VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1867
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od BigBang »

To bude ve vaně v rámci čidla hladiny a "kvality" oleje. To není nic hrozného ty teploty, ale zaleží jak často v tom DE jezdíš. Pokud často, tak klidně tu 40 dej.
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jarson1 »

Tak to je potom ovsem uplne nieco ine :wink:
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9940
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Colommbo »

I já děkuji za uvedení na pravou míru. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Před několik dny jsem se ptal zda je možné do AUDI rok 2018 3.0, 210kW (nafta DPF) dát 5W-40 místo 5W-30.

Ještě jsem se podíval na čísla, a podle nich to tak jednoznačně nevypadá.
Výrobce předepisuje 507 00 (to je 0W-30 nebo 5W-30) nebo 509 00 (což je 0W-20)
Co se týče dynamické viskozity a chemického složení, tak tam problém v 5W-40 nevidím.

Vyhledal jsem průměrnou kinematickou viskozitu (mm2s-1) při 100°C .
0W-20 má přibližně 8,5
5W-30 má 11,89
5W-40 má 14,06

Takže 5W-40 je oproti 5W-30 o 18% hustší a oproti 0W-20 je hustší dokonce o 60%.

Jelikož výrobce připouští oba druhy oleje (W20 i W30) tak to chápu tak, že hustota oleje W30 je hraniční, aby se to ještě uchladilo při vysokém výkonu. A pokud tu limitní hustotu ještě o 18% překročím, tak v tom tedy vidím problém.

Motor musí tím pádem překonávat vyšší odpor, a při vysokém/maximálním výkonu se bude přehřívat, a v horším případě se poškodí, může se zadřít apod.
Řešil to někdy někdo z tohoto pohledu? (Už nevím kde, ale na netu jsem viděl, jak před tímto jeden olejář varoval)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pavel S. píše: ned bře 24, 2024 11:02....Motor musí tím pádem překonávat vyšší odpor, a při vysokém/maximálním výkonu se bude přehřívat, a v horším případě se poškodí, může se zadřít apod....
Ten motor bys nezadřel ani s 10w60 - protože
Pitris píše: úte bře 19, 2024 8:34....olej podle jízdních podmínek :!:
Jestli budeš jezdit normálně tak úplně klidně 0w30 (časté studené starty / výměna po 10 tkm), či 5w30 (méně startů, spíš meziměsto / výměna do 15 tkm) s normou VW 504/507.
A(le) když by si tomu dával "pilu" někde na německé dálnici, dá se vzít 5w40 C3 -> ale to by pak bylo vhodné od Tebe upřesnit co a jak.
Pak si napsal že
Pavel S. píše: úte bře 19, 2024 15:39 Teploty oleje u té AUDI jsou takto:
cca 93C při jízdě mimo dálnici
cca 103C při jízdě na dálnici do 150
kolem 120C když se to honí s plným plynem na 200 a výše....
Šel si na to s matematikou a procentama, a to mě ve škole nikdy nebavilo :P A(le) když tedy vezmu za konstantu ono "5W-30 má 11,89" tak ano, ten olej ma určitou viskozitu při 100°C. Když bude 80°C bude viskóznější, když bude 120°C bude méně viskózní. A můžeš si spočítat jaká bude viskozita oleje 5w40 (nebo té 0w20) při 120°C.... Ta 0w20 bude "voda" a 5w40 bude mít viskozitu (nevím kolik přesně - nechce se mi to počitat) jako 5w30 při 100°C (?) Takže olej podle jízdních podmínek - když olej ohřeješ třeba na 140°C, dá se i ta 10w60. Ale u Tebe zbytečné - Ty max 120°C a to dá i ta 5w30 (s normální HTHS). Ale lze i 5w40....
V motoru to není ani o jedné teplotě, ani o jedné SAE (a navíc 30 může být od 9,5 do 12 > kterou by výrobce myslel(?) a 40 od 12,5 do 15). A většinou olej přehřejí "malorážky", páč se na to víc šlape a toho oleje tam bývá málo.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Je fakt, že při použití méně viskózního oleje stejné kvality jsou teploty o něco nižší, ale praktický rozdíl mezi běžnou 5w-40 a kvalitativně podobnou 5w-30 bude dost malý. Prémiová 5w-30 snese mnohem víc než levná 5w-40.

