VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1797
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Mám to podobně, byla někde zmínka o spotřebě oleje za studena? A kam ten olej teda zmizel? Nešlo zde jen o to jestli to umaže a jaké budou teploty?
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

kornel píše: úte bře 26, 2024 16:42 edit.. k regulacii tlaku oleja u 3.0TDi po r.2014
https://www.youtube.com/watch?v=ryIZ0tQrnrs
.. myslím, že zamerať sa a riešiť toto bude ďaleko podstatnejšie a reálne s väčším prínosom, než to, či :arrow: 0/5w-30 alebo 5w-40 nezničí motor v bežných prevádzkových podmienkach :roll:
Nech sa páči bežne s týmito motormi ľudia jazdia v ultra nízkych otáčkach s plynom zadupavaným do podlahy :wink: čo v tomto prípade s týmto nádherne nízkym tlakom oleja je proste ukážkový luxus :lol:
To je teda celkem masakr.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Tak dnešní druhá cesta stejná jako včera (viz popis ze včerejška).

Ranní start a po 50 km (tentokrát max 2000 otáček oproti 2500) olej zase ubyl o 4,8 mm - viz obrázek. Na zpáteční cestě za tepla už nic neubylo.
Pak hodina pojíždění po městě a návrat. Oproti včerejšku jsem na dálnici jel 148 (1940 otáček), a teplota na dálnici byl o cca 4°C vyšší než na původní olej.

Sice to je pro mě trochu záhada, ale pro mě jednoznačný závěr. Tento motor hustý olej 5W-40 vůbec nezvládá, hlavně asi tedy pístní kroužky (doufám že jsem si je nepoškodil, případně něco dalšího DPF …).

A když pominu úbytek oleje, tak i to kolísání teplot, včetně trvalého zvýšení teplot oleje (oproti řidšímu oleji) mě potvrzuje můj závěr.
Už jsem objednal RAVENOL VMP SAE 5W-30, a dám ho tam. Jediné pozitivum je, že budu mít proplach (trochu dražší) motoru kvalitním olejem, po původním majiteli.

I já jsem se mýlil, když jsem studené starty a nízké otáčky považoval za bezproblémové na hustý olej. Evidentně Audi má motor udělaný na vodičku, pístní kroužky jsou na to vyrobené, a jiného nezvládají. A testovat motor na vysokou zátěž na hustý olej už ani radši nebudu…

Dann: tomu moc nevěřím s tím nasáním. Ujet 5km (s olejem 60°C) považuji za dostatečné, aby se olej nasál do filtru a všude jinde.
I kdybych (se zapřením) první testovací jízdu 100km označil, že se olej ještě nasával, tak při druhé testovací jízdě 100 km, olej také ubyl.
A navíc fakt, že při druhé jízdě ubylo méně oleje, než při první jízdě, odpovídá tomu, že při první jízdě jsem točil 2500 a při druhé jen 2000 otáček.

Na předchozí olej (schválený AUDI) mi 5mm oleje na rysce mi ubylo za celých 10 tisíc km (a v tom bylo 400km po dálnici Německo plný plyn, přes 200), dolévat jsem nemusel.

Kornel: to si neber osobně. Já to bral tak, že se tady obecně doporučuje hustší olej. Jediný Shi mě upozronil na možný problém pístních kroužků, a tlaku oleje při vysokých otáčkách.
Takže se ti omlouvám a též děkuji za upozornění na tlak oleje po 2014. To už také řeším.

Pitris JUNIOR"kam zmizel olej?" To by mě také zajímalo. Jediné logické vysvětlení je, že skončil v DPF… Vůbec se mi tomu nechce věřit, ale jiné vysvětlení mě nenapadá … :x

Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

Pavel to je v pohode, ja som nebral nič osobne, len som sa proste chcel dopátrať konkrétnejšie čo si mal na mysli (aby som vedel, čo konkrétne z mojich info nie je správne..) keďže ja osobne sa som v žiadnej reakcii na tvoje dotazy nevyjadroval konkrétne k SAE a olejom ktorý je vhodnejši alebo nie.. Z mojej strany som sa vyjadril k problematike údajných tenkých olejových kanálikov a či viskóznejší olej bude mať dostatočný flow cez ne.
Neskôr už len k onému nedostatočnému tlaku oleja a problematike / dôvodom zavedenia nizkoviskóznych olejov napr. 0w-20 + niektoré konštrukčné riešenia na motoroch, ktoré sa kvôli tomu aplikovali.. + iné informácie všeobecného charakteru.

