Vlastnosti olejů

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Martin z Kladna

Vlastnosti olejů

Příspěvek od Martin z Kladna »

Za jak dlouho cca se tak zahřeje olej na provozní teplotu? Je dobře ho vytáčet, aby se dřív zahřál? Nebo se má spíš podtáčet? A jak dlouho? A další otázka je, jaký má vztah kinematická viskozita k výkonu motoru? Vždyť optimální mazací film nemůže klást tak obrovský odpor ne?
Návštěvník

Re: Vlastnosti olejů

Příspěvek od Návštěvník »

Martin z Kladna píše:Za jak dlouho cca se tak zahřeje olej na provozní teplotu? Je dobře ho vytáčet, aby se dřív zahřál? Nebo se má spíš podtáčet? A jak dlouho? A další otázka je, jaký má vztah kinematická viskozita k výkonu motoru? Vždyť optimální mazací film nemůže klást tak obrovský odpor ne?
Olej se v motoru zahřívá pomaleji než chladící kapalina, když je hodně zima a motor není zatížen, tak to někdy trvá i dvacet kilometrů. Jinak se sleduje hlavně teplota vody. Jeli motor studený, rozhodně se nedoporučuje ho vytáčet, se vzrůstající teplotou ho postupně zatěžovat a plný výkon využít až když chladící kapalina dosáhne provozní teploty. Jde také o to, že teprve až potom, co motor dosáhne provozní teploty se v něm správně vymezí vůle a dochází tedy k minimálnímu opotřebení. Čím je větší viskozita, tím klade olej větší odpor. Proto třeba oleje 10W-60 jsou do normálních motorů nevhodné, používají se především pro závodní speciály, kde je provozní teplota ovšem o hodně vyšší než v běžných motorech.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27495
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

Jen doplním, že podtáčení motoru mu škodí při jakékoliv teplotě, pokud chce řidič využívat maximální otáčky, je nutné, aby byl motor dostatečně!! prohřátý.
A u těch olejů: vyšší letní viskozitní třídy (50 a 60), jsou vhodné pro vyšší provozní teploty a zatížení, než normální provoz, protože jsou (jednoduše řečeno) hustší, a právě proto potřebují vyšší teplotu - jinak kladou motoru nepatrně vyšší odpor při práci, ale zase lépe vymezí vůle v již NE novém motoru, kde ho pomůže "dotěsnit".
Martin z Kladna

Příspěvek od Martin z Kladna »

Dobře, děkuji za odpovědi. Zítra si jedu pro olej Q8 5w40, myslím, že bude dokonale postačovat mému stylu jízdy a užitným nárokům.
Odpovědět