když ho sání motoru "neprofoukne/neprotáhne" :( A pokud ho ještě "profoukne/protáhne", tak to, co motoru chybí "na vzduchu", tak si vezme "na palivu" - se všemi s tím spojenými negativy - kde je ta úspora při přepavě z A do B?)

to Pkod: Vy obhajujete možné použití olejů 15w40 i v mrazu, použití i "přicpané" vložky filtru - máte to vždy podložené poučkami, knížkami, grafy.....Vy jste študovanej člověk, znáte to teoreticky, ale praxe leckdy bývá "trošku" jiná. Proč se v silném mrazu nastartovaný motor s olejem 15w40 chová jinak - zní kovově, a "mlátí" - než motor s 5w40? Proč vypadá vačka z motoru se 100tkm ježděném na "patnáctce" jako by ji někdo "čistil šmirglem", a vačka z motoru po 150tkm, kde byla "pětka", je "hlaďounká jak dětská prdelka"? Proč je u motoru dlouhodobě ježděném na "patnáctku" spotřeba oleje 3x větší, než u motoru ježděném na "pětku"? Proč má motor úplně jiný zvuk po výměně vzduchového filtru, a proč je najednou "točivější"? Vy to určitě v knížkách najdete, ale tomu já nerozumím, já jsem jen řidič se středním vzděláním, který ale pozná sluchem, že "se to motoru nelíbí", že "je něco špatně". A proč motory, s nimiž jsem (a nejen já) jezdil, a u nichž jsem měl tu čest být u "rozborky a zborky" dávají za pravdu v našem sporu mě - který tam (podle Vás zbytečně) lije 5w40, a mění olej a vzduchový filtr po 10tkm (ten olej v zimě i dřív)?
P.S. A reklamám nepodléhám, to bych přece musel jezdit jen na Magnatec :x
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

to Itall: klidně si měň vzduchový filtr v motoru po 60-ti tkm. Ale zkus s ním zároveň vyměnit i kabinový filtr, a zapamatuj si, jak bude foukat ventilátor. A tu intenzitu větrání srovnej s novým filtrem, a s filtrem po 60-ti tkm. Nebo obráceně, nechej tam kabinový filtr 60tkm, a pak ho vyměň, a porovnej "fučák". Rozdíl bude znatelný - to mi věř. A stejné je to s motorem. Ale je to Tvůj motor.....
A odmítám v tomto vlákně s Tebou pokračovat v diskuzi - nemám tolik trpělivosti Tě přesvědčovat o Tvém omylu jako modelář. Ale o něčem jiném, a na jiném vlákně se dál můžeme vesele bavit. Ale "hádat se" s Tebou už nebudu.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..vobec neviem načo sa tu vedu debaty o filtroch filtracii a pod. ked niektorí i tak nehodlaju urobiť zmenu,je tu demagogia jedna za druhou,meniť vzd. filter po 60 000km ved to stačí vyrobca to vie pri to vyrobca vie velke hovno a radi len to aby sa auto čím skor rozpadlo,že znečisteny filetr je lepší ako novy a podobne..myslim že sa treba trocha zamyslieť a bude lepšie a o olejoch ani nehovorím..

..Pitris to napísal dobre ma u mna Bod ak nie rovno 10 :wink: :!:
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Pitris píše:A pokud ho ještě "profoukne/protáhne", tak to, co motoru chybí "na vzduchu", tak si vezme "na palivu" - se všemi s tím spojenými negativy - kde je ta úspora při přepavě z A do B?)

to Pkod: Vy obhajujete možné použití olejů 15w40 i v mrazu, použití i "přicpané" vložky filtru - máte to vždy podložené poučkami, knížkami, grafy
Nejdrive drobna oprava. Co si zazehovy motor nevezme na vzduchu, nevezme si ani na palivu. To plati predevsim u motoru s rizenou smesi, v mensi mire i u karburatoru. Pomer paliva a vzduchu je totiz pro spalovani konstantni.

