VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Pitris: to neberu jako vnucování. Pro mě to je přínosná diskuze, abych se něco dozvěděl, a jsem rád, že se mnou někdo takto „ztrácí“ čas … :wink:

Vím, že to je kvůli ekologům. Výrobce ten motor však musel té „vodě“ přizpůsobit (tenčí kanálky pro olej, menší vůle – to já přesně nevím). Takže řeším zda ten motor bude v pohodě když tam dám různé oleje s rozdílnou viskozitou o 60%.

Ono to je také o tom, že výrobce počítá s nějakou viskozitou a tomu navrhnul tlakové mazání vahadel, mazání řetězu (řemenu) a další. To je to, co nevím, jak toto vše ovlivní vodička versus hustý olej. (A o přehřívání jsem už psali.)

A je také možné, že více pravdy bude v tvrzení jak je napsáno výše, že motor je navržen na 5W-30, ale ještě přežije 0W-20. To také nevím.

Tomxass: dík za tip.
Pročítám fórum, ale zatím jsem nenašel, které značky oleje jsou kvalitní (mám zatím tipy na Castrol, a Millers).

Ten Ravenol VSW jsem koukal dělají jenom v 0W-30, ale nikde jsem nenašel k tomu hodnoty (technický list)
Ještě mají řady VMS, VMP, HLS a SMP, ale nenašel jsem jak se liší.

O tom nízkém tlaku oleje nic nevím, to mě zajímá. Já myslel, že dokud běží mechanické čerpadlo, tak je tlak pořád stejný. To je jinak? (Nevím zda to patří do tohoto vlákna.)
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1797
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Řekl bych, že jediné co výrobce udělal, podle mě, motor dopodrobna neznám, tak přizpůsobil čerpadlo ma tu vodičku.
Je to ale jen můj názor, říkám, motor neznám :wink:

Ještě k těm procentům. Vsadím se, že 0w20 v -10° bude viskóznejší, než 5w40 při 80°, takže zákonitě protéct musí.
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

k tomu tlaku... ak sa nemýlim aj tejto motorizácie sa týka silne "inteligentne" regulovaný tlak oleja v závislosti od otáčok a zaťaženia (v reále nedostatočné z pohľadu dlhodobejšej kondície motora - pomerne dlho drží/reguluje umelo na nízkej hodnote...chalani z "Naša Garáž" aj o tom majú zopár videí)

k 0w-20... pointa použitia a prechodov na nižšie viskozity je znížiť straty energie skrze olej a tú sú najvýznamnejšie hlavne čerpacie straty na olejovej pumpe a v druhom rade odpor oleja pri jeho stieraní zo stien valcov. Odpor na ložiskách vytvára rádovo nižšie - oproti týmto dvom, dosť zanedbateľné straty.
Použitie "tenšieho" ľahkobežnejšieho oleja zároveň umožnuje konštruktérovi použiť menej tesné, resp. menej napnuté krúžky (ktoré ten tenký olej dokážu ešte relatívne účinne zoškrabávať) čo vedie k ďalšej "úspore" v stratách energie keďže ani krúžky toľko trením nebrzdia piest.. používajú sa aj niektoré špeciálne povrchové finishovacie úpravy valcov a povlaky pre zvýšenie schopnosti udržiavať olejový film aj pri tak tenkom nizkoviskóznom oleji.

V drvivej väčšine prípadov majú tieto motory ložiská s klasickými bežnými vôlami pre použitie viskozít oleja od 0w20 až po 5/10w40.. samozrejme ako Pitris už spomenul, tu je podstatný predpokladaný rozsah prevádzkovej teploty motora.

Rozvodová reťaz trpí hlavne na prítomné sadze v oleji, viskozita je jej mierne "ukradnutá".. na toto sa aj práve zamieriavajú najnovšie špecifikácie a používajú sa disperzanty viac zamerané na "vychytávanie" sadzí.

