Toyota Yaris 1.0 benzin
Moderátor: Colommbo
Toyota Yaris 1.0 benzin
Pořídil jsem "nový" automobil a nyní řeším co mu poskytnout za olejové náplně. Pro radu jsem tedy zavítal na toto fórum.
Do motoru (najeto cca 120tkm) je předepsán API stupně SJ, SL, nebo univerzální olej ILSAC. Doporučená viskozita od výrobce je 5W-30. Naposledy byl použit Aral 10W-40 a v plánu mám teď nalít také 10W-40 (nějaký levnější, asi BP) a před zimou (cca po 6 až 9měsících, kilometrově to bude málo) opět vyměnit a uvidí se dle situace zda potom pokračovat stále 10W-40 (výhodná cena) nebo zkusit 5W-30 (asi lepší pro celoroční městský provoz), přeci jen bude sloužit hlavně jako městské vozítko.
Zato netuším co do převodovky. Předepsán je API GL-4 nebo GL-5, doporučená viskozita SAE 75W-90. V převodovce nejspíš olej nikdy měněn nebyl, ale zatím žádné větší obtíže s řazením nemám.. snad jen dvojka teď v mrazech (do -10st.C) trošičku stávkuje. Na zahr. fórech jsem našel doporučovaný Redline MT-90 a ještě jeden, ale tady v republice se sehnat asi nedá ani jeden. Napadl mě tedy od Castrolu TAF-X, ale i na něj jsem našel asi jednu, nebo dvě horší zkušenosti. Také jsem koketoval s myšlenkou na Tutelu Car technyx API GL-4+, SAE 75W-85. No pokud by jste měl tedy někdo radu, či zkušenost budu rád.
Do motoru (najeto cca 120tkm) je předepsán API stupně SJ, SL, nebo univerzální olej ILSAC. Doporučená viskozita od výrobce je 5W-30. Naposledy byl použit Aral 10W-40 a v plánu mám teď nalít také 10W-40 (nějaký levnější, asi BP) a před zimou (cca po 6 až 9měsících, kilometrově to bude málo) opět vyměnit a uvidí se dle situace zda potom pokračovat stále 10W-40 (výhodná cena) nebo zkusit 5W-30 (asi lepší pro celoroční městský provoz), přeci jen bude sloužit hlavně jako městské vozítko.
Zato netuším co do převodovky. Předepsán je API GL-4 nebo GL-5, doporučená viskozita SAE 75W-90. V převodovce nejspíš olej nikdy měněn nebyl, ale zatím žádné větší obtíže s řazením nemám.. snad jen dvojka teď v mrazech (do -10st.C) trošičku stávkuje. Na zahr. fórech jsem našel doporučovaný Redline MT-90 a ještě jeden, ale tady v republice se sehnat asi nedá ani jeden. Napadl mě tedy od Castrolu TAF-X, ale i na něj jsem našel asi jednu, nebo dvě horší zkušenosti. Také jsem koketoval s myšlenkou na Tutelu Car technyx API GL-4+, SAE 75W-85. No pokud by jste měl tedy někdo radu, či zkušenost budu rád.
Jj dík za názory a za tip na převodový olej .
Teď na léto bych nechal tedy motor "propláchnout" tím BP 10W-40 (přeci jen nevím v jakém stavu je motor) a na podzim už přejdu na nižší zimní číslo.
Ten BP Energear SGX SAE 75W-90 vypadá podle vlastností velice dobře, škoda že nemá uvedenou viskozitu při -40st.C (to ale uvádí málokterý výrobce). Trochu mám lufta, abych převodovce nevhodným olejem neublížil, pár nešťastníků jsem na internetu už pohledal a tak bych se k nim nerad zařadil
Teď na léto bych nechal tedy motor "propláchnout" tím BP 10W-40 (přeci jen nevím v jakém stavu je motor) a na podzim už přejdu na nižší zimní číslo.