Neni preci nutne agrumenty prekrucovat. To, ze filtr pri "zaneseni" "lepe filtruje", byl argumet pro me tvrzeni, ze "zaneseny" papirovy filtr motor neposkozuje propoustenim prachu. Nikde jsem nepsal, ze je zaneseny filtr lepsi alternativa (komplexne) k cistemu a novemu filtru.
Protoze nejakou tlakovou ztratu SW jednotky vykompenzuje (a ridic ubytek vykonu stejne nepozna), musi optimalni interval vymeny filtru lezet mezi "novy" a "ucpany". Jak zhruba zjistit stav "ucpany" jsem uvadel, takze snad kazdy, kdo opravdu chce, muze interval nastavit pobliz jeho optima. Usetri si tak penize i opotrebeni motoru. Kdo nechce nic resit, at veri vyrobci. Kdo chce vysoky vykon, at filtr treba vyhodi. A kdo chce..., at si meni co chce kdy chce. :roll:

Podobne u oleje. Nikde neuvadim, ze 15W40 je univerzalne pouzitelny rozsah. Snazim se vsak naznacit, ze v nekterych pripadech se proste nevyplati volit jiny rozsah. Tedy to, ze pri vyberu by mel kazdy zohlednit mistni klimaticke podminky, rezim pouzivani auta, cenu oleje, prace a pochopitelne take auta. Jiste nebude u vsech idealni pouziti tehoz oleje...

U obou pripadu se snazim o zdurazneni ekonomickeho hlediska (minimum vsech souvisejicich nakladu). Pritom se snazim vyvracet technicke bludy, polopravdy ci fakta vytrzena z kontextu, ktere casto vytvari prodejci pro podporu svych produktu.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27500
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Pkod píše:....Nikde neuvadim, ze 15W40 je univerzalne pouzitelny rozsah.....
To ne, ale (téměř) všechny Vaše příspěvky ho "obhajují". Např.
Pkod píše:Podle MEHO nazoru je opravdu ta 15w40 pro nase klimaticke pasmo naprosto vyhovujici. Samozrejme 10W nebo 5W40 by bylo lepsi, ale rozdil je ve vysledku neznatelny. Realny prinost 10w40 proti 15w40 bych pri teplotach do -15 videl tak 1%. Naproti tomu cena je o 20% vyssi. Pro se 15W40 z tohoto pohledu vyplati.....
Pkod píše:Nechapu, proc Vám to tak pripada. Olej je preci produkt se specifikovanou viskozni charakteristikou. A jak uz to tak s technikou byva, jsou stanovene take pozadavky, za kterych jej lze pouzit. Pokud jsou pozadavky splnene, neni to moc o diskuzi. Proste vyhovuje. U te 15W40 je hranice -20°......
Pkod píše:....neni zpravidla zasadni duvod, proc pro teploty nad -20 nepouzit 15W40. Ano, zvysi se spotreba paliva ve fazi ohrivani, starter je vice zatizen, i to zvysene opotrebeni je v urcitych pripadech pravda. Staly ty usetrene penize za to? Vzhledem k obecne minimalnimu rozdilu ceny 15W40 a 10W40 zrejme ne, tedy alespon pro pripad takto nizkych teplot. Ja zastavam nazor, ze od obcasnych -15st.C resp. beznych -10st.C jiz volba smysl ma. Negativa vyvazuji pozitiva....
Tak třeba pro mě je důležité, že mi motor vydrží v pořádku (např. bez velké spotřeby oleje, se stále stejným výkonem) třeba 200tkm, ne jen 100tkm. Nejde mi o to, aby "motor přežil kastli", jde mi o to, aby motor fungoval SPOLEHLIVĚ a dobře. A klidně "mu dám" o 2 nebo 3stovky dražší olej - jenže to Vy nepochopíte, Vy potřebujete ušetřit - teď hned, a na oleji, ale až budete muset opravovat motor, tak si potom spočítejte tu "úsporu". Pokud to tedy nedáte do bazaru..... A konkrétně vysoká spotřeba oleje a snižující se výkon JE zapříčiněn z velké části nevhodným (za studena "hustým") olejem. Ale chápu, že kdo si nové auto kupuje po 3letech, tomu to může být jedno, nebo že někdo nechce nebo neumí vidět rozdíl mezi správně fungujícím motorem, a ...... nesprávně fungujícím motorem.
Pkod píše:.....Pomer paliva a vzduchu je totiz pro spalovani konstantni.....
To snad ne :!: Proč byl na karburátorových motorech sytič :?: Odpovím si sám - aby se změnil poměr benzin/vzduch pro studený start - kde je potřeba bohatší směs. Pokud si správně pamatuji ty údaje, tak pro start je potřeba asi 8-10 : 1. Pro normální provoz je to kolem 16 : 1, a některé motory umí spalovat i směs 23 : 1, a třeba GDI od Mitsubishi má při nízkém zatížení poměr vzduch/benzin až 40 : 1. A ten poměr se v závislosti na zatížení MĚNÍ. A stejně tak ten poměr benzin/vzduch ŘJ "upraví ve prospěch" paliva, pokud je ucpaný vzduchový filtr......
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Itall