Vačky rovnako potrebujú skôr olej dostatočne efektívne AW/FM naaditivovaný, než navrhnutý nejaký presný úzky rozsah viskozit ktorý ju dokáže umazať.
Naposledy upravil(a) kornel dne pon bře 25, 2024 13:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pavel S. píše: pon bře 25, 2024 10:40A je také možné, že více pravdy bude v tvrzení jak je napsáno výše, že motor je navržen na 5W-30, ale ještě přežije 0W-20. To také nevím.
Tak ještě jinak.... Rozdíl mezi 5w30 a 0w20 je jak od Šumavy k Tatrám. A mezi 5w30 a 5w40 je to možná ze St. Hrozenkova do Drietomy :P Podívej > motor musí (a bude) fungovat na oleje běžných viskozit. Vem si že máš auto a jeden rok s ním pojedeš v létě (a třeba i s karavanem) Chorvatsko. A budeš poskakovat před mýtnicí hodinu a venku bude +35°. Olej (a záměrně nepíšu jaký) bude mít nějakou viskozitu.
A druhý rok (protože tam loni bylo horko :P ) pojedeš do Norska na ryby. A budeš hledat kde lovit. Zaparkuješ, nahodíš, za hoďku 5 km popojedeš jinam, a za další hodinu popojedeš zas a pak Ti bude třeba už zima (bude -5°) tak si zajedeš na oběd. Motor nevychladne, voda sice bude mít za 2-3 minuty zas 80° - ale olej? (podotýkám že stejné SAE xw/30 co v tom Chorvatsku páč ve VW servisu mají vétšinou jen 504/507). Ten bude vlažný. Ale (taky) bude mít určitou viskozitu. A teď KDY? by ten olej měl dobře fungovat? Když bude jak voda v Chorvatsku nebo když jak med v Norsku :?:
[[ Prosím brát s rezervou, píšu to tak schválně pro pochopení rozdílné viskozity u stejného oleje ]]. No fungovat bude ať hustý když má 60° nebo řídký když má 120° - protože olej nemůže fungovat jen v úzkém teplotním pásmu. Musí fungovat za všech běžných jízdních podmínek - i když má rozdílnou viskozitu. A ten 504/507 bude. Na 0w20 by bylo to Chorvatsko "vo hubu", 5w40 by zas byl zbytečný v Norsku. Problém ale nastane když ty jízdní podmínky vybočí z běžných hodnot. To potom je tomu potřeba SAE přizpůsobit.... PS: To fungovat tady myslím tak že proteče motorem, uchladí ho, namaže....
A fakt už nevím jak jinak to napsat / vysvětlit.


Pavel S. píše: pon bře 25, 2024 10:40Pročítám fórum, ale zatím jsem nenašel, které značky oleje jsou kvalitní (mám zatím tipy na Castrol, a Millers).
Millers ano, a pak TŘEBA Ravenol, Mobil1, Shell, Yacco, Motorex, Fuchs, Q8, Eni, Repsol nebo Liqui Moly, Valvoline či Penrite. Třeba.... Ale důležitější než jestli ten nebo ten je jeho včasná výměna. Když bys ale chtěl fakt dobrý olej tak hledej PAO a jak psal Shi, nízký noack.


Pavel S. píše: pon bře 25, 2024 10:40Ten Ravenol VSW jsem koukal dělají jenom v 0W-30, ale nikde jsem nenašel k tomu hodnoty (technický list)
Ještě mají řady VMS, VMP, HLS a SMP, ale nenašel jsem jak se liší.
Ta "nula" taky nevadí, a VSW je kvalitou hodně hore :wink: A typů má Ravenol víc jak ženská šminek :P Technické listy od nich najdeš na jejich www.ravenol.de Do hledáčku zadáš název (třeba to VSW) a po otevření pak sjedeš dolů.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1341
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Pavel S. píše: pon bře 25, 2024 10:40 Pročítám fórum, ale zatím jsem nenašel, které značky oleje jsou kvalitní (mám zatím tipy na Castrol, a Millers).
Začni si víc všímat firemních norem. Olej, který splňuje libovolnou Porsche normu (C20,C30, A40, ...) hned tak neutaháš, protože musí snést mnoho hodin na okruhu při plné zátěži.
Olej, který plní jakoukoliv MB229, musí splnit hromadu motorových zkoušek nad rámec běžných ACEA a API požadavků. Podobně to asi bude u BMW, ale tam to nevím jistě, zatímco u MB229 je to jistota. Takež já koukám po tom, zda olej plní některou z MB229.51/52/61/71/72.

Pokud výrobce deklaruje, že splňuje některou z uvedených norem, tak máš jistotu, že jde o nadprůměrně dobrý olej - pokud jezdíš pilu, tak má asi větší význam Porsche, pokud používáš auto spíš normálně, tak je podstatnější MB229.