P.S na fóre som už viac krát napísal v minulosti, že v niektorých prípadoch (za určitých podmienok) môže viskóznejší olej než je doporučený výrobcom, spôsobiť o niečo zvýšenú spotrebu oleja, pretože z dôvodu menej napnutých krúžkov sa pri viskóznejšom oleji znižuje ich schopnosť stierať olej dostatočne efektívne. Konkrétne v tejto téme som to nespomínal z dôvodu toho, že sa tuna neriešilo riziko možnej zvýšenej spotreby oleja pri použití 5w-40 v tomto motore, ale to, či sa olej bude alebo nebude prehrievať a teda či bude dostatočne schopný odvádzať teplo pri všetkých predpokladaných prevádzkových podmienkach. To bola hlavná pointa celého čo sa tu riešilo.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Souhlas. A dá se říct, že jsem téměř v šoku, jak velké ty problémy jsou, alespoň u tohoto motoru.

Mě by ani ve snu nenapadlo, že už při rychlosti 90 bude zvýšená teplota. A to jsem to ani nezkoušel při vysokých otáčkách.

A ta spotřeba oleje za studena, je pro mě šok největší …
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Pavel S. píše: stř bře 27, 2024 20:03 Tak dnešní druhá cesta stejná jako včera (viz popis ze včerejška).

Ranní start a po 50 km (tentokrát max 2000 otáček oproti 2500) olej zase ubyl o 4,8 mm - viz obrázek. Na zpáteční cestě za tepla už nic neubylo.
Pak hodina pojíždění po městě a návrat. Oproti včerejšku jsem na dálnici jel 148 (1940 otáček), a teplota na dálnici byl o cca 4°C vyšší než na původní olej.

Sice to je pro mě trochu záhada, ale pro mě jednoznačný závěr. Tento motor hustý olej 5W-40 vůbec nezvládá, hlavně asi tedy pístní kroužky (doufám že jsem si je nepoškodil, případně něco dalšího DPF …).

A když pominu úbytek oleje, tak i to kolísání teplot, včetně trvalého zvýšení teplot oleje (oproti řidšímu oleji) mě potvrzuje můj závěr.
Už jsem objednal RAVENOL VMP SAE 5W-30, a dám ho tam. Jediné pozitivum je, že budu mít proplach (trochu dražší) motoru kvalitním olejem, po původním majiteli.

I já jsem se mýlil, když jsem studené starty a nízké otáčky považoval za bezproblémové na hustý olej. Evidentně Audi má motor udělaný na vodičku, pístní kroužky jsou na to vyrobené, a jiného nezvládají. A testovat motor na vysokou zátěž na hustý olej už ani radši nebudu…

Dann: tomu moc nevěřím s tím nasáním. Ujet 5km (s olejem 60°C) považuji za dostatečné, aby se olej nasál do filtru a všude jinde.
I kdybych (se zapřením) první testovací jízdu 100km označil, že se olej ještě nasával, tak při druhé testovací jízdě 100 km, olej také ubyl.
A navíc fakt, že při druhé jízdě ubylo méně oleje, než při první jízdě, odpovídá tomu, že při první jízdě jsem točil 2500 a při druhé jen 2000 otáček.

Na předchozí olej (schválený AUDI) mi 5mm oleje na rysce mi ubylo za celých 10 tisíc km (a v tom bylo 400km po dálnici Německo plný plyn, přes 200), dolévat jsem nemusel.

Kornel: to si neber osobně. Já to bral tak, že se tady obecně doporučuje hustší olej. Jediný Shi mě upozronil na možný problém pístních kroužků, a tlaku oleje při vysokých otáčkách.
Takže se ti omlouvám a též děkuji za upozornění na tlak oleje po 2014. To už také řeším.

Pitris JUNIOR"kam zmizel olej?" To by mě také zajímalo. Jediné logické vysvětlení je, že skončil v DPF… Vůbec se mi tomu nechce věřit, ale jiné vysvětlení mě nenapadá … :x

Obrázek

Pointa byla v tom, že množství oleje má být v motoru 6,1L a ty jsi dal poprvé jen 5L a divil se, že máš málo. Potom jsi doplnil, 0,5l a potom zase 0,5l. Olej si myslím, že ti neubývá, jen je třeba chvíli počkat po vypnutém motoru a na rovině, až motor steče do vany a pokud máš v motoru 6l, jak jsi říkal, že jsi celkem dal, tak by jsi měl mít na měrce v půlce nebo 3/4.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Vypadá to, že jsi to nečetl celé.
Do motoru jsem nalil celkem 6,0l oleje. Ten obrázek co vidíš, tak počáteční stav (zelená linka) je již po ujetí cca 105km.
A měřil jsem to ráno kdy to stálo v garáži celou noc.
A po návratu v garáži jsem čekal 15min (teplý motor), a pak změřil, a to je ta červená linka. Druhý den ráno jsem to znova zkontroloval a bylo to stejné.

