Trvanlivost smesi do dvoutaktu
Moderátor: Colommbo
Trvanlivost smesi do dvoutaktu
Zdravím vespolek. Kdesi na internetu jsem se dočetl, že jistá firma vyrábějící motorové pily a křovinořezy dělala testy s trvanlivostí směsi benzínu a oleje. Údajně bylo zjištěno, že ve směsi s benzínem natural je olej benzínem napadán tak, že po půlročním skladování směsi s původním poměrem 1:50 se kvalita sníží až na poměr odpovídající 1:100.
Může někdo doplnit, upřesnit, potvrdit ?
Může někdo doplnit, upřesnit, potvrdit ?
Opravuji, nemam na mysli kvalitu jako takovou, puvodni zprava se zminuje jen o "zmene misiciho pomeru". Dale nevim zadne podrobnosti, neznam puvod teto informace. Vyskytla se v jednom internetovem foru.
Predstavuju si to jednoduse tak, ze postupnou degradaci oleje benzinem proste je ve vysledne smesi toho oleje po case mene. Resp. abych ukojil puristy, mene oleje, ktery je "schopny mazat" a nejake rozpadove produkty, ktere nemazou.
Predstavuju si to jednoduse tak, ze postupnou degradaci oleje benzinem proste je ve vysledne smesi toho oleje po case mene. Resp. abych ukojil puristy, mene oleje, ktery je "schopny mazat" a nejake rozpadove produkty, ktere nemazou.
Jelikoz pouzivam motorovou kosu, v jejiz nadrzi nechavam pres zimu palivo, spise mi jare pripada, ze se odparila/degradovala cast tekavych slozek benzinu, ovsem olej tam urcite zustal, protoze to do prvniho natankovani cestvym palivem vice kouri.
P.S.: Uvedomuji si, ze bych to tak delat nemel, ale ne vzdy vim predem a zcela jiste, zda je moje sekani to posledni pred zimni odstavkou nebo neni, ale za poslednich x-let, co tak cinim, se mi stale dari po zime kosu nastartovat na druhe, max. treti zatahnuti.
P.S.: Uvedomuji si, ze bych to tak delat nemel, ale ne vzdy vim predem a zcela jiste, zda je moje sekani to posledni pred zimni odstavkou nebo neni, ale za poslednich x-let, co tak cinim, se mi stale dari po zime kosu nastartovat na druhe, max. treti zatahnuti.
Porad se mne snazite vmanevrovat nekam jinam, nebo jste muj prvni post cetl znacne nepozorne. Napsal jsem jasne: "Olej je napadan agresivnim benzinem". Na co se olej zmeni nevim, nedokazu posoudit, pravdepodobne v neco, co "nemaze" tak, jako olej. Nejsem chemik. Pokud nad tim chcete filosofovat, muzete, ale neni to odpoved, ptal jsem se, zdali je to mozne a zdali o tom nekdo neco blizsiho vi. Vy evidentne nevite, tedy uz neocekavam Vasi dalsi odpoved.Anonymous píše:Jako že olej se odpaří a benzín zůstane? To snad ne! To by byla fyzika postavená na hlavu.
Nebo že se olej změní na benzín rozpadem uhlovodíkových řetězců? To je zase chemie postavená na hlavu...
Já nikoho nikam nemanévruju, dokonce myslím, že ani moc nefilosofuju. Ten, kdo tady filosofuje jste Vy. Pokud jste z mého předchozího příspěvku nepoznal moji VELMI SILNOU pochybnost nad Vámi naznačenou možností, je to Vaše chyba, ne moje.
Jediné, co lze v podobných případech pozorovat, je zkušenost, kterou popsal Jerry3 a ta je přesně opačná, než Vaše domněnky - více oleje, méně benzínu...
Jediné, co lze v podobných případech pozorovat, je zkušenost, kterou popsal Jerry3 a ta je přesně opačná, než Vaše domněnky - více oleje, méně benzínu...
ano, podle meho i pokud se benzin neodparuje, smes stejne degraduje. Podobne jako skladovatelnost oleje je omezena bude i smes mit omezenou skladovatelnost resp. snizenou kvalitu po urcite dobe. Navic intuice napovida, ze smes oleje s benzinem na tom bude hur nez samotny olej.
Podle JPP se dokonce pro motory "letajicich padaku" nema pouzivat smes starsi 14 dnu. To ze je u nekoho dominantni jev odparovani paliva jeste neznamena ze olej na kvalite neutrpi. Proto bych chapal i tu upravu pomeru resp. pridani dalsiho oleje. Navic do toho jeste aditiva, to bude pekna chemie ktera se urcite neobejde bez vzajemnych reakci slozek - ocekavam s negativnim dusledkem.
Konecne pokud bude vic kvalitniho oleje v palivu, bude motor kourit ale i mazat. Opacne bych to nezkousel.