Důvod proč použít vyšší viskozitu, než předepisuje výrobce, je zjištění, že tlak oleje při zatížení příliš padá nebo vědomí, že provozuji auto značně netypickým způsobem a olej se dlouhodobě přehřívá - jenomže na to přehřívání potřebuji olej, který to snese a to určitě nepoznám podle viskozity, ale podle odparnosti.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5789
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jerome »

Shi píše: ned bře 24, 2024 13:02 Prémiová 5w-30 snese mnohem víc než levná 5w-40
Presne tak. Hlavne keď výrobca navrhne dlhšie intervaly výmeny,což nie je v dnešnej dobe nič výnimočné :) takže sa neni čomu čudovať,že SAE triedu 5W40 výrobca vo svojom odporúčaní vynecháva.
Pavel S. dobre si to všetko prepočítal,ale tá o niečo vyššia viskozita, nebude problém pre tento motor. Ak si zvolíš kratšie výmeny, tak dá sa použiť v pohode :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Pavel S.
Příspěvky: 23
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pavel S. »

Pitris: na první pohled to zní logicky, co píšeš.

Porovnáváš to však s tím olejem 5W-30. Výrobce to vyrobil také pro 0W-20. A tam ten rozdíl viskozity je 60%. A pokud je ten motor vyroben pro viskozitu 0W-20, tak 5W-30 ještě zvládne, ale 5W-40 už je hodně mimo specifikaci výrobce.

Pravdou také je, že čím vyšší otáčky (zatížení) motoru, tím řidší musí být olej. Píšete to také zde: https://www.oleje.cz/poradna/viskozita- ... vych-oleju cituji:

„Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení – nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.“
A je otázka, zda ten 5W-40 ještě tu nízkou (předepsanou) viskozitu splňuje.

Takže zatím tápu, jaký si udělat závěr ... 8)

(Poznámka: našel jsem fotky displeje z toho Německa, a ta teplota oleje není 120°C ale 115°C (jízda plný plyn přes 200). To je ale nepodstatné…)
tomxass
Příspěvky: 328
Registrován: úte úno 22, 2022 10:25

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od tomxass »

To je ten motor 3,0 TDI kde je problém aj s tlakom oleja....
Kamoš to servisuje, po 120 az 150 000km treba rozvody atď,. materiál 5000+€.
Ja by som tam lial niečo kvalitné ako Ravenol VSW.
Volkswagen Passat 2018 2.0 TDI DSG7
Leto: Ravenol VMP 5W-30
Zima: Ravenol VSW 0W-30
jarson1
Příspěvky: 2089
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jarson1 »

Ty vole..... :shock:
To musi byt velmi vzacne auto, ked to ludia fakt su ochotni podstupit... Ja som ocividne z uplne ineho sveta. Aspon sa tak po precitani tohoto citim .
Alebo ti tam ubehla nejaka ta nula.... :D
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1763
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od kornel »

Neušla mu, je to fakt... Pozri si kanál "Naša garáž" na YT od chalanov slovákov - servis zamerany na VAG . Pravidelne dávaju videá .. Je tam toho o týchto skvostoch mrte .
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Pavel S. píše: ned bře 24, 2024 19:23 Pitris....Porovnáváš to však s tím olejem 5W-30. Výrobce to vyrobil také pro 0W-20....
Já Ti tu 5w40 nenutím, a taky jsem napsal že 5w30 507 to dá. Když ale (po)jedeš v létě v D několik desítek kilometrů přes 200 nebo třeba budeš půlhodiny popojíždět v koloně na naší dálnici nebo ve městě, tak tomu motoru bude líp s 5w40 než s 0w20.
A s těma otáčkama vs. viskozita :?:
Vyšší otáčky -> vyšší zatížení -> vyšší teplota = nižší viskozita oleje....
A třeba 4T motorky co točí 12 - 15 t.ot. jezdí i na 10w50. A proteče to a uchladí se to taky. A určitě ne proto že by v motoru byly větší vůle.

PS: tu 0w20 výrobce nezmiňuje proto, že by byla něco extra ale kvůli pitomejm zelenejm.

PS2: já mám 0w20 povolenou taky. Jezdím v otáčkách "Ty x 2" a motor si s 0/5w40 přede.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2270
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od tonny »

kornel píše: ned bře 24, 2024 23:34 - servis zamerany na VAG
Servisáci milují VAG. Vše na ně seženeš a máš pořád práci. :wink:
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Shi
Příspěvky: 1342
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Shi »

Pavel S. píše: ned bře 24, 2024 19:23 Výrobce to vyrobil také pro 0W-20.
Já bych spíš řekl, že výrobce to vyrobil tak, že to přežije i 0w-20, takže čerpadlo dokážet i s nískoviskózním olejem vytvořit dostatečný tlak, aby se to umazalo.
Uživatelský avatar
Pitris JUNIOR
Příspěvky: 1798
Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris JUNIOR »

Jonak ale 0w20 v těchto motorech je spíše zlo, a je předepsaný jen skrze zelené ekoidioty 🙂
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Odpovědět