Takže třeba tenhle olej není žádné béčko, byť tu značku u nás zná málokdo:
https://www.q8oils.com/wp-content/uploa ... -30_en.pdf

Všimni si, že v technickém listu Q8 poctivě rozlišují, která schválení už mají přiklepnutá oficiálně.
A nejlepší na tom je, že tenhle celkem luxusní olej (MB229.52 + Porsche C30) se dá u nás koupit v balení 4litry za 700 Kč.

Třeba u Castrolu se podle norem řídit musíš, protože Castrol jsou mistři marketingu a i zcela průměrný olej neváhají vychválit do nebes.

U méně známých značek, nebo když výrobce v technickém listu mlží, stojí za to se podívat na oficiální seznamy Mercedesu, zda olej opravdu má oficiální schválení pro danou normu. Tím si ověříš, zda je daná značka seriózní a v tom okamžiku nemusíš řešit, zda jsou oleje dané značky kvalitní, nebo ne, protože to Mercedes vyřešil za tebe. Naopak udělání si vlastního názoru na výrobce Millers nebo Amsoil, kteří dělají výborné oleje, ale do oficiálních schválení se moc nehrnou, zabere nesmyslné množství času.
Shi
Příspěvky: 1341
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Pavel S. píše: úte bře 19, 2024 8:05 Jedná se o motor AUDI A6, objem 3l, šestiválec, 210kW z roku 2018.

V servisu mi řekli, že dávají olej 0W-30, nebo 5W-30. Když jsem chtěl 5W-40, tak mě předtím varovali, že tyto nové motory mají tak úzké kanálky pro olej, že ta hustší 40 těmi kanálky už neproteče a nemazalo by to, a poškodil bych motor.

Mě to připadá jako nesmysl. Pokud to studené (nebo na mrazu) nechám pomalu ohřát bez vytáčení, tak to podle mě musí protéct všude. Má s tím někdo zkušenosti?
Vtip je taky v tom, že 210 kW motor nemáš šanci na silnici dlouhodobě zatěžovat tak, abys tu vyšší viskozitu reálně potřeboval. Pokud konstruktéři něco nedomysleli, tak je docela velká šance, že podstatnou část života motoru ten motor bude spíš studený, což při použití oleje s vyšší viskozitou znamená menší průtoky oleje. Ideální mazání je takové, kde je tlak oleje ještě dostatečný a průtok oleje je co nejvyšší, protože olej se používá i na chlazení (třeba rozstřikem) . Tím pádem se zbytečně viskózním olejem se ti může něco zbytečně přehřívat, protože olej podstatnou část provozu auta neteče nebo nestříká ideálním způsobem.
Jestli udělali úzké kanálky, tak je použítí viskóznějšího oleje dobrý zpusob jak urychlit ucpávání a zapékání kanálků, zejména když se používá olej, který má vyšší odparnost a horší čistící schopnosti. Naopak použití 0w-30 může dávat smysl.

Dále pak výrobci už do vývoje nových 5w-40 moc neinvestují, takže 5w-40 jsou ve většině případů zajímavé především cenou, lijou se hlavně do straších aut a za málo peněz obvykle nebývá hodně muziky. Takže v mém oblíbenem servise taky mají pro šetřivé zákazníky se staršími auty sud s nějakou základní levnou 5w-40, která určitě bude vyšší zátěž zvládat hůř než libovolný moderní 0w-30 olej, který plní nejaké náročnější normy.

Ve výsledku si do auta, kde je výrobcem doporučeno 0w-20 až 5w-40, dám radši mnou vybranou moderní prémiovou 0w-20 (třeba Mobil1 ESP X2 0w-20) než nějakou lacinou 5w-40 libovolné značky.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Kornel: díky za pěkné vysvětlení.

Z toho tvého popisu mi plyne, že použití 5W-40 je OK, zůstává jen otázka, zda to zvládnou ty pístní kroužky ??

Pitris: to přirovnání k těm vzdálenostem (Šumava – Tatry a Hrozenkova do Drietomy) je trefné, a vystihující. To s těmi nízkými teplotami, je jasné a souhlas, a to taky neřeším. Řeším opačný extrém – plnou zátěž.
(Dík za ravenol.de, já to hledal na .cz)

Shi to také pěkně popsal a jeho popis mně zní také logicky. Ale tím mě zase znejistěl, když popisuje, že na vysoké zátěži je potřeba řidší olej, aby to lépe chladilo (to byla moje původní obava), a aby se nezanášely kanálky.