Tolik hrabeci rady
Podle JPP se dokonce pro motory "letajicich padaku" nema pouzivat smes starsi 14 dnu. To ze je u nekoho dominantni jev odparovani paliva jeste neznamena ze olej na kvalite neutrpi. Proto bych chapal i tu upravu pomeru resp. pridani dalsiho oleje. Navic do toho jeste aditiva, to bude pekna chemie ktera se urcite neobejde bez vzajemnych reakci slozek - ocekavam s negativnim dusledkem.
Konecne pokud bude vic kvalitniho oleje v palivu, bude motor kourit ale i mazat. Opacne bych to nezkousel.
Tolik hrabeci rady
Anonymous píše:Já nikoho nikam nemanévruju, dokonce myslím, že ani moc nefilosofuju. Ten, kdo tady filosofuje jste Vy. Pokud jste z mého předchozího příspěvku nepoznal moji VELMI SILNOU pochybnost nad Vámi naznačenou možností, je to Vaše chyba, ne moje.
Jediné, co lze v podobných případech pozorovat, je zkušenost, kterou popsal Jerry3 a ta je přesně opačná, než Vaše domněnky - více oleje, méně benzínu...
Tohle je muj puvodni zdroj:
----------------------------------
Mountfield - mýtus nebo pravda?
host - xxx.xxx.41.132, 20.6.2007 21:57
Podľa skúšok DOLMARU má zmes oleja z benzínom v deň 0 pomer 1:50, po 90 dňoch bol nameraný pomer 1:87. Natural je tak agresívny že narušuje molekuly oleja. Súčasný benzín už neni olovnatý. Olovo fungovalo v benzíne ako mazivo. Preto bolo možné používať aj M6AD. V súčasnej dobe to znamená totálnu škodu. Čiže po polročnom benzíne =totalka
------------------------------------------
Prosim cist pozorne, nechytat za slova a opakuji, je_to_citace_! Neni to nezbytne muj nazor, i kdyz se priklanim, ze na tom muze byt neco pravdy.
Já nemohu než zopakovat svoji vlastní zkušenost. A pokud jde konkrétně o Dolmar, v rodině se právě tímto špatným způsobem provozuje motorová pila Sachs-Dolmar 119 z r.v. 1974(!), která by podle citovaného vyjádření musela být po smrti už nejméně 30x.
Pro pořádek podotýkám, že se zásadně vyhýbám olejům rostlinného původu, neboť jsem si vědom toho, že rychle degradují.
A co se týče sloučeniny pod názvem tetraetylolovo v dřívějších benzínech, tak jejím účelem bylo zvýšení oktanového čísla benzínu a tím i jeho odolnosti vůči detonačnímu spalování při současné ochraně ventilových sedel čtyřdobých motorů. Tedy s "mazacími" schopnostmi ve dvoutaktních motorech to nemá společného téměř nic!
Pro pořádek podotýkám, že se zásadně vyhýbám olejům rostlinného původu, neboť jsem si vědom toho, že rychle degradují.
A co se týče sloučeniny pod názvem tetraetylolovo v dřívějších benzínech, tak jejím účelem bylo zvýšení oktanového čísla benzínu a tím i jeho odolnosti vůči detonačnímu spalování při současné ochraně ventilových sedel čtyřdobých motorů. Tedy s "mazacími" schopnostmi ve dvoutaktních motorech to nemá společného téměř nic!
Celé je to pravda až na to poslední tvrzení. Olovnaté benzíny opravdu poskytovaly jisté mazací vlastnosti ve dvoudobých motorech. Zbytky halogenidu olova z olovnatého paliva totiž fungovaly jako protizáděrová složka na pístních kroužcích a stěnách válců. Nejvíce potíží při přechodu na bezolovnatá paliva měly právě motory řetězových pil, protože jejich majitelé používali ten nejlevnější olej, jaký se dal koupit. Olej nízké kvality skutečně potřeboval trochu pomoci ve formě olovnatých zbytků, ale kvalitní dvoudobé oleje zajistí mazání bez potíží samy.Jerry3 píše:Já nemohu než zopakovat svoji vlastní zkušenost. A pokud jde konkrétně o Dolmar, v rodině se právě tímto špatným způsobem provozuje motorová pila Sachs-Dolmar 119 z r.v. 1974(!), která by podle citovaného vyjádření musela být po smrti už nejméně 30x.
Pro pořádek podotýkám, že se zásadně vyhýbám olejům rostlinného původu, neboť jsem si vědom toho, že rychle degradují.
A co se týče sloučeniny pod názvem tetraetylolovo v dřívějších benzínech, tak jejím účelem bylo zvýšení oktanového čísla benzínu a tím i jeho odolnosti vůči detonačnímu spalování při současné ochraně ventilových sedel čtyřdobých motorů. Tedy s "mazacími" schopnostmi ve dvoutaktních motorech to nemá společného téměř nic!
K příspěvku z 10.7. v 10.26 - jde i citaci z nějaké internetové diskuze, nikdo z přítomných netvrdil, že tak činí...