Vlastnosti olejů
Moderátor: Colommbo
Vlastnosti olejů
Za jak dlouho cca se tak zahřeje olej na provozní teplotu? Je dobře ho vytáčet, aby se dřív zahřál? Nebo se má spíš podtáčet? A jak dlouho? A další otázka je, jaký má vztah kinematická viskozita k výkonu motoru? Vždyť optimální mazací film nemůže klást tak obrovský odpor ne?
Re: Vlastnosti olejů
Olej se v motoru zahřívá pomaleji než chladící kapalina, když je hodně zima a motor není zatížen, tak to někdy trvá i dvacet kilometrů. Jinak se sleduje hlavně teplota vody. Jeli motor studený, rozhodně se nedoporučuje ho vytáčet, se vzrůstající teplotou ho postupně zatěžovat a plný výkon využít až když chladící kapalina dosáhne provozní teploty. Jde také o to, že teprve až potom, co motor dosáhne provozní teploty se v něm správně vymezí vůle a dochází tedy k minimálnímu opotřebení. Čím je větší viskozita, tím klade olej větší odpor. Proto třeba oleje 10W-60 jsou do normálních motorů nevhodné, používají se především pro závodní speciály, kde je provozní teplota ovšem o hodně vyšší než v běžných motorech.Martin z Kladna píše:Za jak dlouho cca se tak zahřeje olej na provozní teplotu? Je dobře ho vytáčet, aby se dřív zahřál? Nebo se má spíš podtáčet? A jak dlouho? A další otázka je, jaký má vztah kinematická viskozita k výkonu motoru? Vždyť optimální mazací film nemůže klást tak obrovský odpor ne?
Jen doplním, že podtáčení motoru mu škodí při jakékoliv teplotě, pokud chce řidič využívat maximální otáčky, je nutné, aby byl motor dostatečně!! prohřátý.
A u těch olejů: vyšší letní viskozitní třídy (50 a 60), jsou vhodné pro vyšší provozní teploty a zatížení, než normální provoz, protože jsou (jednoduše řečeno) hustší, a právě proto potřebují vyšší teplotu - jinak kladou motoru nepatrně vyšší odpor při práci, ale zase lépe vymezí vůle v již NE novém motoru, kde ho pomůže "dotěsnit".
A u těch olejů: vyšší letní viskozitní třídy (50 a 60), jsou vhodné pro vyšší provozní teploty a zatížení, než normální provoz, protože jsou (jednoduše řečeno) hustší, a právě proto potřebují vyšší teplotu - jinak kladou motoru nepatrně vyšší odpor při práci, ale zase lépe vymezí vůle v již NE novém motoru, kde ho pomůže "dotěsnit".