Pak tedy nechápu, proč ta AUDI varuje před tím 5W-40, když tedy musí vědět, že to je pro motor lepší (jak popisujete)? Nízké emise již mají na papíře schválené, tak jim to může být jedno, že to tam naleju.
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1797
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Proč? Protože VW 👌
Nejde o to aby motor vydržel, ale o to, aby se musel servisovat.
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Shi
Příspěvky: 1341
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Ve vysoké zátěži chceš vysoký průtok oleje, aby ti olej šel přes filtr a ne přes obtokový ventil, tak ten olej musí být řídký, aby na filtru byla co nejmenší tlaková ztráta způsobená viskozitou.
Takže z pohledu průtoku chceš olej s co nejnižší viskozitou, ne s co nejvyšší.

Tlak oleje potřebuješ takový, aby kompenzoval odstředivou sílu, kvůli které olej odletuje z roztujících částí. Jakmile je zajištěno mazání, tak další zvyšování tlaku nemá žádnou přidanou hodnotu.
Výrobce předepisuje minimální tlak při volnoběžných otáčkách a pak minimální třeba při 3000 ot/minutu. Pokud je tento minimální tlak s nějakou rozumnou rezervou zajištěn, tak zvyšování viskozity sice vede ke zvýšení tlaku, ale žádný užitek z toho vyššího tlaku oleje nekouká.

Jinými slovy pokud je 5w-30 dostatečná letní třída, tak z 5w-40 nekouká žádný užitek, naopak může to škodit, zejména pokud auto nebudeš dost honit a konstruktéři něco nedomysleli.
Pokud se ti teplota olej pohybuje mezi 90 a 110 stupni, tak to slušný olej 5w-30 umaže. Pokud použiješ 5w-40 tak je možné, že místo 110 stupňů uvidíš 115 a v případě levného třeba i 120 stupňů a někde se ti něco může připékat.

Pak taky vyšší kinematická viskozita znamená vyšší HTHS, protože existuje nějaká vazba mezi kinematickou a dynamickou viskozitou. Jakmile je ale hodnota HTHS dostatečná, tak další zvyšování HTHS nemá reálný přínos. Potřebná hodnota HTHS je daná konstrukcí motoru a teplotou na kterou se namáhané komponenty zahřejí. Nicméně u prémiových olejů kromě HTHS fungují jako ochrana před opotřebením aditiva, takže dobrý olej zabrání škodám i kdyby olejový film začal nedejbože selhávat. Nicméně chtěl bych vidět někoho, kdo mimo závodní okruh dokáže v neupraveném neporouchaném autě donutit selhat olej, který splní Porsche C30.

Pokud servisáci tuší, že 5w-40 může dělat problémy, tak je otázka, zda je to viskozitou, nebo tím, že zákazníci používali 5w-40 z důvodu nižší ceny.
Ale v zásadě v dnešní době je na trhu dost takových olejů 5w-30, které snesou vysoké zatížení a k olejům s vyšší viskozitou má smysl jít pouze když má člověk nějaký rozumný důvod a tím za mě je jedině pokles tlaku oleje z důvodu vysoké teploty a málo výkonneho olejového čerpadla.

Pokud má Audi rozumně udělaný teplotní management, tak může dělat něco jako prý dělá BMW, které při nízké zátěži cíleně udržuje olej horký (100+ stupňů), aby byly minimální ztráty z důvodu viskozity oleje a aby se co nejdříve odpařila naakumulovaná vlhkost, ale když se jede ostřeji, tak naopak olej drží chladný (pod 90 stupňů), aby byla rezerva pro případné vysoké zatížení. Když se k tomu přidá elektronicky ovládané čerpadlo oleje, které mění otáčky podle zatížení, tak nejlepší co člověk může udělat je dát autu olej, který je v rozsahu doporučeném výrobcem a auto už si s tím poradí.
----
Prvnímu pístnímu kroužku nejvíc pomůžeš, když si budeš aditivovat palivo přísadou, která zvyšuje mazivost a redukuje karbonové úsady.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27494
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Shi píše: pon bře 25, 2024 17:13]....výrobci už do vývoje nových 5w-40 moc neinvestují, takže 5w-40 jsou ve většině případů zajímavé především cenou.....
Možná většinou ano a tato SAE začíná být na okraji pozornosti, ale ne vždy. Stále jsou i v ní TOP produkty, a třeba Yacco Galaxie GTS, Ravenol RUP nebo Millers EE jsou relativně nově certikovány i s C3. A nemluvě o racing řadě MO CFS (CFS NT+). To už ale off topic....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Tak hoši, vypadá to, že se tady možná dost zásadně mýlíte (včetně mě), kromě Shi.