Příspěvek od Itall »

Pkod: Poslyš, tady nemáš šanci. Zde jsou za "správné" brány hlavně ty argumenty, které vedou, pokud možno, ke zkrácení intervalu výměny olejů, filtrů i pneu. Možno i ad absurdum. A všichni, kdo budou mít názor, směřující k opaku, včetně výrobců aut, budou nepohodlní. Komu to má sloužit, mi dlouho nedošlo, protože nejsem natolik bystrý a hlavně nic neprodávám. Tak Ti to chci sdělit, pokud jsi na tom podobně, abys tu neztrácel čas, jako já, i když to myslíš dobře.
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:... které vedou, pokud možno, ke zkrácení intervalu výměny olejů, filtrů i pneu. Možno i ad absurdum. A všichni, kdo budou mít názor, směřující k opaku, včetně výrobců aut, budou nepohodlní. Komu to má sloužit, mi dlouho nedošlo, protože nejsem natolik bystrý a hlavně nic neprodávám.
Máme tu holt dobu "zkracování" (třeba výdrže nových auťáků :P ) a tomu se neubráníme ani my, co (rovněž) nic neprodáváme: prodat mohu tak akorát svou starou, zn. míra opotřebení odpovídá stáří a ojetosti :twisted: ). No a když to všechno zkrátíme, můžeme někdy jezdit v pohodě dál i na ojetině:
http://www.tvrdarealita.cz/video/nastal ... vani/5241/
:lol:
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

Zdarec. Něco taky přihodim. Vlastní zkušenosti. Před lety jsem jezdil takové amaterské závody,s upravenou Š 136 GL. Kdo neví co to je a bude to chtít vědět,zjistí si. Auto bylo upravené dle povolených podmínek kategorie. Ale zde se jedná o motor. Upravoval jsem ho,i opravoval,vydržel max 3000km,na cca 95-100k. V 7500 ot by upravený karbec z T 613 vcucnul i vrabce. Motor nejlépe běhal bez filtru,ale to by vydržel ještě míň. Koupil jsem a používal konický KN,posazený na karbecu. Zkušenost pozitivní,auto neřešilo krouťák,stejně do 3000 ot nejelo. Následně jsem začal dávat KN i do běžných aut,tady už nebyl poznat rozdíl mezi klasikou a snad větší propustností KNka. V běžném provozu to bylo fuk a už jsem dávno nezávodil,takže jestli motory lépe "táhnou" ve vrchnim spektru otáček,nevim a je mi to jedno.Podotýkám atmosféráky,výhradně benzíny. Ale,když jsem si pořídil corollu z 1. 1/2 90 let,přizpůsobil ji k obrazu svému vč.KNka,ejhle! Musem jsem trochu poupravit sací trakt,aby se tam vešel a zároveň bral i chladnější vzduch náporem=chyba. Je to motor objemu 1,3,což mi na hmotnost auta postačuje (995 kg),neskutečně lehce se točící libující si v točkách,omezovač 7100-jen jsem to zkoušel :roll:
ale krouťák až v 4300. Ale já nepoužívám,pokud neni nutno, v běžném provozu ani 4000,jsem už kliďas. Jezdim tak do 3000. (neplést si z podtáčenim do kopce na 5ku nebo v případě nutné akcelerace nedávat plnej v malých ot.,),jenže úpravou a sKN,motor ztratil krouťák snad úplně. Chvíli jsem to nechal,pár set km,vesměs jízd co jezdim často,hlavně chata,takže vim kdy kde řadim,kolik plynu....,furt to stálo za prd,drobet se zvedla i dlouhodobá spotřeba,cca 1L na 100. No tak jsem vše dal do "továrního nastavení". No a co se dělo? Hned při první cestě na chatu jasný rozdíl v chování motoru. Znatelně lehčí chod v běžném spektru "mých" otáček. A časem zas spotřeba dolu. Závěr,buď se řídící elektronika s větším přísunem vzduchu vyrovnala po svém,nebo jen to že odpor sání byl menší a to se negativně projevilo na přechodech do otáček a v kroutáku. Prostě řečeno,ne všude je víc resp.líp propustný filtr plusem. Toto je vlastní zkušenost,souhlasit nemusíte.
před tim a nyní zas používám filtry FRAM,nepapíráky, z jakési plstě. A měnim je každé jaro při odzimování auta a to najedu jen cca 5000 km od jara pozdního podzimu. Zvyk. Stejně jako olej.
Naposledy upravil(a) Pedro dne ned led 30, 2011 14:40, celkem upraveno 1 x.
modelář

