Ubývání oleje
Moderátor: Colommbo
Ubývání oleje
Mám benzin. motor Ford 1,8 Zetec 16V, co má přes 330000 km najeto. Doteď byla spotřeba oleje na 10000km od rysky po rysku. Taktak, ale byla. Kupoval jsem auto z druhé ruky, někde od 240000km. Doposud jsem tam dával polosyntetický olej 10W40. Respektive jsem jezdil na výměnu. Někdy před rokem se automechanik pomátl a vyměnil mi to za syntetiku 5W30. Že prý tam patří. Od té doby mi motor bere olej - tak litr na 1000km. Druhý automechanik tvrdí, že se prej rozpustil karbon a olej se spaluje. Abych upřesnil - olej prosakoval pod víkem ventilů. Tam je ale teď nové těsnění. Pořád to se spotřebou oleje ale není ono. Rád bych si auto ještě tak 2 roky nechal. Prý existuje nějaké zhušťovadlo, co utěsní případné drobné netěsnosti....???
PS - pozná se spotřeba 1l oleje na 1000km na emisích? Automechanik tvrdí, že prý ne.
PS - pozná se spotřeba 1l oleje na 1000km na emisích? Automechanik tvrdí, že prý ne.
Jenže ta norma zní: ACEA A1/B1 5W-30, tj. se sníženou HTHS viskozitou (konkétní číslo forďácké normy neznám. Jinak souhlasím s návratem k 10W-40 v ACEA A3/B3 (tj. se standardní HTHS viskozitou) a podle technických listů bych vybral nějaký olej v této třídě s co nejvyšší horní hodnotou viskozity.
P.S.: Snad žádný olej v ACEA A1/B1 SAE 5W-30 NENÍ syntetický! Ale stejně je to jedno.
P.S.: Snad žádný olej v ACEA A1/B1 SAE 5W-30 NENÍ syntetický! Ale stejně je to jedno.
Pokud se jedná o viskozitu (hustotu/řídkost) olejů 5w30 a 10w40, tak 10w40 je "hustší" než 5w30 i za studena (při startu), i za tepla (při provozní teplotě motoru). A ještě je rozdíl i mezi oleji 5w30 - některé jsou A1/B1 - se sníženou HTHS viskozitou při 150-ti °C, jiné jsou A3/B3 - s normální viskozitou / a ty A1/B1 jsou při provozní teplotě motoru ještě "řidší", než A3/B3. Je pravda, že Ford povoluje použití olejů A1/B1, ale při větším počtu najetých kilometrů (a už větším vůlím v motoru), je možné a vhodné použít olej A3/B3.
Co se týče údajného uvolnění karbonu, v tom by problém být neměl, protože pokud se měnil olej správně, tak ani po oleji 10w40 (a od Mobilu) tam karbon nebude, protože je to olej API SJ,SL/CF - a to, jestli je olej polo, nebo syntetický, na to nemá téměř vliv.
A pokud jde o spotřebu - litr oleje na 1000km je dost, ale katalyzátoru by to ještě vadit nemělo, protože někteří výrobci motorů i tuto spotřebu oleje ještě připouští.....
Jestli je v motoru "jen někde" ztvrdlé těsnění, může trochu pomoci (zvláště, pokud má motor najeto přes 330000km) "speciální" olej pro "jeté" motory (a raději než nějaké "zhušťovadlo") http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1657 nebo, pokud je motor mechanicky opotřebený, (paradoxně to může být způsobeno tím "povoleným" 5w30 - a jestli to byl ještě navíc A1/B1 - TAK MOHLO DOJÍT v důsledku tenkého olejového filmu v kombinaci s již zvětšenými vůlemi v motoru k jeho zvýšenému opotřebení), tak může pomoci použití oleje s ještě vyšší viskozitou "za tepla" ( třeba 10w50 - např. http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=420 )
Co se týče údajného uvolnění karbonu, v tom by problém být neměl, protože pokud se měnil olej správně, tak ani po oleji 10w40 (a od Mobilu) tam karbon nebude, protože je to olej API SJ,SL/CF - a to, jestli je olej polo, nebo syntetický, na to nemá téměř vliv.
A pokud jde o spotřebu - litr oleje na 1000km je dost, ale katalyzátoru by to ještě vadit nemělo, protože někteří výrobci motorů i tuto spotřebu oleje ještě připouští.....