(Pro ty, co nečetli, jedná se o: AUDI A6 3.0TDI, C8, 07/2019, 210kW, 620Nm, najeto 60 tisíc km)

Včera večer jsem ohřál olej na cca 60°C, a nalil jsem tam přesně 5l MILLERS XF PREMIUM C3 5w40 + nový filtr. Kouknu na měrku a olej byl přesně v půlce. Projel jsem to 5km, max rychlost 70. Vrátím se a kouknu na rysku oleje, a olej byl přesně na spodní rysce. Tak si říkám, asi se zaplnil filtr, dolil jsem přesně 500ml, a olej byl opět v půlce mezi ryskami.

Dnes ráno výjezd:
- prvních 8 km (popojíždění do rychlosti 50 včetně kolon celkem 25 min.)
- Dalších 42 km max 90 (obce + mimo obec)
- (Těch 42km byla to svižnější jízda otáčky do 2500.)
- Potom popojíždění po městě 8km (během 2hodin)

A v tom se rozsvítila žlutá kontrolka oleje (a na displeji text: málo oleje, doplňte max. 1litr, do servisu dojet můžete.)

Kouknu na rysku, a olej přesně na spodní rysce. :cry:
Kouknu pod auto, motor, spodek, všechno suché, ani kapka.

Tak jsem jel zpět jiná trasa (20 km dálnice, rychlost 130 (cca 1700 až 1800 otáček), a pak dalších 30 km podle předpisů do 90 rychlost, rozjezdy max. 2000 otáček. Zaparkuji v garáži, znova kouknu na rysky a olej přesně na spodní rysce. Takže za těchto 50 km zpět za tepla už neubylo.
Dolil jsem 500ml. (víc nemám), a olej je zase přesně v půlce mezi ryskami. Zítra jedu stejnou trasu, tak podám report.

A co se týče toho managementu teploty oleje, tak to je takto:
Při normální jízdě do 100, tak se olej ohřeje na cca 93°C, a pak už se drží. Ať se jede jakkoliv (kolona, obec, mimo obec, léto vedro, zima mráz) pořád si to drží přesně 93°C.
A teď s novým olejem, když jsem jel do těch 90, tak olej kolísal mezi 93 až 95°C. A na dálnici při těch 130, byl olej teplejší o cca 3°C.
(Stačilo 2,1km stoupání z 315m na 413m, a hned se to ohřálo na těch 95°C. Předchozí olej to nikdy neudělal, i když to jedu 110.)

(Poznámka: v zimě na mrazu se olej ohřívá i 20km).
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Pavel S. píše: úte bře 26, 2024 14:23 Tak hoši, vypadá to, že se tady možná dost zásadně mýlíte (včetně mě), kromě Shi.

(Pro ty, co nečetli, jedná se o: AUDI A6 3.0TDI, C8, 07/2019, 210kW, 620Nm, najeto 60 tisíc km)

Včera večer jsem ohřál olej na cca 60°C, a nalil jsem tam přesně 5l MILLERS XF PREMIUM C3 5w40 + nový filtr. Kouknu na měrku a olej byl přesně v půlce. Projel jsem to 5km, max rychlost 70. Vrátím se a kouknu na rysku oleje, a olej byl přesně na spodní rysce. Tak si říkám, asi se zaplnil filtr, dolil jsem přesně 500ml, a olej byl opět v půlce mezi ryskami.

Dnes ráno výjezd:
- prvních 8 km (popojíždění do rychlosti 50 včetně kolon celkem 25 min.)
- Dalších 42 km max 90 (obce + mimo obec)
- (Těch 42km byla to svižnější jízda otáčky do 2500.)
- Potom popojíždění po městě 8km (během 2hodin)

A v tom se rozsvítila žlutá kontrolka oleje (a na displeji text: málo oleje, doplňte max. 1litr, do servisu dojet můžete.)

Kouknu na rysku, a olej přesně na spodní rysce. :cry:
Kouknu pod auto, motor, spodek, všechno suché, ani kapka.