Příspěvek od modelář »

Tady je jedna moje odpověď:
modelář píše:
Itall píše:...Ladění protitlaku výfuku ve vztahu k výkonu je dost choulostivá záležitost. ...
Totéž samozřejmě platí i pro "laděné sání", tedy pokud je "laděné". Už proto je příklad onoho vyzkoušení "jízdy bez vzduch. filtru" nepatřičný! :idea:
A tady druhá:
modelář píše:...Ale abych se vrátil ke klasičtějšímu typu filtru, který se, tuším, nazývá "panel". Kolega si nechal ve značkovém servisu Mitsubishi udělat rozvody a při té příležitosti i pravidelný servis, vzhledem ke stáří auta však chtěl ušetřit, tak netrval na použití originálních ND. Bohužel auto po servisním zásahu auto ztratilo schopnost (za jízdy) "kick-down-u" (šlo o automat), ale při akceleraci z místa "s pevným startem" vše fungovalo normálně. Marně reklamoval, marně v servisu hledali "závadu". No a jako obvykle, když je nějaký problém, s nímž si neví rady ani značkový servis, skončil u mně. Logicky - do toho servisu jsem ho totiž poslal já... No a po neskutečných peripetiích, kdy jsem prošel kde co, včetně nastavení těch rozvodů (jimi jsem začal, já blbec!), jsem přišel na to, že problém způsobuje neoriginální vzducháč (od firmy Dayco?), sice rovněž z netkané textilie, nicméně asi zcela jiných průtočných parametrů. Tak jsem mu tam šoupl už značně jetý originál původem z mého auta: jezdím na bavlnu od K/N, která v jeho autě také byla OK - prohozením těch vzducháčů mezi našimi vozy jsem vlastně náhodou přišel na to, v čem byl problém.
Tady třetí:
modelář píše:...Pokud si vzpomínám, tak se tu řešily obecně lhůty výměny vzduchového filtru bez bližší specifikace použitého typu. Jestliže výrobce používá pro prvomontáž nějaký super fajnový filtr a uživatel vozu tam hned při první výměně nacpe shit, bude platit stejná lhůta i pro něj nebo ne?...

...To rozhodně přišel, poněvadž kdo neviděl a neosahal si, neuvěří! Zájemcům doporučuji k bližšímu prozkoumání zejména systém "kýbl" používaný u starších typů Mitsubishi s váhou vzduchu umístěnou ve středu toho "kýblu". Marně jsem se pokoušel nahradit originál "údajně" adekvátními ekvivalenty od Championu a Purolatoru: na tyhle filtry to prostě zdaleka nejezdilo tak, jako na originál....
A takhle bych mohl pokračovat.
bjukemen
Příspěvky: 4877
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Příspěvek od bjukemen »

..ja odporúčam nedavať do vozidla žiadny filetr načo aspon sa ušetrí pár korun,a olej netreba meniť nikdy alebo tak po 100 000 km..cela debata už asi prestava mať zmysel lebo sme tu dva tábori a asi sa nezhodneme (te) ale aspon je sranda
Odpovědět