Ten BP Energear SGX SAE 75W-90 vypadá podle vlastností velice dobře, škoda že nemá uvedenou viskozitu při -40st.C (to ale uvádí málokterý výrobce). Trochu mám lufta, abych převodovce nevhodným olejem neublížil, pár nešťastníků jsem na internetu už pohledal a tak bych se k nim nerad zařadil
Podle čeho poznám místo výroby motoru? Podle VIN karoserie je to Japonsko a v tech. průkazu je u motoru uveden výrobce: TOYOTA MOTOR EUROPE - Belgiemodelář píše:Ještě dodatek k motorovému oleji: Především bych si uvědomil, zda se jedná o japonský nebo francouzský (dle místa výroby, nikoli svou konstrukcí) motor a tomu přizpůsobil výběr - pokud je japonský, rozhodně bych volil ACEA A3/B3, pokud francouzský, nebál bych se ani olejů v ACEA A1/B1, resp. A5/B5.
To je přinejmenším překvapující: ve VINu je zakomponována rovněž (kromě jiných údajů) "země výroby", nikoli "původu" (byť se to poněkud kříží s pravidly o původu zboží dle WTO, kde se má na mysli "země výroby", nikoli "země sídla matky/mateřské firmy"...). Proto logicky předpokládám, že VINy Toyot původem z Japonska začínají písmenem "J", čímž by mělo být vše dáno.
První Yarisy na evropském trhu byly bez ohledu na použitý motor dovážené z Japonska, někdy (tuším) od konce léta 2000 se Yarisy 1,0 vyrábějí ve francouzském Valenciennes, přičemž Yarisy s motory 1,3 a 1,5 se ještě dost dlouho dovážely z Japonska (jak je tomu dnes, to nevím). Yarisy s malými turbodieselovými motory byly vždy evropské, neboť jsou osazovány motory od PSA. V případě motorů 1,0 je rozlišení mezi japonským a francouzským původem možné např. podle zapalovacích svíček: liší se nejen osazení motoru ve výrobě, ale i předpis výrobce, přičemž ty svíčky jsou dostatečně odlišné - kdysi jsem to řešil, takže jsem byl velmi překvapen, že ty rádoby stejné motory jsou dostatečně odlišné podle toho, kde se vyrábějí.
Ovšem nejjistějším způsobem, jak tohle všechno zjistit, je databáze VINů v systému Toyoty, kde se dají dohledat veškeré podrobnosti o daném konkrétním voze. Např. jsem se takto při nákupu poměrně banálního dílu čirou náhodou dozvěděl, že český soukromník vlastní Toyotu vyrobenou a určenou pro jednotky NATO někde v tramtárii daleko od Evropy, a to ji údajně kupoval jako "novou"...
První Yarisy na evropském trhu byly bez ohledu na použitý motor dovážené z Japonska, někdy (tuším) od konce léta 2000 se Yarisy 1,0 vyrábějí ve francouzském Valenciennes, přičemž Yarisy s motory 1,3 a 1,5 se ještě dost dlouho dovážely z Japonska (jak je tomu dnes, to nevím). Yarisy s malými turbodieselovými motory byly vždy evropské, neboť jsou osazovány motory od PSA. V případě motorů 1,0 je rozlišení mezi japonským a francouzským původem možné např. podle zapalovacích svíček: liší se nejen osazení motoru ve výrobě, ale i předpis výrobce, přičemž ty svíčky jsou dostatečně odlišné - kdysi jsem to řešil, takže jsem byl velmi překvapen, že ty rádoby stejné motory jsou dostatečně odlišné podle toho, kde se vyrábějí.
Ovšem nejjistějším způsobem, jak tohle všechno zjistit, je databáze VINů v systému Toyoty, kde se dají dohledat veškeré podrobnosti o daném konkrétním voze. Např. jsem se takto při nákupu poměrně banálního dílu čirou náhodou dozvěděl, že český soukromník vlastní Toyotu vyrobenou a určenou pro jednotky NATO někde v tramtárii daleko od Evropy, a to ji údajně kupoval jako "novou"...
BP Energear SGX SAE 75W-90 API GL4+,VW 501.50modelář píše:Pokud převodový olej, v jehož SAE se vyskutuje 75W v jakékoli podobě, nemá v TL uvedenu hodnotu viskozity při -40 st. C, pak od něj ruce pryč, jelikož výrobce nejspíše móóóc dobře ví, proč právě tuto hodnotu neuvádí! Všechno ostatní jsou totiž pouze marketingové kecy.