Jestli je v motoru "jen někde" ztvrdlé těsnění, může trochu pomoci (zvláště, pokud má motor najeto přes 330000km) "speciální" olej pro "jeté" motory (a raději než nějaké "zhušťovadlo") http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1657 nebo, pokud je motor mechanicky opotřebený, (paradoxně to může být způsobeno tím "povoleným" 5w30 - a jestli to byl ještě navíc A1/B1 - TAK MOHLO DOJÍT v důsledku tenkého olejového filmu v kombinaci s již zvětšenými vůlemi v motoru k jeho zvýšenému opotřebení), tak může pomoci použití oleje s ještě vyšší viskozitou "za tepla" ( třeba 10w50 - např. http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=420 )
Děkuji za pěkné vysvětlení a rady. Co bys mi prosím doporučil v případě:
Teď mám olej doplněný a vzhledem k tomu, že k výměně došlo cca před 2000km a že před 1000km bylo měněno to těsnění pod ventilovým víkem a tady došlo právě k tomu doplnění - je olej v podstatě čistý. Pokud dojde k úbytku do léta, chci jet v srpnu do Chorvatska. Co bys mi v tom případě doporučil? Osobně bych raději zvolil Valvoline pro opotřebené motory, i když ten 10W50 bude v horku hustší. Ale někde jsem četl, že tím, že je hustší, je zase vyšší spotřeba paliva.
Jinak se motor chová naprosto skvěle i v takovém věku
Děkuji!
Teď mám olej doplněný a vzhledem k tomu, že k výměně došlo cca před 2000km a že před 1000km bylo měněno to těsnění pod ventilovým víkem a tady došlo právě k tomu doplnění - je olej v podstatě čistý. Pokud dojde k úbytku do léta, chci jet v srpnu do Chorvatska. Co bys mi v tom případě doporučil? Osobně bych raději zvolil Valvoline pro opotřebené motory, i když ten 10W50 bude v horku hustší. Ale někde jsem četl, že tím, že je hustší, je zase vyšší spotřeba paliva.
Jinak se motor chová naprosto skvěle i v takovém věku
Děkuji!
Těch kilometrů je najeto už skutečně dost, může už být opotřeben motor, většinou se stává, že spotřeba oleje stoupne najednou. Jestli bere motor už 1litr na 1 000km, tak ani olej 50 asi moc nepomůže. Zkusil bych ještě vyměnit gufera v hlavě, co těsní dříky ventilů a použil bych olej Mobil1 5W-50. Spotřeba oleje by měla klesnout, ale o kolik, to se dá těžko odhadnout, záleží v jakém stavu jsou válce, písty a kroužky. Kdyby ani toto moc nepomohlo, tak bych doléval ten nejlevnější olej 10W-40 a jezdil dokud by to šlo.Antonín Plhal píše:Děkuji za pěkné vysvětlení a rady. Co bys mi prosím doporučil v případě:
Teď mám olej doplněný a vzhledem k tomu, že k výměně došlo cca před 2000km a že před 1000km bylo měněno to těsnění pod ventilovým víkem a tady došlo právě k tomu doplnění - je olej v podstatě čistý. Pokud dojde k úbytku do léta, chci jet v srpnu do Chorvatska. Co bys mi v tom případě doporučil? Osobně bych raději zvolil Valvoline pro opotřebené motory, i když ten 10W50 bude v horku hustší. Ale někde jsem četl, že tím, že je hustší, je zase vyšší spotřeba paliva.
Jinak se motor chová naprosto skvěle i v takovém věku
Děkuji!
..podaktoré 1.8 berú tolko oleja aj z menšim kilometrovým najazdom,takže ja by som tiež odporučil vyskušať olej Valvoline MaxLife 10W-40 osobne ho tiež teraz testujem v alfe 245000km najazdených alebo použil uvedený mobil1 5W-50 hlavne ked sa pojde do teplejších krajím v letných horučavach...
..na 5W-30 zabudni nieje dovod ho používať..a servisákovi vysvetli že ked sa nerozumie remeslu tak nech sa nerobý mudrim iba može zbytočne uškodiť..
..na 5W-30 zabudni nieje dovod ho používať..a servisákovi vysvetli že ked sa nerozumie remeslu tak nech sa nerobý mudrim iba može zbytočne uškodiť..
No právěhju píše:abys zbytečně nezdvojnásobil cenu vozu.
1996 Mondeo MkI.
Rozvody tam jsou od 300 000.
Ta gufera ale moc práce servisákovi nedají, že?
Ještě doplním, že občas, pokud někam zacouvám, trošku zasmrdí olej. Z výfuku ho ale necítím a pod kapotou taky ne. Ale to nemůžu odzkoušet za jízdy. Někde jsem četl, že by to mohlo být gufero u spojky. Automechanik ale zase říká, že to tam je orosené jen trochu (pod spojkou). Nic víc, než u jiných aut. Zrovna včera to prohlížel. Jenomže pokud na tohle sáhnu, vysype se mi celá spojka a do toho se mi fakt nechce jít. Do auta, které má reálnou hodnotu 20-30000,- investovat kompletní výměnu spojky...???
Když už jsme u těch produktů Valvoline, co si myslíte o tomto:
http://www.auto-oleje.cz/auto-oleje/esh ... veho-oleje
ta první a druhá lahvinka.
Původně jsem tam chtěl nalít nějakou zázračnou vodičku, která mi zgenerálkuje motor na dalších alespoň 500 000km. Myslím ironicky samozřejmě. Ale od toho mě všichni odradili.
Chtěl bych, aby ještě Monty tak 20-30000km vydržel. Nekašlu na něj, dostal toho dost, ale tohle se mi už zdá moc (spojka).