Ahoj, prosím o radu, jak nejlépe řešit situaci, kdy v motoru není na motorovém oleji ani zdaleka odpracovaný počet motohodin pro výměnu/ujeté km pro výměnu, ale časový interval, nejčastěji 1 rok, byl již překročen. Konkrétně řeším momentálně dvě situace:
1) bagr, který pracuje sporadicky pro vlastní potřebu - výměna oleje loni v dubnu, od té doby odpracováno asi 100mth, dle výrobce výměna 2x ročně/po odpracování 300mth. Vyměnit nyní, když už do zimy moc neodpracuje, nebo přes zimu ještě nechat a vyměnit až na jaře před novou sezónou?
2) naftové auto využívané občas, olej měněn loni v listopadu, najeto na něm asi 6.000 km, dle výrobce výměna po 15tkm/1 roce. Měnit teď, nebo taky třeba až na jaře? Přes zimu bude rovněž využíváno minimálně.
Všeobecně tedy - záleží opravdu na tom časovém údaji, nebo se primárně řídit těmi mth a km? Samozřejmě ten další rok bych měnil už určitě, déle než ty dva roky už by mi přišlo opravdu moc…
Díky
Výměna oleje - časový interval
Moderátor: Colommbo
Re: Výměna oleje - časový interval
Vseobecne - olej degraduje okamihom naliatia do motora bez ohladu na najazd. Preto su predpisy na vymenu aj casove , aj podla najazdu ( aj pri autach ten najazd de facto predstavuje nejake predpokladane motohodiny, len je to v km kvoli tomu aby pochopili aj menej technicky zdatni . V tomto kontexte treba povedat, ze je uvedeny najazd maximalny. A to v normalnych podmienkach, za co sa obvykle povazuje v 1/3 pomere prevadza mesto/ okreska/ dialnica. Ale ak niektory rezim vyrazne prevazuje... napr. v meste kde je priem. rychlost napr 30 a velky podiel volnobehu, resp start/stop rozjazdov logicky tie predpokladane motohodiny nabehnú ovela skor - tzv."stazene podmienky" - kde sa casto tento maximalny najazd scvrkava aj na polovicu .)
Tolko teoria.
A v praxi?
Bager - asi by som to nedramatizoval a vymenil pred sezonou.
Ale mozno niekto bude mat iny nazor s padnym argumentom.
Auto - vymenil by som. Ano, mohli by sme zvazit , ci ide o malo km a caste starty, alebo 5-10 vyletov kazdy v priemere 100 a viac km.
V tom druhom pripade by to tiez nebolo nijako dramaticke to tam ešte chvilu nechat.
Ale osobne by som nespekuloval a vymenil. Lenze ja si menim sam s este pri tom relaxujem. Ak by som mal niekde zhanat na toto termin v servise a este za to platil, tak dlabem na to.
Tolko teoria.
A v praxi?
Bager - asi by som to nedramatizoval a vymenil pred sezonou.
Ale mozno niekto bude mat iny nazor s padnym argumentom.
Auto - vymenil by som. Ano, mohli by sme zvazit , ci ide o malo km a caste starty, alebo 5-10 vyletov kazdy v priemere 100 a viac km.
V tom druhom pripade by to tiez nebolo nijako dramaticke to tam ešte chvilu nechat.
Ale osobne by som nespekuloval a vymenil. Lenze ja si menim sam s este pri tom relaxujem. Ak by som mal niekde zhanat na toto termin v servise a este za to platil, tak dlabem na to.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
- Pitris JUNIOR
- Příspěvky: 1815
- Registrován: pát kvě 23, 2014 17:10
- Bydliště: Brno
Re: Výměna oleje - časový interval
Souhlasím s Jarsonem, bagr po sezoně, auto ale určitě teď
Kia CEED 1.6 GDI 99kW N98 + Mannol 9950
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Amsoil EU Car Formula 5w40
Následuje - Millers Oils CFS NanoDrive 5W40
Kumho Ecsta HS52 205/55 R 16 XL 94 V
Vredestein Snowtrac 5 205/55-R16
Re: Výměna oleje - časový interval
Sice nevim kolik oleje v bagru (a jak moc je ta výměna peněžně náročná) ale
U auta souhlas s klukama - taky před zimou. Už jen proto že nafťák (a olej) krátkými jízdami dost trpí....
vzhledem k tomu ze olej tam je už skoro rok a půl a časový předpis zní 2x ročně (proč? Možná větší průnik nafty do oleje?) tak bych tu výměnu realizoval já už teď.
U auta souhlas s klukama - taky před zimou. Už jen proto že nafťák (a olej) krátkými jízdami dost trpí....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Výměna oleje - časový interval
No , priznavam, ze tento detail - " loni v dubnu" , mi nejako unikol.
Tak nejak som to bral , ze to bol " letošní duben".
Takze vzhladom k tomuto uz "nejsu tak klidný, Bohumile"
...ak zostanes teraz vo faze " a som tam kde som bol " , tak nezufaj. Rozhodnut sa, by ti mohol pomoct obycajny stary známy kvapkovy test
Mimochodom, ticho zavidim, si šťastný clovek. Nie kazdy ma doma bagr pro potešení
Tak nejak som to bral , ze to bol " letošní duben".
Takze vzhladom k tomuto uz "nejsu tak klidný, Bohumile"
...ak zostanes teraz vo faze " a som tam kde som bol " , tak nezufaj. Rozhodnut sa, by ti mohol pomoct obycajny stary známy kvapkovy test
Mimochodom, ticho zavidim, si šťastný clovek. Nie kazdy ma doma bagr pro potešení
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: Výměna oleje - časový interval
Pokud se tím autem jezdí převážně dlouhé trasy a za rok se najezdí méně než polovina předepsaného intervalu, tak stačí použít olej se zvýšenou oxidační stabilitou (např. takový, který plní MB 229.52) a výměna na jaře bude stačit. Automobilky umožňují s některými long life oleji interval protáhnout až na dva roky, takže s malým nájezdem a rozumně dlouhýma trasama to po roce a půl musí být bez problémů. Rozumně dlouhé trasy znamenají, že motor většinu jízd běží aspoň 30 minut v kuse.
Re: Výměna oleje - časový interval
Všeobecně - častější výměna oleje se pozitivně odrazí na stavu motoru / převodovky / stroje a naopak.