Barva ASTM D1500 - 1.0
Hustota při 15°C ISO 3675, ASTM D 1298 kg/m3 864
Viskozita dle Brookfielda, při -40 °C, ASTM D2983 mPa.s 31 400
Kinemat. viskozita, ISO 3104, ASTM D445 mm2/s
při 40 °C 76.9
při 100 °C 14.6
Viskozitní index ISO 2909, ASTM D2270 200
Bod vzplanutí (OK) ISO 2592, ASTM D92 °C 224
Bod tuhnutí ISO 3016, ASTM D 97 °C -51
Fosfor ICP %hm 0.071
Naposledy upravil(a) FF dne sob bře 13, 2010 13:26, celkem upraveno 1 x.
Jenže pokud chce majitel použít SAE 5W-30, tak v této viskozitě obvykle narazí na oleje v ACEA A1/B1 a A5/B5, tedy se sníženou HTHS viskozitou, což je oproti mnohem méně často se vyskytujícím olejům 5W-30 v ACEA A3/B3/B4 sakra rozdíl, byť všechny splňují API SJ! Na tenhle omyl už totiž dojelo hodně "nezánovních" (nechci psát přímo starších, neboť pod tím si představuje každý něco jiného) japonských motorů...DonSalieri_ píše:Osobne bych se kvuli oleji na nejake slozite patrani po zemi puvodu vykaslal..Vyrobce pozaduje API SJ SL, cili je to jasny pouzit olej splnujici tuhle specifikaci...Ted na leto klidne tu 10W40 a potom na zimu kvuli jizdam po meste nejakou 5W40 a motor bude urcite spolehlive slapat...
Ale ne, takhle to alespoň z mého pohledu rozhodně nevypadá. Já naopak oceňuji, že sis dal tu práci, vyhledal a šoupnul sem údaje z TL! To já jsem pro změnu dostatečně líný na to, abych něco takového dělal, a ještě pak měl "nést odpovědnost" (obrazně řešeno) za to, že jsem někomu poradil špatný olej, resp. olej, který mu v té jeho převodovce "nefunguje". Já prostě jen dávám návod, jak na to/čím se řídit/čeho se vyvarovat, a ať si pěkně každý sám vyhledá, vybere a zodpovídá, resp. nadává sám sobě...FF píše:...keď sa tak na to pozerám, vyzerá to ako keby som ho chcel niekomu vnútiť!
Našiel som aj Castrol TAF-X 75W-90:
Bod vzplanutí 224 °C (Otevřený kelímek) Cleveland.
Bod tuhnutí -51 °C
Barva Hnědá.
Fyzikální skupenství Kapalina.
Vůně (zápach) Olejovitý
Hustota 864 kg/m3 (0.864 g/cm3) při 15°C
LogKow Tento produkt je více rozpustný v oktanolu; log(oktanol/voda) >3
Viskozita Kinematická: 76.9 mm2/s (76.9 cSt) při 40°C
Kinematická: 14.6 mm2/s (14.6 cSt) při 100°C
...až podozrivo sa to zhoduje s tým BP Energearom (nie je tam, ale viskozita pri -40°C, ktorá by zaujímala aj mňa - nemáte niekto tento údaj?), ale už sme tu nedávno preberali, že BP kúpil značku Castrol... ...potom by do bodky platilo to, čo už dávno tvrdím, že radšej BP Energear SGX 75W-90 za 10,-€/l, ako Castrol TAF-X 75W-90 za 15-20,-€/l.
Bod vzplanutí 224 °C (Otevřený kelímek) Cleveland.
Bod tuhnutí -51 °C
Barva Hnědá.
Fyzikální skupenství Kapalina.
Vůně (zápach) Olejovitý
Hustota 864 kg/m3 (0.864 g/cm3) při 15°C
LogKow Tento produkt je více rozpustný v oktanolu; log(oktanol/voda) >3
Viskozita Kinematická: 76.9 mm2/s (76.9 cSt) při 40°C
Kinematická: 14.6 mm2/s (14.6 cSt) při 100°C
...až podozrivo sa to zhoduje s tým BP Energearom (nie je tam, ale viskozita pri -40°C, ktorá by zaujímala aj mňa - nemáte niekto tento údaj?), ale už sme tu nedávno preberali, že BP kúpil značku Castrol... ...potom by do bodky platilo to, čo už dávno tvrdím, že radšej BP Energear SGX 75W-90 za 10,-€/l, ako Castrol TAF-X 75W-90 za 15-20,-€/l.