Tak jsem jel zpět jiná trasa (20 km dálnice, rychlost 130 (cca 1700 až 1800 otáček), a pak dalších 30 km podle předpisů do 90 rychlost, rozjezdy max. 2000 otáček. Zaparkuji v garáži, znova kouknu na rysky a olej přesně na spodní rysce. Takže za těchto 50 km zpět za tepla už neubylo.
Dolil jsem 500ml. (víc nemám), a olej je zase přesně v půlce mezi ryskami. Zítra jedu stejnou trasu, tak podám report.

A co se týče toho managementu teploty oleje, tak to je takto:
Při normální jízdě do 100, tak se olej ohřeje na cca 93°C, a pak už se drží. Ať se jede jakkoliv (kolona, obec, mimo obec, léto vedro, zima mráz) pořád si to drží přesně 93°C.
A teď s novým olejem, když jsem jel do těch 90, tak olej kolísal mezi 93 až 95°C. A na dálnici při těch 130, byl olej teplejší o cca 3°C.
(Stačilo 2,1km stoupání z 315m na 413m, a hned se to ohřálo na těch 95°C. Předchozí olej to nikdy neudělal, i když to jedu 110.)

(Poznámka: v zimě na mrazu se olej ohřívá i 20km).
Jen technický dotaz: nemá mít ten motor náplň včetně filtru 6,1L?

Já osobně vždy naliju do auta o 1-2dcl méně podle volně dostupných konfigurátorů, nastartuju, nechám chvíli klepat na volnoběh, vypnu a za 2-3min změřím na rovině a doplním po max a vše v cajku.
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

To už nikde nepíšou. Ale o to nejde. Já po výměně to nechal klapat za jízdy 5km, a pak dolil přesně do poloviny mezi ryskami. A pak půl litru zmizelo ....
Dann
Příspěvky: 91
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Dann »

Pavel S. píše: úte bře 26, 2024 16:19 To už nikde nepíšou. Ale o to nejde. Já po výměně to nechal klapat za jízdy 5km, a pak dolil přesně do poloviny mezi ryskami. A pak půl litru zmizelo ....
Chytil bych se asi toho, že bych nalil celkem servisní náplň 6,1L co tam má být a potom pozoroval jestli po nějakém čase nezmizel, protože dát jen 5L do 3.0L a 6-ti válce se mi zdá opravdu málo a to by i nasvědčovalo tomu, že to hlásí málo oleje. Nalil jsi 5L, potom doplnil 0,5L a potom zase 0,5L, takže by tam mělo jít ještě 1dcl a mělo by to být v půlce mezi min a max nebo na maximu. Sám mám A6 3.0 tdi, ale 2008 a mám náplň dokonce 9L a když dám přesně 9L tak jsem 1mm pod maximem na měrce na šrafování. Takže to bude celý problém a olej si myslím, že ti nemizí jen jsi ho tam dal prostě málo a když si motor po startu nasál zhruba 0,2-0,3dcl do olejového filtru navíc, kde většinou zůstane a nemá vliv na olejovou měrku, tak by to i vypovídalo, proč ti to ukazovalo málo.
Naposledy upravil(a) Dann dne úte bře 26, 2024 16:44, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

Pavel S. píše: úte bře 26, 2024 14:23 Tak hoši, vypadá to, že se tady možná dost zásadně mýlíte (včetně mě), kromě Shi.
.. väčšinou sa fakt snažím vnímavo čítať text ako aj vnímať samotný kontext diskusie do ktorej niečim prispejem.. ale tuto sa priznám, že nerozumiem alebo mi niečo skrátka ušlo :idea:
Nie že by som neveril, že sa v niečom nemôžem mýliť, ale celkom by ma zaujímalo v čom z toho čo som uviedol v tejto diskusii, som sa konkrétne ja "možno mýlil" :idea: :?: pre vlastné poučenie sa

edit.. k regulacii tlaku oleja u 3.0TDi po r.2014
https://www.youtube.com/watch?v=ryIZ0tQrnrs
.. myslím, že zamerať sa a riešiť toto bude ďaleko podstatnejšie a reálne s väčším prínosom, než to, či :arrow: 0/5w-30 alebo 5w-40 nezničí motor v bežných prevádzkových podmienkach :roll:
Nech sa páči bežne s týmito motormi ľudia jazdia v ultra nízkych otáčkach s plynom zadupavaným do podlahy :wink: čo v tomto prípade s týmto nádherne nízkym tlakom oleja je proste ukážkový luxus :lol:
Naposledy upravil(a) kornel dne úte bře 26, 2024 18:23, celkem upraveno 4 x.
Odpovědět