Máš pravdu, mělo by tam být 3/4 na měrkách, ale není.
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Pavel S. píše: čtv bře 28, 2024 13:04 Vypadá to, že jsi to nečetl celé.
Do motoru jsem nalil celkem 6,0l oleje. Ten obrázek co vidíš, tak počáteční stav (zelená linka) je již po ujetí cca 105km.
A měřil jsem to ráno kdy to stálo v garáži celou noc.
A po návratu v garáži jsem čekal 15min (teplý motor), a pak změřil, a to je ta červená linka. Druhý den ráno jsem to znova zkontroloval a bylo to stejné.

Máš pravdu, mělo by tam být 3/4 na měrkách, ale není.
Tak to vypadá buď na turbo že pouští nebo pístní kroužky. Asi bych v prvé řadě zkusil dekarbonizaci na odlepení pístních kroužků, jako nejlevnější variantu.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

To je způsobené tím, že jsem tam dal nepovolený hustší olej. Za 205 km se to těžko asi zapeklo ani nezakarbonovalo. Alespoň doufám ...
Shi
Příspěvky: 1340
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Tak to se obávám, že rozdíl mezi 5w-40 a 5w-30 není takový, aby se to tak rychle projevilo takto brutálně a tak rychle. A to ani kdybyste tam nalil ten nejlevnější 5w-40 který na trhu seženete, protože ono to trvá tisíce kilometrů než se začnou následky nevhodně zvoleného oleje projevovat a i ten "nevhodný", pokud se mění včas, tak může být velmi dlouho zcela bezproblémový.

Jaký olej tam je byl před tím?
Jaký olej je ta 5w-40?
Jak dlouho je to auto vaše/jak moc dobře znáte jeho historii?

Tohle mi totiž zní trochu jako zkazky o ojetinách do kterých někdo před prodejem nalil 10w-60, čímž "vyřešil" nadměrnou spotřebu oleje tak, aby to nový majitel poznal co nejpozději.
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Pavel S. píše: čtv bře 28, 2024 15:47 To je způsobené tím, že jsem tam dal nepovolený hustší olej. Za 205 km se to těžko asi zapeklo ani nezakarbonovalo. Alespoň doufám ...
Kolik má auto reálně najeté? Nicméně jak říkáš ,,hustší´´ olej 5W40, tak by spotřeba oleje měla být naopak menší než u 0W nebo 5W30 i když ten rozdíl v hustotě je opravdu vcelku minimální. Kolik mělo spotřebu oleje na předešlý olej co jsi používal? Jestli je ten motor ,,povedený´´ jako třeba u posledního VW Multivan 2.0tdi, tak známý dolívá skoro 1l/1000km, což je dle servisní knížky podle výrobce dokonce normální :shock: :shock: takže bych se možná ani nedivil, kdybys to tam měl taky uvedené, aby se vw sychroval kvůli záruky, když ví, že ten motor má problém už od výroby se spotřebou oleje.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

nechcem tu struhať puntičkára.. ale skúsme nepoužívať pojem "hustý", je to nesprávne. Pojednáva sa o viskozite a nie hustote.. sú to diametrálne odlišné vlastnosti kvapaliny :)

P.S to určité zvýšenie teploty viskóznejšieho oleja (za identických prevadz. podmienok) oproti oleju s nižšou viskozitou v celom rozsahu bežných prev. teplôt je aj fyzikálne logické :arrow: jemne nižší flow oleja a tým oddvod tepla z daných mazaných a tým aj olejom ochladzovaných miest + zároveň vyššie vnútorné trenie molekúl viskóznejšieho oleja.
K zvýšeniu spotreby oleja: ..nepredpokladal by som rozhodne, že by (následkom zníženia efektívnosti stierania oleja krúžkami..) mohol nastať nejaký merateľný rozdiel medzi 5w30 vs. 5w40, pokiaľ ich dynamické viskozity nie sú významne rozdielne
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Colommbo »

Ufff, začíná to na mě působit dojmem, jestli si pan tazatel v tomto vlákně, při vší úctě, z toho nedělá až moc těžkou hlavu... :) Osobně bych nalil dobrou a normu splňující 0/5W30, po max. 10tis.km zase ven a hotové, vyřízené.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Místní znalí mě asi ukamenují, ale já osobně do koncernu používám jen předepsaný olej s danou normou, v mém případě 5W30 507.00 už 315tis km a po 8-10tis max ven a motor vydává šepot květin, řetěz po startu na rozvodu krásně tichoučký a spotřeba oleje mezi výměnami opravdu minimální v řádu 2-3dcl. Řekl bych, že se nevyplatí moc experimentovat a nedodržovat normy či vizkozity a ideálně fakt používat renomované výrobce..
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

za mňa to robíš prakticky (v rámci ešte ako tak zdravého olejárskeho rozumu a príčetnosti :lol: ) úplne ideálne :wink:
Odpovědět